Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

19 apr 2023, 11:46

Dicksy schreef:
19 apr 2023, 11:36
Ik denk dat ge het niet snapt of niet wilt snappen.
Iemand die zijn producten aan een mindere prijs verkoopt zal meer van zijn producten kunnen verkopen en zijn inkomsten verzekeren.
De situatie eind januari was als volgt: de EU valt weg en China neemt af. India is veel meer gaan afnemen, maar in totaliteit is het minder choco.

Afbeelding

Voeg daar nu de info aan toe die ik gisteren heb geplaatst:

Afbeelding

Welk stuk snap ik nu niet volgens jou? Het is niet omdat je de prijs van de choco verlaagt, dat er meer choco wordt gegeten. Wat zeker gebeurt is dat de inkomsten gezakt zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

19 apr 2023, 11:57

Dat die inkomsten van Rusland gezakt zijn, daar heb ik geen statistiekjes of grafiekjes voor nodig om dat te snappen en dat de uitgaven van het Westen gestegen zijn nog minder.
Welk stuk snap ik nu niet volgens jou? Het is niet omdat je de prijs van de choco verlaagt, dat er meer choco wordt gegeten.
Welk stukje? Wel Wil. dat mijn potten choco een metafoor zijn voor uw olie.

Fred1950

19 apr 2023, 12:20

Van het oostelijk front , geen nieuws .... Hoe zit dat nu met die schietparijen , gebeurt daar nog iets of komt er helemaal geen schot meer in de zaak - bvb. in Bakhmut. :mrgreen:

Wikipedia is er wel als de kippen bij ( drie dagen oud ) : https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Bakhmut

Charlie Maru

19 apr 2023, 12:53

Dicksy schreef:
19 apr 2023, 10:07
Rusland verkoopt zijn potten choco voor 5 euro terwijl het Westen 10 euro moet betalen voor diezelfde Russische potten choco, doorverkocht door diezelfde kopers.
De vraag is natuurlijk hoeveel het Rusland kost om ne pot choco te produceren......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

19 apr 2023, 13:21

Dicksy schreef:
19 apr 2023, 11:57
Dat die inkomsten van Rusland gezakt zijn, daar heb ik geen statistiekjes of grafiekjes voor nodig om dat te snappen en dat de uitgaven van het Westen gestegen zijn nog minder.
Welk stuk snap ik nu niet volgens jou? Het is niet omdat je de prijs van de choco verlaagt, dat er meer choco wordt gegeten.
Welk stukje? Wel Wil. dat mijn potten choco een metafoor zijn voor uw olie.
Dat laatste moet ik tegenspreken en kan ik ook bewijzen, want ik schreef:
"De situatie eind januari was als volgt: de EU valt weg en China neemt af. India is veel meer gaan afnemen, maar in totaliteit is het minder choco."

Daar zat je dus glad naast. Ik snapte dat wel degelijk.

De inkomsten van Poetin zijn bijgevolg drastisch verminderd en dát is de bedoeling!
Ten eerste omwille van het afgenomen volume.
Ten tweede omwille van de gedaalde marktprijs, en dat heeft ook te maken met onze price cap.

Kortom: alles wat ik geschreven heb, klopt. 8)

Ik voeg er nog aan toe dat we het nog niet hebben gehad over de gasinkomsten en evenmin over de inkomsten van afgewerkte olieproducten. Op die twee vlakken is de toestand nog erger voor Poetin.

Dicksy

19 apr 2023, 13:59

door Charlie Maru » Vandaag, 12:53
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 10:07
Rusland verkoopt zijn potten choco voor 5 euro terwijl het Westen 10 euro moet betalen voor diezelfde Russische potten choco, doorverkocht door diezelfde kopers.
De vraag is natuurlijk hoeveel het Rusland kost om ne pot choco te produceren......
Het sop zal blijkbaar de kool nog waard zijn als ik dat geweeklaag van het Westen zo lees over de Russische olie-export.

