Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

26 mei 2023, 11:15

Kom, kom Wil. neem het sportief op, u hebt iets bijgeleerd. Ik weet dat het frustrerend kan zijn voor een 'slimmerik' als u maar troost u met de gedachte dat Einstein het ook niet altijd bij het rechte eind had. :lol:

voorn

26 mei 2023, 11:58

Nu begint Poetin profs en Russiche studenten die hier les geven of volgen te bedreigen.

Wil.

26 mei 2023, 12:40

voorn schreef:
Nu begint Poetin profs en Russiche studenten die hier les geven of volgen te bedreigen.
Dat toont aan met welk stukje krapuul de wereld te maken heeft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

26 mei 2023, 12:59

Azië houdt Russische energie winstgevend, maar voor hoelang?
* Toen westerse landen aanvankelijk sancties op Russische olie en gas uitvaardigden, was het doel om de energie-inkomsten van het land te verlammen en de export drastisch te verminderen.
* In plaats daarvan is Rusland erin geslaagd om zijn energie-export naar Azië te richten, terwijl de vraag over het hele continent toenam tijdens een hittegolf.
* Desondanks ontkomt Moskou niet aan de langetermijngevolgen van het Westen dat de Russische olie en gas de rug toekeert, waarbij de energietransitie snel versnelt en de Russische energie-industrie aan invloed verliest.

Op dit moment vertegenwoordigt Russische olie bijna 20% van de jaarlijkse invoer van ruwe olie in India, vergeleken met slechts 2% in 2021, volgens cijfers van de door de Indiase staat gecontroleerde Bank of Baroda. Samen zijn China en India naar voren gekomen als de 'meest enthousiaste kopers van afgeprijsde Russische olie', en nu Russische kolen, gas en stookolie, maar ook andere Aziatische landen profiteren van de meevaller, met name Zuid-Korea, Vietnam, Maleisië en Sri Lanka.

Maar de realiteit is dat er sinds het allereerste begin van deze oorlog nooit een wereldwijd verenigd front is geweest dat stelling heeft genomen tegen de acties van Rusland in Oekraïne. Sterker nog, een rapport van Bruegel van eerder dit jaar zei dat bijna 60% van de wereldbevolking zich neutraal voelde over de Russische invasie van Oekraïne of de agressie van Rusland juist onderschreef. Dientengevolge, en zoals we nu duidelijk kunnen zien in Azië, zijn sancties tegen Russische energie in wezen tandeloos zonder brede samenwerking.

(Door Haley Zaremba - 25 mei 2023, 16:00 CDT)

https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... -Long.html
Lange termijngevolgen van het Westen voor Rusland en korte termijngevolgen voor het westen waarbij ik hier graag verwijs naar het punt aangehaald in het artikel:
Door zijn invloed uit te oefenen, heeft Rusland zichzelf in de voet geschoten. Als directe reactie op de gevolgen tussen Brussel en het Kremlin geven westerse economieën opnieuw prioriteit aan binnenlandse energievoorzieningsketens, met een grote nadruk op hernieuwbare energiebronnen. Samen kunnen oorlog en subsidies tien jaar van de groene transitietijdlijn hebben afgeslagen, meldde The Economist eerder dit jaar. Ook het Internationaal Energie Agentschap heeft gemeld dat de oorlog in Rusland een "turbo-oplading" van de overgang naar schone energie heeft veroorzaakt, en voorspelt dat de fossiele brandstoffen over slechts vijf jaar hun hoogtepunt zullen bereiken.
Een 'geforceerde' energietransitie die ook een geforceerde kapitaalsinjectie zullen vereisen in het Westen. De vraag is waar gaan ze geld vandaan halen?

Fazal

26 mei 2023, 13:15

Van ons weer natuurlijk!? :(

Wil.

