Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

12 jun 2023, 14:42

@Wil. Het heeft echt geen zin om hierover met jou nog verder te discussieren , ge snapt er de ballen van. Ge weet niet eens waar die turbineolie en waar die transformatorolie zich bevindt , en wat erger is , ge gelooft ALLES wat die Oekraïners de wereld insturen.
E.T. schreef:
12 jun 2023, 14:31
In het niet-nucleaire gedeelte van de kerncentrale in Doel heeft iemand (enkele jaren geleden) een veiligheidsklep geopend. In een mum van tijd liep 65.000 liter smeerolie weg, de stoomturbine van Doel 4 raakte oververhit en werd stilgelegd.

Hoeveel turbines waren er dan wel in de Dnjepr dam?
Bij dat Doel ( sabotage ) voorval stroomde de olie uit de vaten vanwaar er leidingen naar de turbines vertrekken. In de turbines zelf zit er niet zoveel olie , net genoeg om ze niet vast te laten lopen. Als er iemand een klep opent waardoor die vaten kunnen leeglopen , dan heb je uiteraard prijs ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 12 jun 2023, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Fazal

12 jun 2023, 14:43

Wie het dan ook is geweest, het is een van de grootste smeerlappen allertijden! :evil:

Fred1950

12 jun 2023, 14:49

Fazal schreef:
Wie het dan ook is geweest, het is een van de grootste smeerlappen allertijden! :evil:

Ik schreef op ....
Fred1950 schreef:
10 jun 2023, 23:41
Ach mensen , lees ook eens wat er zich met de dam de voorbije maanden heeft afgespeeld ....

Lees kapitel Russian invasion of Ukraine van de Wikipedia pagina over de dam : https://en.wikipedia.org/wiki/Kakhovka_Dam Ik neem aan dat dit objectieve en betrouwbare informatie is. Ten eerste , de dam en de centrale was reeds beschadigd. Eerst werd het waterpeil in de basin verlaagd. Vanaf februari 2023 werd dat niet meer gedaan , en door de hevige voorjaarsbuien liep het water zelfs over de dam heen. Met de dam en de centrale werd in 1950 gestart , dat is dus 70 jaar oude rommel . Op 11 November 2022 was er een zware explosie , en wellicht was dat TOEN het idee om de dam te vernietigen. "Helaas" brak de dam dan niet door ....

Je kan de pagina gemakkelijk met Google Chrome vertalen .... De laatste paragraaf van het kapitel vertaalt zich als volgt :

Van half februari tot eind mei 2023 werd de beschadigde dam, opzettelijk of als gevolg van verwaarlozing, niet aangepast aan de seizoensgebonden toename van de waterstroom. Als gevolg hiervan spoelde het water over de top van de dam en kwam het land stroomopwaarts van de dam onder water te staan. [27] [28] De waterstanden in het reservoir bereikten het hoogste niveau in 30 jaar. [29] Het verhoogde waterpeil zorgde ervoor dat enkele nabijgelegen dorpen onder water kwamen te staan. [30]

Persoonlijk denk ik dat de Russen wisten dat de dam het op een "natuurlijke" manier ging begeven. Een aantal weken geleden werden bewoners ten zuiden van de Dnjepr ( tussen Cherson en die dam ) geëvacueerd. Als het de bedoeling was om die dam te vernietigen , dan hadden de Russen dat vlak na de evacuatie kunnen doen , wat niet is gebeurd. Ik geloof alleszins geen kleuterige propaganda meer , noch van de Russen , noch van de Oekraïbers ( en als zeker geen Amerikaanse fantasieën )...

Wat uiteraard ook kan is dat de Russen gewacht hebben tot wanneer het waterpeil het hoogst was en dan door een explosie de dam hebben doen doorbreken. De waterdruk verhoogt de kans op een breuk , iets wat in November 2022 met een explosie niet was gelukt.

@Dicksy Dat water in de overgestroomde gebieden zal niet zomaar verdwijnen. Men moet al het water aan de dammen in Zaporizhzhia en Dnipro gaan tegenhouden op dat kan gebeuren.

Ik voel het aan mijn eksterogen dat Zelensky zijn lenteoffensief geen kans van slagen heeft , en ik denk dat hij dat ook al stilletjesaan gaat beginnen toegeven ... :twisted: :mrgreen:
We zullen het nooit te weten komen . Russen en Oekraïners zijn beide grove leugenaars. De Amerikanen gingen met infrarood satellietfoto's bekijken of er op het tijdstip van de dambreuk een warmteontwikkeling te zien was. Zoniet , dan was er op dat moment geen explosie. Maar ook het resultaat van dat onderzoek gaan wij nooit te weten komen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 12 jun 2023, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Wil.

