Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

02 mei 2023, 12:27

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

02 mei 2023, 12:40

Het Britse Ministerie van Defensie heeft een opmerkelijk bericht naar buiten gebracht. Daarin staat te lezen:

'Het ontbreekt Rusland aan munitie om offensief succes te boeken'

Russische troepen hebben niet genoeg munitie om succes te behalen in het offensief, meldt het Britse Ministerie van Defensie.

Het ministerie vervolgt dat Rusland de hoogste prioriteit blijft geven aan het mobiliseren van zijn defensie-industrie, maar er nog steeds niet in slaagt om aan de vereisten van een land in oorlogstijd te voldoen.

In zijn laatste inlichtingenupdate merkt het Ministerie van Defensie een ontwikkeling op die wordt gemeld door Russische, aan het leger gekoppelde sociale media. Deze beweren dat de minister van Defensie van het Kremlin, kolonel-generaal Mikhail Mizintsev, is ontslagen nadat hij zijn functie slechts acht maanden had vervuld.

Het stelt dat het ontslag van de heer Mizintsev niet onmiddellijk werd bevestigd, maar speculaties over zijn toekomst "benadrukken hoe logistieke problemen de kern blijven vormen van Ruslands moeizame campagne in Oekraïne".

Dicksy

02 mei 2023, 12:48

Sinds december 100.000 Russische soldaten uitgeschakeld in Oekraïne volgens Witte Huis

https://www.hln.be/buitenland/sinds-dec ... ~ae01066e/
In het eerder verschenen artikel bij het HLN stond dat Kirby verklaarde geen gegevens over de verliezen aan Oekraïense zijde te willen meedelen omdat Rusland hier de agressor is.
Het artikel werd dus volgens mij wel degelijk aangepast met een verklaring van Generaal Milley met dit verschil dat Kirby sprak over 100.000 Russische verliezen vanaf december 2022 ( zie meer eerdere posting van gisteren om 21.53 uur) en Milley het hier heeft 100.000 verliezen sinds het begin van de oorlog:
De woordvoerder wilde niets zeggen hoeveel doden en gewonden er al aan Oekraïense kant gevallen waren. Generaal Milley sprak in november ook van een 100.000-tal slachtoffers.
Natuurlijk weet men ook, of zou het toch moeten weten, dat zulke berichten een tegenreactie uitlokt en die komt er dan ook.
De Russen melden dat de Oekraïense strijdkrachten in april alleen al 15.000 mensen zouden verloren hebben. Laten we dan december 2022, januari, februari en maart 2023 er nog bijnemen dan heeft Bakhmut zijn naam als 'vleesmolen' zeker niet gestolen en zouden de Oekraïense verliezen aan mensenlevens wel eens veel hoger kunnen liggen dan ze willen laten uitschijnen en tig-malen hoger kunnen liggen dan de aangehaalde 20.000 Russische verliezen aan mensenlevens.
Oekraïense verliezen voor een verloren zaak die Zelensky zeker op zijn naam mag zetten, mensenlevens die hij had kunnen gebruiken voor zijn tegenoffensief.
Propaganda is ook oorlogsvoering en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Dicksy

02 mei 2023, 12:55

door Wil. » 9 minuten geleden
In zijn laatste inlichtingenupdate merkt het Ministerie van Defensie een ontwikkeling op die wordt gemeld door Russische, aan het leger gekoppelde sociale media. Deze beweren dat de minister van Defensie van het Kremlin, kolonel-generaal Mikhail Mizintsev, is ontslagen nadat hij zijn functie slechts acht maanden had vervuld.

SkyNews 02/05/2023 - 12.33 uur:

Rusland heeft maatregelen genomen om de wapenproductie te versnellen om aan de vraag van zijn campagne in Oekraïne te voldoen, zei de minister van Defensie van het Kremlin, Sergei Shoigu, volgens het Russische persbureau RIA Novosti.

Tijdens een ontmoeting met de hoogste militaire functionarissen van Rusland zei de Kremlin-functionaris dat Moskou stappen had ondernomen om zijn wapenproductie te stimuleren om de oorlog te ondersteunen, aangezien hij zei dat het succes van de Russische strijdkrachten op het slagveld "grotendeels zou afhangen van de tijdige aanvulling van wapens" en andere militaire uitrusting.

