Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955

10 okt 2023, 10:41

want de platitudes lopen er zó uit.
Nogmaals: de oorzaak van het huidige conflict heeft niets met religie te maken maar alles met de annexatie van Arabisch grondgebied door Europese joden die daar niets te zoeken hadden. Zo simpel is dat. Zonder joodse kolonisatie zou er in Palestina niets aan de hand zijn. Die zelfuitgeroepen staat is er echter wel - dankzij zionistisch lobbywerk. En dan krijg je inderdaad een niet aflatende reeks van conflicten die steeds maar verder escaleren en waar religie uiteraard een rol speelt. Zoals de extreem-rechtse orthodoxe joden het nu hebben over Palestijnen die "dieren" zijn en uitgemoord moeten worden krijg je even extreme moslimgroepen die onschuldige joodse burgers vermoorden en kidnappen. Maar het conflict draait nog steeds over recht op wonen, recht op werk , recht op eigen grond, recht op "zijn". Jij ontkent dat allemaal want het moet en zal een clash tussen religies zijn - blijkbaar is dat uw reden van bestaan.

frits1955

10 okt 2023, 10:44

Want duizend jaar lang lag geen enkele Jood wakker van Het Beloofde land.
Dat is nu eens een waarheid als een wei vol koeien, Voorn :wink:

Wil.

10 okt 2023, 10:44

frits1955 schreef:
10 okt 2023, 10:16
Het Israël van 1946 was het land waar de Joden na meer dan duizend jaar zich eindelijk eens konden thuis voelen.
Dat is onzin, Fred. De Europese joden hadden en hebben historisch noch genetisch banden met de joden in Palestina. Het overgrote deel van die joden is in Europa in de loop van de eeuwen bekeerd tot het jodendom - net zoals men in onze streken indertijd van "heidense" religies bekeerd werd door het kristendom- en dat ging ook vaak niet zonder slag of stoot.
Ik heb gelijkaardige onzin gelezen van iemand - niet jij deze keer - wiens ouders véél te nauw met elkaar verwant waren...

De Europese, Amerikaanse en Afrikaanse joden hebben ook genetische banden met de joden in Israël, maar die zijn weliswaar vermengd met andere Europese lijnen.
De enigen die zich "thuis" konden voelen in Palestina was de Arabische bevolking die daar al eeuwen woonden - velen van hen nakomelingen van Arabieren en joden die zich tot de islam bekeerden ( vrijwillig of gedwongen)na de verovering van Palestina door de Arabieren in de 7de eeuw.
Dikke b.s.
Zowat 90% van de Arabieren die nu in het gebied wonen zijn inwijkelingen uit Egypte en Saoedi-Arabië. Dat zeg ik niet alleen. Dat zeggen hooggeplaatste Palestijnse vertegenwoordigers. Het staat hogerop in dit topic al uitgelegd.

Al die eeuwen was de aanwezigheid van "joden" in Palestina een marginaal verschijnsel. Ga je je daarop beroepen om goed te praten dat honderdduizenden joden andermans land binnentrekken en het met geweld in bezit nemen?
Herhaling: B.S.

Ze hebben geen enkele geschiedenis waarnaar die Arabieren kunnen verwijzen. Er was geen hoofdstad behalve Ramla (niet Ramala). Geen enkel staatshoofd van een moslimland, behalve de koning van Jordanië heeft ooit Jeruzalem bezocht - die o-zo-heilige stad voor moslims. :roll:

Jeruzalem is al millennia de hoofdstad voor de joden.

De term Palestijnen en Palestijnse Staat is pas sinds de jaren 60-70 van vorige eeuw in voege gebracht door de Russische communisten. Ze maakten van de Palestijnen een handige tool in hun strijd tegen de kapitalisten (VS - Israel).
Ook dat staat historisch geboekstaafd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

10 okt 2023, 10:46

frits1955 schreef:
10 okt 2023, 10:41
want de platitudes lopen er zó uit.
Nogmaals: de oorzaak van het huidige conflict heeft niets met religie te maken maar alles met de annexatie van Arabisch grondgebied door Europese joden die daar niets te zoeken hadden. Zo simpel is dat. Zonder joodse kolonisatie zou er in Palestina niets aan de hand zijn. Die zelfuitgeroepen staat is er echter wel - dankzij zionistisch lobbywerk. En dan krijg je inderdaad een niet aflatende reeks van conflicten die steeds maar verder escaleren en waar religie uiteraard een rol speelt. Zoals de extreem-rechtse orthodoxe joden het nu hebben over Palestijnen die "dieren" zijn en uitgemoord moeten worden krijg je even extreme moslimgroepen die onschuldige joodse burgers vermoorden en kidnappen. Maar het conflict draait nog steeds over recht op wonen, recht op werk , recht op eigen grond, recht op "zijn". Jij ontkent dat allemaal want het moet en zal een clash tussen religies zijn - blijkbaar is dat uw reden van bestaan.
Ga eens naar de oogarts. Myopie kan verholpen worden.
Maar zonder diepgaande historische kennis van de relatie tussen moslims en alle anderen, kun je niet genezen van je kwaal.

