Alles Elektrisch......
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Nee. Hier doet het laad station (installatie ervan) dat zelf. Niemand moet tussen komen. Kan trouwens ook niet.Fred1950 schreef: ↑03 okt 2023, 14:13Als ge de laadstroom van een EV wilt aanpassen naargelang de rest van je belasting ( bvb. de oven ) dan moet je de slimme meter via zijn P poort + plus wat processoren , gaan koppelen met je laad station. Dat kan niet iedereen , dat is iets voor nerds met kennis van zaken over het "protocol" van de signalen die uit die P poort komen. Ge moet die P poort ook nog vooraf laten activeren vooraleer er gebruik van te kunnen maken. Al wat aan de P poort gekoppeld is , is "uw" eigendom waar de netbeheerder niet in tussen komt.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Fluvius sleept voor het eerst iemand die digitale meter weigert voor de rechtbank
Fluvius heeft een hardnekkige weigeraar van een digitale elektriciteitsmeter voor de rechtbank gesleept. Het is voor het eerst dat de netbeheerder die stap zet.
https://www.hln.be/binnenland/fluvius-s ... ~a9d867da/
Fluvius sleept voor het eerst iemand die digitale meter weigert voor de rechtbank
Fluvius heeft een hardnekkige weigeraar van een digitale elektriciteitsmeter voor de rechtbank gesleept. Het is voor het eerst dat de netbeheerder die stap zet.
https://www.hln.be/binnenland/fluvius-s ... ~a9d867da/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Zoals in NL zijn er te dunne kabels en niet genoeg kabels op de stroomvoorziening ,als er nog meer E auto's en warmtepompen,en ander stroom verslinders bijkomen,gaat zelfs het licht uit,Fred1950 schreef: ↑02 okt 2023, 10:45Als ik niet meer aan 10 Ampere ga kunnen laden , ga ik , en vele anderen , ook hun soep niet meer kunnen koken , zelfs meer , dan vallen de warmtepompen ook stil.tokkio schreef: ↑01 okt 2023, 17:08Met uw kangoke gaat ge geen probleem hebben,als u op 4 H oplaad en 50 km kunt rijden, is dat voldoende om een week rond de kerk te rijden,maar als iedereen rond het zelfde uur oplaad,en ook nog warmtepomp oven en tv internet aanzet, dan komen de problemen...
.....
https://www.mo.be/nieuws/schone-energie ... bels-nodig
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ge moet u aanpassen nietwaar.tokkio schreef: ↑22 okt 2023, 18:23Zoals in NL zijn er te dunne kabels en niet genoeg kabels op de stroomvoorziening ,als er nog meer E auto's en warmtepompen,en ander stroom verslinders bijkomen,gaat zelfs het licht uit,Fred1950 schreef: ↑02 okt 2023, 10:45Als ik niet meer aan 10 Ampere ga kunnen laden , ga ik , en vele anderen , ook hun soep niet meer kunnen koken , zelfs meer , dan vallen de warmtepompen ook stil.tokkio schreef: ↑01 okt 2023, 17:08Met uw kangoke gaat ge geen probleem hebben,als u op 4 H oplaad en 50 km kunt rijden, is dat voldoende om een week rond de kerk te rijden,maar als iedereen rond het zelfde uur oplaad,en ook nog warmtepomp oven en tv internet aanzet, dan komen de problemen...
.....![]()
https://www.mo.be/nieuws/schone-energie ... bels-nodig
-
Nu gaat ge er alles aan doen om onder die 3,5 kW te blijven......Fred1950 schreef: ↑22 okt 2023, 18:41Ge moet u aanpassen nietwaar.Ik heb vandaag 5 uur in drie stapjes geladen omdat ik ondertussen ook moest "koken" en dat om onder de 3,5 kW capaciteitstarief te kunnen blijven zitten. Mijn maximaal afgenomen stroomsterkte was 11 Ampere , zoniet zat ik boven de 20 Ampere en dus aan 4,6 kW. ( heb ondertussen een digitale teller gekregen - en zelfs een digitale watermeter in "pilootproject" status ).
Binnen enkele maanden trekt ge u dat niet meer aan of dat nu 1 kW méér of minder is. Dat scheelt hem dan 40 €uro op een héél jaar. Als ge daarvoor telkens van het ene naar het andere gaat lopen om in en uit te schakelen, dan wens ik u "bonne chance".....
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
380 is vroeger van de mensen (partikulieren) afgepakt geweest. Er waren er nogal veel die achteraan een molen hadden staan om diamant (kappers) te slijpen. En zo'n 380 v is veel zuiniger dan 220 (ken er niet veel van: 3 fasen).
+ Bij 400 volt mogen je draden dunner zijn tov dezelfde wattage bij 220 volt.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Er staan er veel méér dan je zou denken...... (ik heb hier o.a. ook een 3~ fase aansluiting)boeffer schreef: ↑22 okt 2023, 21:02380 is vroeger van de mensen (partikulieren) afgepakt geweest. Er waren er nogal veel die achteraan een molen hadden staan om diamant (kappers) te slijpen. En zo'n 380 v is veel zuiniger dan 220 (ken er niet veel van: 3 fasen).
