Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

15 nov 2022, 18:29

De VS heeft het microchips bedrijf van oligarch Suleiman Kerimov in het vizier genomen. Deze firma levert producten aan het Russisch leger en de VS wil die toeleveringsband doorknippen.
Daartoe worden bedrijven in Zwitserland, Armenië en Taiwan 'aangespoord' om die handel niet meer te faciliteren. Slaan ze die raad in de wind, dan mogen ze geen zaken meer doen met westerse bedrijven.

Het Russisch leger (en andere industrietakken) zijn op zoek naar alternatieven voor de westerse chips en knowhow. Zonder deze producten stokt de industrie van Rusland. Dat is natuurlijk de einddoelstelling.

Ook worden 8 privéjets aan de ketting gelegd. Die behoren toe aan de bedrijven van Kerimov.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru

15 nov 2022, 19:35

Allez lap.....ze beginnen er weer eens aan....... :roll:

HLN:
“Golf van Russische raketaanvallen” in Oekraïne, verschillende steden kampen met stroompannes

https://www.hln.be/buitenland/golf-van- ... ~aedc0fb8/

anderzijds, daarnet in het nieuws:
er zouden ook Russische raketten beland zijn in Polen........

Morgen de veiligheidsraad in spoedzitting bijeen.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

15 nov 2022, 19:50

En een paar doden in Polen... Eén of enkele raketten treffen de Poolse stad Przewodów. Te ver geschoten, zeker?

Een goeie kans dat we nu écht vuurwerk krijgen. De beurzen reageren al flink.

Charlie Maru

15 nov 2022, 20:05

HLN:
Russische raketten neergekomen in NAVO-land Polen, Poolse Veiligheidsraad in spoedberaad bijeengeroepen

Er zijn twee Russische raketten neergekomen in Polen, een NAVO-land. Dat heeft een hoge functionaris van de Amerikaanse inlichtingendienst bevestigd aan persbureau AP. Er zouden twee doden gevallen zijn. De Poolse Nationale Veiligheidsraad is in spoedberaad bijeengeroepen.

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a7ba6957/

Dicksy

15 nov 2022, 20:13

Radio ZET-verslaggever Michał Dzienyński ontdekte dat de explosies plaatsvonden toen een tractor de weegschaal opreed. - We weten niet wat er is gebeurd, het gebied is beveiligd - vertelde de secretaris van de gemeente Dołhobyczów ons.

- Vanwege de crisissituatie heeft de premier in overleg met de president een vergadering belegd bij het Bureau Nationale Veiligheid. Ik roep op om geen onbevestigde informatie te publiceren, zei regeringswoordvoerder Piotr Müller.

Het onderzoek zal gevoerd worden door de MI6 en de CIA zodat we zeker het 'gewenste resultaat' zullen krijgen.
(Bron: Radio Dicksy live vanuit Kaapstad) :lol:

Dicksy

15 nov 2022, 20:16

Er zijn twee Russische raketten neergekomen in Polen, een NAVO-land. Dat heeft een hoge functionaris van de Amerikaanse inlichtingendienst bevestigd aan persbureau AP. Er zouden twee doden gevallen zijn. De Poolse Nationale Veiligheidsraad is in spoedberaad bijeengeroepen.
Allez, mijn woorden nog aan het typen en het verschijnt al. Nu is het nog wachten op de logische bevestiging van MI6 en het 'feest' kan beginnen.

Charlie Maru

15 nov 2022, 20:55

Russische repliek is wellicht al gekend:
"Het zijn de Oekrainers die een Amerikaanse raket afgevuurd hebben op Polen....." :roll:

Fred1950

15 nov 2022, 21:03

Charlie Maru schreef:
15 nov 2022, 20:05
....
Er zijn twee Russische raketten neergekomen in Polen, een NAVO-land.....
Ik acht Zelensky in staat om die raketten af te vuren om het lont in het kruidvat aan te steken. Het kunnen ook Russische raketten zijn die om één of andere reden ( bvb. door "jamming" of afweerraketten ) uit hun koers zijn geraakt.

