Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

22 apr 2023, 16:02

Hou toch op met die meubelwinkel van je. Je zult ook niet kunnen uitleggen waarin de denkfout bestaat omdat die er niet is.

Ik herhaal: als de VS hun handen aftrekken van UA en UA verliest deze oorlog, dan valt China binnen max. 3 jaar Taiwan aan. Nu bezien ze de gebeurtenissen van op de zijlijn.

Dat betekent immers dat een goed getraind Oekraïens leger met al zijn Navo-materieel niet eens in staat is om een zwak Rusland het hoofd te bieden. Het is hier al meermaals geschreven dat één van de hoofdbedoelingen van de VS is RU volledig te verzwakken zodat het geen bedreiging meer vormt voor UA noch voor de andere voormalige Sovjetstaten. Wanneer die dreiging van Poetin/Rusland wegvalt, kan de handel tussen de twee grote blokken VS en EU op volle kracht doorgaan.

Op welke wijze die verzwakking van RU moet tot stand gebracht worden, is nog niet duidelijk. Er zijn 2 wegen: een overwinning van UA waardoor dictator Poetin wordt afgezet of uit een venster valt, ofwel een heel lange, trage doodstrijd van RU. Onder beide scenario's zullen de federatie-staten van RU zich beginnen roeren.
Laat maar komen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

22 apr 2023, 16:51

Blijven zwemmen Wil. Ik heb nergens geschreven dat u niet het recht hebt op een denkfout, dat hebt u namelijk wel.
Dicksy Vandaag, 11:29
door Wil.
Denk eens aan 'toeschouwer' China. Indien de VS Oekraïne al snel opgeven, dan betekent dat groen licht voor Xi om Taiwan militair binnen te vallen.
Voor China komt het veel beter uit dat de handen van de VS gebonden zijn in Oekraïne. Xi zou een echte domme kloot moeten zijn als hij zou wachten, om Taiwan aan te vallen, tot het moment dat de VS hun handen van Oekraïne aftrekken.
Herinner u de geschiedenis hoe Stalin er bij de geallieerden op aandrong om een tweede front te openen zodat de druk op hen zou verminderen.

Vertaalt naar uw quote zou Xi dus wachten tot de VS hun handen aftrekken van Oekraïne om Taiwan aan te vallen, hun groen licht, om het dan alleen tegen de VS op te nemen terwijl de VS nu hun geld en materieel in Oekraïne steken. Zou Xi echt zo dom zijn, wat denk je? :roll:

En ik herhaal:
Wil. schreef:
Indien de VS Oekraïne al snel opgeven, dan betekent dat groen licht voor Xi om Taiwan militair binnen te vallen.
Heb je nog andere niets ter zake doende riedeltjes? Laat maar komen.

tokkio

22 apr 2023, 17:03

Het 'national wealth fund' (de spaarrekening) van de Russische staat was in 2022 gevuld met 150 miljard dollar.
Maar tegen het einde van '22 noteerde de Russische economie een tekort van 48 miljard dollar. Tijdens het eerste kwartaal van '23 is er een bijkomend tekort van bijna 30 miljard dollar. Samengeteld komen we aan een tekort van 78 miljard dollar, of meer dan de helft van het spaarvarkentje van de overheid.
In feite gaat het voor de Russische miljardairs nog zo slecht niet........
https://www.hln.be/buitenland/vermogen- ... ~a3512109/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

22 apr 2023, 17:07

Dicksy, je speelt boven je gewicht. Je kent het verschil niet tussen een denkfout en een andere mening toegedaan zijn. Spijtig jongen, ik had je iets hoger ingeschat. Mijn fout.

Dicksy

22 apr 2023, 17:10

door Wil. » minder dan een minuut geleden
Dicksy, je speelt boven je gewicht. Je kent het verschil niet tussen een denkfout en een andere mening toegedaan zijn. Spijtig jongen, ik had je iets hoger ingeschat. Mijn fout.
Ziet ge Wil. weer zoiets. Ik toon gewoon aan dat uw intellect toch niet van dat niveau is wat u er van maakt of iedereen wilt wijsmaken en u bent op uw teentjes getrapt.
Spijtig jongen, ik had je iets hoger ingeschat. Mijn fout.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 23 apr 2023, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Wil.

22 apr 2023, 17:12

tokkio schreef:
Voor de miljardairs misschien wel, maar voor de Russische staat ziet het er benard uit.

Eén van de oligarchen vermeldde onlangs dat Rusland volgend jaar zonder geld kan komen te zitten. Dat heb ik hier ook al gepost. :wink: De kans is zelfs groot dat het al dit jaar zover is.

Uit The Guardian:

Rusland zou al volgend jaar zonder geld kunnen komen te zitten en heeft buitenlandse investeringen nodig, zei de uitgesproken Russische oligarch Oleg Deripaska.

"Er zal volgend jaar al geen geld zijn, we hebben buitenlandse investeerders nodig", zei hij donderdag op een economische conferentie in Siberië, volgens opmerkingen van TASS, een Russisch staatspersbureau.

