Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Hobo

22 sep 2023, 09:13

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft donderdag een bezoek aan het Witte Huis gebracht. Hij ontmoette president Joe Biden, die hem een nieuw militair steunpakket ter waarde van 325 miljoen dollar in het vooruitzicht stelde. In dat pakket zitten luchtverdedigingssystemen, artilleriemunitie en pantservoertuigen. Volgens Biden komen daarnaast volgende week de eerste Amerikaanse Abrams-tanks aan in Oekraïne.
Zelensky sprak ook met de Republikeinse voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Kevin McCarthy en met Mitch McConnell, die de Republikeinen in de Senaat leidt. Binnen de Republikeinse Partij is steeds meer tegenstand tegen de aanhoudende financiële en militaire steun voor Oekraïne.
Momenteel probeert president Biden toestemming van het Congres te krijgen voor een nieuw steunpakket ter waarde van 24 miljard dollar (22,5 miljard euro).
Het was het tweede bezoek van Zelensky aan het Witte Huis sinds de oorlog in Oekraïne.
De vorige keer sprak hij het Congres toe, die kans werd hem nu niet geboden. Volgens Chuck Schumer, de Democratische Senaatsleider, zal Oekraïne de oorlog zonder Amerikaanse steun van Rusland verliezen.
EINDE CITAAT

socrates

22 sep 2023, 09:42

Hobo schreef:
22 sep 2023, 09:13
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft donderdag een bezoek aan het Witte Huis gebracht. Hij ontmoette president Joe Biden, die hem een nieuw militair steunpakket ter waarde van 325 miljoen dollar in het vooruitzicht stelde. In dat pakket zitten luchtverdedigingssystemen, artilleriemunitie en pantservoertuigen. Volgens Biden komen daarnaast volgende week de eerste Amerikaanse Abrams-tanks aan in Oekraïne.
Zelensky sprak ook met de Republikeinse voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Kevin McCarthy en met Mitch McConnell, die de Republikeinen in de Senaat leidt. Binnen de Republikeinse Partij is steeds meer tegenstand tegen de aanhoudende financiële en militaire steun voor Oekraïne.
Momenteel probeert president Biden toestemming van het Congres te krijgen voor een nieuw steunpakket ter waarde van 24 miljard dollar (22,5 miljard euro).
Het was het tweede bezoek van Zelensky aan het Witte Huis sinds de oorlog in Oekraïne.
De vorige keer sprak hij het Congres toe, die kans werd hem nu niet geboden. Volgens Chuck Schumer, de Democratische Senaatsleider, zal Oekraïne de oorlog zonder Amerikaanse steun van Rusland verliezen.
EINDE CITAAT
Zouden de Amerikanen dat nu doen uit een overvloed aan empathie met UA ? Of zien zij dit misschien als een langetermijn-belegging ? Hoeveel miljard steun hebben ze sinds het begin van de Speciale Militaire Operatie nu al "geschonken" ? Hoeveel daarvan komt dan terecht bij de wapenlobby ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

22 sep 2023, 09:49

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

22 sep 2023, 09:56

Maar in verhouding tot het bbp is die Amerikaanse hulp eerder beperkt: 0,33%
De ex-oostbloklanden dragen véél meer bij. Hoe zou dát komen?

Afbeelding

socrates

22 sep 2023, 10:19

Wil. schreef:

Afbeelding
Omdat het hemdje altijd nader is dan de rok.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

22 sep 2023, 10:29

Wil. schreef:

....
Een Amerikaanse tank kost bij aankoop in een oostblokland evenveel als in de VS , maar is een veel grotere hap in het budget. Voor een rijke Belg is een Tesla peanuts , maar voor een arme Belg onbetaalbaar.

Wil.

22 sep 2023, 10:30

@socrates: Estland, Letland en Litouwen grenzen niet eens aan UA. Noorwegen evenmin en het dichtstbijgelegen punt van Noorwegen ligt verder verwijderd van UA dan het dichtstbijgelegen punt van Frankrijk of Italië tov UA.

Wil.

22 sep 2023, 10:33

Fred1950 schreef:
22 sep 2023, 10:29
Wil. schreef:

....
Een Amerikaanse tank kost bij aankoop in een oostblokland evenveel als in de VS , maar is een veel grotere hap in het budget. Voor een rijke Belg is een Tesla peanuts , maar voor een arme Belg onbetaalbaar.
1. Noorwegen heeft een hoger bbp per capita dan de VS. Maar ze geven het meest in verhouding tot hun bbp.

2. Waarom zouden die arme ex-oostblokkers dan zoveel willen geven? Leg dat eens uit?

Fred1950

22 sep 2023, 10:42

Wil. schreef:
....
2. Waarom zouden die arme ex-oostblokkers dan zoveel willen geven? Leg dat eens uit?
Onder dwang ?

België zou de 2 ( of 4 ) half versleten F16's beter aan UA "verkopen" in plaats van te "schenken" gezien het tekort op de begroting. Maar dat zal het kleine verwende kind in Zelensky niet willen , die wil ALLES "krijgen" , gratis en voor niets.

Wil.

22 sep 2023, 10:46

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
....
Onder dwang ?
Enig bewijs daarvoor?
Dacht ik al :roll:

Fred1950

22 sep 2023, 11:04

Wil. schreef:
22 sep 2023, 10:46
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
....
Onder dwang ?
Enig bewijs daarvoor?
Dacht ik al :roll:
Of uit schrik ? Na al de opstook door Zelensky over "Russen die gans Europa willen veroveren" ?

Wil.

22 sep 2023, 11:32

Door Zelenski??

Afbeelding

Fred1950

22 sep 2023, 11:44

Na de Godsvrees , de Islamvrees , nu ook de Poetinvrees. :lol: Gij gelooft toch alles wat men u inlepelt nietwaar. En bedenk dan nog hoe moeilijk het is om Russisch te vertalen , laat staan de ondertoon van een uitspraak te begrijpen.

Charlie Maru

22 sep 2023, 13:08

Sinds die GPS-signaal stoorzenders op die boorplatformen zijn uitgeschakeld is het daar op de Krim regelmatig koekenbak........

HLN:
Opnieuw bombardementen op schiereiland de Krim: hoofdkwartier Zwarte Zeevloot geraakt

In het centrum van de havenstad Sebastopol, op het door Rusland geannexeerde schiereiland de Krim, worden op dit moment opnieuw bombardementen gehoord. Rusland heeft bevestigd dat het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot is geraakt. Er zou sprake zijn van aanzienlijke schade.

https://www.hln.be/buitenland/kijk-opni ... ~a0e8cdf2/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

22 sep 2023, 13:59

Fred1950 schreef:
22 sep 2023, 11:44
Na de Godsvrees , de Islamvrees , nu ook de Poetinvrees. :lol: Gij gelooft toch alles wat men u inlepelt nietwaar.
Poetin kijkt met heimwee naar het Stalintijdperk toen de SU nog groot en machtig was.
De voormalige vazalstaten beseffen wat er gebeurd is. Een batterijman die in zijn garage zat te knutselen en geen benul heeft van geografie of van historische context kan er natuurlijk niet bij: dit is het verleden tot en met nu:

Afbeelding

en dát verklaart waarom deze landen zo'n groot deel van hun bbp weggeven aan UA. Moeilijker was het antwoord op mijn vraag niet, maar die lat lag blijkbaar nog té hoog...