Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates

22 aug 2023, 18:19

En wat gebeurt er dan met die werklozen uit Henegouwen als Vlaanderen onafhankelijk wordt ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Dicksy

22 aug 2023, 18:53

door socrates » 30 minuten geleden
En wat gebeurt er dan met die werklozen uit Henegouwen als Vlaanderen onafhankelijk wordt ?
Die kunnen werkloos blijven in Henegouwen of gaan werken in Vlaanderen of eender waar zoals er nu Belgen zijn die gaan werken in Nederland, Duitsland of Frankrijk.

RyanR

23 aug 2023, 04:48

Vergeet Nederland.

Dicksy

23 aug 2023, 08:21

door RyanR » Vandaag, 04:48
waar zoals er nu Belgen zijn die gaan werken in Nederland, Duitsland of Frankrijk.
Vergeet Nederland.
Misschien is Henegouwen wel wat ver voor Nederland :lol: maar als schoolverlater vond ik ook niet direct een job in mijn streek en was Nederland (DAF Eindhoven) toch de oplossing.
Het was dat of gaan doppen.

Charlie Maru

23 aug 2023, 09:43

Dicksy schreef:
waar zoals er nu Belgen zijn die gaan werken in Nederland, Duitsland of Frankrijk.
Vergeet Nederland.
Misschien is Henegouwen wel wat ver voor Nederland :lol: maar als schoolverlater vond ik ook niet direct een job in mijn streek en was Nederland (DAF Eindhoven) toch de oplossing.
Ik kan mis zijn, maar als ik mij niet vergis kon men 50 jaar geleden als "schoolverlater" niet meteen aanspraak maken op een werklozenvergoeding.
Men moest er eerst 6 maanden voor gewerkt hebben of 6 maanden "doppen" zonder enige vergoeding.
En als men centjes wilde, dan was de boodschap eerst zo snel mogelijk werk vinden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

23 aug 2023, 10:13

door Charlie Maru » 21 minuten geleden
Ik kan mis zijn, maar als ik mij niet vergis kon men 50 jaar geleden als "schoolverlater" niet meteen aanspraak maken op een werklozenvergoeding.
Men moest er eerst 6 maanden voor gewerkt hebben of 6 maanden "doppen" zonder enige vergoeding.
En als men centjes wilde, dan was de boodschap eerst zo snel mogelijk werk vinden.
Of dat zo was kan best zijn, het is te lang geleden voor mij. :( Maar de grootste reden was dat mijn ouders niet wilde dat ik rond het huis bleef rondlummelen en niks deed. Wat doe je dan……je pakt de eerste beste job aan en je verdiende geld. Als inwonende werd er nog geluisterd naar de ouders, hun woord was wet. :wink:

socrates

23 aug 2023, 10:21

Charlie Maru schreef:
23 aug 2023, 09:43
Dicksy schreef:

Vergeet Nederland.
Het relatieve aandeel van louter manuele taken in het productieproces is duidelijk sterk afgenomen. De schoolse opleidingen hebben zich niet tijdig aangepast bij die evolutie. Nu hebben wij veel vaccatures en veel werklozen omdat de gezochte profielen al in hoge mate werden aangeworven. Veel te laag opgeleiden zullen dus nog moeilijk aan werk raken en de noden worden dan steeds meer ingelost door buitenlandse hoger opgeleiden. Om de reuzentanker "onderwijs" te laten zwenken zal in één generatie zeker niet lukken. Eentalige Walen zullen dus voor minstens één generatie levenslang economisch "ongebruikt" blijven. Veel van die problemtiek is een gevolg van de kortzichtigheid van onze "beheerders" wier "langetermijn" hoogstens 5 jaar ver reikt.

E.T.

23 aug 2023, 10:26

5 jaar ? Vandaag telt alleen nog juni 2024.

Wil.

23 aug 2023, 11:39

Nu hebben wij veel vaccatures en veel werklozen omdat de gezochte profielen al in hoge mate werden aangeworven. Veel te laag opgeleiden zullen dus nog moeilijk aan werk raken
Neen, ZIJ hebben er veel. In O-Vl. is het streefdoel van 80% van de bevolking aan het werk ook al bereikt.
Voor Vlaanderen als geheel is dat streefcijfer een haalbare zaak. Zeker indien de jaarlijkse 6 tot 7 miljard kan gebruikt worden om de werkgelegenheid nog wat meer aan te wakkeren.

Benoem die olifant in de kamer, socrates. Je kent hem!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

23 aug 2023, 20:30

Ik hoorde recent op Nieuws nog dat ondanks die 80% er nog altijd veel vaccatures niet ingewikkeld raken, Het partonaat zou dat probleem aangrijpen om in het buitenland te kunnen gaan recruteren.

Wil.

23 aug 2023, 20:33

Dat zou kunnen, maar dan zijn er vast niet veel werklozen meer. Die heb je hierboven in één adem genoemd.

Waar zit die olifant, socrates?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

23 aug 2023, 21:22

Duidelijk bij de Walen en Brusselaars! Misschien zijn ze niet slim genoeg ...

Dat het patronaat liever gaat zoeken in ontwikkelingslanden is gewoon omdat ze hopen dat die van daar nog goedkoop zijn.

socrates

23 aug 2023, 21:35

E.T. schreef:
23 aug 2023, 21:22
Duidelijk bij de Walen en Brusselaars! Misschien zijn ze niet slim genoeg ...

Dat het patronaat liever gaat zoeken in ontwikkelingslanden is gewoon omdat ze hopen dat die van daar nog goedkoop zijn.
Op die manier zijn de eerte generaties "gastarbeiders" hier ook aanbeland, toen wel niet voor beter betalende functies.

voorn

24 aug 2023, 09:51

Bij een laatste oproep door de VDAB naar Brussel en Walonië toe voor 11500jobs kwamen er 51 man opdagen.

E.T.

24 aug 2023, 10:01

Niet om de luie Walen te verdedigen, maar hoeveel van die jobs zijn voor iedereen toegangkelijk?

Doe eens het volgende, ga op de website eens kijken of er voor U een geschikte job in de aanbieding is.