Wie denkt er nu echt dat de Russen het risico zullen nemen om een NAVO land te bombarderen ? De NAVO zal dat wel denken , die gasten hun hersenen zijn door covid beschadigd geraakt. :evil:

Fred1950

15 nov 2022, 21:15

Wil. schreef:
De VS heeft het microchips bedrijf van oligarch Suleiman Kerimov in het vizier genomen.....
Hoe heet dat microchips bedrijf nu ook weeral ? :?:

Wil.

15 nov 2022, 21:17

Het zou kunnen dat het tuig door de luchtafweer geraakt is en 5 km op Pools grondgebied is neergekomen.

Maar evengoed kan het zijn dat Poetin eens aftast in hoeverre de Nato kan getreiterd worden.

Wil.

15 nov 2022, 21:18

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
De VS heeft het microchips bedrijf van oligarch Suleiman Kerimov in het vizier genomen.....
микрочип inc.

Dicksy

15 nov 2022, 22:34

door Wil. » Vandaag, 21:17
Het zou kunnen dat het tuig door de luchtafweer geraakt is en 5 km op Pools grondgebied is neergekomen.
Een logische verklaring.
Maar evengoed kan het zijn dat Poetin eens aftast in hoeverre de Nato kan getreiterd worden.
Is dat niet een beetje vergezocht? De Britten staan te popelen om er in te vliegen en veel hebben die niet nodig. Zelfs een voetzoeker (vuurwerk) zou voor hen al reden genoeg zijn als het maar van Rusland komt. :roll:

Charlie Maru

15 nov 2022, 22:53

Dicksy schreef:
15 nov 2022, 22:34
door Wil. » Vandaag, 21:17
Een logische verklaring.
Is dat niet een beetje vergezocht? De Britten staan te popelen om er in te vliegen en veel hebben die niet nodig. Zelfs een voetzoeker (vuurwerk) zou voor hen al reden genoeg zijn als het maar van Rusland komt. :roll:
Is ook zowat mijn gedacht......

Alléén..... door zijn raketten zo dicht bij de Poolse grens te sturen (waarschijnlijk Lviv) wist hij goed genoeg dat hij op een slappe koord aan het dansen was en dat het dan ook wel eens zou kunnen mislopen.
Wat de gevolgen zullen zijn valt nu nog af te wachten.....

Dicksy

15 nov 2022, 23:28

door Charlie Maru » 11 minuten geleden
Is ook zowat mijn gedacht......

Alléén..... door zijn raketten zo dicht bij de Poolse grens te sturen (waarschijnlijk Lviv) wist hij goed genoeg dat hij op een slappe koord aan het dansen was en dat het dan ook wel eens zou kunnen mislopen.
Wat de gevolgen zullen zijn valt nu nog af te wachten.....
Het kleine Przewodów ligt op slechts vijf kilometer van de grens met Oekraïne en op 100 kilometer ten noorden van de stad Lviv.

En hier stel ik mij toch een beetje vragen bij?

Het zou toch kompleet absurd zijn om doelbewust raketten af te vuren op een NAVO-lid goed wetende wat de gevolgen dan zijn. Natuurlijk zal Zelensky hier dankbaar gebruik van maken om zijn doel te willen bereiken, nl de NAVO betrekken in die oorlog. Hopelijk gebruiken ze in het Westen hun verstand, en zeker die Britten, want als er één NAVO-land openlijk betrokken wordt in deze oorlog is het hek van de dam.

Fred1950

16 nov 2022, 00:07

Wil. schreef:
15 nov 2022, 21:18
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
микрочип inc.
:lol: Jouw fantasie is grenzeloos ( of wat Google translate tegenwoordig toch kan , nietwaar )

Diene Suleiman Kerimov wroetelt volgens Wiki in zowat alles , behalve in een chipindustrie ....