Wil.

19 apr 2023, 15:12

Er is geen geweeklaag. Er is enkel een afgesproken strategie die blijkt te werken: de inkomsten van Poetin dalen sterk. Daar moeten we blijven op hameren.

Een tweede punt: wat kost een pot choco aan fabricagekosten? We weten dat niet met zekerheid maar Poetin heeft geen keuze dan te blijven produceren. Ik heb voordien al uitgelegd dat je een bron in dat gebied niet kunt stilleggen. In die heel noordelijke regio is de ondergrond altijd bevroren. Als de flow wordt onderbroken, dan kan de productie niet direct meer op gang worden gebracht. De olie bevriest in de pijpen. Het kan zelfs jaren duren om de zaak weer in orde te krijgen. Daarom wil Poetin zijn olie "koste wat kost" kwijtgeraken; zelfs beneden de kostprijs als dat het geval zou zijn maar vermoedelijk is dat echt niet zo. Er blijft een zeker inkomen komen maar het is verre van voldoende om zijn smerige, isis-style oorlog te blijven financieren.

Ook heeft Rusland geen opslagcapaciteit om enkele miljoenen vaten per dag gedurende lange tijd op te slaan. Onmogelijk.

En zoals gezegd: dáár willen we naartoe. Het inkomen van Poetin moet minimaal worden en tegelijk lopen de Russische kosten in UA excessief op. Enkel aan materieel zijn de verliezen dramatisch hoog.
Vergeet niet dat alles moet bekostigd worden door een economie ter grootte van die van de benelux.

Dicksy

19 apr 2023, 16:20

Is dit nu echt om te lachen:
De VS waarschuwt Rusland de Amerikaanse nucleaire technologie in de Oekraïense kerncentrale niet aan te raken
(CNN)

De VS hebben gevoelige nucleaire technologie in een kerncentrale in Oekraïne en waarschuwen Rusland deze niet aan te raken, volgens een brief die het Amerikaanse ministerie van Energie vorige maand naar het Russische staatsbedrijf voor kernenergie Rosatom stuurde.
In de brief, die is beoordeeld door CNN en is gedateerd op 17 maart 2023, vertelt Andrea Ferkile, directeur van het Bureau voor non-proliferatiebeleid van het Energiedepartement, aan de directeur-generaal van Rosatom dat de Zaporizhzhia-kerncentrale in Enerhodar “nucleair technisch materiaal van Amerikaanse oorsprong bevat. gegevens die door de regering van de Verenigde Staten worden gecontroleerd op export.”
Goederen, software en technologie zijn onderworpen aan Amerikaanse exportcontroles wanneer het mogelijk is dat ze worden gebruikt op een manier die de nationale veiligheidsbelangen van de VS ondermijnt.
De brief van het Energiedepartement komt terwijl Russische troepen de centrale blijven controleren, de grootste kerncentrale in Europa en gelegen in een deel van de Zaporizhzhia-regio die Rusland bezette na de invasie van Oekraïne afgelopen februari. De centrale is vaak losgekoppeld van het elektriciteitsnet van Oekraïne als gevolg van hevige Russische beschietingen in het gebied, waardoor in heel Europa de vrees voor een nucleair ongeval is ontstaan.
Terwijl de fabriek nog steeds fysiek wordt bediend door Oekraïens personeel, beheert Rosatom het. Het energiedepartement waarschuwde Rosatom in de brief dat het "onwettig" is voor Russische burgers of entiteiten om met de Amerikaanse technologie om te gaan.
Hallo VS....wakker worden. Er is een oorlog aan de gang.

