Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955

16 mei 2024, 20:16

Hoe zit dat met Amerikaanse gewapende interventies doorheen de geschiedenis?

Behalve het bezit van 800 militaire basissen wereldwijd kunnen de Amerikanen trots zeggen dat ze tussen 1798 en 2022 niet minder dan 469 militaire interventies " abroad"verricht hebben. We zwijgen dan maar over het uitroeien van bijna 10 miljoen indianen in de eigen achtertuin ( einde 19de eeuw bleven er nog 300.000 over).
Wie die 469 interventies eens wil nakijken: https://crsreports.congress.gov/product/pdf/R/R42738

Poetin kan daar een kilometerslang puntje aan zuigen :wink:

Dicksy

16 mei 2024, 20:37

Al wie tegen de VS is, ondanks al hun onvolkomenheden, staat aan de verkeerde kant van de geschiedenis. :roll:

Wil.

16 mei 2024, 20:42

Ach kom , al wie niet het "vriendje" van de VS en het Westen is , krijgt het label dictatuur opgespeld. Was het maar zo simpel zoals jij het ziet , maar zo is het niet.

De VS bestrijdt vandaag landen zoals Rusland, China en Iran omdat ze een duidelijk plan van expansie en imperiumuitbreiding hebben. Dat gaat ten koste van jonge democratieën.

In jouw vatnikbrein kriebelt dat natuurlijk, maar ik kan met de beste wil van de wereld de 3 hierboven onmogelijk als democratisch geleide landen beschouwen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

16 mei 2024, 20:52

Dicksy schreef:
16 mei 2024, 20:37
Al wie tegen de VS is, ondanks al hun onvolkomenheden, staat aan de verkeerde kant van de geschiedenis. :roll:
Er is heel dikwijls geen tussenpositie mogelijk.
In geval van de oorlog in UA sta je ofwel aan de kant van het soevereine land dat aangevallen wordt - Oekraïne - en dan waardeer je de steun van de VS, ofwel kies je de kant van de aanvaller - Poetin - en dan ben je tegen de steun van de VS aan UA.

Dicksy

17 mei 2024, 15:39

Zelenskyy tekent een wet om veroordeelden te rekruteren voor het leger – en verhoogt de boete voor degenen die de dienst ontwijken
Volodymyr Zelenskiy heeft twee potentieel belangrijke onderdelen van de wetgeving rond dienstplicht in het leger doorgenomen.
Ten eerste heeft de Oekraïense president vanmiddag een wet ondertekend die bepaalde categorieën veroordeelden toestaat in het leger te dienen.
Hij ondertekende ook een aparte wet die de boetes verhoogt voor degenen die zich niet aan de mobilisatieregels van het leger houden.
Oekraïne probeert een tekort aan mankracht op te vullen. Volgens militaire analisten is dit Kiev's grootste uitdaging tegen een veel grotere vijand.
De rekrutering van veroordeelden zal naar verwachting het aantal slechts met enkele duizenden verhogen, van een mogelijke pool van maximaal 20.000 veroordeelden, zei senior parlementslid David Arakhamia eerder deze maand.

Zware criminelen uitgesloten

Het wetsvoorstel staat niet toe dat mensen die veroordeeld zijn voor de ernstigste misdaden zich inschrijven, zei parlementslid Oleksiy Honcharenko.
Mensen die veroordeeld zijn voor de moord met voorbedachten rade op twee of meer mensen, verkrachting, seksueel geweld, misdaden tegen de nationale veiligheid en ernstige schendingen van de corruptie zouden uitgesloten blijven.
“Het is geen geheim dat de mobilisatiemiddelen van onze vijand enorm zijn, en daarom moeten we alle beschikbare kansen benutten om de gewapende agressie terug te dringen”, aldus een nota bij het wetsvoorstel.
"Sommige van deze mensen zijn gemotiveerde en patriottische burgers die bereid zijn zichzelf te verlossen voor de samenleving op het slagveld."
Bron: SkyNews - 17/05/2024 - 14.01 uur.
Twee verschillen met de Russische mobilisatie van veroordeelden:

