Bluft Poetin?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
- Wat waren de Sovjets overeengekomen met Duitsland betreffende Polen en Litouwen?
- Wat is er met Estland gebeurd in 1944?
- Hoeveel mensen - ook kinderen - werden uit de Baltische Staten gedeporteerd naar de S.U. vóór 1949?
Verdorie, stel ik hier nu 3 vragen over de geschiedenis van Europa aan iemand die de hoogste kennis heeft vergaard over 12-Volt batterijen?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
In het algemeen wordt aangenomen[1] dat Roosevelt een overeenkomst met Stalin heeft gesloten: in ruil voor Russische deelname aan de oorlog tegen Japan en de nog op te richten Verenigde Naties zou de Amerikaanse president Stalin de vrije hand in Oost-Europa gunnen. Hierbij de opmerking dat de atoombom in februari 1945 nog niet was gevallen, en dat de verovering van Japan met conventionele wapens naar schatting een paar miljoen Amerikaanse soldatenlevens zou gaan kosten. Er was de USA daarom veel aan gelegen om Stalin aan haar kant in de oorlog tegen Japan te krijgen. Churchill zou zich hierbij pas na verwoede discussies hebben neergelegd.- Wat waren de Sovjets overeengekomen met Duitsland betreffende Polen en Litouwen?
- Hoeveel mensen - ook kinderen - werden uit de Baltische Staten gedeporteerd naar de S.U. vóór 1949?
Hoewel op de Conferentie van Jalta weinig concrete afspraken werden gemaakt, is door deze conferentie de naoorlogse verdeling van Europa in een westers en een Sovjetsmachtsblok bevorderd. Het protocol bevat hoofdkwesties die moesten worden veranderd, maar in de werkelijkheid is hier weinig van terechtgekomen. Er werd zo specifiek over Polen gesproken, aangezien Polen zich sterk heeft verzet tegen de Duitsers en in de ogen van de geallieerden nu een flinke tegemoetkoming verdiende.
Niet zeveren hé,
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Weer een deuk in het blazoen van Poetin.....
Hoeveel pech kan men niet hebben....?
HLN:
Russische ruimtemissie mislukt: ruimtevaartuig Loena-25 gecrasht op de maan.
https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a41c0bd1/
Hoeveel pech kan men niet hebben....?
HLN:
Russische ruimtemissie mislukt: ruimtevaartuig Loena-25 gecrasht op de maan.
https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a41c0bd1/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Ik verwijs naar het akkoord dat al vóór de oorlog was gesloten tussen de S.U. en Duitsland om Polen en Litouwen te verdelen onder hen beiden. Zo is het ook gebeurd.Dicksy schreef: ↑20 aug 2023, 12:31In het algemeen wordt aangenomen[1] dat Roosevelt een overeenkomst met Stalin heeft gesloten: in ruil voor Russische deelname aan de oorlog tegen Japan en de nog op te richten Verenigde Naties zou de Amerikaanse president Stalin de vrije hand in Oost-Europa gunnen. Hierbij de opmerking dat de atoombom in februari 1945 nog niet was gevallen, en dat de verovering van Japan met conventionele wapens naar schatting een paar miljoen Amerikaanse soldatenlevens zou gaan kosten. Er was de USA daarom veel aan gelegen om Stalin aan haar kant in de oorlog tegen Japan te krijgen. Churchill zou zich hierbij pas na verwoede discussies hebben neergelegd.- Wat waren de Sovjets overeengekomen met Duitsland betreffende Polen en Litouwen?
Hoewel op de Conferentie van Jalta weinig concrete afspraken werden gemaakt, is door deze conferentie de naoorlogse verdeling van Europa in een westers en een Sovjetsmachtsblok bevorderd. Het protocol bevat hoofdkwesties die moesten worden veranderd, maar in de werkelijkheid is hier weinig van terechtgekomen. Er werd zo specifiek over Polen gesproken, aangezien Polen zich sterk heeft verzet tegen de Duitsers en in de ogen van de geallieerden nu een flinke tegemoetkoming verdiende.
Niet zeveren hé,
Na de oorlog lag de klauw van de S.U. op die staten en wie zou hen daar nog wegkrijgen?

Dan moet ik u ook niet vertellen dat zonder dit akkoord Duitsland niet in staat zou geweest zijn de oorlog te beginnen. Duitsland en Rusland was toen al als vuur en water, ze konden elkaar niet luchten.Ik verwijs naar het akkoord dat al vóór de oorlog was gesloten tussen de S.U. en Duitsland om Polen en Litouwen te verdelen onder hen beiden. Zo is het ook gebeurd.
Dat heeft de latere inval van Duitsland in Rusland ook aangetoond.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ik ben nog altijd niet gespeisd met het antwoord waarom er precies "machtsblokken" moesten bestaan. Kon dat niet één en dezelfde "Volkerenbond" worden ? Waarom was samenwerking op sociaal , economisch en militair vlak blijkbaar niet mogelijk ?
