Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

02 mar 2023, 22:24

Fred1950 schreef:
02 mar 2023, 21:17
En zeg me eens , welk land acht zich het recht toe om de leiding in een ander land zomaar te veranderen in wat men een "democratie" noemt en het verplichten om "vriend" te worden ? Geen enkel land heeft dat recht. Een volk kiest zijn leider en zijn regime , en als dat een autocratie of een dictatuur is , dan is dat maar zo. De bevolking zal mettertijd er zelf wel voor zorgen dat het een andere leiding krijgt.
1945: niemand had het recht om Hitler hier te verdrijven, Fred?
Schoenmaker, .....
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

02 mar 2023, 23:38

Wil. schreef:
02 mar 2023, 22:24
Fred1950 schreef:
02 mar 2023, 21:17
En zeg me eens , welk land acht zich het recht toe om de leiding in een ander land zomaar te veranderen in wat men een "democratie" noemt en het verplichten om "vriend" te worden ? Geen enkel land heeft dat recht. Een volk kiest zijn leider en zijn regime , en als dat een autocratie of een dictatuur is , dan is dat maar zo. De bevolking zal mettertijd er zelf wel voor zorgen dat het een andere leiding krijgt.
1945: niemand had het recht om Hitler hier te verdrijven, Fred?
Schoenmaker, .....
Het antwoord staat hier vetjes : "welk land acht zich het recht toe om de leiding in een ander land zomaar te veranderen in wat men een ...." Hitler had dat recht niet , en DAN kan men ingrijpen. Dit is niet het geval met Oekraïne omdat het niet de bedoeling is om gans Oekraïne te "veroveren" , maar alleen maar om de etnische Russen van de nationalisten te verlossen. Poetin heeft dat al veel keren beweerd. Als Zelensky toegeeft dat de geannexeerde Donbas oblasten en de Krim Russisch worden is de oorlog afgelopen. Als Zelensky nu ook al aanvallen op het eigen Russisch grondgebied gaat beginnen uit te voeren verpest hij alle kansen op een staakt het vuren.

Wil.

03 mar 2023, 00:27

Maar de VS hadden ook nooit de bedoeling om Afghanistan, Irak, Lybië te veroveren, Fred.

Weet je nog dat de Russen UA in drie dagen gingen onder de voet lopen, een stroman op de plaats van de verkozen president zetten en klaar is kees?
:lol: :lol:

Fred1950

03 mar 2023, 10:15

Wil. schreef:
03 mar 2023, 00:27
Maar de VS hadden ook nooit de bedoeling om Afghanistan, Irak, Lybië te veroveren, Fred.
Maar wel om het regime omver te werpen , en zoals ik al schreef , geen enkel land heeft dat recht.
Weet je nog dat de Russen UA in drie dagen gingen onder de voet lopen, een stroman op de plaats van de verkozen president zetten en klaar is kees?
:lol: :lol:
In drie dagen maak jij ervan. Op die manier een Russisch gezinde regering installeren is fout , en ook niet gelukt. Dat heb ik al geschreven. Het volk zelf kiest haar leiders. De Amerikanen is het wel al verschillende keren gelukt om , al dan niet met de CIA achter de schermen , met geweld een ander regime te installeren ( maar niet in Cuba :lol: )

Wil.

03 mar 2023, 10:32

Je bent weer op een gebied beland waar je batterijkennis je weinig houvast biedt.
In drie dagen maak jij ervan.
Ik ben niet de enige die dat zegt:

Kristina Hook, Assistant Professor, Kennesaw State University:

Poetin's keizerlijke dromen tegen Oekraïne en de wereldorde zijn onomkeerbaar verbrijzeld. Russische doelen zijn verslechterd van opschepperij van "Kiev in drie dagen" tot inspanning voor kleinere Oekraïense steden ten koste van duizenden soldaten.

Poetin kan realistisch gezien niet hopen catastrofale verliezen aan troepen, officieren of uitrusting te boven te komen. Evenmin kan hij repareren waar hij echt om geeft, namelijk de wereldwijde reputatie van Rusland onder zijn leiding.

Putin’s imperial dreams against Ukraine and the global order have irreversibly shattered. Russian goals have deteriorated from boasts of “Kyiv in three days” to straining for smaller Ukrainian towns at the cost of thousands of soldiers. Putin cannot realistically hope to overcome catastrophic losses in troops, officers, or equipment. Nor can he repair what he really cares about, namely Russia’s global reputation under his leadership.

Dat die intentie niet kon gerealiseerd worden, doet niets ter zake. Het gaat om de bedoeling om het land onder de knoet te brengen.

Fred1950

03 mar 2023, 10:43

Wil. schreef:
03 mar 2023, 10:32
....