1.- Geen zwaar veroordeelden kunnen genieten van deze gunst.
2.- En toch niet onbelangrijk om weten voor de kandidaten: In tegenstelling bij de Russen die een contract ondertekenden voor de duur van 6 maanden en dan vrij waren is het hier aan Zelensky die beslist wanneer deze veroordeelden gedemobiliseerd worden.
Dicksy 08 mei 2024, 18:48
Zoals de situatie er momenteel uitziet voor Oekraïne denk ik dat er niet veel volk zal naar komen kijken. Liever nog 5 jaar in de cel (een dak boven het hoofd, eten op tijd geserveerd,.........) dan dat ze na 5 maanden uw licht uit doen. Wens Zelensky veel succes.

Dicksy

17 mei 2024, 16:16

Vaticaan stelt zich voortaan sceptischer op voor erkenning van wonder

Als Oekraïne zijn doelstelling haalt, "De territoriale integriteit van Oekraïne moet hersteld worden binnen de grenzen van 1991", zou men dan niet van een wonder kunnen spreken en dit dan ook als dusdanig erkennen? :wink:

Wil.

17 mei 2024, 16:46

Absoluut! Het verslaan van de duivel mag zeker zo genoemd worden.

Dicksy

17 mei 2024, 17:19

De meeste Russen zouden het beëindigen van de oorlog 'deze week' steunen, maar alleen als Rusland nieuwe winsten boekt - opiniepeiling
De meeste Russen zouden deze week een einde aan de oorlog in Oekraïne steunen, maar alleen als de nieuw verworven gebieden niet worden teruggegeven.
Dat blijkt uit het onafhankelijke Levada Centrum , Ruslands bekendste opiniepeiler, die een onderzoek uitvoerde om de publieke opinie over Vladimir Poetin en de oorlog te peilen.
Terwijl 71% "deze week" een einde aan de oorlog zou steunen, daalt dit cijfer tot slechts 30% als de voorwaarde voor vrede het teruggeven van gebieden zou zijn.
Sinds september vorig jaar meldt Levada dat het steunniveau voor het Russische leger op ongeveer 75% is gebleven, waarbij oudere respondenten waarschijnlijk voorstander blijven.
De goedkeuringsscore van Poetin lijkt op ongeveer 82% te liggen, meldt de opiniepeiler.
Het lijkt echter minder waarschijnlijk dat degenen tussen de 18 en 24 jaar Poetin steunen, aangezien 77% zijn activiteiten als president niet goedkeurt.
(SkyNews - 17/05/2024 - 17.10)
https://www.levada.ru/2024/05/16/konfli ... 2024-goda/

Peilingen voor wat ze waard zijn.

Wil.

18 mei 2024, 10:46

frits1955 schreef:
16 mei 2024, 20:16
Hoe zit dat met Amerikaanse gewapende interventies doorheen de geschiedenis?

Behalve het bezit van 800 militaire basissen wereldwijd kunnen de Amerikanen trots zeggen dat ze tussen 1798 en 2022 niet minder dan 469 militaire interventies " abroad"verricht hebben. We zwijgen dan maar over het uitroeien van bijna 10 miljoen indianen in de eigen achtertuin ( einde 19de eeuw bleven er nog 300.000 over).
Wie die 469 interventies eens wil nakijken: https://crsreports.congress.gov/product/pdf/R/R42738

Poetin kan daar een kilometerslang puntje aan zuigen :wink:
Begin hier eens te scrollen.

Over het vermoorden van 'eigen volk' hebben de Russen van niemand lessen te krijgen. Stalin heeft er in zijn eentje, op slechts 25 jaar, veel meer dan 10 miljoen om het leven gebracht.

