Energieprijzen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Accijnzen op radio's, tv's en huishoudtoestellen? En op de lonen ook?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Zet het overschot aan politiekers en tafelgenoten aan de deur , en/of beperk hun weddes ( ook in steden en gemeenten ). New York met bijna zoveel inwoners als België heeft slechts één burgermeester .... Maak eens schoon schip in de subsidies die niet van economisch en sociaal belang zijn. Er zijn ooit subsidies aan zonnebank uitbaters uitgedeeld geweest ( of misschien nu nog ). Kan het nog zotter ?
-
Vraag: waar zou jij meer belasten en waar minder?

E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Na het effectief bestrijden van belastingfraude zou men kunnen beginnen met alle wettelijk mogelijke belastingontwijkingen zoals de salariswagen op te ruimen.
Belasting op huurinkomsten? Waarom niet?
De sterkste schouders .... je weet wel
Nog eentje om te besparen: brood, bed en bad gewoon letterlijk nemen hé
3x2 sneetjes, karaf kraantjeswater, matras+deken, wekelijks een douchke
achter prikkeldraad, geen papieren de vlieger op. ONMIDDELLIJK.
Belasting op huurinkomsten? Waarom niet?
De sterkste schouders .... je weet wel
Nog eentje om te besparen: brood, bed en bad gewoon letterlijk nemen hé
3x2 sneetjes, karaf kraantjeswater, matras+deken, wekelijks een douchke
achter prikkeldraad, geen papieren de vlieger op. ONMIDDELLIJK.
-
Een voorbeeld: als je de huurinkomsten gaat belasten, dan blijft er bijna niets over voor iemand die een woning verhuurt. Gevolg: het aanbod zal dalen en we zitten nu al met een tekort aan huurwoningen.
Mensen staan er niet bij stil hoe beperkt de opbrengst van een verhuurde woning is. Even rekenen.
Stel dat je een woning koopt voor 300.000 euro die je wil verhuren. Je wenst toch wel 5% rendement te halen op jaarbasis. Dan hoop je 15.000 huurontvangsten te krijgen. Dat wil zeggen dat je die woning moet verhuren aan 1.250 per maand. (we houden geen rekening met kosten aan de woning, met tijdelijke leegstand)
Is dat realistisch? Een woning van 300.000 is niks speciaals en daarvoor 1.250 per maand betalen?
Ga je bv. 25% belasting heffen op die 15.000 huurinkomsten (dus 3.750) dan blijft er een rendement over van 3,75%. Als de verhuurder toch 5% rendement wil halen, moet hij de huur voor die gewone woning optrekken naar 1.670 euro per maand.
Ondertussen hebben we een inflatie die meer dan het dubbele is van dat huurrendement. Volgens mij is dat geen goede investering en doet de staat er niet goed aan om de huurinkomsten te gaan belasten.
Mensen staan er niet bij stil hoe beperkt de opbrengst van een verhuurde woning is. Even rekenen.
Stel dat je een woning koopt voor 300.000 euro die je wil verhuren. Je wenst toch wel 5% rendement te halen op jaarbasis. Dan hoop je 15.000 huurontvangsten te krijgen. Dat wil zeggen dat je die woning moet verhuren aan 1.250 per maand. (we houden geen rekening met kosten aan de woning, met tijdelijke leegstand)
Is dat realistisch? Een woning van 300.000 is niks speciaals en daarvoor 1.250 per maand betalen?
Ga je bv. 25% belasting heffen op die 15.000 huurinkomsten (dus 3.750) dan blijft er een rendement over van 3,75%. Als de verhuurder toch 5% rendement wil halen, moet hij de huur voor die gewone woning optrekken naar 1.670 euro per maand.
Ondertussen hebben we een inflatie die meer dan het dubbele is van dat huurrendement. Volgens mij is dat geen goede investering en doet de staat er niet goed aan om de huurinkomsten te gaan belasten.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Waarom niet meer belasten op inkomsten UIT vermogen ( bvb. op dividenden )
Wie gaat er nu nog een woning kopen om die te verhuren ? Vraag eens aan de projectontwikkelaars die appartement schoendozen bouwen hoe zij dat doen. Hun komijnenkoten kosten hen geen 300.000 Euro per stuk , en toch verhuren ze die voor meer dan 1000 Euro per maand. DAT graaigebroed moet men eens op de rooster leggen.Wil. schreef: ↑03 mar 2023, 15:02....
....
-
En hoe hoog moet die belasting dan wel zijn? Momenteel is het 30%.
Wie dividenden ontvangt van een buitenlandse vennootschap wordt eerst in het buitenland belast en vervolgens nog eens een tweede keer in belgië.
Maar het moet blijkbaar méér zijn? Hoeveel meer dan?
Wat veel mensen ook niet beseffen is dat het dividend het stuk van de winst is dat nog overblijft nadat het bedrijf reeds belast werd op de winst. Vervolgens komt de div. belasting (soms 2 keer).
Dat gebeurt elke dag. Ik ken tal van gewone mensen die een woning verhuren.Wie gaat er nu nog een woning kopen om die te verhuren ?Wil. schreef: ↑03 mar 2023, 15:02Stel dat je een woning koopt voor 300.000 euro die je wil verhuren. Je wenst toch wel 5% rendement te halen op jaarbasis. Dan hoop je 15.000 huurontvangsten te krijgen. Dat wil zeggen dat je die woning moet verhuren aan 1.250 per maand. (we houden geen rekening met kosten aan de woning, met tijdelijke leegstand)
....
Hun rendement is nu negatief want de inflatie is hoger.

Kinderlijk eenvoudige redenering.
Hoeveel waarde heb je geërfd door die woning in handen te krijgen? Nul euro? Dan is je rekening correct.
Welk vermogen heb je moeten inzetten om die huurinkomsten te kunnen verkrijgen? Die vraag moet gesteld worden. Een woning die omgebouwd wordt tot 2 appartementen heeft wellicht een waarde van minstens 400.000 euro (inclusief die ombouwkosten).
Rendement: 18.000 op 400.000 = 4,5% .
Dat maakt maar de helft goed van wat inflatie wegvreet. En je stelt voor om toch nog een stuk te belasten? En hoeveel als ik vragen mag?

Golf 5 - Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17
E.T. Wat ze allemaal duurder gaan maken weten we nog niet ... wel hoe ze dat gaan doen zonder de belastingen te verhogen
Heb je al eens u rekening nagezien ( Alleen groenten )
Sta je verstelt hoeveel je moet betalen en is niks speciaals bij , ik kan u aantonen
En is nog niet van toepassing ( Minister Van Peteghem)
Je gaat toch niet denken dat de magazijnen de prijzen laten zakken door BTW in de toekomst
Heb je vandaag eens geluisterd op kanaal Z moet je eens doen .
Heb je al eens u rekening nagezien ( Alleen groenten )
Sta je verstelt hoeveel je moet betalen en is niks speciaals bij , ik kan u aantonen
En is nog niet van toepassing ( Minister Van Peteghem)
Je gaat toch niet denken dat de magazijnen de prijzen laten zakken door BTW in de toekomst
Heb je vandaag eens geluisterd op kanaal Z moet je eens doen .