Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

27 jan 2023, 22:34

socrates schreef:
27 jan 2023, 21:44
Benieuwd hoe het "Westen" zou reageren als de overvaller niet Moskou zou zijn maar bv. Syrië dat een niet-Navo buurland zou binnenvallen ?
Je mist (met opzet) een aantal essentiële verschillen:

- we hebben hier te maken met een situatie in Europa, niet in Azië of Afrika. Het hemd is nader dan de rok.
- we hebben te doen met een totalitaire dictator die zich voorgenomen heeft om 'het Grote Rusland' opnieuw in zijn grootsheid te herstellen. We weten uit vorige eeuw wat dat kan betekenen. Wat zou het doel van Assad zijn in een dergelijke Syrische invasie in één of ander land?
- de dictator heeft al een palmares van beestigheden waar niet mee te spotten valt. Zowel in eigen land (Grozny) als in andere landen (Georgië, Syrië)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer

27 jan 2023, 22:51

Die Biden etc hebben het steeds over zich kunnen verdedigen ipv oorlog voeren.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

socrates

28 jan 2023, 09:50

Een vraag die bij mij opkwam vanaf het begin van deze oorlogssaga is: "Rusland is vrijwel het grootste land van West-Europa, waarom is er, langs diplomatieke weg, noch van hun noch van onze zijde, ooit geprobeerd om Rusland in de EU en zelfs in de Nato op te nemen. Had de Nato geen bestaansreden meer als ze geen vijand meer had ?"
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

28 jan 2023, 10:11

socrates schreef:
Een vraag die bij mij opkwam vanaf het begin van deze oorlogssaga is: "Rusland is vrijwel het grootste land van West-Europa, waarom is er, langs diplomatieke weg, noch van hun noch van onze zijde, ooit geprobeerd om Rusland in de EU en zelfs in de Nato op te nemen. Had de Nato geen bestaansreden meer als ze geen vijand meer had ?"
Dat heeft Jeltsin ( de voorganger van Poetin ) ooit tussen pot en pint voorgesteld. Het antwoord van het Westen en van de Nato was een vette "Njet".

De OVSE bestaat als sinds 1973 ( https://www.europa-nu.nl/id/vg9iol8g1hw ... ligheid_en ) . Daartoe behoort ook Rusland , maar de organisatie is zo goed als stervend.

Wil.

28 jan 2023, 11:33

socrates schreef:
De Navo-grenzen tot tegen China? Rusland en China hebben 4.000 km landgrens. De achterdochtige Chinezen zullen blij zijn. Zo wordt het probleem gewoon verschoven. Dan kunnen we China vervolgens ook gaan opnemen.

Als Rusland bij de Navo zou komen dan kan het onmiddellijk zijn dromen van het Groot Russisch Rijk voorgoed opbergen. Er bestaat een sterke stroming in Rusland om die droom te realiseren.

De Navo vraagt van zijn leden een democratisch staatsbestel.

Fred1950

28 jan 2023, 12:02

Wil. schreef:
28 jan 2023, 11:33
...
De Navo-grenzen tot tegen China? Rusland en China hebben 4.000 km landgrens. De achterdochtige Chinezen zullen blij zijn. Zo wordt het probleem gewoon verschoven. Dan kunnen we China vervolgens ook gaan opnemen.
.....
Poetin pleit voor een "Euroaziatisch" economisch bondgenootschap , en dat is al zo goed als een feit , behalve dat West-Europa daar blijkbaar niet toe wil behoren.

De criticasters : https://www.mo.be/analyse/euraziatische ... ische-unie
China :
https://www.marketupdate.nl/nieuws/geop ... silk-road/
https://www.chinasquare.be/chinese-toen ... sche-unie/

voorn

28 jan 2023, 15:46

Wat onze Leopard 1 betreft.
Die zijn verkocht tussen 2003 en 2014.(grotendeels onder Verhofstad weeral)
Waarom? Normaliter blijft een wapen 35 jaar bruikbaar voor de reserve.
Mijn zoon was van de lichting 1990 2JP als lader Leopard1

socrates

28 jan 2023, 15:52

Omdat Verhofstadt altijd met een positieve budgettaire balans het jaar wilde afsluiten. Dat lukte hem dan ook meestal, maar wel ten koste van de "meubelen" die hij verkocht om ze vervolgens tegen woekerhuurprijzen weer te huren.