26 mei 2023, 13:52

Dicksy schreef:
26 mei 2023, 12:59
Dientengevolge, en zoals we nu duidelijk kunnen zien in Azië, zijn sancties tegen Russische energie in wezen tandeloos zonder brede samenwerking.
De feiten spreken dit tegen: 4 dagen geleden heb ik dit gepost (op basis van gegevens van de Russisch overheid)

Serieuze info:

In de eerste 4 maanden van dit jaar (vergeleken met '22) heeft Rusland 52% minder ontvangsten gehad uit de verkoop van olie en gas.

De maand april '22 vergeleken met april '23 laat zien dat er nu zelfs 64% (!!) minder olie- en gasinkomsten waren.

Bijten de sancties, denk je?

De Russische overheid had voorzien dat er in '23 een tekort zou zijn op het jaarbudget, maar na 4 maanden zitten ze al 17% boven het tekort voor het ganse jaar.

Het gaat de goede kant uit!

Dicksy

26 mei 2023, 14:16

door Wil. » 15 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 12:59
Dientengevolge, en zoals we nu duidelijk kunnen zien in Azië, zijn sancties tegen Russische energie in wezen tandeloos zonder brede samenwerking.
De feiten spreken dit tegen: 4 dagen geleden heb ik dit gepost (op basis van gegevens van de Russisch overheid)
Het was mij al langer opgevallen dat het Westen niet vies was van het publiceren van fake-news. :lol:

Ik interpreteer hun artikel zo:
Als men wil dat de volledige inkomsten van Rusland uit olie en gas tot nul herleid worden moet iedereen aan hetzelfde zeel trekken, wat momenteel niet het geval is. Het Westen slaagt er niet in om China, India ( delen van Azie, Afrika, Z-Amerika ( en andere landen) over de streep te trekken om helemaal geen energieproducten meer te kopen uit Rusland en dus ja, zoals ze schrijven zijn deze sancties in wezen tandeloos zonder brede samenwerking. Rusland blijft inkomsten halen uit export van hun energieproducten en dat is in de Westerse ogen :evil: :x.
Bijten de sancties, denk je?
Natuurlijk bijten de sancties maar blijkbaar nog niet hard en snel genoeg. Dat wordt volgens mij hier aan de kaak gesteld.

Wil.

26 mei 2023, 14:28

De schrijver van het artikel schijnt niet op de hoogte te zijn van de toestand die de RU overheid naar buiten heeft gebracht. Anders zou daar zeker melding van gemaakt zijn.

Dicksy

26 mei 2023, 14:33

Die beoordeling laat ik voor uw rekening alhoewel er al eerder melding gemaakt werd van de feiten die u hierboven gepost hebt.
Zij focust zich hoofdzakelijk op Azië en andere landen om aan te tonen dat Rusland, ondanks de sancties, nog inkomsten genereert en in mindere mate op het Westen.
Marktgegevens suggereren dat Rusland de olieproductie niet verlaagt zoals beloofd
(Market data suggest Russia isn’t cutting oil production as promised)
De oliezendingen vanuit Rusland zijn de afgelopen maanden niet gedaald, ondanks de Russische toezegging om de productie vanaf maart met 500.000 vaten per dag (bpd) te verminderen, zo bleek uit een analyse van de scheepvaartgegevens van Bloomberg op vrijdag.

De meest recente gegevens over het volgen van tankers suggereren dat in plaats van te dalen, de Russische uitvoer van ruwe olie over zee stijgt .
De gemiddelde vier weken durende verzendingen van ruwe olie vanaf Russische exportterminals namen in de week tot 19 mei voor de zesde achtereenvolgende week toe, volgens gegevens van tankertracking gerapporteerd door Julian Lee van Bloomberg .

