Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

10 nov 2022, 18:31

door Wil. » 25 minuten geleden
Je hebt echt de mindset van een misdadiger, Dicksy :lol:
Je moet gewoon de kansen zien die een bepaalde situatie je aanbieden. :lol:

Wil.

11 nov 2022, 11:33

Oekraïense troepen bevrijden dorpen in de provincie Kherson (waar meer dan 90% vóór de aanhechting bij Rusland heeft gestemd, zegt Poetin):

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

11 nov 2022, 14:44

Wil. schreef:
11 nov 2022, 11:33
Oekraïense troepen bevrijden dorpen in de provincie Kherson (waar meer dan 90% vóór de aanhechting bij Rusland heeft gestemd, zegt Poetin):

...
Dat de Oekraïners nu maar voorzichtig zijn om niet tegen partisanen te botsen ... :D

Charlie Maru

11 nov 2022, 18:21

En zeggen dat 90% van de bevolking voor de annexatie gekozen had...... :roll:

HLN:
https://www.hln.be/videos/productie/oek ... sen-339539

https://www.hln.be/buitenland/oekraiens ... ~afed63e8/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

11 nov 2022, 21:51

Charlie Maru schreef:
11 nov 2022, 18:21
En zeggen dat 90% van de bevolking voor de annexatie gekozen had...... :roll:

HLN:
https://www.hln.be/videos/productie/oek ... sen-339539

https://www.hln.be/buitenland/oekraiens ... ~afed63e8/
Het is de andere 10 % die je nu de Oekraïnse soldaten ziet omarmen. :twisted: :D

Charlie Maru

11 nov 2022, 22:21

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer

12 nov 2022, 00:12

20 j terug eens in Duitsland geweest in een kl dorpje met 1 café en 1 winkel/postkantoor. 't Café ging 's middags dicht omdat ze bleven drinken.
Grote velden rondom, geen voetpaden, ramen niet geschilderd, vuile ramen omdat de hond ertegen zat. Oftewel was men daar boer of knecht. Meer was er niet.
Als dat ginds ook zoveel van dit is en we weten niet beter, en moet je niet vergelijken met onze luxe.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

12 nov 2022, 09:48

De financiële toestand van Rusland wordt elke dag een beetje prangender.

Rusland gaat over enkele maanden heel veel inkomsten missen uit de verkoop van olie: 36,5 miljard dollar.

De verkoop van gas brengt veel minder dollars of roebels in het bakje dan voordien.
In 2021 verkocht Rusland voor 43 miljard dollar gas aan Europa. Dat is teruggelopen tot slechts $8 miljard (-35 miljard).

Rusland zou dat kunnen goedmaken door een gaslijn naar China te bouwen, maar daar duiken een aantal problemen op:
1. China wil niet betalen voor die pijplijn. Het laat de investering over aan Rusland, maar wil dan wel het gas afnemen.
2. De bouw gaat vele jaren duren, want de afstand is enorm.
3. Rusland kan geen beroep doen op de know-how van buitenlandse, westerse bedrijven.

Een andere weg is om het gas te liquifiëren en dan per schip te verzenden naar China (en India). Ook daar grote problemen:

1. Rusland heeft slechts heel weinig installaties om LNG te maken.
2. Om die installaties te kunnen bouwen, heeft het de hulp nodig van westerse bedrijven en die zijn vertrokken of ze mogen niet van de EU en de VS.
3. De kost om die installaties te bouwen is groot. Rusland heeft geen cash op voorraad om die uitgaven te doen.
4. Het transporteren van LNG vraagt om een grote vloot van schepen. Die zijn er niet. Er is geen reserve aan schepen.
5. Zelfs als er enige reserve was, dan zou die bijlange niet volstaan om al dat gas te verschepen.
6. Bijna alle schepen zijn in het bezit van westerse bedrijven en die werken niet meer met Poetin.
7. Schepen die toch voor Rusland willen werken, krijgen geen verzekering meer want die maatschappijen zijn allemaal westerse bedrijven.

Even de rekening maken:
Verlies aan inkomsten uit gas: 35 miljard
Verlies aan inkomsten uit olie: 36,5 miljard
Totaal: 71,5 miljard per jaar.

De economie van Rusland is zo groot als die van de Benelux. Wat zou een verlies van meer dan 71 miljard betekenen?

Daarnaast liggen er nog sancties op allerlei andere producten (grondstoffen) waardoor de totale kost nog wat groter wordt. Ondertussen worden er elke dag tanks aan flarden geschoten en halen de Oekraïners vliegtuigen uit de lucht.

Hun grootste kapitaal voor de toekomst zien de Russen bovendien het land uit gaan: opgeleide mensen en mensen die midden in de leeftijd zitten om economisch actief te zijn: 1,5 miljoen mensen zijn het land ontvlucht en/of zitten aan het front en daar lijden ze zware verliezen.

Ik ben zeker dat er aan de top mensen zitten die dit bilan van Poetins strategie ook maken. Dat Poetin maar oppast als hij voor een open raam gaat staan ...