12 jun 2023, 14:50

Fazal schreef:
Poetin?? In Doel? 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

12 jun 2023, 15:08

Fred1950 schreef:
12 jun 2023, 14:42
@Wil. Het heeft echt geen zin om hierover met jou nog verder te discussieren , ge snapt er de ballen van. Ge weet niet eens waar die turbineolie en waar die transformatorolie zich bevindt , en wat erger is , ge gelooft ALLES wat die Oekraïners de wereld insturen.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Het ene blauw oog na het andere.

Fred is werkelijk de versie uit 2023 van de 'black knight' van Monty Python. Die daagde de white knight uit en vervolgens verloor hij zijn rechterarm, zijn linkerarm en dan zijn twee benen maar toch maar blijven volhouden dat hij de winnaar was :lol:

Geniet er nog eens van:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fred1950

12 jun 2023, 15:30

Zwakke repliek Wil. , zeer zwak 8)

Fazal

12 jun 2023, 15:39

Wil. schreef:
12 jun 2023, 14:50
Fazal schreef:
Poetin?? In Doel? 8O
Nee ...! Poetin zoekt 'boel'! :mrgreen:

Dicksy

12 jun 2023, 16:19

door Charlie Maru » Vandaag, 13:42
door Charlie Maru » 7 minuten geleden
Fred1950 schreef: ↑Vandaag, 10:17
Ik blijf bij mijn bewering dat men "seismologisch" geen onderscheid kan maken tussen de "boem" van een spontane dambreuk en een ontploffing.
Kom...kom....Fred.....
Trillingen is een beetje zoals geluid hé.......
Je kunt toch ook een onderscheid maken tussen een geweerschot en een donderslag of een zweepslag.....
Of niet soms
Ben ik ook eens benieuwd naar.......

Veel evenementen hebben hun eigen trillingspatroon zoals frequentie/intensiteit/duur ervan. Ook richting en afstand ervan zijn te bepalen.
Dat men er niet alles kan uithalen is ook nogal evident.
Naar aanleiding van mijn posting van vandaag (verzonden mail naar seismo.info) de hierbij beloofde reactie:

Beste,
In principe bepalen we de aankomsttijden van de P- en S-golven in meerdere (> 3) stations. Met deze informatie kunnen we de oorsprongstijd en de locatie bepalen. Deze aankomsttijden worden ook op de webpagina voor de seismische gebeurtenis gepubliceerd.
In praktijk kan een seismoloog met ervaring vrij makkelijk het onderscheid maken tussen een groeve-ontploffing en een echte aardbeving omdat groeve-ontploffingen aan het aardoppervlak ontstaan, waardoor ze meer oppervlaktegolven genereren dan aardbevingen, die op een diepte van meerdere km ontstaan.
Wat Oekraïne betreft: mochten we een seismograaf hebben op een paar tientallen km van de dam vandaan, dan zouden we wellicht in staat zijn om te bepalen of er al dan niet een ontploffing is geweest.
Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord.
Mvg,
Kris Vanneste

Trek dus jullie conclusies.

Fred1950

12 jun 2023, 16:30

Antwoord begint met "In principe ..." dat is ook meestal het begin waarmee ik op een dergelijke vraag van derden antwoord ... :) Diene gast is duidelijk een "wetenschapper" :lol:

Conclusie ( als je die mens zijn uitleg gelooft ) : Men kon in Noorwegen nooit vaststellen dat de trillingen door een explosie of door de spontane breuk werden veroorzaakt. Daarvoor ligt Noorwegen veel te ver verwijderd van Oekraïne.

p.s. Op de Wikipagina die ik hierboven heb vermeld is een panoramische foto geplaatst van de dam. Rechts zijn er 6 "gaten" te zien , dat zijn de plaatsen waar de turbines zich bevinden. Op andere luchtfoto's van de Wikipagina zijn beelden te zien waar precies die dam is doorgebroken .... en dat is niet op de plaats waar de turbines zich bevinden. ... Denk er het uwe over ....

Wil.

