Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

socrates

01 aug 2023, 09:54

Hobo schreef:
01 aug 2023, 07:59
Oekraïne heeft nogmaals een drone-aanval uitgevoerd op hetzelfde gebouw in Moskou.
Vorige keer heeft Moskou daarop gereageerd met drone aanvallen op de hoofdstad van Oekraïne ...

Bedroevende oorlog, die mensenlevens én miljarden aan materiële schade kost.

Na twee wereldoorlogen heeft men nog niks geleerd :|

En intussen groeit de stroom vluchtelingen dagelijks aan.
Ervaringen zoals die van de oorlogen kan de ene generatie blijkbaar niet overdragen aan de volgende. Elke generatie wil haar eigen ervaring beleven en gelooft dan te laat,wat de voorgangers hen willen overbrengen. Wie nooit een oorlog heeft meegemaakt kan zich helaas zelfs met de beste wil, niet voorstellen wat dat aan leed impliceert.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

01 aug 2023, 10:17

Dat is de reden dat we structuren moeten creëren die dat menselijk gebrek opvangen. De EU is met dat doel opgestart: na eeuwen van oorlog tussen voornamelijk Frankrijk, Duitsland en Engeland moest het maar eens gedaan zijn en dat lijkt goed gelukt.

Ook de Navo is een structuur die ons, Europeanen, al enkele generaties beschermd heeft tegen een echt grote oorlog. Er zijn wat kleine conflicten geweest, maar de echt grote gruwel is uitgebleven. Zelfs tot vandaag is de oorlog in UA maar klein bier vergeleken bij WO 1 en 2 als we de totale aantallen doden en vernielingen in overweging nemen.
Ik hoop niet op een groot conflict, maar als het moet dan moet het. Indien we daardoor voor één of meerdere eeuwen vrij zijn van dat 'menselijk gebrek' uit jouw posting, dan is dat wellicht dat offer wel waard.

Deze uitspraak laat trouwens vermoeden dat we na deze oorlog - indien hij escaleert tot een echte WO3 - voor lange tijd gevrijwaard zullen blijven van oorlog: "Ik weet niet met welke wapens de Derde Wereldoorlog zal worden uitgevochten, maar de Vierde zal worden uitgevochten met stokken en stenen."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

01 aug 2023, 10:26

Wil. schreef:

Deze uitspraak laat trouwens vermoeden dat we na deze oorlog - indien hij escaleert tot een echte WO3 - voor lange tijd gevrijwaard zullen blijven van oorlog: "Ik weet niet met welke wapens de Derde Wereldoorlog zal worden uitgevochten, maar de Vierde zal worden uitgevochten met stokken en stenen."
die Vierde zal dan wellicht door andere wezens dan mensen worden uitgevochten. Mogelijk zou de aarde uit haar vaste traject door het zonnestelsel worden geduwd en daarbij haar atmosfeer verliezen, dan zou hier niemand meer zijn om het uit te vechten. :idea:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

01 aug 2023, 10:40

Het zal héél moeilijk zijn om alle mensen op alle plaatsen op aarde uit te roeien. We zijn taaie beestjes.

Ook na een atoomoorlog kunnen mensen nog overleven, al zal dat niet gemakkelijk zijn. De plaats waar de atoombommen gedropt worden, kunnen al na korte tijd weer bewoond worden. Hiroshima en Nagasaki zijn al snel weer opgebouwd. Dat zal ook met Moskou het geval zijn :wink:

Dicksy

01 aug 2023, 12:15

ANALYSE. Het einde van de oorlog in Oekraïne? “Zo goed als zeker dat Poetin naar kernwapens grijpt als hij de Krim dreigt te verliezen”
Vergeet ze maar, die vredesgesprekken. Want volgens één van de Amerikanen die al in Moskou hebben gepolst, geeft Rusland geen duimbreed toe. Hij noemt het zelfs “zo goed als zeker” dat Poetin naar kernwapens grijpt als hij de Krim dreigt te verliezen. De EU zou binnenskamers rekening houden met nog zeker vier jaar oorlog — en die duur valt ook af te lezen uit een nieuwe wet die vorige week al door een commissie van het Russisch parlement is goedgekeurd.
https://www.hln.be/buitenland/analyse-h ... ~a44f1fa6/
Zolang Oekraïne de Russen kunnen pijn doen mag hij verder doen.
Zelensky weet dus perfect hoever het Westen zijn teugels zal vieren. En om op de rode knop te drukken heeft men slechts 1 vinger nodig om Europa in zijn geheel om zeep te helpen.
(Het is maar een analyse)

