Alles Elektrisch......
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Ze weten dat er E auto's in brand staan, ze weten ook dat ze het met water niet kunnen blussen, en dat ze in een "garage" onderdek staan , waarom pompen ze daar geen stikstof in, het is zo gedaan met branden,Men past nu ook al zelfdovend materiaal toe. Van zodra men de cel kan beletten om nog spanning te genereren en van zuurstof kan afsluiten , is het probleem opgelost.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
tokkio schreef: ↑28 jul 2023, 17:57Schijnt zo goed als niks uit te halen :blussen, en dat ze in een "garage" onderdek staan , waarom pompen ze daar geen stikstof in, het is zo gedaan met branden,![]()
"Het grootste probleem bij li-ion batterijen is dat zij door verschillende oorzaken instabiel kunnen worden. Instabiliteit kan in het uiterste geval weer leiden tot kortsluiting en spontane ontbranding waarbij giftige stoffen vrijkomen. Omdat bij een batterijbrand ook zuurstof vrijkomt, houdt de brand zichzelf lange tijd in stand. Dit wordt ook wel een thermal runaway genoemd, een brand die zichzelf dankzij een kettingreactie in stand houdt. Door de druk die ontstaat, kunnen delen van de batterij weggeslingerd worden. Bij het blussen van de brand ontstaat giftig bluswater, wat weer een gevaar vormt voor brandweermensen en andere omstanders bij een brand. "
www.leanlogistics.nu/blog/lithium-ion-d ... -preventie
In dit specifiek geval met dat autoschip blijken er niet "een paar tientallen electrische wagens
aan boord te zijn maar door vrijgegeven cijfers blijken het er zowat 500 te zijn!!!!!
Geen tientallen, maar 500 elektrische auto's
"Vrijdag werd bekend dat de brandende Fremantle Highway geen tientallen, maar bijna 500 elektrische auto’s aan boord heeft. Volgens uitvoerder K Line mocht dat getal eerder niet naar buiten, omdat het gaat om gevoelige bedrijfsinformatie. Het gaat echter om een belangrijk verschil, want brandende accu’s van elektrische voertuigen zijn erg moeilijk uit te krijgen."
https://www.ad.nl/binnenland/bergingsbe ... ook.com%2F
-
audibac - Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Tesla sjoemelt ook
https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... -rijbereik
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home
-
Als Tesla die berekening maakt op "het normaal" rijden door Jan met de Pet , dan is er niets verkeerds aan. Als je telkens gaat rijden als een James Bond zal die voorgestelde actieradius niet kloppen.audibac schreef: ↑28 jul 2023, 18:31Tesla sjoemelt ook
Trouwens , wat als men de actieradius berekent aan de hand van het verbruik van tussen twee laadbeurten ( zoals dat blijkbaar de gewoonte is
Ik weet één ding , en dat is bij de Kangoo ZE de actieradius om de X aantal km herberekend wordt , en dat aan de hand van de actuele laadtoestand , de laadtoestand na de laatste laadbeurt en het aantal gereden km na de laatste laadbeurt.
-
Dan moet men eens per cel er iets bij stoppen dat de cel vernietigt als de temperatuur ervan bvb. boven de 100 graden Celcius komt.Paul Siemons schreef: ↑28 jul 2023, 18:16.....
"Het grootste probleem bij li-ion batterijen is dat zij door verschillende oorzaken instabiel kunnen worden. Instabiliteit kan in het uiterste geval weer leiden tot kortsluiting en spontane ontbranding waarbij giftige stoffen vrijkomen....... "
.....
-
... eerder een omhulsel dat bij een bepaalde temperatuur gaat smelten en dan de celwand doorboort en met het electroliet chemisch reageert. Als het electroliet kapot is , is de cel dood.
Dat omhulsel moet wel verwijderd kunnen worden zodat men een opgeleefde cel ( niet opgebrand ) kan recycleren.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De batterijen verwijderen en daarna weer installeren kost veel te veel.
En als het al mogelijk zou zijn, dan is de vraag of het veiliger is om een boot vol met batterijen te stouwen. Dat weet ik nog zo niet.
En als het al mogelijk zou zijn, dan is de vraag of het veiliger is om een boot vol met batterijen te stouwen. Dat weet ik nog zo niet.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dan moet Jan maar eens eerst met zijn pet rondgaan. De goedkoopste nieuwe Tesla begint op €43.000.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.