Dicksy

19 apr 2023, 16:54

Nog een goei: Oleg Ustenko, de economische adviseur van de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy
Overhandig 1 miljard dollar aan Russisch 'bloedgeld', zegt Oekraïne tegen Shell
Energiebedrijf heeft de morele plicht om verrassingsmeevaller in oorlogstijd te schenken, zegt Kiev.
Shell weigerde publiekelijk commentaar te geven, maar wees erop dat het bedrijf niet actief betrokken is bij zaken met lopende operaties in Rusland, geen partij is bij lopende onderhandelingen over de verkoop van een belang in Sakhalin-2 en geen duidelijkheid heeft over wat zou gebeuren met de opbrengst van een dergelijke verkoop.
In een interview met POLITICO vorige maand drong de Oekraïense minister van Energie, de Duitse Galushchenko, er bij de grote energiebedrijven op aan overtollige inkomsten aan zijn land te schenken.
"Veel energiebedrijven halen enorme meevallers uit de oorlog", zei hij. "Ik denk dat het eerlijk zou zijn om dit geld met Oekraïne te delen. Om ons te helpen de energiesector te herstellen en weer op te bouwen."
Dat idee krijgt enige steun van EU-landen, hoewel de uiteindelijke beslissing om geld naar Oekraïne te sturen aan bedrijven en hun aandeelhouders is.

https://www.politico.eu/article/shell-u ... ood-money/
Als iedereen zijn winst (bloedgeld) aan Oekraïne schenkt die het 'dankzij' deze oorlog verworven heeft , en nog verwerft, zou Oekraïne inderdaad voor een groot deel, misschien helemaal, heropgebouwd kunnen worden. Maar een aandeelhouder koopt geen aandelen uit menslievendheid maar louter voor eigen gewin.

Fred1950

19 apr 2023, 17:08

Dicksy schreef:
19 apr 2023, 16:20

....
Dit is echt complete zever. Met de bouw van de laatste ( jongste ) reactor Zaporizja-6 werd gestart in 1986 , dus nog voor het uiteenvallen van de USSR in 1991. (*)(**) Waarom zou in godsnaam die centrale Amerikaanse technologie bevatten. Alle Zaporizja reactoren zijn pure Russische technolgie van de eerste steen tot de laatste vijs.

En dat er problemen kunnen zijn omdat de reactoren niet al hun vermogen kwijt kunnen geraken is ook al zever. Men legt die "stil" ( dus op lage kernreacties ) . De Oekraïners die voor de bediening ervan zorgden zijn ondertussen ook al door Russen vervangen. De Amerikanen worden nog zotter dan ooit ( allemaal met covid beschadigde hersenen :twisted: ).

(*) https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Zaporizja
(**) https://nl.wikipedia.org/wiki/Sovjet-Unie

Wil.

19 apr 2023, 17:37

Fred1950 schreef:
Alle Zaporizja reactoren zijn pure Russische technolgie van de eerste steen tot de laatste vijs.
Moet ik nu gerust zijn?? 8O

Dicksy

19 apr 2023, 17:45

door Fred1950 » 30 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 16:20

....
Dit is echt complete zever. Met de bouw van de laatste ( jongste ) reactor Zaporizja-6 werd gestart in 1986 , dus nog voor het uiteenvallen van de USSR in 1991. (*)(**) Waarom zou in godsnaam die centrale Amerikaanse technologie bevatten. Alle Zaporizja reactoren zijn pure Russische technolgie van de eerste steen tot de laatste vijs.
Misschien moeten de Amerikanen eens een lijstje opstellen voor de Russen waar die 'gevoelige nucleaire technologie' dan wel zit. De Russen zullen graag hun volledige medewerking verlenen, ze demonteren en terug naar de VS sturen via China. :lol:

Dicksy

19 apr 2023, 18:30

Russische gasreus gaat eenheid Midden-Oosten opzetten
(Door Julianne Geiger - 19 april 2023, 10:30 uur CDT)

Een openbaarmaking van de regelgeving onthulde dinsdag dat Gazprom volgens Reuters een eenheid in het Midden-Oosten aan het opzetten is.
Het door de staat gecontroleerde Russische gasbedrijf gaf geen details, maar die details zouden een cruciale factor kunnen zijn bij het bepalen van de invloed in het Midden-Oosten, of dat nu van Rusland of de Verenigde Staten is.