Fred1950

01 aug 2023, 13:00

Wil. schreef:
Dat is de reden dat we structuren moeten creëren die dat menselijk gebrek opvangen. De EU is met dat doel opgestart: na eeuwen van oorlog tussen voornamelijk Frankrijk, Duitsland en Engeland moest het maar eens gedaan zijn en dat lijkt goed gelukt.
....
Dat is ook de reden dat Rusland , China en Noor-Korea een "pact" van wederzijdse militaire bijstand -- een soort NAVO artikel 5 -- moeten sluiten. Zelensky gaat te ver met zijn aanvallen op Russisch grondgebied , dergelijke dieren zijn een gevaar voor een escalatie. Als er een tegenhanger voor de NAVO bestaat , staat de NAVO zwakker en gaat ze het niet aandurven om een strijd aan te gaan , en dus ook geen landen tegen een RU/CH/NK militair blok meer ondersteunen.

Wil.

01 aug 2023, 14:32

Dicksy schreef:
01 aug 2023, 12:15
om op de rode knop te drukken heeft men slechts 1 vinger nodig om Europa in zijn geheel om zeep te helpen.
Dit weet hij ook:

Afbeelding

Wil.

01 aug 2023, 14:39

Fred1950 schreef:
01 aug 2023, 13:00
Zelensky gaat te ver met zijn aanvallen op Russisch grondgebied
:lol: :lol:

Je had moeten schrijven 'met zijn aanvallen op het vreedzame Rusland' maar dan lagen er nu wellicht mensen in het ziekenhuis met een breuk van het lachen.

Goeie bal, Fred :lol: :lol:

Dicksy

01 aug 2023, 16:08

door Wil. » Vandaag, 14:32
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 12:15
om op de rode knop te drukken heeft men slechts 1 vinger nodig om Europa in zijn geheel om zeep te helpen.
Dit weet hij ook:
image.png
image.png (356.72 KiB) 335 keer bekeken
Moskou: 11,9 miljoen inwoners

Parijs: 2,1 miljoen inwoners
Londen: 8,9 miljoen
Brussel: 1,2 miljoen
Bonn: 133.115 inwoners

Om nog maar de belangrijkste in W-Europa te noemen.
Wie zal dus het meeste verlies lijden. Een Poetin die niets met zijn bevolking inzit of een Westen dat net heel bezorgd is voor een nucleaire escalatie. Een W-Europa waar het niet meer mogelijk zal zijn om naar een ander W-Europees land te vluchten. :roll:

Dicksy

01 aug 2023, 16:50

Komiek lanceert crowdfundingscampagne om drones te kopen voor Oekraïens leger
Het is altijd goed om een artikel volledig te lezen, ook ik had mij bijna laten vangen. Het gaat niet om Zelensky maar om een collega van hem. :lol:

Het Oekraïense leger mag dan vaak afhankelijk zijn geweest van westerse financiering en voorraden om de Russische invasie af te weren, maar het wendt zich nu ook tot crowdfunding.
De Oekraïense komiek Vlad Shevchenko is een crowdfundingcampagne gestart om 18 Rubaka langeafstandsdrones te kopen voor het leger van zijn land.
Het heeft tot nu toe net iets meer dan de helft van zijn doel van 10 miljoen Oekraïense hryvnia - of ongeveer £ 212.000 - opgehaald sinds de lancering twee dagen geleden.
Rubaka kamikaze-drones zijn ontwikkeld door het Oekraïense leger en hebben de vorm van een klein tweebladig propellervliegtuig.
Ze worden gelanceerd met een katapult en kunnen kernkoppen met een gewicht tot drie kilo dragen.
Militaire experts zeggen dat Rubaka-drones zeer effectief zijn in het vernietigen van afgelegen gronddoelen, aanzienlijke schade kunnen toebrengen aan de infrastructuur en licht gepantserde voertuigen kunnen uitschakelen.

Fred1950

01 aug 2023, 17:05

HAHA ! :lol: België weigert de levering van F35's wegens software fouten en ontbrekende updates. En dat is uiteraard een reden om de F16's angstvallig niet weg te schenken aan de komiek in Oekraïne . :mrgreen:
Dicksy schreef:
01 aug 2023, 16:50
......
Rubaka kamikaze-drones .....
Speelgoed dus .... :D

Afbeelding

https://sundries.com.ua/en/ukraine-star ... to-500-km/
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 01 aug 2023, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

01 aug 2023, 17:10

door Fred1950 » 1 minuut geleden
HAHA ! :lol: België weigert de levering van F35's wegens software fouten en ontbrekende updates. En dat is uiteraard een reden om de F16's angstvallig niet weg te schenken aan de komiek in Oekraïne . :mrgreen:
Softwarefout veroorzaakte F-35-crash boven Utah: hoe prestatieproblemen levens in gevaar blijven brengen

https://militarywatchmagazine.com/artic ... ash-danger

Die softwareproblemen bij de F35 zijn al veel langer gekend en blijven duren.

