Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

25 sep 2023, 10:25

De leider van het Canadese Lagerhuis verontschuldigt zich voor het eren van de man die voor de nazi's heeft gevochten
TORONTO (AP) – De voorzitter van het Canadese Lagerhuis heeft zondag zijn excuses aangeboden voor het erkennen van een man die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor een nazi-militaire eenheid heeft gevochten.
Net nadat de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy vrijdag een toespraak hield in het Lagerhuis, gaven Canadese wetgevers de 98-jarige Yaroslav Hunka een staande ovatie toen voorzitter Anthony Rota de aandacht op hem vestigde. Rota introduceerde Hunka als oorlogsheld die vocht voor de Eerste Oekraïense Divisie.
“In mijn opmerkingen naar aanleiding van de toespraak van de president van Oekraïne herkende ik een persoon op de tribune. Vervolgens ben ik me bewust geworden van meer informatie waardoor ik spijt heb van mijn beslissing om dit te doen”, zei Rota in een verklaring.
Hij voegde eraan toe dat zijn collega-parlementsleden en de Oekraïense delegatie niet op de hoogte waren van zijn plan om Hunka te erkennen. Rota merkte op dat Hunka uit zijn district komt.
“Ik wil vooral mijn diepste excuses aanbieden aan de Joodse gemeenschappen in Canada en de rest van de wereld. Ik aanvaard de volledige verantwoordelijkheid voor mijn daden”, zei Rota.
Hunka was niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar.

Canadese wetgevers juichten en Zelenskyy hief zijn vuist ter erkenning terwijl Hunka vanaf de tribune salueerde tijdens twee afzonderlijke staande ovaties. Rota noemde hem een ​​“Oekraïense held en een Canadese held, en we danken hem voor al zijn diensten.”

https://apnews.com/article/canada-parli ... 168a4cee46

Yaroslav Hunka ( Oekraïens : Ярослав Гунька ; geboren ca. 1925) is een veteraan van de 14e Waffen Grenadierdivisie van de SS (1e Galicisch) , een militaire formatie van nazi-Duitsland . [a] Hunka werd geboren in Urman , Oekraïne en meldde zich in 1943 als vrijwilliger voor SS Galizien , en emigreerde na het einde van de Tweede Wereldoorlog naar Canada . In 2023 haalde Hunka de internationale krantenkoppen nadat hij een staande ovatie ontving van het Lagerhuis van Canada en werd erkend door de Canadese premier Justin Trudeau en de Oekraïense president.Volodimir Zelenskij . Later werd onthuld dat Hunka banden had met de nazi’s, [2] en Canadese overheidsfunctionarissen boden hun excuses aan aan de wereldwijde Joodse gemeenschap. [3] Hunka is met pensioen en woont in North Bay, Ontario .

https://en.wikipedia.org/wiki/Yaroslav_Hunka

Het kan verkeren zei eens een wijs iemand. :roll:

E.T.

25 sep 2023, 10:40

socrates schreef:
25 sep 2023, 10:02
Hoe komen die Engelse ondertitels op die foto"s ?
die typen "ze" daarop hé

Wil.

25 sep 2023, 10:40

socrates schreef:
25 sep 2023, 10:02
Hoe komen die Engelse ondertitels op die foto"s ?
Het zijn screenshots van korte video's die Julia Davis op het internet plaatst. Zij zorgt voor de ondertiteling.

