Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

13 mei 2023, 11:39

Duitsland belooft nieuwe militaire steun ter waarde van 2,7 miljard euro aan Oekraîne. De escallatie nadert ....

socrates

13 mei 2023, 16:21

Zo lang de escalatie niet nucleair wordt is het voor de rest van de wereld waarschijnlijk toch beter dat één van de partijen probeert, zonder al te veel gezichtsverlies, een diplomatisch einde aan deze bloed-en geldverspilling te maken.
Als wapenhandelaar zou ik natuurlijk ook liever stinkend rijk worden met gemeenschapsgeld. De voormalige rijkste man van België heeft tijdens de jaren '60 ook op die manier zijn fortuin vergaard; Hij deed dat weliswaar ook met oud staal en oud ijzer maar niet in de vorm van tanks en raketten.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Dicksy

13 mei 2023, 16:40

Roman en Oleg stonden een sigaretje te roken en plots:

https://twitter.com/runews/status/16573 ... acmYAuAAAA

image.png
image.png (58.01 KiB) 323 keer bekeken

Fred1950

13 mei 2023, 17:02

deuren en ramen gesloten houden ... :)

Charlie Maru

13 mei 2023, 17:11

En hier hebben ze ook met wat vliegenspray liggen spelen...... :roll:

HLN:
Russische helikopter en gevechtsvliegtuig neergestort nabij Oekraïense grens: circulerende beelden tonen hoe helikopter ontploft in de lucht

Zowel een Russische helikopter als een gevechtsvliegtuig zijn zaterdag neergestort boven de Russische regio Brjansk, die grenst aan Oekraïne. Dat meldt het Russische persagentschap TASS. Volgens het persagentschap kwamen twee mensen om het leven bij de crash in de plaats Klintsy. Eerder was al sprake van mensen aan boord die om het leven kwamen.

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~af19f9fe/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn

13 mei 2023, 17:41

Rusland erkend dat het zich moet terugtrekken.
Wie had dat gedacht van zo een legerpotentieel.

Fred1950

13 mei 2023, 18:31

Charlie Maru schreef:
HLN:
..... circulerende beelden tonen hoe helikopter ontploft in de lucht

....
Die helicopter kan niet met zo'n geweld ontploffen. Die had een explosief aan boord of is door een raket neegehaald geweest. Ik denk eerder aan het eerste , dus sabotage. "Toch toevallig" dat er altijd iemand is die dat soort beelden kan maken , nietwaar ... 8O

Dicksy

13 mei 2023, 18:47

door Fred1950 » 10 minuten geleden
Charlie Maru schreef: ↑Vandaag, 17:11
HLN:

....
Die helicopter kan niet met zo'n geweld ontploffen. Die had een explosief aan boord of is door een raket neegehaald geweest. Ik denk eerder aan het eerste , dus sabotage. "Toch toevallig" dat er altijd iemand is die dat soort beelden kan maken , nietwaar ... 8O
Wat ik lees is dat er twee helikopters dienden voor de elektronische oorlogsvoering om het luchtafweer te misleiden voor twee SU's die een aanval wilden uitvoeren. Helikopters werden neergehaald en die SU's (2) zijn in een rakettenregen terecht gekomen en eveneens neergehaald. Eén helikopter vloog op zowat 70 km van de Oekraïense grens en kon zelfs zijn eigen niet beschermen :roll:. In totaal 9 gesneuvelden. Zo las ik het in grote lijnen bij de Russen.
De lezerscommentaren zijn niet mals voor de Russische legerleiding dat ze dit zomaar laten gebeuren.

Charlie Maru

13 mei 2023, 20:05

Fred1950 schreef:
13 mei 2023, 18:31
Charlie Maru schreef:
HLN:

....
Ge moet ze daar als instructeur wat les gaan geven Fred, want ze maken er een boeltje van..... :mrgreen: :mrgreen:

