Klimaat
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Hoe gaan ze die Chinese brol anders bij jou thuis krijgen?Fred1950 schreef: ↑06 sep 2023, 00:10Ge moet gewoon dit https://www.flightradar24.com/50.13,2.10/5 maar eens bekijken en tellen hoeveel "kerosine-kachels" er dag en nacht in de lucht hangen. Is dat allemaal wel nodig ?![]()
![]()
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Met de orient express ...MichelN schreef: ↑06 sep 2023, 12:11Hoe gaan ze die Chinese brol anders bij jou thuis krijgen?Fred1950 schreef: ↑06 sep 2023, 00:10Ge moet gewoon dit https://www.flightradar24.com/50.13,2.10/5 maar eens bekijken en tellen hoeveel "kerosine-kachels" er dag en nacht in de lucht hangen. Is dat allemaal wel nodig ?![]()
![]()
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De weerman op Radio 2 beweert dat de hittegolf van deze week ongezien is voor september , en de laatste 150 jaar ( sinds het begin van de waarnemingen en opmetingen ) nog nooit is opgetreden. Alle klassieke weermodellen zijn blijkbaar niet meer van toepassing , en kan men gewoon van tafel vegen. Hij maakt zich hierover zorgen , en ik ook , alhoewel .... Foert! , après moi le déluge ..
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Frank Fenner is pessimistisch over de toekomst van de mens. “De homo sapiens zal uitsterven, misschien zelfs binnen honderd jaar.” Het lijkt onredelijk om Fenner het stempel ‘gek’ op te drukken. Hij is een zeer gerespecteerde wetenschapper die onder meer de pokken de wereld uit hielp.door Fred1950 » 28 minuten geleden
De weerman op Radio 2 beweert dat de hittegolf van deze week ongezien is voor september , en de laatste 150 jaar ( sinds het begin van de waarnemingen en opmetingen ) nog nooit is opgetreden. Alle klassieke weermodellen zijn blijkbaar niet meer van toepassing , en kan men gewoon van tafel vegen. Hij maakt zich hierover zorgen , en ik ook , alhoewel .... Foert! , après moi le déluge ..Mij kan men niets verwijten , ik heb geleefd en geconsumeerd in de geest van het Rapport van de Club van Rome ...
Schrale troost: niet alleen de laatste mens verdwijnt van de aardbodem. “Veel andere dieren ook,” vertelt Fenner. “Het is een onomkeerbare situatie. Ik denk dat het te laat is.”
Misschien is dat wat Fenner toen zei (2010) al begonnen en zitten wij volop in de beginfase van dat proces en is het al te laat. Geniet van de tijd die u nog rest.
https://scientias.nl/mens-sterft-binnen-100-jaar-uit/
Eerst Rome (Napels) nog zien en dan sterven zou dat niets voor u zijn?Mij kan men niets verwijten , ik heb geleefd en geconsumeerd in de geest van het Rapport van de Club van Rome ...
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Kom....kom....Fred.....laat ge u weeral verleiden door de gele vlekjes op de Flightradar....Fred1950 schreef: ↑06 sep 2023, 00:10De electrische wagens alleen zullen het probleem niet oplossen ... Industrie en al de rest ( schepen , vliegtuigen , huishoudens , energiecentrales ) moet hun uitstoot ( CO2 , methaan en warmte ) beperken. Ge moet gewoon dit https://www.flightradar24.com/50.13,2.10/5 maar eens bekijken en tellen hoeveel "kerosine-kachels" er dag en nacht in de lucht hangen. Is dat allemaal wel nodig ?![]()
![]()
Ge ziet ze daar ook weeral vliegen......
Hoeveel vliegtuigen zijn er in de hele wereld?
De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 vliegtuigen. Die zijn ongeveer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.'' Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden.13 jan 2019
En als ik nu eens zou aannemen dat er 400 miljoen elektrische wagens (1 op 3) zouden zijn, dan schieten er nog één miljard verbrandingsmotoren over.Hoeveel auto’s zijn er op de wereld?
Precieze aantallen zijn lastig vast te stellen, maar het magische getal op dit moment is 1,4 miljard. We hebben het dan over het statistiek vehicles in operation, dus de half ontbonden wrakken in je tuin tellen niet mee. Aan het eind van 2016 zaten we nog op 1,32 miljard auto’s, zo bericht Wards. Dit is het dubbele van de 670 miljoen auto’s die twintig jaar eerder de wereld bevolkten. Wat weer ruwweg het dubbele was van de 342 miljoen auto’s die er in 1976 waren.
