Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.

08 jun 2023, 10:56

De Russen hebben de laatste maanden het stuwmeer laten vollopen. Kwatongen beweren dat ze dat bewust deden om bij een eventuele dambreuk de schade maximaal te maken. Misschien wisten ze echter niet beter en hadden geen idee hoe gevaarlijk het is om een dam te overbelasten, er zijn voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat een relatief kleine overstroming een ramp kan veroorzaken.

Het is ook niet de eerste keer dat een turbine ´spontaan´ ontploft met verschrikelijke kracht en schade.

Fred1950

08 jun 2023, 11:01

In elk geval valt elk tegenoffensief vanuit Cherson of vanuit de buurt letterlijk in het water. Dat is een streep door de rekening om de Russen de landtoegang tot de Krim te beletten. Het enige wat ze nu nog kunnen proberen is om vanaf Kramatorsk ( de stad ) en langs de oevers van de Dnjper de Krim trachten te bereiken.

Wil.

08 jun 2023, 11:07

E.T. schreef:
De Russen hebben de laatste maanden het stuwmeer laten vollopen. Kwatongen beweren dat ze dat bewust deden om bij een eventuele dambreuk de schade maximaal te maken. Misschien wisten ze echter niet beter en hadden geen idee hoe gevaarlijk het is om een dam te overbelasten, er zijn voorbeelden genoeg waaruit blijkt dat een relatief kleine overstroming een ramp kan veroorzaken.

Het is ook niet de eerste keer dat een turbine ´spontaan´ ontploft met verschrikelijke kracht en schade.
Allez, zeg ?! 8O

:roll: :roll: :roll: :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

08 jun 2023, 11:15

E.T. schreef:

Onderschat ze niet. Een paar weken geleden hebben ze alle bewoners ten zuiden van de Dnjepr geëvacueerd. Ofwel was het degelijk de bedoeling om die dam met explosieven te laten springen ( wat niet evident is , moet onder water gebeuren ) , ofwel zagen ze dat de dam het eens of morgen ging begeven. De dam , of tenminste het wegdek ( van route P47 naar de Krim ) werd immers al maanden geleden flink beschadigd door een Russische bombardement , en hierdoor verzwakt de constructie met eventueel barsten.

De turbines zullen wel stil gelegen hebben , en een ontploffing ervan zou niet tot de breuk van de dam naast de rij turbines geleid kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 08 jun 2023, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

08 jun 2023, 11:34

Dicksy schreef:
08 jun 2023, 10:55
.....
Rasmussen heeft een punt dat individuele landen actie kunnen ondernemen door 'boots on the ground' te sturen naar Oekraïne. In deze context speelt het NAVO-lidmaatschap geen enkele rol en gebeurt de interventie ook niet onder de paraplu van Art 5 - van het NAVO-handvest mocht dat bewuste land aangevallen worden.
Kort gezegd: Als Polen, of andere, soldaten naar Oekraïne stuurt op eigen initiatief is het een legitiem doel om aangevallen te worden en kan het onmogelijk Art. 5 inroepen, hoe graag ze dan ook zouden willen. Polen, of andere, is dan wel lid van de NAVO maar het handelt niet onder de paraplu van de NAVO.
Dat is een zeer gevaarlijke uitspraak. 8O Stel dat de Russen Polen aanvallen omdat ze bewijzen hebben dat Poolse militairen meevechten . Wat als Polen die troepen in Oekraïne ontkent ? Dan treedt Artikel 5. wel in werking.

( héhé , straks vluchten Polen naar Belarus - Wit-Rusland - om niet gemobiliseerd hoeven te worden . :lol: :twisted: :mrgreen: )

E.T.

08 jun 2023, 11:47

Wil, je lijkt te betwijfelen dat een turbine van een waterkrachtcentrale door gebrek aan onderhoud/smeerolie of storing/materiaal moeheid uit elkaar kan vliegen en een immense schade aanrichten.

Ik weet dat je niet veel tv kijkt maar er is zelfs een zender die haast niks anders brengt dan rampen aan/met technische installatie die niet konden gebeuren ...

Mijn beide beweringen dat een dam door overstroming kan doorbreken en een ontploffende turbine in een waterkrachtcentrale zijn niet uit mijn duim gezogen.

en nergens beweer ik dat dat daar op de Dnjepr ook het geval zou zijn

Fred1950

08 jun 2023, 11:55

E.T. schreef:
08 jun 2023, 11:47
.....
Mijn beide beweringen dat een dam door overstroming kan doorbreken en .....
Uiteraard als de druk erop te groot wordt , wat hier blijkbaar het geval was. Die dam en de turbines stammen nog uit de tijd van de Sovjets , en werden allicht door geldgebrek en slordigheid nog amper door de Oekraïners onderhouden.