Hobo

28 jan 2023, 15:58

Ooit droomde NAPOLEON van één groot Europa
van de Oeral tot aan de Atlantische Oceaan.

Ps.: Wat China en Rusland betreft denken sommigen in China,
dat Rusland onrechtmatig een stuk van van hen heeft gepikt.

Enne....de Chinezen hebben Tibet ingepikt
en de Dalai Lama verjaagd
gewoon omdat die Chinezen op zoek waren naar Uranium.

H.

tokkio

28 jan 2023, 17:33

Denk jij echt dat er bv. in die Spaanse tanks Spaanse soldaten zullen zitten?
Nee dat is het "vuil spelletje"dat Amerika en de Navo(Europa) speelt, Ze kijken de kat uit de boom, en hopen dat Rusland een Navo land willig of moedwillig aanvalt, dan kan Amerika en de Navo zeggen, Rusland is eerst begonnen, nu leveren ze wapens, voertuigen, tanks, en vliegtuigen (maar "nog" geen soltaten) aan Oekraïne, en die moeten maar hun plan er mee trekken, wat het aantal doden en verwoestingen daar is , raakt hun koude kleren niet, maar ze zitten wel op vinkenslag.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230125_94791418
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

29 jan 2023, 10:11

De verkoop van auto's is het voorbije jaar gecrasht in Rusland:

Afbeelding

socrates

29 jan 2023, 10:19

Wil. schreef:

Afbeelding
De Sovjetunie is hoofdzakelijk om economische redenen, ontploft. Als de rest van de wereld solidair zou zijn met het Westen, dan kregen wij Putin ook via de eocnomie, wel op de knieën. Maar ook op geopolitiek vlak zitten we met het nefaste polarisatie-effect.

Wil.

29 jan 2023, 10:38

socrates schreef:
29 jan 2023, 10:19
De Sovjetunie is hoofdzakelijk om economische redenen, ontploft. Als de rest van de wereld solidair zou zijn met het Westen, dan kregen wij Putin ook via de eocnomie, wel op de knieën. Maar ook op geopolitiek vlak zitten we met het nefaste polarisatie-effect.
De overgrote meerderheid van landen die ertoe doen, staat achter de economische sancties en voert die ook uit. Dat Ethiopië en Venezuela niet meedoen, is geen groot probleem. Wanneer een land met een bbp ter grootte van dat van de benelux elke week 1 miljard inkomsten moet derven, dan heeft dat zijn effect.

Charlie Maru

29 jan 2023, 15:37

HLN:
Militaire experten: “Bij planning nieuw offensief herhaalt Russische legerleiding dezelfde fout”

Volgens een analyse van het gerenommeerde ‘Institute for the Study of War’ (ISW) herhaalt de Russische militaire leiding mogelijk dezelfde fout uit het verleden bij de planning van het nieuwe offensief in het voorjaar. Zo zou het offensief opnieuw kunnen van start gaan op basis van verkeerde veronderstellingen over de capaciteiten van de Russische troepen.

https://www.hln.be/buitenland/militaire ... ~ae231cba/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

29 jan 2023, 16:40

Wil. schreef:
.....
Wacht maar als de Russen de smaak van goedkope Chinese electrische wagens te pakken krijgen. :D
Charlie Maru schreef:
29 jan 2023, 15:37
HLN:
Militaire experten: “Bij planning nieuw offensief herhaalt Russische legerleiding dezelfde fout”

....
Het probleem is dat de Oekraïnse manschappen ook niet onuitputtelijk zijn. Er zijn nu al 65 jarige ( opgeëiste ) burgers in het leger. Poetin kan zich beroepen op huurlingen van her en der , zelfs uit Afrika.