Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

socrates

29 jan 2023, 19:45

Ik denk dat aantalle manschappen steeds minder een probleem zijn van de moderne oorlogen; eerder geldgebrek is het probleem. Als je luchtafweerinstallaties moet gebruiken die per stuk 1 miljoen euro kosten, hoe lang kan een land met een beperkt BBP zoals Rusland, dat volhouden ? Wie het minste van zijn BNP aan "defensie" besteedt loopt het grootste risico om zich niet behoorlijk te kunnen verdedigen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

30 jan 2023, 10:34

socrates schreef:
29 jan 2023, 19:45
Ik denk dat aantalle manschappen steeds minder een probleem zijn van de moderne oorlogen; eerder geldgebrek is het probleem. Als je luchtafweerinstallaties moet gebruiken die per stuk 1 miljoen euro kosten, hoe lang kan een land met een beperkt BBP zoals Rusland, dat volhouden ? Wie het minste van zijn BNP aan "defensie" besteedt loopt het grootste risico om zich niet behoorlijk te kunnen verdedigen.
Er is een verschil tussen wat onze Westerse economisten ons leren en wat er in Rusland of China misschien de praktijk is. Het is niet omdat een land een laag BBP heeft dat Dagobert Duck niet kwistig met goud uit zijn zwembad kan omspringen.

Wil.

30 jan 2023, 12:23

Basiscursus economie bekeken, Fred? (althans de achterflap)
:lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

30 jan 2023, 12:24

Afbeelding

Charlie Maru

30 jan 2023, 13:58

HLN:
Steeds meer aanwijzingen dat Rusland nieuwe mobilisatiegolf voorbereidt

Het lijkt er steeds meer op dat de Russische autoriteiten een nieuwe oproepronde voorbereiden onder de gedeeltelijke mobilisatie. Dat zeggen Britse inlichtingendiensten.

https://www.hln.be/buitenland/steeds-me ... ~a9994f45/

....en hier zal het uitsluitend wel om de technologie te doen zijn.......
HLN:
Russische bedrijf looft beloning uit voor eerste soldaat die Westerse tank kan uitschakelen in Oekraïne

Een Russisch bedrijf heeft een geldprijs uitgeloofd aan de eerste Russische soldaat die erin slaagt om een Westerse Leopard-tank of Abrams-tank te veroveren of te vernietigen in Oekraïne.

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a5efc377/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

socrates

30 jan 2023, 15:49

In de VS zou er maar één bedrijf zijn dat Abramtanks fabriceert. Dat bedrijf was zo goed als afgebouwd, de VS zou immers geen tanks meer nodig vinden. De werknemers van dat bedrijf zijn Putin nu dankbaar omdat hij hun job heeft gered. In het beste geval zouden die tanks hoe dan ook, wel pas tegen de herfst van 2023 kunnen worden verscheept.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

30 jan 2023, 15:55

Wil. schreef:
30 jan 2023, 12:23
Basiscursus economie bekeken, Fred? (althans de achterflap)
:lol:
Ik heb de basiscursussen van het Russisch en het Chinees economisch denken gelezen. :lol: Is dat niet voldoende ? :D

Wil.

30 jan 2023, 16:07

Yep, zo lang je binnen de grenzen van R en C blijft :lol:

Fred1950

30 jan 2023, 17:23

Charlie Maru schreef:
30 jan 2023, 13:58
.....
HLN:
Russische bedrijf looft beloning uit voor eerste soldaat die Westerse tank kan uitschakelen in Oekraïne
....
Héh . 'k Ga me als vrijwillige huurling aanbieden :mrgreen:

Charlie Maru

30 jan 2023, 18:52

HLN:
Russische oud-vicepresident: "Poetin maakt zich belachelijk omdat hij zich laat omringen door absoluut incompetente militaire leiders”

Aleksandr Roetskoj (75), die diende als plaatsvervanger van president Boris Jeltsin, heeft fors uitgehaald naar de huidige Russische president, zoals je in de video bovenaan kan bekijken. Hij zegt dat de invasie nooit had mogen plaatsvinden. Hij beschuldigt Vladimir Poetin van het “zinloos” doden van tienduizenden Russische soldaten die in de oorlog als “kanonnenvoer” zijn gebruikt.

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~ae18540b/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

30 jan 2023, 19:33

Aleksandr Roetskoj (75)
Dat is toch dien gast die de Georgische president dreigde om Tbilisi te bombarderen als deze doorging met zijn aanvallen op Zuid-Ossetië.
En wat zegt hij nu juist......? Dat Rusland gewoon niet klaar was voor een interventie wat hij hier duidelijk onderstreept:
Hij vindt eveneens dat de invasie nooit had mogen plaatsvinden. “Als de strijdkrachten niet in staat zijn om strategische offensieve operaties uit te voeren, dan kun je het beter niet proberen, zeker niet buiten je eigen land

en dat waren ze dus blijkbaar niet.

Maar over het algemeen is hij dus niet expliciet tegen een interventie, ze kwam alleen te vroeg en was niet goed voorbereid. En dat is zijn kritiek op Poetin en zijn entourage.

Wil.

31 jan 2023, 08:31

Heel goed gedaan, deze bewegende grafiek over de oorsprong van het gas (doorheen '21 en '22) dat in Duitsland wordt gebruikt.

Afbeelding

Dicksy

31 jan 2023, 09:21

image.png
image.png (27.36 KiB) 214 keer bekeken

Vertaling:
Geweldige grafiek, maar is er ergens een grafiek met de gasprijzen die Duitsland betaalt voor invoer?

En ik sluit mij aan bij deze terechte vraag en aan toevoegend: 't.o.v het Russisch gas'. Alles heeft tenslotte een prijs.

Dicksy

31 jan 2023, 09:48

De Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman en de Russische president Vladimir Poetin bespraken volgens verschillende bronnen de OPEC+-samenwerking in een telefoongesprek op maandag, met de nadruk op het handhaven van de stabiliteit van de olieprijzen in de aanloop naar een virtuele OPEC+-bijeenkomst die gepland staat voor woensdag(*). De Russische olieproductie houdt stand ondanks nieuwe westerse sancties en prijsplafonds, en drie OPEC+-afgevaardigden hebben Reuters verteld dat de vergadering van woensdag waarschijnlijk zal eindigen zonder veranderingen in het outputbeleid. De vergadering op woensdag, die om 11.00 uur GMT zal plaatsvinden, is een vergadering van alleen OPEC+-ministers, ook wel de Joint Ministerial Monitoring Committee (JMMC) genoemd. Een andere bijeenkomst van de OPEC+ join technical committee (JTC), oorspronkelijk gepland voor 31 januari, is geannuleerd.
((*) Woensdag 01/02/2023?)

Wil.

31 jan 2023, 10:14

Gasprijzen nu op het laagste niveau sinds december '21 omwille van het zachte weer. Geen geluk voor Poetin.