Hier een heel recent voorbeeld van wat er op de RU tv wordt naar voor gebracht: Maria Zakharova, de vrouw die spreekt voor het ministerie van buitenlandse zaken, vergelijkt Zelensky met een kakkerlak. Plaats dat in de context van wat ik op de vorige blz. heb laten zien en je merkt één doorlopende draad: het demoniseren en ontmenselijken van de Oekraïners. Wie zou dan protesteren tegen de genocide die de Russen nu aan het uitvoeren zijn?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo

25 sep 2023, 10:52

Na WO2 zijn heel wat nazikopstukken naar Argentinië gevlucht.
"Mengele" reisde zelfs over en weer naar Duitsland. :evil:

frits1955

25 sep 2023, 11:02

Het kan verkeren zei eens een wijs iemand.
Wie zich wat verdiept in de recente geschiedenis van de nationalisten in Oekraïne trekt een beerput open van collaboratie met de nazi's, massamoorden op Oekraïnse joden in samenwerking met de Duitse Einsatzgruppen en het uitmoorden van honderdduizenden Polen die tot de grote Poolse gemeenschap in het noordwesten van Oekraïne behoorden.
Het Poetinverhaal van "Oekraïnse nazi's" is terug te voeren tot die tijd.
Los daarvan vochten ook miljoenen Oekraïners met het Rode Leger tegen de nazi's. Historisch onderzoek toont nooit een wit-zwart verhaal van de "goeden" tegen "de slechten". Dat is valse Hollywood romantiek.

voorn

25 sep 2023, 11:16

Ook Hongarije had zulke devisie's.
Ook België; maar daarom zijn we hier geen nazi's.

Fred1950

25 sep 2023, 11:19

frits1955 schreef:
25 sep 2023, 11:02
.....
....
Ik denk dat Poetin eerder verwijst naar de neo-nazi's die zich in Marioepol bevonden , die zgn. Azov milities. Laat staan dat de "regering" Zelensky nazi trekjes vertoont zoals het verbieden van Russisch in openbare diensten en het verbieden van het spelen van Russische muziek. Wie gaat er ons ooit vertellen dat er geen etnische zuiveringen onder de Russisch sprekende bevolking door de Oekraïners in de Donbas zijn gebeurd ....

Wil.

25 sep 2023, 11:21

Men merkt daar eigenaardige zaken op:

- Honderdduizenden Polen die tot de grote Poolse gemeenschap in het noordwesten van Oekraïne behoorden werden uitgemoord door de Oekraïners, maar de Polen hebben de Oekraïners met open armen ontvangen vanaf het begin van de oorlog. Geen enkel land heeft meer vluchtelingen uit UA opgevangen dan Polen.
Dat zou je kunnen vergelijken met de Joden die vandaag Duitsers met alle mogelijke hulp zouden steunen indien zich een gelijkaardige ontwikkeling zou voordoen in Duitsland.

- Zelensky is van joodse afkomst maar wordt gesteund door de 'nazistische' Azovmilitie. Er zijn beelden van Zelensky die 'nazistische' Azovleiders een medaille overhandigt, hoewel zijn familie zwaar werd getroffen door de nazi's.

Zelensky vertelde een verhaal ‘over een gezin van vier broers’ tegen Netanyahu toen ze elkaar ontmoetten.
“Drie van hen, hun ouders en hun families, werden het slachtoffer van de Holocaust. Ze zijn allemaal neergeschoten door de Duitse bezetters die Oekraïne binnenvielen”, zei hij. “De vierde broer overleefde. … Twee jaar na de oorlog kreeg hij een zoon, en binnen 31 jaar kreeg hij een kleinzoon. Nog veertig jaar later werd die kleinzoon president van Oekraïne."

frits1955

25 sep 2023, 11:24

Beste Voorn- tussen 1941 en 1944 vermoordden Duitse en Oekraïnse doodseskaders 1,5 miljoen joden in Oekraïne. Elke vergelijking met wat er gebeurde aan het westelijk front valt daarbij in het niets.

frits1955

25 sep 2023, 11:26

verwijst naar de neo-nazi's die zich in Marioepol bevonden , die zgn. Azov milities. L
Waarom zouden ze die milities "NEO-nazi's " noemen, Fred.? in Rusland is men nog niet vergeten hoe hele Oekraïnse divisies tijdens operatie "Barbarossa" optrokken met de Duitsers en daarbij een spoor van verwoesting nalieten.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 25 sep 2023, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955

25 sep 2023, 11:30

Ik kaderde enkel de post van Dicksy omtrent die Canadese-Oekraïnse "held" die uiteindelijk een ordinaire nazi bleek te zijn. De huidige generaties zijn niet schuldig aan de wandaden van hun (voor)ouders.

