Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Waren de honderden mannen die op kruisvaart gingen allemaal ziek van geest?
Waren de honderden nazi's allemaal ziek van geest?
Zijn de Russen die vrouwen en kinderen verkrachten en mannen castreren allemaal 'ziek' ?
Wanneer de overtuiging er goed wordt ingeprent en men er vervolgens wetens en willens naar handelt, dan is men niet ziek in zijn hoofd. Men is overtuigd dat men zich inzet voor een hoger goed doel.
Zijn de Russen die vrouwen en kinderen verkrachten en mannen castreren allemaal 'ziek' ?
Wanneer de overtuiging er goed wordt ingeprent en men er vervolgens wetens en willens naar handelt, dan is men niet ziek in zijn hoofd. Men is overtuigd dat men zich inzet voor een hoger goed doel.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
En toch spreekt "men" van godsdienstwaanzinWil. schreef: ↑03 aug 2023, 21:39Waren de honderden mannen die op kruisvaart gingen allemaal ziek van geest?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Die nazi's van toen en die Russen vandaag stellen zich niet ten dienste van een godsdienst.socrates schreef: ↑03 aug 2023, 21:42En toch spreekt "men" van godsdienstwaanzinWil. schreef: ↑03 aug 2023, 21:39Waren de honderden mannen die op kruisvaart gingen allemaal ziek van geest?
Bovendien getuigt het van weinig verbeeldingskracht en onkunde om zich in de geest van de volgeling van Mohammed te verplaatsen en het dan maar waanzin te noemen.

Heel veel 'normale' mensen ijveren voor een hoger doel. Dat kan bv. 'de eerlijke verdeling van de bezittingen van de wereld' zijn. Of het kan zijn dat men een vlieghaven platlegt omwille van de solidariteit met anderen.
Dat zijn slechts enkele voorbeelden van drijfveren die meestal niet in de eerste plaats de actievoerder ten goede komen; men zet zich in voor anderen.
Het hoger doel kan daarom ook gesitueerd zijn in een einddoel dat niet op deze wereldbol gevonden kan worden.

socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Net zoals het begrip "normaal" relatief is, zo is ook de term waanzin niet absoluut
Onderstaand woordenboek verklaart "waanzin" via synoniemen zoals: Achterlijkheid, Bezetenheid, Delirium, Dolheid, Dwaasheid, Frenesie, Geestesziekte, Gekte, enz. en al sinds 1832 met "krankzinnigheid".
https://www.woorden.org/woord/waanzin
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Deze week zat ik buiten op de bank aan ons gebouw.
Een Islamitische vrouw met kinderwagen reed voorbij.
Plots viel het kind zijn schoen op de grond en ik maakte de vrouw daar op merkzaam.
Ze bedankte mij vriendelijk.
Plots kwam een voorbijganger (islamiet) zich moeien en zei dat ik die vrouw niet mocht aanspreken dat was verboden in hun geloof. Is dat geen geloof waanzin?
Een Islamitische vrouw met kinderwagen reed voorbij.
Plots viel het kind zijn schoen op de grond en ik maakte de vrouw daar op merkzaam.
Ze bedankte mij vriendelijk.
Plots kwam een voorbijganger (islamiet) zich moeien en zei dat ik die vrouw niet mocht aanspreken dat was verboden in hun geloof. Is dat geen geloof waanzin?
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
https://cvandaag.nl/97153-taliban-wil-s ... -het-kruis
Geen muziek meer maken , geen stropdassen , wat is het volgende dat verboden wordt ? Het kruis van de broek ?? Kruispunten ??
Geen muziek meer maken , geen stropdassen , wat is het volgende dat verboden wordt ? Het kruis van de broek ?? Kruispunten ??
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850