Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

30 jan 2024, 22:29

Alle betrokken partijen hebben boter op het hoofd.
Zonder 7 oktober zou het huidig geweld van Israël niet hebben plaatsgevonden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

30 jan 2024, 22:55

Een recente gebeurtenis illustreert de 'mindset' van heel wat moslims. Een fragment uit de link:

De Syrische staatsburger Ibrahim (volledige naam bekend bij de redactie) had het haarkapperssalon op de fiets bezocht. Daar begon hij luid te oreren over zijn religie, de islam, en over Adolf Hitler.

De man prees de voormalige dictator van het Derde Rijk zeer vanwege het ‘vermoorden van Joden’. Ten slotte verklaarde de Syriër dat hij het werk van Hitler wilde voltooien: de Joden zouden "met hun bloed moeten betalen!"

Deze Ibrahim heeft hiermee de Oostenrijkse 'Verbodswet' overtreden. Die verbiedt het verheerlijken van Adolf H.

Wil.

31 jan 2024, 22:03

Op Telegram - een app waarmee je berichten plaatst - hebben 3.000 'educators' zich heel lovend uitgelaten over de jihadacties van Hamas op 7 oktober.

Afbeelding

Dat de donorlanden zich dan bezinnen over het verder sponsoren van UNRWA, lijkt me logisch.

socrates

01 feb 2024, 16:37

Heel vreemd vind ik die uitgesproken "haat" vanwege de Moslims versus de Joden, en dat vrij algemeen anti-semitisme in de wereld. Vanwege sommige Christenen zou dat nog te begrijpen zijn omdat de Joden "hun Messias" zouden hebben gedood, maar van waar komt dat meer algemene anti-semitisme ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

01 feb 2024, 17:39

Die haat van moslims tegenover joden is helemaal niet vreemd. Het hoort bij de basiskenmerken van de islamideologie. De koran - zeker het deel dat in Medina werd geopenbaard - bevat meer negatieve teksten over joden per bladzijde dan Mein Kampf.

Deze week nog in Dearborn, Michigan:

Afbeelding

Het algemeen antisemitisme waarover je spreekt, is in feite gewoon racisme. Joden vormen overal ter wereld een tamelijk gesloten gemeenschap met eigen gewoonten, eigen voeding, eigen kleding. Dat maakte hen zeker in de vorige eeuwen tot doelwit van leiders of groepen die weinig in contact waren gekomen met vreemde culturen. Wanneer het economisch slecht gaat, is die 'andere groep' dan een gemakkelijk doelwit.

De christenen hebben eind vorige eeuw afstand genomen van de bewering dat de joden de Heiland hebben vermoord. Die antisemitische angel is verwijderd uit het katholicisme, maar nog niet elke christen is helemaal overtuigd. Dat gaat nog even duren maar die patiënt is over het ergste heen.

frits1955

02 feb 2024, 10:31

maar van waar komt dat meer algemene anti-semitisme
Zijn jullie op de hoogte van het feit dat alle volkeren/groepen die een semitische taal spreken "semieten" zijn? Het gaat dus om Arabisch, Amhaars, Hebreeuws , Maltees en nog wat kleinere taalgroepen. De Arabische Palestijnen zijn dus ook semieten.
Allicht worden uitsluitend joden met anti-semitisme in verband gebracht omdat die joden gedurende eeuwen eigenlijk de enige "semitische" bevolkingsgroep waren die zichtbaar aanwezig was in Europa.

De oorzaken van het eeuwenlang vervolgen van joden in Europa zijn divers.
a.religieuze redenen - ze beleden een zichtbaar andere godsdienst (andere rituelen, andere teksten)
b.economische redenen: in de loop van de eeuwen werden joden in Europa vaak niet toegelaten tot veel beroepen waardoor ze zich noodgedwongen gingen toeleggen op diamant- en geldhandel, verhuur van vastgoed etc. waardoor de link met geldbelustheid en gierigheid al snel een feit was. Enige historische kennis is hierbij nuttig: na de reconquista in Spanje verlieten vele joodse families die zich niet tot het katholicisme wilden bekeren het land en trokken naar bv. Frankrijk, Engeland en onze gewesten. Deze "sefardische" joden waren vaak welgesteld - de joodse gemeenschap in Spanje had namelijk gefloreerd onder de moslimheerschappij. Het waren dus na die Reconquista vooral welgestelde joden die in onze regio terecht kwamen . Afgunst en jaloezie was dan ook niet ver weg.
c.sociale redenen: vooral de orthodoxe joden stelden en stellen zich nog steeds buiten de "gewone" maatschappij middels eigen buurten, typische kleding en een leven dat gestuurd werd en wordt door rituelen; nogal wat joden beroepen zich ook op een vorm van religieus gestuurd exceptionalisme .In tijden van crisis zoekt men een zondebok en dan komt men al snel uit bij een relatief kleine groep die "anders" is.
d.In de loop van de 19de /20ste eeuw vluchtten vele joden uit Oost-Europa - de Azkenazische joden - voor de pogroms in Rusland, Polen etc naar het Europese westen. In tegenstelling tot de sefardische joden waren dit vaak haveloze en arme joden die niet bepaald gastvrij ontvangen werden in onze streken - weer een reden tot wantrouwen en vervolging.
Het vervolg is bekend: Europa schudde zijn jodenprobleem van zich af door ze - onder druk van het opkomend zionisme - met stevige hand naar Palestina te verwijzen.

Hobo

02 feb 2024, 10:40

Al jaren geleden suggereerde ik via Sen Net, dat godsdienst ofte religie een privézaak zou moeten zijn.
Alvast uit het schoolprogramma verdwijnen, gezien daar de prestaties op zich al ondermaats zijn geworden...

Godsdienst berust op verzinsels en het uiteindelijke doel is...GELD.
De kassa moét rinkelen.

Terwijl al eindeloos veel ellende is ontstaan, door al die van elkaar verschillende geloofsovertuigingen.

John Lennon zong het zo prachtig in IMAGINE
Imagine there's no Heaven
It's easy if you try
No Hell below us
Above us only sky

frits1955

02 feb 2024, 10:50

De koran - zeker het deel dat in Medina werd geopenbaard - bevat meer negatieve teksten over joden per bladzijde dan Mein Kampf.
Goh - toch vreemd dan dat enkel in Europa een grootscheepse, intentionele en op industriële leest geschoeide massale uitroeiing van joden heeft plaatsgevonden. Hieraan hebben niet alleen miljoenen Duitsers etc aan deelgenomen maar ook zowat elke groot Duits industrieël bedrijf had/heeft stromen joods bloed aan de vingers. Dat heeft allemaal geen blaas met de Koran te maken nietwaar.

Hobo

02 feb 2024, 11:03

Hitler verzon een hele hetze tegen de Joden.
In "Mein Kampf".
Boek dat jarenlang zogenaamd verboden lectuur was

socrates

02 feb 2024, 11:06

Al wie diensten of producten probeert te slijten, doet dit bijna uitstluitend om daar GELD voor te krijgen. Godsidiens is ook een dienst en zijn verkopers zijn even deskundig in het maken van publiciteit als bv/ de hedendaagse Chinese autobouwers;, die verkopen ook "dromen" met dit verschil, wie ze niet koopt nog niet wordt gesrraft.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

02 feb 2024, 11:23

frits1955 schreef:
02 feb 2024, 10:31
(...) Deze "sefardische" joden waren vaak welgesteld - de joodse gemeenschap in Spanje had namelijk gefloreerd onder de moslimheerschappij. Het waren dus na die Reconquista vooral welgestelde joden die in onze regio terecht kwamen . Afgunst en jaloezie was dan ook niet ver weg.

Af en toe moet ik de feiten toch even in herinnering brengen. De mythe van de tolerante moslims in Al-Andalus is niet meer dan dat: een mythe.

Uit het boek 'The impact of Islam' citeer ik dit:

Zoals we nog zullen zien, moet men natuurlijk heel voorzichtig zijn met alle verslagen die voortgekomen zijn uit de donker eeuwen (ruwweg van 750 tot 950). Er zijn goede redenen om aan te nemen dat bijna alle documentatiemateriaal dat verband houdt met deze periode het product is van vervalsingen die werden gedaan tijdens de middeleeuwen. Het is zelfs waarschijnlijk dat veel van wat moet doorgaan voor ‘geschiedenis’ uit de achtste en negende eeuw, eenvoudigweg de geschiedenis is van de tiende eeuw die een paar honderd jaar werd geantedateerd. Niettemin zijn er zeer goede gronden om te geloven dat de omstandigheden in Spanje gedurende en onmiddellijk na de eerste mosliminvasie van Spanje inderdaad wreed en brutaal waren. Bovendien is er van de 10e en 11e eeuw heel wat bewijsmateriaal van islamitische brutaliteit te vinden, een periode waarover we zeker waarheidsgetrouwe en accurate documentatie hebben. Tussen 1011 en 1013 werden honderden joden afgemaakt door moslimbendes in Cordoba, terwijl in Granada tot zowat 5.000 joden omkwamen in een pogrom in 1066. De Berberse Almohaden richtten enorme vernielingen aan bij de joodse en christelijke bevolking van beide regio’s tijdens de 12e en 13e eeuw. Aangezien de Almohaden wantrouwig waren tegenover de joodse bekeerlingen (tot de islam) gaven zij moslim ‘inquisiteurs’ (die hun Spaans-christelijke tegenhangers drie eeuwen voorafgingen) de macht om de kinderen uit die joodse families weg te nemen om ze vervolgens aan de zorgen van moslims toe te vertrouwen. Een prominente Andalusische jurist, Ibn Hazm van Cordoba (°1064) schreef dat Allah het zo heeft vastgelegd dat de ongelovigen eigendom en bezit mogen hebben opdat zij buit zouden opleveren voor moslims.[20]

