Begroting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Dicksy

19 jun 2024, 15:28

Het is een flinke strafbank: naast België zitten daar ook Frankrijk, Italië, Polen, Hongarije, Slowakije en Malta. De koplopers zijn Frankrijk ( begrotingstekort van 5,5%, staatsschuld 110%) en Italië ( begrotingstekort van 7,4%, staatsschuld 140 procent)
Het zal wel zo'n vaart niet lopen en zeker niet nu Frankrijk op het strafbankje zit. Zoals elders reeds gepost zal veel afhangen van de komende parlementsverkiezingen in Frankrijk.
Een vermanend vingertje zal dan ruimschoots volstaan als Le Pen verliest.

Dicksy gisteren, 10:51

EU klaar om Frankrijk te straffen in geval van overwinning van Le Pen

https://europeanconservative.com/articl ... n-victory/

De Europese Unie is bereid Frankrijk te straffen als de nationalistisch-soevereintistische National Rally (Rassemblement National) van Marine Le Pen de komende Franse parlementsverkiezingen wint, schrijft het gevestigde mediakanaal Politico . Volgens het artikel mag de Europese Commissie een rechtse regering niet “vrijlaten” met betrekking tot de overmatige uitgaven van Frankrijk, in tegenstelling tot hun clementie jegens de huidige en vorige kabinetten. Dit is duidelijk een teken dat de EU-instellingen hun 'beursmacht' gebruiken om alleen die lidstaten te bestraffen waarmee zij het politiek niet eens zijn.
Van beïnvloeding van verkiezingen is de EU ook niet vies.

frits1955

19 jun 2024, 15:57

Ik kan nergens iets vinden dat het bovenstaande bewijst- en de vermelde link verwijst naar een verwijderde pagina.

Dicksy

19 jun 2024, 16:07

Ik kan nergens iets vinden dat het bovenstaande bewijst- en de vermelde link verwijst naar een verwijderde pagina.
EU klaar om Frankrijk te straffen in geval van overwinning van Le Pen

De Europese Unie is bereid Frankrijk te straffen als de nationalistisch-soevereintistische National Rally (Rassemblement National) van Marine Le Pen de komende Franse parlementsverkiezingen wint, schrijft het gevestigde mediakanaal Politico . Volgens het artikel mag de Europese Commissie een rechtse regering niet “vrijlaten” met betrekking tot de overmatige uitgaven van Frankrijk, in tegenstelling tot hun clementie jegens de huidige en vorige kabinetten. Dit is duidelijk een teken dat de EU-instellingen hun 'beursmacht' gebruiken om alleen die lidstaten te bestraffen waarmee zij het politiek niet eens zijn.

De Europese Commissie kan een zogenaamde buitensporigtekortprocedure starten tegen een EU-land als het de tekortdrempel van 3% van het bbp overschrijdt of dreigt te overschrijden, of als het een staatsschuld heeft van meer dan 60% van het bbp, wat niet in een bevredigend tempo afnemen. De procedure kan resulteren in een boete.

De Commissie kwam in het verleden onder kritiek te staan ​​omdat ze er niet in slaagde de begrotingsregels af te dwingen, vooral in het geval van Frankrijk. De voormalige Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker verklaarde in 2016 op beroemde wijze dat zij Frankrijk speelruimte hadden gegeven op het gebied van de begrotingsregels “omdat het Frankrijk is. ”

Het begrotingstekort van het land bedroeg vorig jaar 5,5% van het bbp, en de staatsschuld zal volgend jaar naar verwachting stijgen tot 114% van het bbp, en – geeft Politico toe – Brussel zal minder terughoudend zijn om een ​​land te straffen dat wordt geregeerd door een nationalistische regering. “Het is één ding om een ​​pro-EU, staatsmanachtige leider te ontslaan vanwege het soort roekeloze uitgaven dat de economische stabiliteit van de eurozone in gevaar brengt. Het is iets heel anders als het brutaal wordt uitgevoerd door een nationalistische oproerkraaier die vindt dat de regels überhaupt niet het papier waard zijn waarop ze zijn geschreven.”

De Brusselse elite beweert nu al dat Marine Le Pen de EU-regels zou ‘negeren’ met een ‘onverantwoord uitgavenplan’. Zoals de Hongaarse conservatieve publicatie zegt PestiSrácok het volgende :

In Brussel hebben ze praktisch toegegeven dat straffen op politieke gronden worden opgelegd. Of Frankrijk kan verwachten gestraft te worden voor zijn losse interpretatie van de doelstellingen voor het begrotingstekort, is in wezen gekoppeld aan de verkiezingsresultaten van ambtenaren in Brussel.