29.000 vliegtuigen t.o. één miljard wagens, dat is een verhouding van 1 op zowat 35.000........
Wat zal er nu meest vervuilen Fred ?
Eén vliegtuig of 35.000 wagens
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dat kunt ge alleen maar weten als ge weet hoeveel liter kerosine een vliegtuig per 100 km erdoor jaagt. Uiteraard rijden er ( nog ) veel te veel fossielen rond. Zolang echter dat de electrische wagens niet voor 100 % op groene stroom kunnen rijden is er weinig vooruitgang. Er is dan wel een merkelijke vooruitgang op het gebied van warmteuitstoot , en diegenen die beweren dat dit geen gevolg heeft voor de wereldwijde opwarming mogen van mij eens hun rekenmachine bovenhalen.Charlie Maru schreef: ↑06 sep 2023, 13:45......
29.000 vliegtuigen t.o. één miljard wagens, dat is een verhouding van 1 op zowat 35.000........
Wat zal er nu meest vervuilen Fred ?
Eén vliegtuig of 35.000 wagens![]()
Ik zag zonet een BMW I8 geparkeerd zien staan , en wat een machien is dat qua uiterlijk zeg , adembenemend. Daar kan geen Tesla aan nippen.
(*) Addendum ... ( google met "brandstof verbruik verkeersvliegtuig" )
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie
Eén liter kerosine heeft ongeveer dezelfde energiewaarde als één liter benzine of diesel en is gelijk aan 10 kWh/liter. Een vlucht van Brussel naar New York duurt ongeveer 8 uur , verbruikt dus 100.000 liter en de vluchtafstand is ongeveer 5.885 km. Een auto die ook 5.885 km aflegt zou ( aan 6 l/100km ) 353 liter benzine verbruiken. Een vliegtuig verbruikt dus ongeveer 283 keer meer brandstof dan één fossiel. De CO2 uitstoot is verhoudingsgewijs ook 283 keer meer omwille van de identieke 10 kWh/liter.
29.000 vliegtuigen komt dus overeen met 8,2 miljoen ( 29.000 x 283 ) auto's in verbruik en CO2 uitstoot.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Juiste redenering indien dat vliegtuig die trip maakt met 3 bemanningsleden en 1 passagier.Een vlucht van Brussel naar New York duurt ongeveer 8 uur , verbruikt dus 100.000 liter en de vluchtafstand is ongeveer 5.885 km. Een auto die ook 5.885 km aflegt zou ( aan 6 l/100km ) 353 liter benzine verbruiken. Een vliegtuig verbruikt dus ongeveer 283 keer meer brandstof dan één fossiel.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Wat is het syndroom dat bijna 60% van de jonge Amerikanen treft? Het heet eco-angst, een term die de angst beschrijft van mensen die zich zorgen maken over de wereldwijde ecologische crisis en de gevolgen daarvan. Een echt probleem voor de volksgezondheid, volgens Martin Hirsch, voormalig directeur-generaal van de Parijse ziekenhuizen.
Dit wereldwijde fenomeen neemt al enkele jaren toe. Een groeiend aantal mensen lijdt aan eco-angst, zodanig dat het hun geestelijke gezondheid en levenskwaliteit aantast. Er kan een scala aan verschijnselen worden waargenomen, van eenvoudige angst voor klimaatverandering tot diepe depressie. Deze “groene depressie” treft alle sociale en economische klassen, met een oververtegenwoordiging van jongeren, die zich steeds meer zorgen maken over milieukwesties. Angst voor de toekomst, gevoelens van machteloosheid en problemen om zichzelf een plaats te geven in een wereld die wordt geteisterd door natuurrampen zijn allemaal een essentieel onderdeel van deze pathologie, die vaak verkeerd wordt begrepen en tot isolatie kan leiden.
“Je wordt niet eco-angstig geboren, je wordt eco-angstig als je je bewust wordt van de situatie”, zegt Dr. Alice Desbiolles. Het is waar dat de bevindingen van wetenschappers steeds alarmerender worden en dat de gevolgen van klimaatverandering (hittegolven, bosbranden, enz.) steeds sterker en zichtbaarder worden.
Geconfronteerd met de omvang van de situatie vinden mensen met eco-angst het moeilijk om zichzelf in de toekomst te projecteren. Ze verliezen de hoop in de impact van hun acties, geconfronteerd met een overheidsbeleid dat te afwachtend is en vaak voorbijgaat aan sociale rechtvaardigheid. Deze ongerustheid is begrijpelijk, aangezien de kans om de stijging van de temperatuur wereldwijd te beperken tot 1,5°C met de dag verderaf lijkt.
Dit wereldwijde fenomeen neemt al enkele jaren toe. Een groeiend aantal mensen lijdt aan eco-angst, zodanig dat het hun geestelijke gezondheid en levenskwaliteit aantast. Er kan een scala aan verschijnselen worden waargenomen, van eenvoudige angst voor klimaatverandering tot diepe depressie. Deze “groene depressie” treft alle sociale en economische klassen, met een oververtegenwoordiging van jongeren, die zich steeds meer zorgen maken over milieukwesties. Angst voor de toekomst, gevoelens van machteloosheid en problemen om zichzelf een plaats te geven in een wereld die wordt geteisterd door natuurrampen zijn allemaal een essentieel onderdeel van deze pathologie, die vaak verkeerd wordt begrepen en tot isolatie kan leiden.
“Je wordt niet eco-angstig geboren, je wordt eco-angstig als je je bewust wordt van de situatie”, zegt Dr. Alice Desbiolles. Het is waar dat de bevindingen van wetenschappers steeds alarmerender worden en dat de gevolgen van klimaatverandering (hittegolven, bosbranden, enz.) steeds sterker en zichtbaarder worden.
Geconfronteerd met de omvang van de situatie vinden mensen met eco-angst het moeilijk om zichzelf in de toekomst te projecteren. Ze verliezen de hoop in de impact van hun acties, geconfronteerd met een overheidsbeleid dat te afwachtend is en vaak voorbijgaat aan sociale rechtvaardigheid. Deze ongerustheid is begrijpelijk, aangezien de kans om de stijging van de temperatuur wereldwijd te beperken tot 1,5°C met de dag verderaf lijkt.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
De trein is in Europa gemiddeld twee keer zo duur als het vliegtuig.
Volgens Greenpeace is de trein op sommige trajecten zelfs dertig keer duurder dan het vliegtuig.
Dat zal ook wel een reden zijn om eerder het vliegtuig dan de trein te gebruiken.
https://www.greenpeace.org/belgium/nl/p ... liegthuig/
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dat is wat de consument betaalt , niet wat de rit of vlucht op zich kost. Greenpeace klaagt dit dus net aan , puur omdat reizen per trein beter is voor het klimaat.Fazal schreef: ↑07 sep 2023, 12:28De trein is in Europa gemiddeld twee keer zo duur als het vliegtuig.
Volgens Greenpeace is de trein op sommige trajecten zelfs dertig keer duurder dan het vliegtuig.
Dat zal ook wel een reden zijn om eerder het vliegtuig dan de trein te gebruiken.
https://www.greenpeace.org/belgium/nl/p ... liegthuig/
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wil. schreef: ↑07 sep 2023, 11:43Juiste redenering indien dat vliegtuig die trip maakt met 3 bemanningsleden en 1 passagier.Een vlucht van Brussel naar New York duurt ongeveer 8 uur , verbruikt dus 100.000 liter en de vluchtafstand is ongeveer 5.885 km. Een auto die ook 5.885 km aflegt zou ( aan 6 l/100km ) 353 liter benzine verbruiken. Een vliegtuig verbruikt dus ongeveer 283 keer meer brandstof dan één fossiel.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ik vrees dat diegenen die nu de overstromingen in California , de cyclonen in Florida , de bosbranden in Alaska , enzovoort ,,, ervaren geen eco-angst hebben. Welke angst zouden die opgelopen hebben ? Dat het nog eens kan gebeuren ? Ik denk dat ze eerder een "woede" tegen de veroorzakers van klimaatopwarming zullen ontwikkelen in plaats van een angst ... en dat is beter dan angst , dat kan misschien nog iets veranderen aan de attitudes van ... juist , het graaigebroed.Wil. schreef: ↑07 sep 2023, 11:51Wat is het syndroom dat bijna 60% van de jonge Amerikanen treft? Het heet eco-angst, een term die de angst beschrijft van mensen die zich zorgen maken over de wereldwijde ecologische crisis en de gevolgen daarvan. Een echt probleem voor de volksgezondheid, volgens Martin Hirsch, voormalig directeur-generaal van de Parijse ziekenhuizen.