De opmerkingen van de miljardair – die vorig jaar in de begindagen van het conflict opriep tot een einde aan de oorlog van Moskou in Oekraïne – contrasteren met een meer optimistische beoordeling van het economische lot van Rusland vorige week door president Vladimir Poetin. Poetin prees de veerkracht van de economie van het land ondanks de ongekende westerse sancties die het afgelopen jaar zijn opgelegd.

Fred1950

22 apr 2023, 17:16

Wil. schreef:
22 apr 2023, 16:02
....
Ik herhaal: als de VS hun handen aftrekken van UA en UA verliest deze oorlog, dan valt China binnen max. 3 jaar Taiwan aan. Nu bezien ze de gebeurtenissen van op de zijlijn.

....
Ge hebt een glazen bol zo groot als een knikker. :lol: Je zou er beter mee gaan spelen dan die aan te staren. :twisted:

Fred1950

22 apr 2023, 17:27

tokkio schreef:
.....

Poetin heeft aan de oligarchen "gevraagd" om hun geld te investeren in het oprichten van high-tech industrieën .... ...

tokkio

22 apr 2023, 17:29

Rusland zou al volgend jaar zonder geld kunnen komen te zitten en heeft buitenlandse investeringen nodig, zei de uitgesproken Russische oligarch Oleg Deripaska.
Als Rusland zonder geld gaat zitten gaan we het ook voelen in Europa,alhoewel niemand weet waar Poetin het geld wel gaat halen ,als hij het nodig heeft, in het beste geval haalt hij het van de Russische miljardairs....
maar als hij echt is het nauw zit vrees ik voor een kernbom.
maar zolang de economie draait........
https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... t-oekraine
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

22 apr 2023, 17:31

Indien de VS vandaag niet de kant kiest van Taiwan, hoe lang zou het dan duren, denk je, voordat China het eiland gaat bezetten? Op dit moment is de enige hindernis nog de aanwezigheid van de VS in dat gebied.

Als de VS zelfs in UA niet de bovenhand kan halen, dan betekent dit dat het een zwakke tegenstander is. De Chinezen zullen dan niet wachten.

Wil.

22 apr 2023, 17:33

tokkio, die tekst is van 24 februari 2022. De financiële situatie is intussen wel grondig veranderd.

Wil.

22 apr 2023, 17:37

Fred1950 schreef:
22 apr 2023, 17:27
tokkio schreef:
.....

Poetin heeft aan de oligarchen "gevraagd" om hun geld te investeren in het oprichten van high-tech industrieën .... ...
Kan RU bv. al zelf een drone maken die nauwkeurig op zijn doel afgaat? Waarom kopen ze die spullen van Iran dan?

Dicksy

22 apr 2023, 17:56

door Wil. » 9 minuten geleden
Als de VS zelfs in UA niet de bovenhand kan halen, dan betekent dit dat het een zwakke tegenstander is. De Chinezen zullen dan niet wachten.
U vergeet wel iets. In Oekraïne wordt het Amerikaans oorlogsmateriaal bedient door Oekraïners, allez, wordt toch veronderstelt. Bij een Chinese interventie in Taiwan, en in de veronderstelling dat de VS ook effectief gaat interveniëren, kan de VS gebruik maken van heel zijn militair potentieel bedient door mensen die al jaren vertrouwd zijn met dat materiaal. Nu Taiwan is een eiland waar vliegdekschepen en onderzeeërs heel goed tot hun recht gaan komen in een conflict en ik denk niet dat de VS hun vliegdekschepen of onderzeeërs gaan overdragen aan Taiwan na een snelcursus.
Gezien de ligging van Taiwan is dit eiland strategisch voor de VS ook nog eens veel belangrijker dan een land ergens ver weg in het Oosten. Denk aan de handelsroutes, de nabijheid van andere VS bondgenoten e.d. meer.
Taiwan op zich is (zou) geen probleem voor China (moeten zijn) maar als de VS zich effectief gaan bemoeien is het een ander paar mouwen en dat zal zeker gebeuren bij een escalatie. Daarom als China Taiwan wilt aanvallen moeten ze het nu doen en niet pas als de VS hun handen van Oekraïne zou aftrekken.
Ik denk niet dat China die denkfout gaat maken en de VS dan zullen beschouwen als een zwakke tegenstander. Het zijn twee totaal verschillende conflicten kwa inzet van materiaal, manschappen en belangen.
image.png
image.png (199.6 KiB) 219 keer bekeken

Wil.

22 apr 2023, 18:43

Rusland bezit nu 2.327 ton goud. Aan 58.000 euro per kg heeft dat goud een waarde van 135 miljard euro. Dit kan RU nog van pas komen als de oorlog nog langer dan 2023 aansleept want tegen het begin van volgend jaar zal de spaarpot opgebruikt zijn en dient het goud aangesproken te worden.

Het is maar de vraag of Poetin het zover wil laten komen.

Afbeelding

Wil.

22 apr 2023, 20:41

UA mag dan nog wel geen lid zijn van de Navo, President Zelensky wordt uitgenodigd voor de volgende Nato-top in Vilnius.

Afbeelding