Rusland heeft gezegd dat de bezuinigingen van 500.000 bpd nu zullen duren tot eind 2023, maar de gegevens over de export van ruwe olie van de afgelopen weken weerspiegelen geen bezuinigingen - integendeel, de Russische export van ruwe olie over zee neemt toe.
(Door Tsvetana Paraskova - 26 mei 2023, 8.30 uur CDT)

https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... mised.html
De meeste uitvoer gaat naar China, India en onbekende bestemmingen (Europa? :roll: )
En dit toont aan wat deze auteur reeds eerder schreef:

Dicksy

26 mei 2023, 18:29

Boris Johnson 'vertelt Donald Trump dat Oekraïne overwinning belangrijk is tijdens ontmoeting'
(Boris Johnson 'tells Donald Trump Ukraine victory is important during meeting')
Voormalig premier Boris Johnson heeft met Donald Trump gesproken over het "vitale belang" van een Oekraïense overwinning op Rusland.
Afgaande op deze foto uit 2019 vermoed ik dat den Boris niet al te veel indruk zal gemaakt hebben op Trump. :lol:

image.png
image.png (329.21 KiB) 289 keer bekeken

Dicksy

26 mei 2023, 19:08

Wie is Jeffrey Sachs?
Daarnaast maakte Sachs tussen 1986 en 1994 faam als adviseur van regeringen in Zuid-Amerika, Afrika, Azië en Oost-Europa. Hij werd bekend als de econoom die schoktherapie toepaste op economieën die in de overgangsfase van communisme naar een vrije markteconomie verkeerden, waaronder Polen en de Sovjet-Unie na de val van de Muur.

In 2002 werd Sachs aangesteld als speciaal adviseur van VN-Secretaris-Generaal Kofi Annan; een functie die hij nadien ook vervulde voor diens opvolger Ban Ki-moon. Sachs vervulde tevens een belangrijke rol als adviseur bij het vaststellen van de Millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties, die ten doel hadden om vóór 2015 honger en armoede wereldwijd te halveren, alle kinderen op school te krijgen, kinder- en moedersterfte uit te bannen, aids en malaria te verslaan, overal gelijke rechten voor mannen en vrouwen door te voeren, het milieu ingrijpend te beschermen en wereldwijd economische ontwikkeling op gang te brengen, onder meer door schuldkwijtschelding voor de armste landen. Zijn recente werk voor de VN heeft Sachs tot een leidende figuur in de strijd tegen armoede gemaakt. Hij adviseerde in het verleden ook de Wereldbank, het IMF, de OECD en de WHO.

Sinds 2002 is Sachs hoogleraar aan Columbia-universiteit in New York, en tevens directeur van het Earth Institute, dat zich op deze universiteit bezighoudt met armoede- en milieuproblematiek.

Wil.

26 mei 2023, 19:34

- Geen woord over de soevereiniteit van staten om allianties aan te gaan met wie ze dat willen, wat nochtans een basis is van het VN-handvest.
- Geen woord over de machtsgreep van Janoekovitsj in 2013 tegen de wil in van de volksvertegenwoordiging.
- Geen woord over de droom van Poetin om Rusland weer het grote rijk te laten worden.
- Geen woord over de jarenlange voorbereiding door Poetin voor deze oorlog.
- Geen woord over de leugens van Poetin, over de woordbreuk omtrent de afspraak dat Oekraïne nooit zou worden aangevallen door RU als ze hun kernwapens opgaven.

Dicksy

26 mei 2023, 19:40

Het gaat over de oorzaak van (aanleiding tot) het huidige conflict en de zeer dubieuze rol/voorgeschiedenis van de VS in deze zaak wat velen niet willen geweten hebben. Het gevolg is dagelijks te lezen in de media.

Wil.

26 mei 2023, 20:08

Wat zegt dat over de evenwichtige kijk op het onderwerp van de schrijver? Ik zal de vraag zelf beantwoorden: er is geen evenwicht want de kijk is heel eenzijdig. Iedereen die er wat over gelezen heeft, maakt dezelfde bedenkingen die ik hier opgelijst heb.

socrates

26 mei 2023, 20:19

Wil. schreef:
26 mei 2023, 12:40
voorn schreef:
Dat toont aan met welk stukje krapuul de wereld te maken heeft.
Dat kan anders wel een gevolg zijn van extreem nationalisme en dito chauvinisme.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus