Israël en de Palestijnen: enige toelichting
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
@ ET:
De joodse bijbelboeken zijn niet van de poes: het beloofde land moest "leeggemaakt" worden toen de Israëlieten vanuit Egypte weerkeerden. Iedereen die daar woonde moest daar plaatsmaken of ze werden vermoord.
2 opmerkingen: in tegenstelling tot de koran zijn de boeken van het Oude Testament bedoeld voor dáár en voor toén. De koran is voor alle tijden en alle plaatsen.
Ten tweede: gedurende 2 millennia hebben de joodse rabbijnen interpretaties uitgewerkt en zijn ze in discussie gegaan met elkaar. Dat lees je in de talmoed. Ze zijn het ongeveer eens geworden over de bedoeling van de teksten. Daardoor is al die gruwelijkheid uit de hedendaagse joodse godsdienst verdwenen. Zo zou een opstandige zoon bv. moeten gestenigd worden volgens de brontekst, maar in de praktijk gebeurt dat absoluut nergens. De verklaring daarvoor is te vinden in die 'zuivering' die voortgekomen is uit de discussie die rabbi's met elkaar gevoerd hebben.
Maar dit was een zijsprong in deze discussie.
De joodse bijbelboeken zijn niet van de poes: het beloofde land moest "leeggemaakt" worden toen de Israëlieten vanuit Egypte weerkeerden. Iedereen die daar woonde moest daar plaatsmaken of ze werden vermoord.
2 opmerkingen: in tegenstelling tot de koran zijn de boeken van het Oude Testament bedoeld voor dáár en voor toén. De koran is voor alle tijden en alle plaatsen.
Ten tweede: gedurende 2 millennia hebben de joodse rabbijnen interpretaties uitgewerkt en zijn ze in discussie gegaan met elkaar. Dat lees je in de talmoed. Ze zijn het ongeveer eens geworden over de bedoeling van de teksten. Daardoor is al die gruwelijkheid uit de hedendaagse joodse godsdienst verdwenen. Zo zou een opstandige zoon bv. moeten gestenigd worden volgens de brontekst, maar in de praktijk gebeurt dat absoluut nergens. De verklaring daarvoor is te vinden in die 'zuivering' die voortgekomen is uit de discussie die rabbi's met elkaar gevoerd hebben.
Maar dit was een zijsprong in deze discussie.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Vertaling van de tweet hieronder:
Een moslimterrorist fotografeert alle vrouwen die hij heeft ontvoerd en noemt ze ‘sabaya’ – een specifieke term die in de islamitische jurisprudentie wordt gebruikt voor ongelovige vrouwen die seksslaven zijn in de handen van moslims.

Is het hebben van seksslavinnen toegelaten in de islamideologie? Vanzelfsprekend:
Koran soera's 4:3, 4:24, 23:1-6, 33:50, 70:30 laten dat toe.
Een moslimterrorist fotografeert alle vrouwen die hij heeft ontvoerd en noemt ze ‘sabaya’ – een specifieke term die in de islamitische jurisprudentie wordt gebruikt voor ongelovige vrouwen die seksslaven zijn in de handen van moslims.