Dicksy

13 mei 2023, 20:13

door Dicksy » Vandaag, 18:47
door Fred1950 » Vandaag, 18:31
Wat ik lees is dat er twee helikopters dienden voor de elektronische oorlogsvoering om het luchtafweer te misleiden voor twee SU's die een aanval wilden uitvoeren. Helikopters werden neergehaald en die SU's (2) zijn in een rakettenregen terecht gekomen en eveneens neergehaald. Eén helikopter vloog op zowat 70 km van de Oekraïense grens en kon zelfs zijn eigen niet beschermen :roll:. In totaal 9 gesneuvelden. Zo las ik het in grote lijnen bij de Russen.
De lezerscommentaren zijn niet mals voor de Russische legerleiding dat ze dit zomaar laten gebeuren.
SkyNet zet het nu om 19.30 zo:

Twee Russische straaljagers en twee militaire helikopters zijn vandaag dicht bij de Oekraïense grens neergeschoten, in wat een spectaculaire staatsgreep voor Kiev zou zijn als bevestigd
De Su-34 jachtbommenwerper, de Su-35 jager en twee Mi-8-helikopters vormden een overvalpartij en waren "bijna gelijktijdig neergeschoten" in een hinderlaag in de regio Bryansk, grenzend aan Noordoost-Oekraïne, meldde gerespecteerde, onafhankelijke Russisch nieuwscentrum Kommersant.
"Volgens voorlopige gegevens... zouden de jagers een raket- en bomaanval uitvoeren op doelen in de Tsjernihiv-regio in Oekraïne, en de helikopters waren daar om hen te ondersteunen - onder andere om de 'Su'-bemanningen op te pikken als ze werden neergeschoten', zei het.
Eerder vandaag zei het Russische staatspersbureau TASS dat het Su-34 gevechtsvliegtuig in die regio was neergestort, maar specificeerde geen oorzaak.
TASS haalde ook een ambtenaar van de hulpdiensten aan die zei dat een motorbrand in een helikopter ervoor had gezorgd dat deze neerstortte in de buurt van Klintsy, dat ongeveer 40 km (25 meter) van de grens ligt.
Het maakte geen melding van de Su-35, of van een tweede helikopter.
Een video die werd gepost op het Russische vooroorlogse Telegram-kanaal Voyenniy Osvedomitel, dat ongeveer een half miljoen volgers heeft, toonde echter een helikopter hoog in de lucht die een explosie doormaakte, uit koers werd gegooid en vervolgens in vlammen op de grond stortte.
Maar de info ook gehaald bij de Russen.

Wil.

13 mei 2023, 20:43

En een vijfde vliegtuig is vandaag gecrasht. Een Mi-8 helikopter is de grond in gegaan nabij Volkustichi .
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru

13 mei 2023, 20:50

HLN:
Hoofd Russische staatszender vraagt zich openlijk af of Rusland zichzelf wel kan verdedigen

Het hoofd van de Russische staatszender RT, Margarita Simonyan, heeft zich op de Russische staatstelevisie luidop afgevraagd of Rusland zichzelf wel kan verdedigen. Ze is een van de belangrijkste propagandisten van de Russische president Vladimir Poetin.

https://www.hln.be/buitenland/hoofd-rus ... ~a6ac8c71/

Wil.

13 mei 2023, 21:03

De Kerch Bridge die de Krim verbindt met Rusland ligt nog net binnen de range van de StormShadow missiles.

Afbeelding

Fred1950

13 mei 2023, 22:50

Dicksy schreef:
13 mei 2023, 18:47
....

Een rakettenregen ? Dan zijn ze dus een pak Amerikaanse Patriot's minder rijk. Straks gaat Biden terug klagen dat ze veel te kwistig met munitie omspringen. :D

Als het de Russen echt te veel wordt lanceren ze hun ballistische raketten , en dat zijn geen kleintjes. De Russische bevolking gaat woedend worden van al die "tegenslagen" , en dat geeft de legerleiding groen licht ( + de goedkeuring op vraag van ... ) om bijzonder destructieve revanche te nemen. Het is nog allemaal een kwestie van enkele maanden , of misschien nog minder ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 14 mei 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

14 mei 2023, 09:35

Volgens Timothy Snyder, professor geschiedenis in Yale, is de echte reden voor de barbaarse agressie van Poetin zijn angst voor een succesvol, vrij en democratisch Oekraïne. Een land vlak naast de deur dat door vele Russen als een voorbeeld zou kunnen worden gezien.

Een fragment uit "War and Politics"

Afbeelding