De opmerkingen staan ​​in schril contrast met een rapport dat het Britse Ministerie van Defensie vandaag heeft uitgebracht, waarin het stelde dat Rusland "niet genoeg munitie heeft om succes te boeken in het offensief".
De update voegde ook toe dat Rusland "nog steeds niet voldeed aan de oorlogseisen". en lijden aan "logistieke problemen".
Shoigu zei dat troepen Oekraïne over de hele frontlinie zware klappen toebrachten, maar dat de aanvoer van wapens cruciaal was om Moskou enig succes te verzekeren.
"Het leiderschap van het land heeft defensiebedrijven tot taak gesteld om het tempo en de omvang van de productie in korte tijd te verhogen", zei Shoigu, volgens een transcriptie van zijn opmerkingen gepubliceerd door zijn ministerie.
Hij zei dat het leger alle munitie had die het dit jaar nodig had voor gebruik op het slagveld, maar hij riep een grote raketproducent op om dringend zijn productie van uiterst nauwkeurige raketten te verdubbelen.

Sergej Koezjoegetovitsj Sjojgoe (Russisch: Сергей Кужугетович Шойгу) (Tsjadan, 21 mei 1955) is een Russische generaal en sinds 6 november 2012 minister van defensie van de Russische Federatie.
(Wikipedia en nog steeds niet aanpast? :roll: )
En aanvoer van munitie is voor alle partijen in een conflict cruciaal, ook voor Oekraïne.

Wil.

02 mei 2023, 13:19

Dicksy schreef:
02 mei 2023, 12:55
door Wil. » 9 minuten geleden

SkyNews 02/05/2023 - 12.33 uur:

Rusland heeft maatregelen genomen om de wapenproductie te versnellen om aan de vraag van zijn campagne in Oekraïne te voldoen, zei de minister van Defensie van het Kremlin, Sergei Shoigu, volgens het Russische persbureau RIA Novosti.

In de link waarnaar ik heb verwezen stond 'deputy minister' en googel vertaalt dat als minister.
Als ik eens een keer niet álles nakijk, hé ....

Hoe dan ook, de zoveelste generaal of kolonel-generaal die de bons krijgt.

Wil.

02 mei 2023, 13:21

en zouden de Oekraïense verliezen aan mensenlevens wel eens veel hoger kunnen liggen dan ze willen laten uitschijnen en tig-malen hoger kunnen liggen dan de aangehaalde 20.000 Russische verliezen aan mensenlevens.
Natuurlijk zullen die vele malen hoger liggen dan men laat uitschijnen, want er wordt officieel geen enkel cijfer gegeven. :roll:

Wil.

02 mei 2023, 13:25

Oekraïense verliezen voor een verloren zaak die Zelensky zeker op zijn naam mag zetten, mensenlevens die hij had kunnen gebruiken voor zijn tegenoffensief.
Dat zie ik helemaal anders.
De Russen hebben al 60.000 soldaten verloren (dood) rond Bakhmut. Dat is bijna 1/3 van alle gesneuvelden aan Russische kant tijdens de ganse oorlog. Deze maand halen we 200.000 Russische dode soldaten. Dat zijn er evenveel (of zelfs meer) dan de totale troepenmacht die Poetin in februari had samengetrokken rond de grens van UA.

Wanneer je op één plaats de agressor zodanige verliezen kunt toebrengen, dan is dat een goede tactiek.

Wil.

02 mei 2023, 13:28

De Russen melden dat de Oekraïense strijdkrachten in april alleen al 15.000 mensen zouden verloren hebben.
De Russen meldden ook dat de Oekraïners een woonblok in de Donbas hadden bestookt. Ze toonden daarbij de beelden van Uman waar de Russen opnieuw een oorlogsmisdaad hebben gepleegd.

Wat is een uitspraak van een leugenaar waard?

Fred1950

02 mei 2023, 13:59

Ik vraag me altijd en nog steeds af hoe de Oekraïners bevoorraad kunnen worden als alle bruggen over de Dnjepr kapot zijn. Die zijn nu blijkbaar allemaal om zeep , of hoe zit dat nu eigenlijk ?

Hoe gaat Oekraïne de Leopard tanks naar het oosten ( Donbas ) over de Dnjper kunnen krijgen als ze aan "hun offensief" beginnen ? Ge gaat me toch niet wijsmaken dat de Russen een offensief met "amfibieën" over de Dnjepr niet de baas kunnen.

De oorlog woedt blijkbaar heviger met fake news op Telegram , Instagram en Twitter dan op het veld ....