Het nieuws komt na een exclusief rapport van Oilprice.com, gemaakt kort na de recente deal tussen Iran en Saoedi-Arabië, die een Kremlin-functionaris citeerde die zei: "het einde van de westerse hegemonie in het Midden-Oosten zal het beslissende hoofdstuk worden in de uiteindelijke ondergang van het Westen.”
Gazprom, met hoofdkantoor in Moskou, heeft belangen in velden die zijn toegekend door Bagdad en Erbil in Irak, en Rusland heeft een werkbelang van 80% in vijf olieblokken in de KRG-regio, en bezit 60% in de KRG-oliepijpleiding die naar Turkije loopt, die wekenlang is gesloten na een arbitrage-uitspraak tegen Turkije voor olietransport van KRG naar Turkije zonder toestemming van Bagdad van 2014 tot 2018.
In november tekende Iran een gassamenwerkingsovereenkomst van $ 40 miljard met Gazprom, met de Iraanse onderminister van Buitenlandse Zaken voor Economische Diplomatie, Mehdi Safari, waarin werd onthuld dat Iran hoopte Russisch gas te importeren en zijn eigen gas naar internationale markten te exporteren om te voorkomen dat het moet betalen voor overdracht Iraans gas van het zuiden naar het noorden.
Het moge duidelijk zijn dat Rusland W-Europa en andere Westerse landen afgeschreven heeft. De nieuwe markten zullen het Midden-Oosten, Aziatische en Afrikaanse landen zijn.

Wil.

19 apr 2023, 18:41

Fred1950 schreef:
Alle Zaporizja reactoren zijn pure Russische technolgie van de eerste steen tot de laatste vijs.

Een kernreactor is geen batterij, Fred, en uit je reactie kunnen we weer het één en ander afleiden. Misschien dat al jouw vijzen van Russische makelij zijn? Dat zou alleszins een paar zaken kunnen verklaren ... :wink:

De website van World-Nuclear.org weet wel beter hoe de vork aan de steel zit. Over de centrale van Zaporizhzhia staat te lezen:

"In september 2017 tekende Energoatom een contract met Westinghouse om monitoring instrumentatie systemen te leveren aan de Zaporizhzhia-fabriek als onderdeel van het lopende Complex (Consolidated) Safety Upgrade Program van Power Units of Nuclear Power Plants."

Westinghouse is een Amerikaans bedrijf.

Fred1950

19 apr 2023, 21:14

Wil. schreef:
19 apr 2023, 18:41
Fred1950 schreef:

Een kernreactor is geen batterij, Fred, en uit je reactie kunnen we weer het één en ander afleiden. Misschien dat al jouw vijzen van Russische makelij zijn? Dat zou alleszins een paar zaken kunnen verklaren ... :wink:

De website van World-Nuclear.org weet wel beter hoe de vork aan de steel zit. Over de centrale van Zaporizhzhia staat te lezen:

"In september 2017 tekende Energoatom een contract met Westinghouse om monitoring instrumentatie systemen te leveren aan de Zaporizhzhia-fabriek als onderdeel van het lopende Complex (Consolidated) Safety Upgrade Program van Power Units of Nuclear Power Plants."

Westinghouse is een Amerikaans bedrijf.
Ach , wees niet zo naïef. In die "monitoring" systemen zitten gegarandeerd chips "made in China/Taïwan" - met software made in India. Wat zitten de Amerikanen hier over te lullen , verkocht is verkocht. Mijn buur heeft een old-timer Lada , en onlangs nog een tweede identieke Lada gekocht ... Die lacht zich een kriek moesten de Russen hem verbieden om daar maar "één vinger" aan uit te steken ( niet mag aanraken ). :roll: