Energieprijzen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Als ex-ambtenaar hebt ge meer zeggingschap in het "milieu". Maar ex-ambtenaren blijven blijkbaar nog steeds slippendragers van de huidige alles-en-beter wetende pennenlikkers.
-
Wie zei ook alweer : "wie zijn hoofd in Vlaanderen boven het maaiveld uittsteekt , verliest zijn hoofd". Het zijn de Vlamingen in zijn globaliteit die intelligenter moeten worden , en dan worden betere oplossingen dan het huidige capaciteitstarief uitgedacht. Dat "iemand" beweerde om ambtenaren van de belastingsdienst met een luchtdruk schietding te bewapenen , bewijst hoe "debiel" sommigen wel zijn. 
-
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Zoals ik het begrijp, is het capaciteitstarief eigenlijk gewoon een belasting. Die zou bedoeld zijn om te voorkomen dat de transporteurs van energie hun mogelijk te lichte infrastructuur op eigen kosten zouden moeten aanpassen aan de grotere vraag naar elektriciteit. Als die "parastatalen" zelf zouden moeten investeren in vervangingsleidingen en transfo"s zou dat hun winstvermogen te zeer aantasten. Gebruikers moeten de potentiële verbetering van de infracstructuur dus via maandelijkse afbetaling vooraf al zelf ophoesten.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Aan uw cijfers te zien vermoed ik dat je "Fluvius West" als netbeheerder hebt.Dicksy schreef: ↑07 feb 2023, 11:13Ik heb gisteren mijn eerste 'boter bij de vis-factuur' ontvangen van Engie voor een periode van 1 maand (01/01/2023 ---> 31/01/2023)
1.- Voor deze periode wordt er een capaciteitsvergoeding (electriciteit) aangerekend van 8,02 euro. Maar de algehele netwerkkosten voor Fluvius houden ook volgende kosten in: databeheer, de capaciteitsvergoeding, distributiekosten en transportkosten in. (Wat het verschil is tussen deze laatste twee gaat mijn petje te boven.) Wat de netwerkkosten in zijn totaal op 13, 89 euro komt voor januari 2023.
Het bedrag van 8,02 komt zowat overeen met 2,5kW Piek, wat ook het "forfait" is en 1/12de van het jaarbedrag met daarnaast een verbruik van 120-130 kWh (totaal 13,89)
Voor distributie & transport betaal je: 3,81831 €cent/kWh.
En tenslotte "databeheer" 14,53 of 13,39 €/jaar.
Het cijfer van uw laatste piek doet mij dan ook vermoeden dat je waarschijnlijk onder de 2,5 kW Piek gaat blijven en veel kans dat uw maandelijks piekbedrag dan ook niet zal veranderen.
De maandelijkse tarieftabellen zijn bij Engie hier te downloaden:
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... oorwaarden
Let wel: die tabellen zijn incl.btw terwijl het bedrag op uw factuur zonder is - btw wordt er dan later bijgeteld.....

Je kunt er momenteel moeilijk een lijn in trekken......Dicksy schreef: ↑07 feb 2023, 11:134.- Dit getal naast mijn eindafrekening gelegd voor de periode 18/03/2020---> 17/03/2021, waar ik nog met voorschotten werkte en de netwerkkosten verrekend werden bij de jaarlijkse afrekening, geeft een verschil van +67,93 euro aan meerkost voor één jaar netwerkkosten alleen al.
Je mag ook niet vergeten dat de nettarieven in 2020 ook aangepast zijn geweest, en de vergelijking tussen de "oude" berekening en de nu capaciteitspiek-berekening ook wel al een verschil zal geven.
En voor tokkio:
Bovenstaande cijfers zijn alléén netwerk & distributiekosten, niet te verwarren met de volledige factuur waar dan nog eens de tarieven van de leverancier, suppelementen/accijzen en btw bijkomen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Aangetekende brieven en zelfs ingebrekestellingen voor (hardnekkige) weigeraars digitale meter
Netbeheerder Fluvius zal dit jaar voor het eerst ingebrekestellingen sturen naar hardnekkige weigeraars van een digitale meter.
https://www.hln.be/energieprijzen/aange ... ~a6f2fc00/
Aangetekende brieven en zelfs ingebrekestellingen voor (hardnekkige) weigeraars digitale meter
Netbeheerder Fluvius zal dit jaar voor het eerst ingebrekestellingen sturen naar hardnekkige weigeraars van een digitale meter.
https://www.hln.be/energieprijzen/aange ... ~a6f2fc00/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Met alle respect, maar ik geloof dat U mijn vraag niet begrijpt of niet goed gelezen heeft.
er zijn mensen die een digitale meter voor gas en elektriek hebben en gevraagd aan hun energie leverancier (bijvoorbeeld Eneco want die bied het aan) om maandelijks een eindafrekening te krijgen van hun werkelijk verbruik van die maand.
U betaald per maand uw verbruik, in de wintermaanden ga je meer betalen dan in de zomermaanden
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je blijft de laksheid in persoon. Je verwacht van iedereen dat ze zich er niet bij neerleggen, maar zelf doe je niks. Veel geblaat, weinig wol.
We kennen Fred Flin ... euh, FredFifty.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Het is juist de bedoeling om die "potentiële verbetering" helemaal niet te moeten doorvoeren , en daarom "straft" men de bevolking als die het electriciteitsnet "zouden" overbelasten. Dit is puur pestgedrag , en als die pest-truuk lukt , dan genereert het capaciteitstarief extra inkomen ( op een paar gebruikers na die veel verbruiken , maar nooit op hetzelfde moment - dus gespreid in de tijd ).
Ja , ik heb je vraag begrepen. Maar mijn formule is al niet meer van toepassing nadat @hovel heeft beweerd dat de piek steeds berekend wordt als het gemiddelde van de laatste 12 maanden , dus "voortschrijdend" .En ik heb daarop geantwoord dat dit idioot is omdat ge een toevallige piek 12 maanden lang meesleept. Het correcte zou zijn dat men de maandelijks piek aanrekent bij diegenen die maandelijks de factuur krijgen , en voor diegenen die jaarlijks hun afrekening krijgen kan men de gemiddelde piek aanrekenen.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Zou dat niet een beetje bizar zijn en moet ge mij toch eens uitleggen.door E.T. » 44 minuten geleden
die post van Hovel is ook van toepassing als je maandelijks aferekend ...hovel schreef: ↑Vandaag, 10:52
“Voor het capaciteitstarief berekent de netbeheerder elke maand opnieuw het gemiddelde van de 12 laatste maandpieken.”
Op mijn maandelijkse afrekening wordt al rekening gehouden met de hoogste piekwaarde van die maand. Waarom zou men dan bij mij die gemiddelde piekwaarde over 12 maanden hanteren en wanneer zouden ze dat dan in rekening brengen? Bij een maandelijkse afrekening krijgt men helemaal geen eindafrekening meer en is dat gemiddelde van de laatste 12 maandpieken helemaal niet van toepassing net omdat ik maandelijks afgerekend wordt aan de hoogste piekwaarde van die maand.