12 jun 2023, 16:39

Fred1950 schreef:
12 jun 2023, 16:30
Antwoord begint met "In principe ..." dat is ook meestal het begin waarmee ik op een dergelijke vraag van derden antwoord ... :) Diene gast is duidelijk een "wetenschapper" :lol:

Conclusie ( als je die mens zijn uitleg gelooft ) : Men kon in Noorwegen nooit vaststellen dat de trillingen door een explosie of door de spontane breuk werden veroorzaakt. Daarvoor ligt Noorwegen veel te ver verwijderd van Oekraïne.
Dwaze praat. Er is nergens gezegd dat die metingen in Noorwegen zijn gebeurd. Ze zijn door Noren geïnterpreteerd. De plaats van meting was Roemenië.

Logisch denken en Fred: het blijft een moeilijke combinatie. "Diene Fred is duidelijk geen wetenschapper" , maar wisten we dat al niet? (waterstof - stikstof - transformatorolie enz)

Fred1950

12 jun 2023, 16:47

Wil. schreef:
12 jun 2023, 16:39
.....
Dwaze praat. Er is nergens gezegd dat die metingen in Noorwegen zijn gebeurd. Ze zijn door Noren geïnterpreteerd. De plaats van meting was Roemenië.

....
En dan nog ligt Roemenië te ver af volgens "Kris Vanneste" zijn antwoord om dat onderscheid te kunnen maken. Zover ( + 300 km ) had uw "logica" nog niet gedacht , zeker ? 8)
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 12 jun 2023, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru

12 jun 2023, 16:48

Den deze heeft ook de lotto gewonnen......allez, voor zolang het duurt natuurlijk.... :roll:

HLN:
Rus tuimelt van pantservoertuig en wordt achtergelaten: beelden tonen hoe zijn makkers seconden later op landmijn rijden

Er duiken steeds meer beelden op van vijandelijkheden aan het front in Oekraïne nu het grote tegenoffensief van start is gegaan. Zo is onder meer te zien hoe een Russische soldaat van een pantservoertuig dondert en achtergelaten wordt. Mogelijk heeft hij geluk, want enkele seconden later rijden zijn strijdmakkers op een landmijn.

https://www.hln.be/buitenland/kijk-rus- ... ~addac3d7/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

12 jun 2023, 17:10

door Fred1950 » 12 minuten geleden
En dan nog ligt Roemenië te ver af volgens "Kris Vanneste" zijn antwoord om dat onderscheid te kunnen maken. Zover ( + 300 km ) had uw "logica" nog niet gedacht , zeker ? 8)
Het regionaal station (Bukovina) dat de trillingen heeft geregistreerd ligt 620 km om juister te zijn :lol: . De Noren hebben ze later geanalyseerd en er ontploffing van gemaakt als oorzaak.
Konden die Roemenen die conclusie niet trekken en werd er advies/bevestiging....enz gevraagd aan de Noren?
Wat ik besluit is dat op het ogenblik van de registratie zelf er geen oorzaak kon gegeven worden, door niemand. De oorzaak is er later pas aan toegevoegd nadat er meer gegevens over de toestand en de plaats bekend werden. De schuldvraag blijft ook (voorlopig) nog open ondanks alle aannames, veronderstellingen e.d. meer ten spijt.

Dicksy

12 jun 2023, 17:26

door Charlie Maru » 34 minuten geleden

Den deze heeft ook de lotto gewonnen......allez, voor zolang het duurt natuurlijk.... :roll:

HLN:

Rus tuimelt van pantservoertuig en wordt achtergelaten: beelden tonen hoe zijn makkers seconden later op landmijn rijden

Er duiken steeds meer beelden op van vijandelijkheden aan het front in Oekraïne nu het grote tegenoffensief van start is gegaan. Zo is onder meer te zien hoe een Russische soldaat van een pantservoertuig dondert en achtergelaten wordt. Mogelijk heeft hij geluk, want enkele seconden later rijden zijn strijdmakkers op een landmijn.

https://www.hln.be/buitenland/kijk-rus- ... ~addac3d7/
Wat ik weet is dat het in België ten strengste verboden is om personen plaats te laten nemen op de uiterlijke delen van een rijdend voertuig. Misschien is de verkeerswetgeving in die regio anders geregeld en dan kan dat inderdaad gebeuren. :wink:

Fred1950

12 jun 2023, 17:28

Ik begin me ook al veel vragen te stellen over "al die olie" :roll: Op de foto van de doorbroken dam is dat maar een "gaatje" naast de turbines .....

( animated GIF van Wikipedia )

Afbeelding

Panoramatisch zicht :

Afbeelding