Wil.

01 aug 2023, 19:32

Dicksy schreef:
01 aug 2023, 16:08
door Wil. » Vandaag, 14:32
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 12:15

Dit weet hij ook:

image.png

Moskou: 11,9 miljoen inwoners

Parijs: 2,1 miljoen inwoners
Londen: 8,9 miljoen
Brussel: 1,2 miljoen
Bonn: 133.115 inwoners

Om nog maar de belangrijkste in W-Europa te noemen.
Wie zal dus het meeste verlies lijden. Een Poetin die niets met zijn bevolking inzit of een Westen dat net heel bezorgd is voor een nucleaire escalatie. Een W-Europa waar het niet meer mogelijk zal zijn om naar een ander W-Europees land te vluchten. :roll:
.
Mensenlevens kunnen hem geen zier schelen maar je vergeet één ding en dat is van het allergrootste belang voor hem.

Dicksy

01 aug 2023, 20:14

door Wil. » 20 minuten geleden
Mensenlevens kunnen hem geen zier schelen maar je vergeet één ding en dat is van het allergrootste belang voor hem.
- zijn droom : Make Russia Great Again; in de plaats daarvan kan Rusland uiteenvallen
- zijn macht over alles in Rusland
- zijn bijna onmetelijk fortuin
- zijn leven
- Als 70-jarige kan hij misschien de zaadjes planten voor zijn 'Make Russia Great Again' maar meer ook niet.
- Zijn macht over alles in Rusland heeft hij nu ook al anders zou hij geen President van Rusland zijn en de kieswetten dusdanig aanpassen dat hij dat ook blijft.
- Van zijn onmetelijk fortuin zal hij kunnen van blijven genieten tot hij het loodje legt zoals elke sterveling en niets kan meepakken. En dat weet hij ook.
- Zijn leven heeft hij niet in handen, niemand trouwens. Net zo min als dat hij het eeuwig leven zou hebben en dat weet hij ook.
En mocht de hel losbreken denk dan echt niet dat Poetin achter zijn bureauke in het Kremlin zit met die koffer op zijn bureau te wachten tot die bom valt. Daar gaat meer voorbereiding aan vooraf dan alleen maar op dat knopje drukken. Die zit veilig zoals alle andere wereldleiders.
(Of hij zit misschien allang in het tuinhuis van Biden als het zover is. Samen te kaarten met Obama en Bush jr. :lol: )

Het Westen heeft veel meer te verliezen dan Poetin bij een nucleaire escalatie.

Wil.

01 aug 2023, 20:29

Dicksy schreef:
01 aug 2023, 20:14
door Wil. » 20 minuten geleden
- zijn droom : Make Russia Great Again; in de plaats daarvan kan Rusland uiteenvallen
- zijn macht over alles in Rusland
- zijn bijna onmetelijk fortuin
- zijn leven
Je bent het introducerend zinnetje vergeten te plakken: Wat heeft Poetin te verliezen?
- Als 70-jarige kan hij misschien de zaadjes planten voor zijn 'Make Russia Great Again' maar meer ook niet.
Zo ziet hij dat niet; hij is de man die dat wil voleinden.
- Zijn macht over alles in Rusland heeft hij nu ook al anders zou hij geen President van Rusland zijn en de kieswetten dusdanig aanpassen dat hij dat ook blijft.
Klopt, maar dat is het hem juist . Hij kan die macht helemaal verliezen. Op wie geen enkele macht heeft, maakt de dreiging om de macht te verliezen geen indruk.
- Van zijn onmetelijk fortuin zal hij kunnen van blijven genieten tot hij het loodje legt zoals elke sterveling en niets kan meepakken. En dat weet hij ook.
Net zoals alle graaiers wil hij er geen afstand van doen. Het wordt een bijna zekerheid dat dit gebeurt als de nucleaire hel losbreekt.
- Zijn leven heeft hij niet in handen, niemand trouwens. Net zo min als dat hij het eeuwig leven zou hebben en dat weet hij ook.
Niemand heeft zijn leven in handen, behalve de zelfmoordenaar.
Maar van al degenen die het niet willen afgeven, klampt elkeen zich eraan vast tot de laatste strohalm. Kijk maar naar Sadam of naar Ghadaffi, die zich in een riool verstopte om toch maar aan het leven te kunnen blijven vasthouden. Poetin is niet anders.

Het Westen heeft veel meer te verliezen dan Poetin bij een nucleaire escalatie.
Daar ben ik het niet mee eens. Het Westen heeft héél veel te verliezen; Poetin álles.