Dicksy

18 mei 2024, 13:43

De Oekraïense Zelensky verwerpt het Olympische wapenstilstandvoorstel van Macron
Moskou zou elke opschorting van de vijandelijkheden gebruiken om zijn militaire voordeel te benutten, vertelt de Oekraïense president aan AFP.
De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy heeft tijdens de Olympische Zomerspelen in Parijs een oproep van de Franse president Emmanuel Macron tot een wapenstilstand in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland afgewezen.
Rusland zou elke opschorting van de vijandelijkheden gebruiken om zijn militaire voordeel te benutten, zei Zelenskyy vrijdag in een interview met Agence France-Presse .
"Laten we eerlijk zijn... Emmanuel, ik geloof het niet", zei Zelensky tegen AFP . "Wie kan garanderen dat Rusland deze tijd niet zal gebruiken om zijn troepen naar ons grondgebied te brengen?" hij vroeg.
https://www.politico.eu/article/ukraine ... ussia-war/
Rare redenering van onze vriend Zelensky. :roll:
De vraag zou eerder moeten zijn waarom zou Rusland instemmen met een Olympische wapenstilstand nu ze terreinwinst boeken in de regio Charkov en dit voordeel dan uit handen zouden kunnen geven?
Troepen worden zowiezo aangevoerd naargelang de terreinwinst die ze blijven boeken. Een 'wapenstilstand' zou eerder in het voordeel van Oekraïne moeten zijn om hun uitgedund potentieel aan mankracht aan te vullen, hun verdediging op orde te brengen, enz....in tegenstelling tot nu waar ze het een na het andere dorp verliezen en zich steeds moeten terugtrekken omdat er niets op orde is.
(Oekrainers proberen zich met alle midellen en op alle manieren aan de dienstpicht te ontrekken en het zal er niet op beteren.)

Wil.

18 mei 2024, 14:22

Russische priester vertelt de nieuwe rekruten dat ze waarschijnlijk gaan sterven, maar dat is de wil van God.

image.png
image.png (382.89 KiB) 476 keer bekeken

Wil.

18 mei 2024, 14:27

Wat een rare oorlog is dit toch? De Oekraïners mogen geen Amerikaanse wapens gebruiken om de Russische troepenopbouw aan te vallen die bezig is net buiten het grondgebied van UA.

Het is alsof de geallieerden geen Amerikaans materieel mochten gebruiken om de nazi's in Duitsland te bestoken.

Niet alleen heeft UA te weinig munitie gekregen, het moet ook nog eens vechten met één hand op de rug gebonden. En dat tegen het 2e machtigste leger op aarde. Of beter: het 2e machtigste leger in Oekraïne 8)

boeffer

18 mei 2024, 15:19

China maakt ook (gevechts)vliegtuigen, wat helpen de sancties dan. Iets lijkt meer op communicerende vaten. Russen willen moderniseren en kopen dra alles bij Xi.
Maar land roven van UA via oorlog, iemand moet die toch straffen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Dicksy

18 mei 2024, 15:21

Wat een rare oorlog is dit toch? De Oekraïners mogen geen Amerikaanse wapens gebruiken om de Russische troepenopbouw aan te vallen die bezig is net buiten het grondgebied van UA.
En dat tegen het 2e machtigste leger op aarde. Of beter: het 2e machtigste leger in Oekraïne 8)
Zijn de Oekraieners dan toch de nuttige idioten van het machtigste leger op aarde. :roll:

Fred1950

18 mei 2024, 16:44

Wil. schreef:
16 mei 2024, 20:42
....

De VS bestrijdt vandaag landen zoals Rusland, China en Iran omdat ze een duidelijk plan van expansie en imperiumuitbreiding hebben. Dat gaat ten koste van jonge democratieën.

....
Bewijs DAT maar eens ! ! ! . Zelfs Putin heeft geen plannen om gans Oekraïne te "veroveren" Als de vier Oblasten die zichzelf onafhankelijk hebben verklaard bevrijd zijn stopt de oorlog van de kant van Rusland . En wie is er tegen de eis voor onafhankelijkheid ? Het Vlaams Belang ? Als ge rotsvast in Zelensky zijn uitspraken over het "Russische Gevaar voor Europa" gelooft ben je destijds in je kinderjaren teveel met sprookjes opgevoed geweest. Denk eens nuchter na over op welke manier Putin nu nog het volledige Oekraïne kan veroveren. Denk eens na of China ooit Tawaïn militair wil veroveren. Wat heeft Iran te veroveren ?