Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

04 mar 2024, 11:35

voorn schreef:
04 mar 2024, 10:39
Enkele jaren geleden was de Aalscholver een ware pest op de vijvers;
Deze normaal zeevogel trok bij gebrek aan voedsel het land in.
Die zien we ook niet meer.
Misschien al uitgestorven. :twisted:

In veel van de oudste en grootste kolonies vond tijdens de laatste 10 tot 15 jaar een aanzienlijke afname plaats, ..... uit https://www.ecopedia.be/dieren/aalscholver

tokkio

04 mar 2024, 16:35

Fred1950 schreef:
03 mar 2024, 19:16
Tegen dat Uw "opwarmend stralingseffect" ( als dat ooit zou bestaan ) tot uiting komt en het CO2 gehalte het dubbele wordt van het huidige , is 1/4 van de wereldbevolking al omgekomen door honger en dorst , 1/4 gestorven door klmaatrampen zoals overstromingen en hittegolven , 1/4 door mekaar uit te moorden voor hetgeen nog als leefbaar oord kan dienen , en de overige 1/4 ... wel , dat zullen Chinezen zijn. :mrgreen:
Het doem scenario dat u beschrijft,Fred,komt niet door klimaat rampen, maar zou kunnen als Rusland met Atoombommen begint te strooien. :(
Het is pas de laatste jaren dat extreme weersituaties meer en meer voorkomen , dus op het moment dat we die 1,5 graden hebben bereikt. Klimatologen en weervoorpellers hebben zelfs dat niet voorspeld of zien aankomen.
U blijft maar zaniken over die 1,5 Gr,u geloofd die klimaat idioten zeker die van de EU omdat dat de reden is dat ze dictatuur wetten instellen om het geld.
Zoals hier in België dat ze de mensen verplichten dat wie een huis koopt het moet renoveren ,of zoals in Spanje, waar men zelfs 83 % van de huizen na 2030 niet mag verkopen of verhuren, omdat ze geen goede EPC hebben?????????
https://www.spanjevandaag.com/03/03/202 ... rd-spanje/
Nogmaals ,men kan de natuur niet dwingen, wat zou u zeggen als u in Noord-Amerika zou wonen.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/wi ... oogle.com/
Ik weet niet of u 1953 kunt herinneren, dan stond half Holland en Vlaanderen onder water , ook door de klimaat opwarming zeker,lees maar eens 1000 jaar weer.
https://historiek.net/duizend-jaar-weer ... -af/54976/
Het weer is altijd een onbekend factor geweest ,men kan met moeite het weer van 1 week "voorspellen"
Veel mensen zijn van mening dat een ijstijd een lange periode

is van onafgebroken bittere koude. Dat is niet zo. In het Holoceen

wisselde het klimaat meermalen van droog naar vochtig, van

koel naar warm en omgekeerd
http://kijkeensomlaag.nl/index.php/ijst ... -3000-jaar

[
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

voorn

04 mar 2024, 17:51

Ik heb niks meer gehoord met mijn idee; huizen wit te schilderen.
Dat wisten de oude grieken al
En de boerkes die nu in Bokrijk staan.

Wil.

05 mar 2024, 10:35

In hét wetenschappelijk vakblad bij uitstek – Nature – vond ik deze grafische voorstelling van wat ‘de hartslag van de zon’ wordt genoemd. Op basis van zeer nauwkeurige observatie van de zonneactiviteit (zonnevlekken) gemaakt tijdens de laatste decennia, heeft men de cycli kunnen weder samenstellen van hoe die zonneactiviteit in het verleden moet geweest zijn. Die berekening klopt wonderwel met wat wetenschappers als Cassini vroeger hebben vastgesteld.

Aangezien ‘de hartslag’ een grote regelmaat vertoont, kan men ook voorspellen hoe de cycli in de toekomst zullen verlopen en dit tot 1000 jaar in de toekomst. (Ook zonsverduisteringen kon men reeds lang vooraf bepalen).

Uit de precieze overeenkomst tussen de zonneactiviteit in het verleden en het klimaat in het verleden – meer bepaald de zgn. kleine ijstijd in de middeleeuwen – leidt men af dat we op weg zijn naar weer een koude periode.

Ik vrees dat daar weinig valt tegen te doen. Gelukkig zal die CO2 die wij, onnadenkende mensen, hebben veroorzaakt onze nakomelingen wel warm houden, nietwaar?