Niets van dit alles lijkt op het gedrag van een verdraagzaam en verlicht geloof. Als de moslims het bestaan accepteerden van christenen binnen hun territorium, dan was het enkel omdat zij bron waren om uit te buiten. Ongeveer op dezelfde manier als mensen het bestaan toelieten van grote aantallen hoevedieren in de omliggende gebieden. De leefomstandigheden van christenen en joden waren zó verschrikkelijk dat, door de eeuwen heen hun aantal inkromp tot het punt waarop ze zouden verdwijnen uit het Nabije Oosten en Noord-Afrika. (mijn onderstreping).

Wil.

02 feb 2024, 11:38

socrates schreef:
02 feb 2024, 11:06
Al wie diensten of producten probeert te slijten, doet dit bijna uitsluitend om daar GELD voor te krijgen. Godsdienst is ook een dienst en zijn verkopers zijn even deskundig in het maken van publiciteit als bv/ de hedendaagse Chinese autobouwers;, die verkopen ook "dromen" met dit verschil, wie ze niet koopt nog niet wordt gestraft.
Op welke wijze proberen de kerken (christelijke, joodse, islamitische) in dit land geld te krijgen van hun volgelingen? Je kunt gratis toetreden tot de club en ook zonder uitstapkosten weer vertrekken. Er is ook geen jaarlijks lidgeld.

Leg dat eens even uit, aub?

frits1955

02 feb 2024, 14:03

De mythe van de tolerante moslims in Al-Andalus is niet meer dan dat: een mythe.
Je bent gewoon een geschiedenisontkenner veroorzaakt door onwetendheid.
Gedurende de 10de en de 11de eeuw kende de joodse minderheid in Spanje een gouden tijd op gebied van economie, handel, wetenschappen etc. Dat was de periode dat Cordoba de grootste stad van Europa was en een Europees centrum van cultuur, bouwkunst, wetenschappen, economische vernieuwingen etc. Met de komst van berberse islamitische hardliners zoals de Almoraviden en Almohaden veranderde dat drastisch: de joodse en christelijke minderheden werden dan vaak hardvochtig behandeld: van pesterijen tot regelrechte pogroms. Als je natuurlijk enkel gaat focussen op die periode en de rest van de moslimheerschappij over Spanje negeert tja... dat past natuurlijk in Uw ideologisch uitstalraampje.
Nog wat feiten: als in 1492 de Reconquista een feit is vaardigen de fanatiek katholieke koningen Isabella van Castilië en Ferdinand van Aragon datzelfde jaar nog het "Verdrijvingsedict" uit: de joodse minderheid moet zich bekeren tot het katholieke geloof ofwel ophoepelen. Zowat 100.000 (naar schatting) joden verlaten Spanje en ongeveer evenveel blijven en bekeren zich - uiteraard niet van harte maar hun eigendommen en handelszaken achterlaten is natuurlijk niet niks. Niettemin worden deze "conversos" blijvend vervolgd door de katholieke overheden - ook hier van pesterijen tot regelrechte pogroms. Enkele jaren later zal de Spaanse moslims hetzelfde overkomen. Overigens vaardigt ook Portugal en ook Frankrijk zulke "Uitdrijvingsedicten" uit jegens de joden.

Het besluit is simpel: slechts onder de katholieke heersers moesten joodse en moslim minderheden zich verplicht bekeren of het land verlaten. Het zijn overigens ook de katholieke heersers die de bloedige Inquisitie installeren. Wie het meest intolerant stond tav van minderheden is wel duidelijk.

Wil.

02 feb 2024, 14:21

frits1955 schreef:
De mythe van de tolerante moslims in Al-Andalus is niet meer dan dat: een mythe.
Je bent gewoon een geschiedenisontkenner veroorzaakt door onwetendheid.
Gedurende de 10de en de 11de eeuw kende de joodse minderheid in Spanje een gouden tijd op gebied van economie, handel, wetenschappen etc. Dat was de periode dat Cordoba de grootste stad van Europa was en een Europees centrum van cultuur, bouwkunst, wetenschappen, economische vernieuwingen etc.
Cordoba de grootste stad van Europa? Wel, wel. Ik dacht dat ik dat varkentje al eerder gewassen had?