Dicksy

08 jun 2023, 12:04

door Fred1950 » 19 minuten geleden
Dat is een zeer gevaarlijke uitspraak. 8O Stel dat de Russen Polen aanvallen omdat ze bewijzen hebben dat Poolse militairen meevechten . Wat als Polen die troepen in Oekraïne ontkent ? Dan treedt Artikel 5. wel in werking.
Ik denk dat Rasmussen het hier eerder heeft over een land dat een algehele mobilisatie afkondigt, zijn troepen mobiliseert, enz......en dan ten strijde trekt aan de zijde van Oekraïne.
Dat er Polen en andere meevechten aan Oekraïense zijde is al meermaals aangetoond met de body bags die ze terug naar de respectievelijke landen stuurden en gevangen genomen strijders. Maar hier spreekt men over strijders die op vrijwillige basis naar Oekraïne getrokken zijn. Ik denk dat Rasmussen dat ook wel beseft maar het ziet als een individuele interventie van een land, afzonderlijk van de NAVO. :roll:

Dicksy

08 jun 2023, 12:49

Vandaag een artikel (Rusvesna) met Yevgeny Prigozhin waarin hem de vraag gesteld wordt:

V: "Hoe definieert u de rol van Wagner in Afrika?"
A: De rol van Wagner PMC in Afrika is erg belangrijk. PMC "Wagner" laat de Afrikaanse volkeren zien dat ze kunnen vechten tegen externe agressie, maar ook tegen de acties van terroristen en bendes in Afrika.
PMC "Wagner" bewijst dat Afrikaanse volkeren beschermd kunnen worden.
Dicksy 06 jun 2023, 20:34
Het Wagner-product moet zich nu ook eenmaal in conflictgebieden elders in de wereld 'goed' kunnen verkopen.
Het verklaart voor een deel de vele uithalen naar het Kremlin en waarom dit voor Prigozhin zonder gevolg blijft. Voorlopig althans want zoals in elk conflict worden de rekeningen vereffend na afloop.

frits1955

08 jun 2023, 13:03

Het Wagner-product moet zich nu ook eenmaal in conflictgebieden elders in de wereld 'goed' kunnen verkopen.
Jullie schijnen niet te weten dat de Wagnergroep al jaren aanwezig is in Centraal-Afrika en wel om o.a. exotisch hout en vooral diamanten te verhandelen en te verkopen aan wie wil. Dat laatste doen ze onder de dekmantel van het bedrijf "Diamville". Een huurlingenbedrijf dat wereldwijd actief is kost veel geld nietwaar.

Dicksy

08 jun 2023, 13:15

door frits1955 » 4 minuten geleden
Jullie schijnen niet te weten dat de Wagnergroep al jaren aanwezig is in Centraal-Afrika en wel om o.a. exotisch hout en vooral diamanten te verhandelen en te verkopen aan wie wil. Dat laatste doen ze onder de dekmantel van het bedrijf "Diamville". Een huurlingenbedrijf dat wereldwijd actief is kost veel geld nietwaar.
En waar baseert gij u op om dit te beweren? Door zich met een grote mond op te stellen tegen het Kremlin kan dit ook bezien worden als een signaal naar die Afrikaanse landen waar ze actief zijn, 'Don't mess with PMC Wagner'. En zeker nu het Westen aan alle Afrikaanse mouwen trekt om partij te kiezen voor Oekraïne. Als de Afrikaanse landen, waar PMC Wagner actief is, dit doen kan PMC Wagner (zeker?) zijn boot afkuisen in die landen.
Zo bezie ik het.

Wil.

08 jun 2023, 13:24

E.T. schreef:
08 jun 2023, 12:27
Voor de ongelovigen:
https://www.parool.nl/nieuws/ramp-in-ce ... ~b8bc4205/
Jongens, jongens, toch ... :roll:
uit jouw link:

Volgens onderzoekers heeft de explosie de muren en het plafond weggevaagd van de grote hal waar de turbines staan.
(...)
De kilometerlange dam van de centrale in de rivier Jenisej is niet beschadigd en de omliggende dorpen lopen geen gevaar, aldus Sergej Sjoigoe,

En dat haal jij dus aan als "bewijs" dat een dam kan vernield worden op die manier?
ET, jouw redeneringen zijn benedenmaats. Lees mijn onderschrift.

Wil.

08 jun 2023, 13:41

Wil. schreef:
05 jun 2023, 14:11
Dit is het soort 'mensen' waartegen UA vecht:
Afbeelding
Ratten kun je op allerlei manieren vernietigen. Ook door ze te verdrinken.

De straffe uitspraken blijven komen op de RU TV:

Afbeelding

Wil.

08 jun 2023, 14:45

Uitgeroeid als ratten:

Afbeelding