Uit Nature :

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

05 mar 2024, 10:48

Beetje raar dat in 'Nature' nog moet worden geduid dat men zonsverduisteringen reeds lang vooraf kan bepalen ...

Wil.

05 mar 2024, 10:50

E.T. schreef:
05 mar 2024, 10:48
Beetje raar dat in 'Nature' nog moet worden geduid dat men zonsverduisteringen reeds lang vooraf kan bepalen ...
Al opgemerkt dat het woordje 'ik' een paar keer voorkomt in de tekst? :roll:

E.T.

05 mar 2024, 10:59

Oeps, 't is nog erger dan gedacht.
Meen je nu echt dat je dacht dat het bepalen van zonsverduidteringen een verantwoording zou kunnen zijn voor de 'hartslag van de zon'?

Zonsverduistering onstaan doordat de maan voor de zon komt ... eventjes plaatselijk iets frisser bij een totale verduistering heeft geen invloed op 't klimaat ...

Wil.

05 mar 2024, 11:08

E.T. schreef:
05 mar 2024, 10:59
Oeps, 't is nog erger dan gedacht.
Meen je nu echt dat je dacht dat het bepalen van zonsverduidteringen een verantwoording zou kunnen zijn voor de 'hartslag van de zon'?

Zonsverduistering onstaan doordat de maan voor de zon komt ... eventjes plaatselijk iets frisser bij een totale verduistering heeft geen invloed op 't klimaat ...
Sorry, ET, ik wist niet dat zelfs deze vereenvoudigde versie van het origineel, nog altijd boven je petje zou gaan.

Fred1950

05 mar 2024, 11:12

Wil. schreef:
05 mar 2024, 10:35
.....

Uit de precieze overeenkomst tussen de zonneactiviteit in het verleden en het klimaat in het verleden – meer bepaald de zgn. kleine ijstijd in de middeleeuwen – leidt men af dat we op weg zijn naar weer een koude periode.

Ik vrees dat daar weinig valt tegen te doen. Gelukkig zal die CO2 die wij, onnadenkende mensen, hebben veroorzaakt onze nakomelingen wel warm houden, nietwaar?
....
... dat wist ik al lang , en heb dit ook hier al eens aangehaald als ik me goed herinner. Die afkoeling gaat wel hééél traag , en dat terwijl de opwarming door CO2 op dit ogenblik vééél sneller gaat.

Wil.

05 mar 2024, 11:16

OK, Fred, dan hebben we 'een buffer' voor die komende koude periode. :lol:
Maar zoals je de laatste maanden geleerd hebt: CO2 volgt de stijgende temperatuur en gaat er niet aan vooraf.
Laatst gewijzigd door Wil. op 05 mar 2024, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

05 mar 2024, 11:17

voorn schreef:
04 mar 2024, 17:51
Ik heb niks meer gehoord met mijn idee; huizen wit te schilderen.
Dat wisten de oude grieken al
En de boerkes die nu in Bokrijk staan.
Dat weerkaatst het zonlicht beter waadoor de muren minder sterk opwarmen , en dat houdt dus de warmte buiten

Fred1950

05 mar 2024, 11:20

Wil. schreef:
05 mar 2024, 11:16
OK, Fred, dan hebben we 'een buffer' voor die komende koude periode. :lol:
Buffer tegen de koude ? Zet maar liever een buffer op tegen tegen de hitte die op ons afkomt. 100 kWh opwarming minus 60 kWh afkoeling is nog steeds 40 kWh opwarming ( vind geen ander voorbeeld-model - had ook met % kunnen werken ).

Ik heb niets van jou geleerd. Uw Hawaïaanse "theorie" is niet van toepassing op de rest van de wereld.

voorn

05 mar 2024, 11:36

Witte huizen zijn beter voor het klimaat
https://www.google.com/search?q=witte+h ... e&ie=UTF-8

E.T.

05 mar 2024, 11:40

Ik denk eerder dat er wat mis is/was onder UW petje Wil, toen JIJ begon over zonsverduisteringen in dit KLIMAAT topic!

Hou de eer aan uzelf en wis die paragraaf.

Fred1950

05 mar 2024, 11:42

voorn schreef:
05 mar 2024, 11:36
Witte huizen zijn beter voor het klimaat
https://www.google.com/search?q=witte+h ... e&ie=UTF-8
Of dat het beter voor het klimaat zou zijn betwijfel ik toch een beetje. Ge zoudt alle velden en wat nog ook met een vel wit plastiek moeten bedekken. Het zou in elk geval besparen op het electriciteitsverbruik door airco's .