Ik herneem het, zodat het hopelijk deze keer blijft hangen:

De mythe leeft nog altijd, zie ik. Het ophemelen van wat de moslims verwezenlijkt hebben, is helemaal ontsproten uit het brein van moslims. Vervolgens is het overgenomen door historici, zoals de Engelsman H. St. L. B. Moss die in 1935 een voorbeeldje neerschreef van die mythische verhalen:

“In Spanje (…) leidt de vestiging van de macht van de Omajjaden ( in 756) een periode in van onvergelijkbare glans, die haar toppunt bereikt in het begin van de 10e eeuw. De grote universiteit van Cordoba is drukbevolkt door studenten (…) terwijl de stad zelf de bewondering opwekt van bezoekers uit Duitsland en Frankrijk. De oevers van de rivier Guadalquivir liggen bezaaid met luxueuze villa’s en, ontsproten uit de grillen van de heerser, verheft zich het beroemde Paleis van de Bloem, een fantastische stad vol geneugten.”
Uit Moss, The Birth of the Middle Ages; 395-814 (Oxford University Press, 1935), p. 172.

Het beeld dat Moss hier schildert, was afgeleid van de middeleeuwse Arabische chroniqueurs, die spraken van een stad van een half miljoen inwoners met 3000 moskeeën en 113.000 huizen en 300 openbare badhuizen. Daarbij werden de 28 voorsteden nog niet geteld die, naar men zegt, de metropolis omringden.

De voorbije 60 jaar heeft men intensieve pogingen gedaan om deze verbazingwekkende beschaving te ontdekken, maar zonder resultaat. Hoe hard ze ook hun best deden, de archeologen hebben nauwelijks iets ontdekt; amper een bouwsteen of een inscriptie van tijdens de eerste twee eeuwen van Arabische overheersing in Spanje. Tussen 711 en 911 is er zo goed als niets. Iets meer substantiële overblijfselen beginnen boven te komen vanaf de periode 925 of 930.

Volgens de prestigieuze Oxford Archaeological Guide hebben de eerste twee eeuwen van Arabische controle in Cordoba na grondige opgravingen het volgende laten zien:

a. het zuidwestelijke deel van de stadswal, die naar men vermoedt uit de 9e eeuw dateert
b. een klein badhuiscomplex van de 9e – 10e eeuw
c. en een deel van de moskee van de Omajjaden uit de 8e – 9e eeuw.

Dat is alles wat er kan ontdekt worden van twee eeuwen stadsgeschiedenis van een stad met zogezegd een half miljoen mensen.

Zo zie je maar: archeologie zou van die enorme stad toch overtuigend veel restanten moeten kunnen laten zien? Niet dus.

Stel dit even in contrast met het Londen uit de Romeinse periode: een stad die niet eens één tiende van de grootte had van Cordoba in de 8e – 9e eeuw, naar men zegt. Dit Londen heeft tientallen archeologische sites van topklasse.

Wil.

02 feb 2024, 14:33

frits1955 schreef:
Het besluit is simpel: slechts onder de katholieke heersers moesten joodse en moslim minderheden zich verplicht bekeren of het land verlaten. Het zijn overigens ook de katholieke heersers die de bloedige Inquisitie installeren. Wie het meest intolerant stond tav van minderheden is wel duidelijk.
Complete onzin.

Jij kwam met deze versie van de waarheid af:
de joodse gemeenschap in Spanje had namelijk gefloreerd onder de moslimheerschappij
In mijn vorige postings heb ik die fabeltjeskrant al naar de prullenmand verwezen. Nog een bonus van die tolerante moslimheerschappij:

De Almohaden wilden zekerheid hebben over de oprechtheid van de bekeerde joden door hen te onderwerpen aan het gerecht en aan marteling en door hun kinderen van hen weg te nemen en ze als moslims op te voeden.

50 jaar vóór Innocentius III de Inquisitie installeerde, hadden de moslimheersers al deze methode toegepast.

Verslagen uit die tijd vertellen ons dat, na een 7-maanden durende periode van respijt, de Almohaden ganse joodse gemeenschappen uitmoordden of onder dwang bekeerden in elke stad die ze innamen “tot er geen jood overbleef van Silves tot Mahdia.”[20] Er zijn verslagen waarin wordt beschreven dat de joden weigerden zich te bekeren tot de islam en massaal kozen voor het martelaarschap. Abraham Ibn Ezra (1089-1164), die zelf op de vlucht ging voor de vervolging van de Almohaden, schreef een elegie waarin hij zijn treurnis uit om de vernietiging van vele joodse gemeenschappen doorheen gans Spanje en de Maghreb tijdens de heerschappij van de Almohaden.[21] Veel joden vluchtten vanuit de streken die door de Almohaden werden gedomineerd naar christelijke landen.