Alles wat (vroeger) met elektrische verwarming te maken had/heeft er normaal gezien een.
Groot voordeel is de lagere belasting van de lijnen (A) , maar zuiniger is het zeker niet; of dat nu op 400 of 240V is, je verbruikt krak hetzelfde aantal kWh.
-
Ik zit "normaal" steeds onder 3,5 kW. Vroeger laadde ik 's nachts op via een tijdsklok , maar ik heb gemerkt dat de laadadapter efkens zoemde als die onder spanning kwam terwijl die ook al aan de wagen aangesloten was. En dat is geen goed teken. Dus , nu ga ik uitsluitend 's avonds laden zonder tijdsklok en dan ga ik ook niet boven de 3,5 kW. Ik speel gewoon het spel mee , en of dat ik hiermee slechts 40 Euro uitspaar is niet eens de ware reden , eerder het bewijs leveren dat aanpassen aan de beperking van stroomtoever kan , en dat anderen dat dus ook kunnen ( wat ik kan , kunnen anderen ook in alles en nog wat ).Charlie Maru schreef: ↑22 okt 2023, 20:07Nu gaat ge er alles aan doen om onder die 3,5 kW te blijven......Fred1950 schreef: ↑22 okt 2023, 18:41Ge moet u aanpassen nietwaar.Ik heb vandaag 5 uur in drie stapjes geladen omdat ik ondertussen ook moest "koken" en dat om onder de 3,5 kW capaciteitstarief te kunnen blijven zitten. Mijn maximaal afgenomen stroomsterkte was 11 Ampere , zoniet zat ik boven de 20 Ampere en dus aan 4,6 kW. ( heb ondertussen een digitale teller gekregen - en zelfs een digitale watermeter in "pilootproject" status ).
Binnen enkele maanden trekt ge u dat niet meer aan of dat nu 1 kW méér of minder is. Dat scheelt hem dan 40 €uro op een héél jaar. Als ge daarvoor telkens van het ene naar het andere gaat lopen om in en uit te schakelen, dan wens ik u "bonne chance".....![]()
Juist. Bij mij komen ook nog steeds 4 draden binnen. Slechts 2 zijn verbonden met de teller , de L1 en de N draad. Als ge 3-fazen wilt ( L1 + L2 + L3 + N ) is dat nog steeds mogelijk (*) , ge krijgt dan ook een 3-fazen digitale meter ( die valt iets groter uit ).Charlie Maru schreef: ↑22 okt 2023, 21:33....
Groot voordeel is de lagere belasting van de lijnen (A) , maar zuiniger is het zeker niet; of dat nu op 400 of 240V is, je verbruikt krak hetzelfde aantal kWh.
In mijn ouderlijk huis stonden er ( 10 jaar geleden ) accumulatoren op exclusief narchttarief en die waren driefazig verbonden via nog eens een aparte teller.
(*) tussen de fazen onderling staat er 400 Volt , tussen elke faze en de N ( de neuter ) staat er 230 Volt. ( 230 Volt x vierkantswortel van 3 = 400 Volt ) , met uitzondering van een paar verouderde netwerken. Men is overgegaan van 380 Volt en 220 Volt naar 400 Volt en 230 Volt om zich aan het Brits stroomnet aan te passen als ik me niet vergis.
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
In 1987 hebben we gebouwd. Toen hadden wij een aansluiting 3F380+N Dat kon men toen kiezen. Enkele jaren geleden heeft mijn dochter gebouwd. De aansluiting kan men nog steeds kiezen. 3F400+N 32A gekozen (wegens elektrisch fornuis).
-
Opgelet ! Er bestaan nog steeds netwerken waar tussen de 2 fazen geen 400 Volt maar slechts 230 Volt staat. De binnenleiding sluit men dan aan op L1 en L2 in plaats van op L1 en N.
En weet je wat ? Vergeet je EV hiermee op te laden ! De meeste merken eisen dat er GEEN spanning staat tussen de N en de aarding ( of hooguit 5 Volt leidingverlies tussen cabine en eigen aarding ).
Oplossing ? Een dure scheidingstransfo ....
En weet je wat ? Vergeet je EV hiermee op te laden ! De meeste merken eisen dat er GEEN spanning staat tussen de N en de aarding ( of hooguit 5 Volt leidingverlies tussen cabine en eigen aarding ).
Oplossing ? Een dure scheidingstransfo ....
-
Euh....teken dat eens op papier Fred......dat van diene L1 en N op 230V.......
Ofwel heb je:
- 3 x 230V ZONDER Neuter (nog een klein deel van de oudere lijnen....Dat zal ooit nog eens verdwijnen)
- 3 x 400V + Neuter
-
Moet ik daarvoor tekeningskes maken ? Ge schrijft het zelf : 3 x 230 V ZONDER neuter en 3 x 400 Volt MET neuter. Als er geen neuter is , vanwaar haalt men die 230 Volt ? Juist , tussen twee draden waartussen er 230 Volt spanning staat , en dat is tussen L1 en L2 , of tussen L2 en L3 , of tussen L1 en L3. Andere mogelijkheden zijn er niet !Charlie Maru schreef: ↑23 okt 2023, 13:49Euh....teken dat eens op papier Fred......dat van diene L1 en N op 230V.......