-
Zelf heb ik daar geen pasklaar antwoord op, dus voer voor psychologen:door Fred1950 » 11 minuten geleden
Ik ben nog altijd niet gespeisd met het antwoord waarom er precies "machtsblokken" moesten bestaan. Kon dat niet één en dezelfde "Volkerenbond" worden ? Waarom was samenwerking op sociaal , economisch en militair vlak blijkbaar niet mogelijk ?
Hebben we net zoals vrienden ook vijanden nodig?
Het is een vraag die me al langere tijd bezighoudt: is het zo dat net zoals wij vrienden nodig hebben, we ook vijanden nodig hebben? Of in de woorden van de Amerikaanse psycholoog en essayist Sam Keen, is de mens niet zozeer een homo sapiens, een rationeel denkend wezen, als wel een homo hostilis, een vijandenmaker? En vervult het maken van vijanden een psychologisch belangrijke behoefte, namelijk bewust of onbewust die eigenschappen van onszelf die we niet waar willen hebben, toedichten aan onze vijanden? Een van de grondleggers van de Verenigde Staten, Benjamin Franklin, heeft in dit verband eens gezegd: ‘Heb je vijanden lief want zij vertellen je je fouten’.
-
nog altijd niet gespeisd --------------
Omdat het communisme een dictatuur nodig heeft en elk weldenkend mens beseft dat je andere mensen ook een wereldvisie moet gunnen. Waar de bevolking voor kiest, dat probeert men te realiseren.Waarom was samenwerking op sociaal , economisch en militair vlak blijkbaar niet mogelijk ?
Aangezien het communisme als basisregel stelde dat heel de wereld communistisch moest worden, was hier geen overeenkomst mogelijk.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Niet als we muteren naar eeh hogere levensvorm.
Dat is nu eens heel dikke zever zie. Communisme is al veel eerder een levensvisie die ook in een democratie kan bestaan. Communisme is geen bestuursvorm. Jij verstaat er blijkbaar niet veel van ...Wil. schreef: ↑20 aug 2023, 13:38....Omdat het communisme een dictatuur nodig heeft en elk weldenkend mens beseft dat je andere mensen ook een wereldvisie moet gunnen. Waar de bevolking voor kiest, dat probeert men te realiseren.Waarom was samenwerking op sociaal , economisch en militair vlak blijkbaar niet mogelijk ?
Aangezien het communisme als basisregel stelde dat heel de wereld communistisch moest worden, was hier geen overeenkomst mogelijk.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Normaal bestaan er grenspalen, voor smokelaars en ander gespuis niet.
Dan hebt ge nog spionnen en dubbelspionnen.
Als ge geen grenzen trekt of beschermd, zie wat er tegenwoordig gebeurd.....
Dan hebt ge nog spionnen en dubbelspionnen.
Als ge geen grenzen trekt of beschermd, zie wat er tegenwoordig gebeurd.....
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Juist, Jezus.

Die hogere levensvorm is er al maar niet iedereen heeft die mutatie al doorgemaakt.door Fred1950 » 16 minuten geledenNiet als we muteren naar eeh hogere levensvorm.Dicksy schreef: ↑Vandaag, 13:26
....
Hebben we net zoals vrienden ook vijanden nodig?
....Vriend of vijand bestaat dan niet meer , alleen "samenwerking" ( en liefde ) bestaat dan nog.
![]()
En die hogere levensvorm is het hebben van gezond verstand.
Misschien over een paar honderd jaar dat iedereen deze hogere levensvorm zal bereikt hebben.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Russisch ex-president Medvedev dringt aan op volledige ontmanteling Oekraïne: “Zelfs as mag niet overblijven”
https://www.hln.be/buitenland/russisch- ... ~a2d880d3/
Russisch ex-president Medvedev dringt aan op volledige ontmanteling Oekraïne: “Zelfs as mag niet overblijven”
https://www.hln.be/buitenland/russisch- ... ~a2d880d3/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Het gaat hier zéér snel... met bladzijden tegelijk.
Zodat sommigen de muur in Berlijn zijn voorbij gegaan de opdeling van Duitsland in twee blokken.
En Het UK heeft niet enkel samen met de USA (én Australiërs + Nieuw Zeelanders) deel genomen.
De geallieerden genoemd..; waar zelfs Gurkha's bij waren -
Maar het UK heeft bij de bevrijding massa's geld en middelen aan de USSR bedeeld
maar die hebben nooit ook maar één Penny terug betaald.
Zodat sommigen de muur in Berlijn zijn voorbij gegaan de opdeling van Duitsland in twee blokken.
En Het UK heeft niet enkel samen met de USA (én Australiërs + Nieuw Zeelanders) deel genomen.
De geallieerden genoemd..; waar zelfs Gurkha's bij waren -
Maar het UK heeft bij de bevrijding massa's geld en middelen aan de USSR bedeeld
maar die hebben nooit ook maar één Penny terug betaald.