Ik ben niet de enige die dat zegt:

Kristina Hook, Assistant Professor, Kennesaw State University:
...
Ok , en dan ? Iedereen heeft het recht om wat te gaan fantaseren. Of je dat dan ook moet gaan geloven omdat het een "professor" is , is een andere zaak. Zelfs professoren in exacte wetenschappen durven al eens dromen en domme dingen uitkramen.

Wil.

03 mar 2023, 11:00

Ja, wat moet het dan niet zijn met gabbers die in hun garage wat zitten te klooien maar toch menen dat ze op de hoogte zijn van wat er op wereldvlak gebeurt? Quod non.

Dicksy

03 mar 2023, 12:43

Luchtvaartmaatschappijen zeggen dat Chinese luchtvaartmaatschappijen een 'oneerlijk voordeel' hebben nu China weer opengaat: ze mogen over Rusland vliegen

Sinds de Russische invasie van Oekraïne, een jaar geleden, hebben luchtvaartmaatschappijen uit Europa, Canada en N-Amerika het land omzeild en lange omwegen gemaakt om te voorkomen dat ze in het Russische luchtruim zouden vliegen. Nu maken CEO's zich zorgen dat ze door die extra mijlen in het nadeel zijn ten opzichte van Aziatische luchtvaartmaatschappijen die Rusland nog steeds gebruiken voor hun lange afstandsvluchten.
De sancties beginnen hun vruchten af te werpen.

Dicksy

03 mar 2023, 13:37

Wil.

03 mar 2023, 14:42

Sinds 5 februari is er een ban én een price cap op geraffineerde olieproducten uit RU.
In het plaatje hieronder merk je dat de grootste afnemer - de EU - drastisch aan het minderen is.

Afbeelding

Wie goed kijkt merkt dat het deeltje 'other' gegroeid is. Dat zijn landen als Marokko en Tunesië die wel degelijk die producten kopen maar ... aan prijzen onder de price cap, waardoor het beoogde doel evengoed bereikt wordt: de hoofdinkomsten van Poetin naar een minimum brengen.
Marokko en Tunesië verkopen deze afgewerkte producten door aan het Westen. Allemaal OK, maar Poetin profiteert er niet meer van.

Merk ook op dat China en India in deze grafiek verwaarloosbare afzetgebieden waren en blijven.

Dicksy

03 mar 2023, 17:04

The NewYork Times:
Germany’s Scholz Visits Washington Amid Worries Over Ukraine ‘End Game’
Chancellor Olaf Scholz arrives Friday for a quiet working visit with President Biden, sparking speculation that they will discuss tough questions on how to end the war.

(Duitse Scholz bezoekt Washington te midden van zorgen over 'End Game' in Oekraïne
Kanselier Olaf Scholz arriveert vrijdag voor een rustig werkbezoek aan president Biden, wat aanleiding geeft tot speculaties dat ze lastige vragen zullen bespreken over hoe de oorlog kan worden beëindigd.)
:roll: :roll:

Dicksy

03 mar 2023, 17:11

image.png
image.png (46.83 KiB) 278 keer bekeken
Ursula gaat 5.700 zonnepanelen leveren aan Oekraïne om te helpen in de energie(voorziening)zekerheid. Goed initiatief maar waar gaan ze die plaatsen? Ik zou voorstellen in Kiev want daar is de energiebehoefte het grootst en het dringends wegens de aanhoudende aanvallen op hun energie infrastructuur. :roll:

Charlie Maru

03 mar 2023, 17:45

HLN:
Rusland verliest zo’n 150 tanks per maand, terwijl oorlogsindustrie tien keer te traag die verliezen compenseert

Volgens schattingen heeft het Russische leger al bijna 2.000 gevechtstanks verloren. Terwijl Oekraïne ongeduldig wacht op de levering van moderne westerse tanks, beschikt Rusland over één tankfabriek en is het land in toenemende mate afhankelijk van het repareren van oude modellen. Volgens het Britse weekblad ‘The Economist’ overtreft de Russische vraag naar tanks nu de productie met een factor tien.

https://www.hln.be/buitenland/rusland-v ... ~a23d5cd5/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

03 mar 2023, 18:35

Oekraïne geeft de volgende verliezen (materieel) op voor de Russen:

Afbeelding

Stel je voor dat deze verliezen moeten gedragen worden door de benelux, want dát is de grootte van hun economie. 8O

Charlie Maru

03 mar 2023, 22:09

HLN:
“Rusland zal in 2024 zonder geld komen te zitten”, zegt Russische oligarch

Russische oligarch Oleg Deripaska denkt dat Rusland volgend jaar al zonder geld kan komen te zitten. “We hebben dringend buitenlandse investeringen nodig”, vertelde de oligarch op een economische conferentie in Siberië.

https://www.hln.be/buitenland/rusland-z ... ~a5f9fe99/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier