Energieprijzen
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Hier staat het goed uitgelegd: https://www.mijnenergie.be/blog/waarom- ... doorwegen/Dicksy schreef: ↑08 feb 2023, 08:56Hoe kan dat aan de gemiddelde piek zijn van de laatste 12 maanden als dat capaciteitstarief pas in voege gegaan is op 01/01/2023?door E.T. » Vandaag, 00:16Natuurlijk is op uw maandfactuur 01/2023 voor het eerst het capciteitstarief aangerekend ... MAAR aan welke piek???Dicksy schreef: ↑Gisteren, 21:16
Op mijn maandfactuur van januari 2023 werd reeds een capaciteitstarief van 8,02 euro aangerekend.
Wij denken dat dat aan de gemiddelde piek van de laatste 12 maanden is.
En aan welke piek? Wel dat geeft die display 1.6.0 aan en lees eens goed wat benq daarover schreef.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Zonder Elia zou er toch geen stroom kunnen worden verdeeld, in die Raad van Bestuur zit maar één ex-politicus (ex- minister) uit Decremcity.Fred1950 schreef: ↑07 feb 2023, 22:15Steden en gemeenten zijn de aandeelhouders , en als ik me niet vergis , de enige. Het etiket NV -- naamloze venenootschap -- is er puur voor de schijn om dividenden en zitpenningen ( o.a. aan Koen Kennis en nog vele anderen in het politieke wereldje ) uit te betalen.socrates schreef: ↑07 feb 2023, 21:47Bij al dat "mierenneuken" over het fenomeen "piekverbruik"; vindt blijkbaar niemand het vreemd dat een openbaarnutsbedrijf eigenlijk een monopolist is en niettemin in handen is van een louter commercieel bedrijf. Als ik me niet vergis is de Belgische staat hier zelfs niet eens gedeeltetijk aandeelhouder van.
( en dit ter bevestiging wat @Dicksy hierboven schreef )
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Inderdaad , duidelijk beschreven.hovel schreef: ↑08 feb 2023, 09:25....
Hier staat het goed uitgelegd: https://www.mijnenergie.be/blog/waarom- ... doorwegen/
Het is niet Elia , de hoogspanningsbeheerder , die ons het leven zuur maakt en onze factuur doet oplopen. Die investeert trouwens wel. Het zijn het veelvoud aan laagspanningnetbeheerders - de Fluvius-en - ( en er zijn er heel wat ) die niet graag investeren in de leidingen langs de straat - en die zijn in handen van steden en gemeenten met een zwerm aan zitpenning ontvangers uit allerhande politieke hoeken. Elia heeft niets te zeggen over het capaciteitstarief , die draaien aan andere knopjes om o.a. de stroomtoevoer tussen landen onderling in goede banen te leiden.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 08 feb 2023, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Het artikel is voor mij duidelijk genoeg plus:door hovel » Vandaag, 09:25Hier staat het goed uitgelegd: https://www.mijnenergie.be/blog/waarom- ... doorwegen/Dicksy schreef: ↑Vandaag, 08:56door E.T. » Vandaag, 00:16
Natuurlijk is op uw maandfactuur 01/2023 voor het eerst het capciteitstarief aangerekend ... MAAR aan welke piek???
Wij denken dat dat aan de gemiddelde piek van de laatste 12 maanden is.
Hoe kan dat aan de gemiddelde piek zijn van de laatste 12 maanden als dat capaciteitstarief pas in voege gegaan is op 01/01/2023?
En aan welke piek? Wel dat geeft die display 1.6.0 aan en lees eens goed wat benq daarover schreef.
Waarom zou men bij mij rekening houden met een gemiddelde piekwaarde als men elke maand mijn hoogste piekwaarde kent en daarvoor met mijn maandelijks factuur voor afgerekend wordt?
Indien dat zo mocht zijn dan zou ik dus nog een aparte afrekening moeten krijgen?
De enige vraag die men zou kunnen stellen is of ik er goed aan gedaan heb mijn afrekening maandelijks te nemen, ik denk het wel. Geen jaarafrekening meer en geen voorschotten, elke maand weet ik wat ik betaal en de kous is af voor die maand.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Dat ga je nooit te weten komen......
Daarvoor zou je 2 verschillende facturen moeten kunnen naast elkaar leggen met hetzelfde verbruik over dezelfde periode. Enerzijds een jaarfactuur en anderzijds 12 maandfacturen.
Een verschil zal in alle geval zowiezo zijn, maar niet zo dat je er een boterham gaat moeten voor laten.
Het kan ook nog best zijn dat je er het ene jaar een licht voordeel mee doet en het andere jaar een licht nadeel.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Daarom dat ik als referentiepunt neem het voorschot dat ik vroeger maandelijks betaalde (150 euro gas/elektriciteit) en het bedrag dat ik toen bij mijn jaarlijkse afrekening terugkreeg.door Charlie Maru » 11 minuten geledenDat ga je nooit te weten komen......Dicksy schreef: ↑Vandaag, 10:47
De enige vraag die men zou kunnen stellen is of ik er goed aan gedaan heb mijn afrekening maandelijks te nemen, ik denk het wel. Geen jaarafrekening meer en geen voorschotten, elke maand weet ik wat ik betaal en de kous is af voor die maand.
Daarvoor zou je 2 verschillende facturen moeten kunnen naast elkaar leggen met hetzelfde verbruik over dezelfde periode. Enerzijds een jaarfactuur en anderzijds 12 maandfacturen.
Een verschil zal in alle geval zowiezo zijn, maar niet zo dat je er een boterham gaat moeten voor laten.
Het kan ook nog best zijn dat je er het ene jaar een licht voordeel mee doet en het andere jaar een licht nadeel.
Nu steek ik dat bedrag (voorschot minus kost werkelijk maandelijks verbruik) onmiddellijk in mijn zak terwijl ik vroeger een jaar moest wachten op de terugbetaling. De wintermaanden werden ruimschoots gecompenseerd door de zomermaanden (vanaf mei tot begin december) omdat er helemaal niet verwarmd (gas) werd/wordt en dat scheel(de)t een ferme slok op de borrel.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
In 't slechtste gevalCharlie Maru schreef: ↑08 feb 2023, 13:02Een verschil zal in alle geval zowiezo zijn, maar niet zo dat je er een boterham gaat moeten voor laten.
"nen boterham met spekvet" da smaakt ook zenne
in de winter betaalde wat meer dan in de zomer hé.
en het voordeel is dat de leverancier in faling gaat ben je uw centjes niet kwijt,
want uw verbruik is betaald.
en voorschotten ben je kwijt.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Op heel het net vind men geen duidelijke uitleg wat eer piekverbruik is.
Dit schrijft de VREG:
https://www.mijnenergie.be/blog/waarom- ... doorwegen/
Als men 1/4 van een taart opeet,moet men toch heel de taart niet betalen.
Nergens vind men een goed voorbeeld van wat een peilverbruik is.
Niet bij Dats; trouwens nergens.
https://customer.dats24.be/wps/portal/d ... gIZwfD_BwE
Dit is niet uit te leggen:
Dus al wie een analoge meter heeft of een digitale meter die niet aan een piekmoment van + 2,5 Kw komt wordt bestolen,als men bij een beenhouder 200 gram gehakt gaat halen, maar die rekent u daarvoor de prijs van een kwart kilo aan is dat een dief.
Die 7 of 8 ministers van energie ligen in de hangmat te slapen,en dat blauw kieken denk dat hij de oplossing heeft door de Btw op 6 % te zetten, en dat ander kieken doet er dan maar een schep accijns bovenop, maar stroom is een nutsvoorziening, zoals voedsel,en geen luxeproduct,en die energie ministers hebben daar geen last van , die eten uit de grote trog.
Voor gewone gezinnen zal het nog wel meevallen, maar het blijft diefstal.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230108_97308734
Hoe kan een waterkoker van 2000 watt die een kwartier werkt en 0,5 Kwh een piekverbruik geven van 2 KW.Charlie Maru schreef: ↑
Neen, een waterkoker van 2000W verbruikt op 15 min. 500Wh oftewel 0,5 kWh. - wat overeenkomt met een piek van 2 kW.
Dit schrijft de VREG:
https://www.mijnenergie.be/blog/waarom- ... doorwegen/
Als men maar 1 toestel gebruikt voor 1 kwartier,hoe kan dat dan X 4 zijn??????Vanaf 2023 hangen de nieuwe nettarieven af van:
uw verbruik: de hoeveelheid elektriciteit die u verbruikt, uitgedrukt in kilowattuur (kWh);
én uw piekvermogen : hoeveel elektriciteit u tegelijk gebruikt, uitgedrukt in kilowatt (kW). Dat capaciteitstarief bedraagt gemiddeld 7% van de totale elektriciteitsfactuur.
Als men 1/4 van een taart opeet,moet men toch heel de taart niet betalen.
Nergens vind men een goed voorbeeld van wat een peilverbruik is.
Niet bij Dats; trouwens nergens.
https://customer.dats24.be/wps/portal/d ... gIZwfD_BwE
Dit is niet uit te leggen:
Want dan zou men 1,2,of meerder toestellen met gezamenlijk 10 Kw voor een piekkwartier van 2,5 Kw moeten aanleggen, en met 40 amp trekt men dat niet .Hoe piekverbruik meten?
De kwartierpiek wordt bepaald door elk kwartier jouw verbruik in kWh te meten en dit getal te vermenigvuldigen met 4. Als jouw hoogste kwartierverbruik in een maand bijvoorbeeld 1,5 kWh was, heb je in dat kwartier een piek van 6 kW nodig gehad.
Dus al wie een analoge meter heeft of een digitale meter die niet aan een piekmoment van + 2,5 Kw komt wordt bestolen,als men bij een beenhouder 200 gram gehakt gaat halen, maar die rekent u daarvoor de prijs van een kwart kilo aan is dat een dief.