Ofwel heb je:
- 3 x 230V ZONDER Neuter (nog een klein deel van de oudere lijnen....Dat zal ooit nog eens verdwijnen)
- 3 x 400V + Neuter
Bij een 3 x 400 Volt staat er wel degelijk 400 Volt tussen L1 en L2 , tussen L2 en L3 , en tussen L1 en L3 , gelijkaardig als de 230 V bij 3 x 320 Volt hierboven. Kan je die 400 Volt op je binnenhuisleiding plaatsen ? Ge gaat wat beleven , en weet je wat ? Dat is tijdens de installatie van de slimme meter al gebeurd met catastrofes als gevolg. ( https://www.hln.be/leuven/wanneer-sus-e ... ~a375cee2/ ) .
En dus ... maakt men een verbinding bij 3 x 400 Volt met L1 en de N ( of met L2 en de N , of met L3 en de N ). Dit is een "ster" configuratie. Ge kunt dat bekijken als drie alternatoren die alle drie 320 Volt spanning afleveren en aan één kant met mekaar verbonden zijn ( dat is dan de N ). Tussen elke andere kant ( de L1 , de L2 en de L3 ) van elke alternator staat dus een spanning van 230 Volt ten opzichte van de N. Maar ... die alternatoren draaien NIET in dezelfde faze. De drie sinusvormige spanningen die ze genereren zijn 120 graden ten opzichte van mekaar verschoven , en als men dan de spanning tussen de L1 en bvb. L3 meet , meet men een spanning van 230 Volt x 1,732 = 400 Volt ( 1,732 = vierkantswortel 3 ). Dat is de SOM van de twee sinusvormige spanningen die 120 graden in faze verschoven zijn.
Met tekeningskes : https://www.youtube.com/watch?v=kRYuiyaTiDg
-
Weet ik ook allemaal Fred.....Fred1950 schreef: ↑23 okt 2023, 14:59Moet ik daarvoor tekeningskes maken ? Ge schrijft het zelf : 3 x 230 V ZONDER neuter en 3 x 400 Volt MET neuter. Als er geen neuter is , vanwaar haalt men die 230 Volt ? Juist , tussen twee draden waartussen er 230 Volt spanning staat , en dat is tussen L1 en L2 , of tussen L2 en L3 , of tussen L1 en L3. Andere mogelijkheden zijn er niet !Charlie Maru schreef: ↑23 okt 2023, 13:49Euh....teken dat eens op papier Fred......dat van diene L1 en N op 230V.......
Ofwel heb je:
- 3 x 400V + Neuter
Bij een 3 x 400 Volt staat er wel degelijk 400 Volt tussen L1 en L2 , tussen L2 en L3 , en tussen L1 en L3 , gelijkaardig als de 230 V bij 3 x 320 Volt hierboven. Kan je die 400 Volt op je binnenhuisleiding plaatsen ? Ge gaat wat beleven , en weet je wat ? Dat is tijdens de installatie van de slimme meter al gebeurd met catastrofes als gevolg. ( https://www.hln.be/leuven/wanneer-sus-e ... ~a375cee2/ ) .
Enz.....
Maar als je het over een "zuivere" 230V hebt, dan kan het voor sommigen sterk verwarrend zijn als je daar dan ook nog met een Neuter - of althans de benaming N - afkomt......nietwaar ?
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Wij moeten ons niet aanpassen, de netbeheerder moet zorgen dat er genoeg stroom door de leidingen kan, als ze ons willen verplichten om verwarming, koken opladen ezv alles op elektriek te doen ,en ons van de gas , kolenstoof of pelletkachel gaan verbieden dan gaan we kou hebben in de winter, en zal alleen de happy flowFred1950 schreef: ↑
Gisteren, 18:41
Ge moet u aanpassen nietwaar.Ik heb vandaag 5 uur in drie stapjes geladen omdat ik ondertussen ook moest "koken" en dat om onder de 3,5 kW capaciteitstarief te kunnen blijven zitten.
het kunnen betalen, en wat als ze die 3,5 KW capaciteitstarief gaan verminderen naar 2 KW?
Wat denkt u wat zo een warmtepomp aan stroom verbruikt?
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Je antwoorde :Charlie Maru schreef: ↑23 okt 2023, 17:13,,,,,
Weet ik ook allemaal Fred.....![]()
Maar als je het over een "zuivere" 230V hebt, dan kan het voor sommigen sterk verwarrend zijn als je daar dan ook nog met een Neuter - of althans de benaming N - afkomt......nietwaar ?
het moet toch duidelijk zijn dat ik met jouw "blauw" aangehaalde tekst " van op L1 en N" de configuratie 3 x 400 Volt bedoelde.Charlie Maru schreef: ↑23 okt 2023, 13:49Euh....teken dat eens op papier Fred......dat van diene L1 en N op 230V.......
..
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 23 okt 2023, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.