Dicksy

02 mei 2023, 14:17

door Wil. » 40 minuten geleden
Dat zie ik helemaal anders.
De Russen hebben al 60.000 soldaten verloren (dood) rond Bakhmut. Dat is bijna 1/3 van alle gesneuvelden aan Russische kant tijdens de ganse oorlog. Deze maand halen we 200.000 Russische dode soldaten. Dat zijn er evenveel (of zelfs meer) dan de totale troepenmacht die Poetin in februari had samengetrokken rond de grens van UA.
Kirby en Milley zien het toch ietsje anders:

Kirby: 20.000 Russische doden en 80.000 gewonden rond Bakhmut sedert december 2022.
Milley: 100.000 t/m november 2022

Dat geeft volgens mij toch een totaal van 120.000 doden sedert de invasie baserend op de cijfers van het westen. :roll:

en zouden de Oekraïense verliezen aan mensenlevens wel eens veel hoger kunnen liggen dan ze willen laten uitschijnen en tig-malen hoger kunnen liggen dan de aangehaalde 20.000 Russische verliezen aan mensenlevens.

Natuurlijk zullen die vele malen hoger liggen dan men laat uitschijnen, want er wordt officieel geen enkel cijfer gegeven. :roll:

Idem voor de Russen. Het is dus ook maar nattevingerwerk van het westen omtrent deze verliezen. :roll:

Wil.

02 mei 2023, 16:51

Nazi's hier, nazi's daar, nazi's overal.

Ze hebben nog werk voor de boeg, die Russen: Duitsland weer uit elkaar halen en zuiveren van nazi's :lol:

Afbeelding

Charlie Maru

02 mei 2023, 17:12

HLN:
Westerse sancties hebben desastreus effect op Russische luchtvaart: meer technische problemen, noodlandingen én duurdere tickets

De westerse sancties lijken de Russische luchtvaart flink pijn te doen. Volgens de onafhankelijke Russische krant ‘Novaja Gazeta’ zijn er meer technische problemen en noodlandingen door een acuut gebrek aan onderdelen, onderhoud en technische ondersteuning. Passagiers vliegen steeds onveiliger en moeten daar ook nog eens 15 tot 30 procent méér voor betalen.

https://www.hln.be/buitenland/westerse- ... ~a71f4bd5/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

02 mei 2023, 18:07

Vandaag zou op de 'weg des doods' in Bakhmut een gepantserd voertuig vernietigd zijn door PMC Wagner waarin volgens voorlopige gegevens de bevelhebber van Oekraïense strijdkrachten, generaal-majoor Igor Ivanovich Tantsyura, zou gezeten hebben, hij was op weg naar Bakhmut. De melding, met video, werd de wereld ingestuurd door Yevgeny Prigozhin.

De feiten worden ten stelligste ontkent door de woordvoerder van de Oekraïense commando zeggende dat iedereen springlevend is en er verder niet wordt gereageerd op Russische propaganda.

Reactie van Yevgeny Prigozhin:

"Genoteerd, laten we verder werken".

Zo simpel kan een reactie zijn. :lol:

Wil.

02 mei 2023, 18:29

Dicksy schreef:
25 apr 2023, 17:14
Zuid-Afrika wil zich terugtrekken uit Internationaal Strafhof
(Artikel van ANP • 2 uur geleden)
PRETORIA (ANP/RTR) - De Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa vindt dat zijn land niet langer zou moeten deelnemen aan het Internationaal Strafhof (ICC). "De regerende partij heeft beslist dat het wijs zou zijn dat Zuid-Afrika zich terugtrekt", aldus Ramaphosa.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buiten ... r-AA1ajMpY
Poetin kan met een gerust hart afreizen naar de BRICS-vergadering.
De Cyril is van gedacht veranderd ...

Afbeelding

Dicksy

02 mei 2023, 18:44

De reden dat Cyril Ramaphosa Poetin waarschuwt om niet persoonlijk naar Z-Afrika te komen is dat Poetin teveel landen zou moeten overvliegen die onder controle staan van de VS en/of te Westers gezind zijn. En u weet net als ik dat een 'vliegtuigongeluk' snel gebeurd is en zeker nu de de Russen geen wisselstukken meer hebben/krijgen voor hun luchtvloot.
En tweede punt is dat Cyril Ramaphosa ook beseft, ondanks zijn steun voor Rusland, dat hij het Westen nodig heeft voor handel en dergelijke meer. Cyril Ramaphosa heeft er een paar keer goed over geslapen en de pro's en de contra's overwogen. Het Westen gerustgesteld door zijn uitspraak en Poetin behoedt voor het nemen van onnodige risico's.
Niet teveel achter zoeken zou ik zeggen.