frits1955

10 okt 2023, 10:51

Heb je nog niet door dat je steeds hetzelfde riedeltje afdraait. Wanneer komt de rest van het schelden? myopie is al een begin.
Antwoord eens rechtstreeks: hadden de Europese joden het recht om Arabisch grondgebied met een Arabische bevolking steeds meer in te palmen en zo ja: waarom?
Kom niet af met genetische banden want dat is pure onzin. Kom niet af met de grote verstrooiing van joden en het recht op terugkeer want dat is een interpretatie en geen historische werkelijkheid. Het overgrote deel van de Europese joden was jood omdat hun voorouders in andere tijden overgegaan zijn op de joodse godsdienst. De grote joodse bevolking in Oost-europa is recht terug te voeren tot volkeren als de Chazaren die collectief overgingen op het jodendom en later afzakten naar het oosten van Europ

E.T.

10 okt 2023, 11:05

Volgens een groot deel van de wereld met VS op kop was dat stukje arabische grondgebied het meest geschikt om een joodse staat op te richten.
Er was weinig, het enige van waarde is/was Jeruzalem en dat werd netjes verdeeld.

Dicksy

10 okt 2023, 11:12

Bij het beoordelen van de huidige oorlog is het belangrijk om rekening te houden met de context, waaronder de zestien jaar durende blokkade van Gaza door Israël, de disproportionele reacties op aanvallen uit het verleden die hebben geresulteerd in de dood van grote aantallen Palestijnse burgers, en de aanhoudende steun voor Israël. nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever die elke hoop op een tweestatenoplossing voor het conflict hebben ondermijnd. Niets van dit alles rechtvaardigt de aanvallen van Hamas of de gevolgen ervan voor honderden Israëlische burgers, maar geen enkele analyse van de wortels van de oorlog kan deze historische achtergrond negeren.
https://responsiblestatecraft.org/hamas-israel-war/

(10 OKTOBER 2023)

Wil.

10 okt 2023, 12:29

frits1955 schreef:
10 okt 2023, 10:51
Heb je nog niet door dat je steeds hetzelfde riedeltje afdraait. Wanneer komt de rest van het schelden? myopie is al een begin.
Gevoelig baasje, blijkbaar. 8)
Jouw myopie is een vaststelling. Het is een spreekwoordelijk tekort dat jij - goed wetend dat je daaraan lijdt - aanvoelt als een scheldwoord wanneer ik je daarop wijs. Ik gebruik scheldwoorden zo goed als nooit. Dat argument valt weg. Als ik echter eens met de kam door jouw postings zou gaan ... :roll:

Antwoord eens rechtstreeks: hadden de Europese joden het recht om Arabisch grondgebied met een Arabische bevolking steeds meer in te palmen en zo ja: waarom?
Herlees de uitgebreide antwoorden die ik daarover wat langer geleden al heb geschreven. Maar ik zal je beknopt antwoorden. Ik antwoord nl. altijd als men het mij vraagt. Jij niet. Maar dit terzijde.

Ja, ze hebben recht op dat land. Inpalmen hebben ze niet gedaan. De eerste remigranten hebben samen met de daar reeds aanwezige joden en Arabieren het land vorm gegeven en ze hebben meestal de gronden overgekocht van de Arabieren. Die mensen waren blij met de inbreng van de remigranten.

Dat de Arabische omringende staten in 1948 besloten hadden om alle joden te gaan uitmoorden, staat op papier. Degenen die daaraan hebben meegewerkt, zijn vanzelfsprekend uit het land gejaagd. Jij noemt dat 'inpalmen'. (zo heeft belgië na WO2 een stuk van Duitsland ingepalmd :roll: ).
Een flink deel Arabieren is in Israël gebleven en ze hebben daar burgerschap. In de Knesset zetelen een aantal vertegenwoordigers van die Arabieren. Het zijn er nu tien (10) en hun aanwezigheid is er al vanaf de eerste verkiezing voor de Knesset.
Stel je het omgekeerde maar eens voor in de Palestijnse volksvertegenwoordiging: on-mo-ge-lijk.
Kom niet af met genetische banden want dat is pure onzin. Kom niet af met de grote verstrooiing van joden en het recht op terugkeer want dat is een interpretatie en geen historische werkelijkheid.
Heb je niet gelezen wat ik hogerop geschreven heb?
Dat recht op terugkeer is 100% legitiem. Iedereen die zich verbonden voelt met de joodse natie en haar lange voorgeschiedenis, mag zich daar vestigen.
Hoe dat historisch in zijn werk gegaan is, is een paar jaar geleden al uit de doeken gedaan. Ik ga hier niet alles overdoen.

Fred1950

10 okt 2023, 12:41

frits1955 schreef:
10 okt 2023, 10:24
En wat zou dan een oplossing wel zijn?
Er is maar 1 oplossing: een volledig seculier, democratisch Palestina/Israël waar alle burgers gelijke rechten hebben met vrijheid van godsdienst en waarbij die godsdienst volledig losgemaakt moet worden van het dagelijkse bestuur. In die staat moet een recht op terugkeer zijn van al die Palestijnse families die in de loop van de 20ste eeuw verjaagd werden. Iedereen moet staatsburger kunnen zijn en geen 2de of 3derangsburger zoals dat nu is voor de Israëlische Palestijnen. Bestuurlijk kan men werken met een overkoepelende federatie waarin beide partijen evenwaardig zijn. Uiteraard zal dat gedurende lange tijd moeten begeleid worden door de VN.
Een 2 staten oplossing zal nooit lukken want waarom zouden de Arabische Palestijnen moeten aanvaarden dat ze een aanzienlijk deel van hun land verliezen ? Bedenk daarbij dat het huidige Israël een zelfuitgeroepen staat is die geen eigen grenzen erkent en ook geen vaste grondwet heeft - beiden kunnen naar believen aangepast worden. Handig niet?
De zionisten zijn per definitie seculier , ongelovig. Dat de overgebleven Europese Joden na WO2 massaal naar Israel trokken is ook een feit , puur uit schrik om nog eens de dupe te worden van één of andere gek. Wat een oplossing zou kunnen zijn is een gemengd bestuur Joden+Palestijnen in een fifty-fifty verhouding , en uiteraard geen grenzen meer tussen Israel en de Palestijnse gebieden. Realistisch is dit NU niet , en daarom dat ik schreef dat er een "gedwongen" vrede moet komen met een internationale controle , desnoods met een internationaal voogdij bestuur.

Uiteraard heeft dit huidige conflict helemaal niets met religie te maken. Laat Wil-punt maar bazelen met zijn "Islam geleerdheid" , het is zijn hobby om alles over de godsdiensten kam te scheren.

Enne .. hernoem Israel in bijvoorbeeld JerusIë , afgeleid van Jerusalem xodat het voor beide volkengroepen aanvaardbaar wordt.

voorn

10 okt 2023, 15:28

De palestijnen hebben in 1946 een tweestaten oplossing met een speciaal statuut voor Jerusalem verworpen.
Dus een verloren kans.
Tevens was de eerste emigratiegolf van joden na de WO I naar Amerika. Zie de film "Fidler on the roof"
Het zijn de Zionisten die een eigen land opeisenten rond de berg Zion in Israel.

Fred1950

10 okt 2023, 15:42

voorn schreef:
10 okt 2023, 15:28
De palestijnen hebben in 1946 een tweestaten oplossing met een speciaal statuut voor Jerusalem verworpen.
Dus een verloren kans.
Wat is dan de oplossing ? De Joden terug een diaspora injagen en Israël als land opdoeken ? DAAR zal veel volk komen naar kijken. Een éénstaten land waar beide etnische groepen met elkaar leven is de oplossing.

p.s. iemand vertelde me ooit in mijn kinderjaren : "Als de Joden terug een eigen land hebben zal de wereld vergaan" , komt blijkbaar uit één of ander Bijbels gerelateerd schrift -- uiteraard dikke fantasie profetie.

E.T.

10 okt 2023, 16:58

De Tempelberg, 
Haram al-Sharif voor moslims,
Har ha-Bayit voor joden, en ook wel aangeduid als de berg "Moria"
is een heuvel in Jeruzalem
Zowat iedereen die daar bid gelooft dat de allerhoogste daar naar aarde zal terugkeren, wat dan ook meteen het einde van deze wereld zal zijn. :lol:

twistenopdemaan

10 okt 2023, 18:34

Het zal nooit officieel bekend gemaakt worden maar Hamas kan dit nooit alleen hebben georganiseerd. Als er ooit vrede komt gaat geen enkele Palestijn zich nog in Israël mogen begeven. Hamas heeft enorm veel raketten, drones, wapens daar moet je geld en middelen voor hebben. Zou me niet verwonderen als er buiten Iran nog landen als Rusland, Qatar en Saudi Arabië organisaties tussen zitten. Hoe meer landen ze kunnen omvormen naar islamitische staat hoe liever ze het hebben.
Spinnst du oder was

Charlie Maru

10 okt 2023, 20:28

Hamas is niet beter dan Al Qaida....... :roll:
Een grote fundamentalistische kwestie. En dan kom je terecht in religie.....

HLN:
Hamas richt slachtpartij aan in dorp vlak bij Gazastrook: “Zo'n 40 baby's zijn weggevoerd op brancards. Het ruikt hier naar de dood”

Israëlische soldaten hebben een bloedbad ontdekt in Kfar Aza, een kibboets op ongeveer vijf kilometer ten oosten van Gaza. Militanten van de terreurorganisatie Hamas drongen het dorp binnen en slachtten er hele gezinnen af in hun bed: mannen, vrouwen en zelfs baby’s.

https://www.hln.be/buitenland/hamas-ric ... ~a37098e0/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier