Klimaat
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
... om dan het nog niet te hebben over ....
"geavanceerd theoretisch raamwerk"
"stochastische evaluatie"
"potentieel causaal verband"
wat is een "theoretisch raamwerk" ? wat is een "stochastische evaluatie" ? wat is een "potentieel causaal" iets ?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

Uit deze weergave van de temperatuur over de laatste10.000 jaar (afgeleid uit ijskernen van Groenland) blijkt dat de temperatuur op aarde altijd in beweging is geweest. Ook nu.
Ten tijde van de Romeinen was het warmer dan vandaag. Dat weet men ook uit schriftelijke verslagen van toen.
Als die temperatuur over die relatief korte periode (in vergelijking met de miljoenen jaren dat er al leven is op aarde) zo sterk kan op en neer gaan zonder dat de mens daarvoor verantwoordelijk gesteld kon worden, is het dan zo onbegrijpelijk dat dit ritme van stijging en daling vandaag nog altijd doorgaat? Waarom zou vandaag enkel de mens daarvoor verantwoordelijk zijn?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Daarvoor moet ge de VRT afleveringen herbekijken waar de mens niet verantwoordelijk voor is of was :
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/the-secre ... tion-s1a2/
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/earth0/1/earth0-s1a1/
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/earth0/1/earth0-s1a2/
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/earth0/1/earth0-s1a3/
We moeten het hebben over de klimaatwijziging sinds 1850 ! Al de rest erbij sleuren ( zoals jij ) is dikke larie !
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 18 feb 2024, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Er is een ( niet zo bekende ) comedian die het soort "hoge stadhuis" onsamenhandige woordkramerij in zijn show kon uitbrengen - maar kan helaas niet meer op zijn naam komen.
-
1. Je doet dus graag aan cherry picking: uit een hele reeks gegevens net dát stukje uithalen wat je van pas komt??
2. Het klimaat is per definitie iets dat over lange periodes verandert. Jij wil met je neus tegen het schilderij gaan staan en dan ga jij ons vertellen wat het hele plaatje voorstelt? Ik denk het niet, Fred.
Dit is jouw versie en verklaring van de feiten (de laatste 17 decennia)

Interesseert het iemand dat het klimaat zich gedurende een paar duizend jaar wijzigt ? Neen , want dan heeft de mens de tijd om zich aan te passen. Het heeft wel zin om na te gaan waarom het klimaat zich op een paar honderd jaar tijd wijzigt , ZONDER dat er daar een oorzaak voor te vinden is , BEHALVE de invloed van de mens.
JIJ gaat van het onderbuik idee uit ( net zoals tokkio ) dat wat we nu meemaken heel "normaal" is en waar we dus niets kunnen aan doen. En hierdoor neem je de vrijgeleide om maar voort te doen zoals we al 100 jaar bezig zijn. Juist ? Je gaat niet lang genoeg meer leven ( en ik ook niet ) om tot het besef te komen dat jij totaal de bal mis slaat ( en niet ik ).
-
Ah, zo? Diezelfde elementen die de vorige opwarmingen - zoals ten tijde van de Romeinen - hebben op gang gebracht, die kunnen nu niet meer plaatsvinden? Dat is 'afgeschaft' ?? Lekker 'wetenschappelijk' denken dat jij hier tentoonspreidt, "ingenieur".Fred1950 schreef: ↑18 feb 2024, 14:02Interesseert het iemand dat het klimaat zich gedurende een paar duizend jaar wijzigt ? Neen , want dan heeft de mens de tijd om zich aan te passen. Het heeft wel zin om na te gaan waarom het klimaat zich op een paar honderd jaar tijd wijzigt , ZONDER dat er daar een oorzaak voor te vinden is , BEHALVE de invloed van de mens.

Zijn die elementen van den tijd van de Romeinen NU opgetreden of niet ? Ge kunt de huidige 1,5 graden opwaming niet verklaren door iets dat nog moet plaatsvinden. Jij wel ? Waar is de logica waar jij so prat op gaat. Ge moet zelfs geen ingenieur zijn om je zottigheid in te zien.
-
Je snapt zelfs niet eens wat ik je voorlees.Fred1950 schreef: ↑18 feb 2024, 14:43Zijn die elementen van den tijd van de Romeinen NU opgetreden of niet ? Ge kunt de huidige 1,5 graden opwaming niet verklaren door iets dat nog moet plaatsvinden. Jij wel ? Waar is de logica waar jij so prat op gaat. Ge moet zelfs geen ingenieur zijn om je zottigheid in te zien.![]()
Ga daarmee naar de oorlog.

Binnen de grotere bewegingen van het klimaat (waar Fred niet wil naar kijken) is onze situatie wellicht 'normaal' te noemen. Hoogst waarschijnlijk kunnen we er inderdaad niets aan doen. We kunnen er ons wel tegen beschermen door o.a. de dijken te verstevigen of door de rivieren uit te baggeren e.d.m.
Dat we ervoor zullen moeten betalen, dát staat vast.
Vanmorgen kon je hier nog lezen dat een gemeente de bestaande windmolens gaat afbreken om er andere in de plaats te zetten waarvoor dan subsidies konden gekregen worden. Subsidies=belastingen betalen.

KIEKEN !
( een globale opwarming van 1,5 graden sinds 1850 is NIET normaal , onnozelaar )