Dicksy

25 sep 2023, 11:36

door frits1955 » 21 minuten geleden
Het kan verkeren zei eens een wijs iemand.
Wie zich wat verdiept in de recente geschiedenis van de nationalisten in Oekraïne trekt een beerput open van collaboratie met de nazi's, massamoorden op Oekraïnse joden in samenwerking met de Duitse Einsatzgruppen en het uitmoorden van honderdduizenden Polen die tot de grote Poolse gemeenschap in het noordwesten van Oekraïne behoorden.
Los daarvan vochten ook miljoenen Oekraïners met het Rode Leger tegen de nazi's. Historisch onderzoek toont nooit een wit-zwart verhaal van de "goeden" tegen "de slechten". Dat is valse Hollywood romantiek.
Het is een blunder van jewelste van deze parlementsvoorzitter om zo iemand uit te nodigen in het Canadees parlement. Zich verontschuldigen en iemand uitnodigen zonder de historiek van deze Yaroslav Hunka te kennen, laat staan nog maar geverifieerd te hebben, is gewoon niet goed te praten. Het is niet omdat hij een Oekraïner is dat hij een heilige is.
Ook die staande ovatie aan Yaroslav Hunka door parlement en Zelensky voedt alleen maar de perceptie, en de Russische beweringen omtrent die nazi's in Oekraïne, dat Rusland Oekraïne wil denazificeren. Hier heeft het westen noch Zelensky punten gescoord. Ontkennen dat ze het niet wisten zal geen zoden aan de dijk brengen. Ze hadden het, kunnen en moeten weten wat voor vlees ze in de kuip hadden met dien Yaroslav Hunka.

Wil.

25 sep 2023, 11:45

frits1955 schreef:
25 sep 2023, 11:30
Ik kaderde enkel de post van Dicksy omtrent die Canadese-Oekraïnse "held" die uiteindelijk een ordinaire nazi bleek te zijn. De huidige generaties zijn niet schuldig aan de wandaden van hun (voor)ouders.
Om die volgende stap die sommigen al ras zetten - nl. in UA tiert het nazisme nog welig - wat te bemoeilijken, laat ik die 'eigenaardigheden' zien waarvoor diezelfde vrienden van Poetin dan weer geen verklaring hebben.

Wil.

25 sep 2023, 11:53

Het regime van Poetin heeft zijn eigen lezing van het boek 1984 van Orwell gefabriceerd. Het werk is nl. een bestseller en het meest gedownloade boek in 2022.

Het meesterwerk van Orwell was tot 1988 in de Sovjet-Unie verboden, maar is nu gratis beschikbaar. In publieke commentaren hebben de Russische autoriteiten het boek echter afgeschilderd als een aanklacht tegen de westerse cultuur, en niet als een aanklacht tegen het Russische autoritarisme.

“Jarenlang geloofden we dat Orwell de verschrikkingen van het totalitarisme beschreef. Dit is een van de grootste mondiale vervalsingen…Orwell schreef over het einde van het liberalisme”, zei de woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zakharova, tijdens een openbaar evenement in mei van dit jaar, volgens de Guardian. “Jullie in het in het Westen zijn degenen die in een fantasiewereld leven waarin iemand kan worden gecancelled.”

bron

Wil.

25 sep 2023, 12:05

Na een grote ontploffing gisteravond viel Pulkovo Int. Airport in St. Petersburg en de residentiële buurt daaromheen zonder elektriciteit en water.

Wat begon als een speciale mil. operatie die op max. één week zou afgewerkt zijn, staan nu verscheidene Russische steden in brand en worden ze bestookt door drones en raketten van UA.