Is het hebben van seksslavinnen toegelaten in de islamideologie? Vanzelfsprekend:
Koran soera's 4:3, 4:24, 23:1-6, 33:50, 70:30 laten dat toe.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Historische nonsens. Er zijn nooit grote aantallen "israelieten in Egypte geweest - laat staan een uittocht van "600.000 israelieten met hun vrouwen en kinderen" zoals dat in het boek "exodus" staat. Dat zou betekend hebben dat 2/3 van het totale inwonertal van Egypte zou vertrokken zijn waardoor het land volledig zou instorten. De Egyptenaren noteerden zeer nauwkeurig alles wat gebeurde en nergens staat er ook maar 1 hieroglief die verwijst naar die uittocht. Laat staan naar een farao die met zijn hele leger achter die snode vluchtelingen aanging en dan met dat hele leger verzoop in de Rode Zee.- geen spoor van terug te vinden. .Overigens is Mozes ook een fabelfiguur , geboetseerd naar de legende rond de historische Sargon van Akkad - die leefde echter wel 1000 jaar voor de fabelfiguur Mozes.De joodse bijbelboeken zijn niet van de poes: het beloofde land moest "leeggemaakt" worden toen de Israëlieten vanuit Egypte weerkeerden. Iedereen die daar woonde moest daar plaatsmaken of ze werden vermoord.
Weer zo'n verhaaltje dat vorm moest geven aan het recht op een "Joods" thuisland.
-
Het echte plaatje is het simpele historische feit dat eind 19de eeuw/begin 20ste eeuw 3% van de totale bevolking van het historische Palestina joods was ( Arabische joden ) en 97% van de bevolking was Arabisch.Mijn verklaring kan dat wel en dat is omdat mijn visie het algehele, totale plaatje uittekent.
De toevloed van honderdduizenden Europese joden door de pogroms en later de Holocaust drumden de oorspronkelijke bewoners weg met land- en inkomensverlies tot gevolg. En dan moet je stilstaan bij het waarom. Waarom trokken die joden plots naar Palestina? Waarom hebben ze dat al die honderden jaren vroeger niet gedaan want toen werden ze evenveel slachtoffer van pogroms - zeker in Oost-Europa. Het antwoord is simpel: het zionisme( eind 19de eeuw) steunde zich op verhaaltjes uit de Hebreeuwse Bijbel om het koloniseren van Palestina goed te praten. Dat is het "hele plaatje" dat door de meesten hier genegeerd wordt want ze hebben een hekel aan historische feiten en aan moslims.
Met wie dit alles goedkeurt of negeert kan je niet meer praten want ze negeren de werkelijkheid - uit onwetendheid of uit xenofobische opvattingen.
-
Ter uwer info want dat is blijkbaar dringend nodig: medio 19de eeuw voerde het toen bijna volledig Arabische Palestina zeep, olijfolie, fruit en groenten uit naar Egypte; granen, olijfolie en katoen naar Frankrijk, Italië en Groot-Brittanië. Graanteelt en katoenteelt kende toen een grote bloei. Naar het einde van de eeuw wordt de sinaasappel echter het belangrijkste uitvoerproduct. ik veronderstel dat je al wel eens gehoord van de jaffa appelsien - vernoemd naar de toenmalig voornaamste uitvoerhaven.Waarom jonge joden in de "woestijn" wel kunnen boeren en een leven opbouwen
Als je echter van je land geschoten wordt door joodse kolonisten wordt het "boeren" wel heel moeilijk he.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Gisteren las ik een reactie op twitter omtrent de gebeurtenissen in Israël:
Rusland pikt land in van Oekraïne...Oekraïne verdedigd zich en het zijn helden.
Israël pikt land in van de Palestijnen.....de Palestijnen verdedigen zich en het zijn terroristen.
Kan men eens over nadenken
Rusland pikt land in van Oekraïne...Oekraïne verdedigd zich en het zijn helden.
Israël pikt land in van de Palestijnen.....de Palestijnen verdedigen zich en het zijn terroristen.
Kan men eens over nadenken
-
Tijdens WO2 worden 3 miljoen Poolse joden van huis en haard verjaagd, verliezen alles en worden door de Duitsers opgesloten in ghetto's. Die ghetto's worden afgesloten met muren en de Duitsers controleren de toevoer van water en voedsel. Dat lijkt redelijk sterk op de openluchtgevangenis die Gaza is met- wat is het - 2 miljoen Palestijnen.
In 1943 komen de uitgehongerde en moegetergde joden van het ghetto van Warschau in opstand en beginnen een oorlog met de militair veel sterkere Duitsers.Dat resulteert in tienduizenden doden natuurlijk. Volgens sommigen hier moeten we die joden in dat ghetto dus als "terroristen" beschouwen
In 1943 komen de uitgehongerde en moegetergde joden van het ghetto van Warschau in opstand en beginnen een oorlog met de militair veel sterkere Duitsers.Dat resulteert in tienduizenden doden natuurlijk. Volgens sommigen hier moeten we die joden in dat ghetto dus als "terroristen" beschouwen
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Vóór WOII leefden Palestijnen en Joden vreemdzaam met elkaar in dezelfde regio. Het is pas toen Israël een staat werd dat de poppen aan het dansen gingen.
Op 15 mei 1948 liep het Britse mandaat voor Palestina af. In anticipatie hierop riep het Jewish Agency een dag eerder de staat Israël uit.[3] De Amerikaanse president Truman erkende Israël binnen een half uur; de formele erkenning zou tot 1949 op zich laten wachten. De Sovjet-Unie en vrijwel al haar satellietstaten alsook Zuid-Afrika en Ierland erkenden Israël vrijwel meteen. Tsjecho-Slowakije had in april 1948 grootscheeps wapens aan de zionistische troepen geleverd die de komende strijd tussen Joden en Arabieren in het voormalige Mandaatgebied Palestina mede zouden beslissen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... sra%C3%ABl
-
Je slaat de bal vol-le-dig mis.frits1955 schreef: ↑09 okt 2023, 17:30Historische nonsens. Er zijn nooit grote aantallen "israelieten in Egypte geweestDe joodse bijbelboeken zijn niet van de poes: het beloofde land moest "leeggemaakt" worden toen de Israëlieten vanuit Egypte weerkeerden. Iedereen die daar woonde moest daar plaatsmaken of ze werden vermoord.
De joodse bijbelboeken bestaan. Bevatten ze historische waarheid? Weet ik niet en daar gaat het hier niet over.
Deze these werd naar voor gebracht:
"Nu is het wel zo dat in de Thora nergens sprake is (tenzij wil, mij tegenspreekt) van het onderwerpen van ongelovigen"
Het idee leeft onder sommigen dat de joodse godsdienst wel veel zachtmoediger zal zijn dan de islamideologie. Ik heb uitgelegd hoe het zover is gekomen met dat judaïsme, dat nochtans gruwelijke opdrachten in zijn teksten heeft staan.
Of ik of jij iets geloven van hun basispunten, dat speelt helemaal geen rol.

Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Een reden te meer om er eens over na te denken.door E.T. » 1 minuut geleden
Dat rusland grond inpikt is dat ook met toestemming van de VN?
Denk daar maar eens over na