Die 7 of 8 ministers van energie ligen in de hangmat te slapen,en dat blauw kieken denk dat hij de oplossing heeft door de Btw op 6 % te zetten, en dat ander kieken doet er dan maar een schep accijns bovenop, maar stroom is een nutsvoorziening, zoals voedsel,en geen luxeproduct,en die energie ministers hebben daar geen last van , die eten uit de grote trog.
Voor gewone gezinnen zal het nog wel meevallen, maar het blijft diefstal.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230108_97308734
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wij allen hebben hier al honderden pogingen gedaan om het uit te leggen ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 08 feb 2023, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Golf 5 - Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17
https://www.hln.be/binnenland/wie-digit ... ~a50b4bd7/
Wie digitale meter weigert, wordt zwaar aangepakt. Dit moet je weten
Netbeheerder Fluvius heeft al enkele duizenden aangetekende brieven verstuurd naar gezinnen die hardnekkig weigeren om een digitale meter te laten plaatsen. In het aller slechtste geval volgt een dagvaardiging voor de rechtbank. Wie riskeert dat? En moet je je zorgen maken als er nog geen installateur langs is geweest? De zeven belangrijkste vragen over de digitale meter beantwoord.
Wie zonnepanelen heeft die voor 2021 werden geplaatst, kan de installatie van de digitale meter uitstellen tot 2025, maar wel op voorwaarde dat de zonnepanelen niet ouder zijn dan 15 jaar
Als je zonnepanelen hebt, registreert de digitale meter ook nauwkeurig hoeveel stroom je terug op het net zet. Die stroom kan je dan terug verkopen aan je energieleverancier
Maken iedere dag de mensen zo moe , dat je denkt wat hebben wij nog in de pap te brokken .
Zij regelen alles voor ons .
En durf u zeggen zijn geen fijne mensen om afspraak te maken integendeel !!
Wie digitale meter weigert, wordt zwaar aangepakt. Dit moet je weten
Netbeheerder Fluvius heeft al enkele duizenden aangetekende brieven verstuurd naar gezinnen die hardnekkig weigeren om een digitale meter te laten plaatsen. In het aller slechtste geval volgt een dagvaardiging voor de rechtbank. Wie riskeert dat? En moet je je zorgen maken als er nog geen installateur langs is geweest? De zeven belangrijkste vragen over de digitale meter beantwoord.
Wie zonnepanelen heeft die voor 2021 werden geplaatst, kan de installatie van de digitale meter uitstellen tot 2025, maar wel op voorwaarde dat de zonnepanelen niet ouder zijn dan 15 jaar
Als je zonnepanelen hebt, registreert de digitale meter ook nauwkeurig hoeveel stroom je terug op het net zet. Die stroom kan je dan terug verkopen aan je energieleverancier
Maken iedere dag de mensen zo moe , dat je denkt wat hebben wij nog in de pap te brokken .
Zij regelen alles voor ons .
En durf u zeggen zijn geen fijne mensen om afspraak te maken integendeel !!
-
Voor een appel en een ei , en niet alle producenten willen betalen voor die stroom. Wacht maar af tot de netbeheerders ook nog eens kosten gaan aanrekenen voor die teruglevering ( = stroom injectie ).
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Dit is gewoon basis wiskunde:
KWh = KW x h
of KWh / h = KW
of uit het voorbeeld: 0,5 (KWh) / 0,25 (kwartier is 0,25 h) = 2 KW
Ter info: ook uit de wiskunde:
Delen door 0,25 is het zelfde als vermenigvuldigen met 4.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Een waterkoker van 2 kW (2000 Watt) die een kwartier op vol vermogen werkt en dan weer wordt afgeschakeld, heeft 2kW-kwartier verbruikt. Maar dat is maar 1/4 van een uur. Dus is zijn verbruik 0,5 kW-uur, want hij heeft de overige 3 kwartier niet gewerkt.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Als we niet ophouden met steeds weer alle begrippen door elkaar te halen gaan we er nooit uitgeraken ...
Een toestel heeft een bepaald vermogen (weerstand) uitgedrukt in Watt of kiloWatt (1000 W = 1 kW)
De hoeveelheid stroom die het toestel verbruikt wordt uitgedrukt in kWh
De PIEK is je totale belasting van het net, telkens gemeten per kwartuur en uitgedrukt in kW
Op je digitale meter kan je je maximale piek van de huidige maand aflezen onder code 1.6.0.
Is die minder dan 2,5 kW dan ben je goed bezig maar ´t brengt niks op
Een toestel heeft een bepaald vermogen (weerstand) uitgedrukt in Watt of kiloWatt (1000 W = 1 kW)
De hoeveelheid stroom die het toestel verbruikt wordt uitgedrukt in kWh
De PIEK is je totale belasting van het net, telkens gemeten per kwartuur en uitgedrukt in kW
Op je digitale meter kan je je maximale piek van de huidige maand aflezen onder code 1.6.0.
Is die minder dan 2,5 kW dan ben je goed bezig maar ´t brengt niks op