...
Dit wereldwijde fenomeen neemt al enkele jaren toe. Een groeiend aantal mensen lijdt aan eco-angst, zodanig dat het hun geestelijke gezondheid en levenskwaliteit aantast. teeds sterker en zichtbaarder worden.
...
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 sep 2023, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je begrijpt zelfs niet waar de reactie over gaat. Jongen, jongen toch.Fred1950 schreef: ↑07 sep 2023, 13:47Wil. schreef: ↑07 sep 2023, 11:43Juiste redenering indien dat vliegtuig die trip maakt met 3 bemanningsleden en 1 passagier.Een vlucht van Brussel naar New York duurt ongeveer 8 uur , verbruikt dus 100.000 liter en de vluchtafstand is ongeveer 5.885 km. Een auto die ook 5.885 km aflegt zou ( aan 6 l/100km ) 353 liter benzine verbruiken. Een vliegtuig verbruikt dus ongeveer 283 keer meer brandstof dan één fossiel.![]()
![]()
![]()
Denkt ge echt dat het vliegtuig minder verbruikt als er geen volk aan boord is ? Kom man , blijf eens weg van dingen waar ge niets van snapt ...

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ook hier een antwoord dat aantoont dat je de tekst niet begrepen hebt.Fred1950 schreef: ↑07 sep 2023, 13:53Ik vrees dat diegenen die nu de overstromingen in California , de cyclonen in Florida , de bosbranden in Alaska , enzovoort ,,, ervaren geen eco-angst hebben. Welke angst zouden die opgelopen hebben ? Dat het nog eens kan gebeuren ? Ik denk dat ze eerder een "woede" zullen ontwikkelen in plaats van een angst ...Wil. schreef: ↑07 sep 2023, 11:51Wat is het syndroom dat bijna 60% van de jonge Amerikanen treft? Het heet eco-angst, een term die de angst beschrijft van mensen die zich zorgen maken over de wereldwijde ecologische crisis en de gevolgen daarvan. Een echt probleem voor de volksgezondheid, volgens Martin Hirsch, voormalig directeur-generaal van de Parijse ziekenhuizen.
...
Dit wereldwijde fenomeen neemt al enkele jaren toe. Een groeiend aantal mensen lijdt aan eco-angst, zodanig dat het hun geestelijke gezondheid en levenskwaliteit aantast. teeds sterker en zichtbaarder worden.
...
Die eco-angst manifesteert zich even sterk in mensen die niets hebben meegemaakt, maar ze worden er dagelijks mee om de oren geslagen in het nieuws, in tijdschriften, op het internet, in de dagelijkse contacten met anderen. Dáárdoor ontstaat eco-angst; niet zozeer door eigen ervaringen.
Ik merk bv. dat jij hier geregeld over 'de waterbom' schrijft (al 10 keer gebruikt sinds 23/10/21, zie ik) en dit n.a.v. een éénmalige grote overstroming op die plaats in Wallonië. Het is echter tussen je oren gekropen en je bent er slachtoffer van geworden: eco-angst.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dat is niet alleen het geval voor jouw eco-angst , maar ook voor Poetin-angst als je Zelensky moogt geloven dat de Russen gans Europa willen veroveren. Hier op dit forum zitten ook gasten zonder eco-angst maar wel degelijk met een Poetin-angst. So what ? Het verschil is dat de gevolgen van de klimaatopwarming hier ten velde zich wel degelijk gaan manifesteren met catastrofen , terwijl dat Poetin hier nooit een voet aan de grond zal krijgen. De eco-angst is in dat opzicht een terechte reactie en geen fobie. Diegenen die zich negatief over eco-angst uitspreken "ruiken" naar klimaat-negationisten. Met een middeltje zoals Xanax ga je de gevolgen van de klimaatverandering niet bestrijden.Wil. schreef: ↑07 sep 2023, 14:00...Ook hier een antwoord dat aantoont dat je de tekst niet begrepen hebt.
Die eco-angst manifesteert zich even sterk in mensen die niets hebben meegemaakt, maar ze worden er dagelijks mee om de oren geslagen in het nieuws, in tijdschriften, op het internet, in de dagelijkse contacten met anderen. Dáárdoor ontstaat eco-angst; niet zozeer door eigen ervaringen.
.....