Fred1950

12 nov 2022, 13:13

Wil. schreef:
12 nov 2022, 09:48
.....
Daarnaast liggen er nog sancties op allerlei andere producten (grondstoffen) waardoor ....
Ook op ruwe diamant ? :twisted:

Ge vergeet dat Poetin en Erdogan het er zo goed als over eens zijn dat er Russisch gas per pijplijn naar Turkije zal gaan , om er daar LNG van te maken. Er zijn schepen die voor het ogenblik uit Odessa graan vervoeren en onder Chinese vlag varen ( met een Chinese kapitein ). De alternatieven voor Rusland zullen er vlugger zijn dan je denkt.

De Russen maken van aardgas ook kerosine , een niet te versmaden goedje ... :)

Dicksy

12 nov 2022, 13:35

door Fred1950 » 17 minuten geleden
Wil. schreef: ↑Vandaag, 09:48
.....
Daarnaast liggen er nog sancties op allerlei andere producten (grondstoffen) waardoor ....
Ook op ruwe diamant ? :twisted:

Ge vergeet dat Poetin en Erdogan het er zo goed als over eens zijn dat er Russisch gas per pijplijn naar Turkije zal gaan , om er daar LNG van te maken. Er zijn schepen die voor het ogenblik uit Odessa graan vervoeren en onder Chinese vlag varen ( met een Chinese kapitein ). De alternatieven voor Rusland zullen er vlugger zijn dan je denkt.

Ondanks alles en de Westerse propaganda over die 'jubelberichten' her en der vind ik dat Poetin er nog wreed rustig onder blijft en dat zou eerder aanleiding tot ongerustheid moeten geven.

Wil.

12 nov 2022, 13:39

Fred1950 schreef:
12 nov 2022, 13:13
Ge vergeet dat Poetin en Erdogan het er zo goed als over eens zijn dat er Russisch gas per pijplijn naar Turkije zal gaan , om er daar LNG van te maken.
Oh, ja? Waarom zou Turkije LNG gaan maken? Het handelt nu nog altijd met Rusland en koopt wel meer gas dan voordien omdat het ook al dat gas zelf gebruikt! Turkije is geen EU-land en mag dus zelf beslissen.
Maar Turkije krijgt gas toegeleverd via 2 pijpleidingen en die kunnen max. 47,5 miljard kubieke meter per jaar leveren. ( Ter vergelijking: Nordstream 1 + 2 waren goed voor 55 miljard kubieke meter.)

Maar als Turkije méér gas zou binnenkrijgen dan het zelf kan gebruiken en dat zou verder verkopen aan Europese landen, dan zullen die Europese landen door de EU zelf beboet worden. Er zijn uitzonderingen voor een paar landen, waaronder Hongarije.

Turkije riskeert bovendien secundaire sancties als het zou riskeren het gas bv. naar India of China te versturen. Neen, er is geen mogelijkheid om dat Russisch gas 'ongezien' verder te verkopen. Vergeet niet dat Turkije met een inflatie van 85% te kampen heeft. Het land zit economisch aan de grond. Het wil absoluut geen sancties aangesmeerd krijgen.

Er zijn schepen die voor het ogenblik uit Odessa graan vervoeren en onder Chinese vlag varen ( met een Chinese kapitein ). De alternatieven voor Rusland zullen er vlugger zijn dan je denkt.
Wat heeft Odessa met de Russen te maken? Hoe is het Oekraïens graan een alternatief voor Russische inkomsten?
Kerosine, ja, wacht even ... dat is brandstof voor vliegtuigen, hé? Waar vliegen de Russische vliegtuigen zoal naartoe?
Waarom zouden ze de 'omweg' van gas gebruiken? De Russen hebben genoeg aardolie om te raffineren. Maar ze kunnen er bitter weinig mee aanvangen.

Wil.

12 nov 2022, 13:40

Dicksy schreef:
12 nov 2022, 13:35
Ondanks alles en de Westerse propaganda over die 'jubelberichten' her en der vind ik dat Poetin er nog wreed rustig onder blijft en dat zou eerder aanleiding tot ongerustheid moeten geven.
Hoe weet jij dat hij rustig blijft? Heb jij een neef die in dienst is in het Kremlin of zo?

Wil.

12 nov 2022, 13:54

De geschatte verliezen aan Russische zijde: het aantal manschappen dat de laatste 3 dagen ofwel gedood is, of gewond is geraakt bedraagt 740. Dat zijn heel wat medailles die bij de ouders/weduwen worden afgegeven.

Bedenk ook even wat de kostprijs zou zijn van die honderden vliegtuigen en helikopters die zijn neergeschoten.
En die sancties gaan nog harder beginnen knijpen waar het zeer doet ...

Afbeelding

Fred1950

12 nov 2022, 14:01

Wil. schreef:
12 nov 2022, 13:39
.....
Wat heeft Odessa met de Russen te maken? Hoe is het Oekraïens graan een alternatief voor Russische inkomsten?
....
Niks , maar het zijn o.a. Chineese schepen die het vervoeren. Hun schepen kunnen ook Russische vrachten transporteren bvb. kerosine , nietwaar. :D

Wil.

12 nov 2022, 14:16

Waarom zouden die Chinezen Russische kerosine gaan transporteren?

Rusland geraakt krijgt zijn olie niet meer in voldoende volumes buiten het land. Samen met de stop die in de gaskraan zit, betekent dat de economische dood van het land.