De eurosceptische en anti-immigratie National Rally heeft gezegd dat zij de belastingen op brandstof en energie zou verlagen en beloofde de controle over het energiebeleid terug te nemen van de EU. Ook heeft het beloofd de pensioengerechtigde leeftijd te verlagen naar 60 jaar en de lonen van sommige ambtenaren te verhogen, schrijft Bloomberg . “De financiële markten hebben alleen de karikatuur van ons project gehoord. Als ze erover lezen, vinden ze het nogal redelijk”, zei Marine Le Pen tegen dagblad Le Figaro .

Zoals we onlangs meldden , heeft de Franse president Emmanuel Macron de Franse Nationale Vergadering ontbonden en vervroegde verkiezingen uitgeschreven die op 30 juni en 7 juli zullen plaatsvinden. Zijn acties kwamen na een zware Europese verkiezingsnederlaag van zijn Renaissance-partij vorige week, waarbij National Rally de eerste plaats behaalde. Opiniepeilingen zeggen dat de National Rally 35% van de stemmen zal krijgen in de eerste stemronde, het linkse Nieuwe Volksfront op de tweede plaats zal komen met 26% en de centristische Renaissance op de derde plaats zal eindigen met 19%.

Het Nieuwe Volksfront zou ook een groot deel van de agenda van Macron ongedaan maken, waaronder het verhogen van het minimumloon met 13%, het verlagen van de wettelijke pensioenleeftijd van 64 naar 60 jaar, het beperken van de energieprijzen en het herstellen van de vermogensbelasting, schrijft The Economist .

Als de EU Frankrijk inderdaad op ideologische gronden zou straffen, zou het niet de eerste keer zijn dat zijn politieke vooringenomenheid duidelijk wordt gemaakt. De Commissie en het Europees Parlement hebben herhaaldelijk de conservatieve regeringen van Hongarije en Polen lastiggevallen wegens vermeende schendingen van de ‘rechtsstaat’ en de uitbetaling van EU-middelen die zij aan deze landen verschuldigd waren, ingehouden. Polen werd dit jaar vrijgesproken zodra een links-liberale regering aan de
macht kwam.

https://europeanconservative.com/articl ... n-victory/

Hier het hele artikel en is nog steeds te lezen. Misschien lukt het nu.

frits1955

19 jun 2024, 16:30

Ok- merci. Afwachten want het zijn dus veronderstellingen.

Dicksy

19 jun 2024, 16:37

Ok- merci. Afwachten want het zijn dus veronderstellingen.
De Commissie en het Europees Parlement hebben herhaaldelijk de conservatieve regeringen van Hongarije en Polen lastiggevallen wegens vermeende schendingen van de ‘rechtsstaat’ en de uitbetaling van EU-middelen die zij aan deze landen verschuldigd waren, ingehouden. Polen werd dit jaar vrijgesproken zodra een links-liberale regering aan de macht kwam.

Dit zegt voor mij toch genoeg.

Wil.

19 jun 2024, 16:43

Uitgaven voor gezondheid zijn in dit land één van de zwaarste posten op de begroting.
Hoe situeren we ons in dit opzicht t.o.v. de rest van Europa? Een vooruitblik:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

19 jun 2024, 22:23

Geert Noels zei daarstraks dat sommige 'leiders' van de voorbije 8 jaar heimelijk hopen dat de EU de eisen een stuk strenger zou stellen omdat in dit land nooit iets wordt in gang gezet tenzij de druk ontzettend groot is. Daarvoor moet het eerst te laat zijn.

Wil.

20 jun 2024, 10:39

Aan de linkerzijde zijn er nog altijd een aantal mensen en partijen die ontkennen dat we tot aan onze nek in de puree zitten.
Ik vergelijk hen met Frantz Reichelt die ervan overtuigd was dat hij met zijn zelfgemaakte parachute wel veilig zou landen als hij van de eerste verdieping van de Eiffeltoren zou springen.

Niet sollen met de zwaartekracht, zou ik zeggen. En evenmin met de wetten van de economie.

Afbeelding

Fred1950

21 jun 2024, 10:47

Wil. schreef:
Uitgaven voor gezondheid zijn in dit land één van de zwaarste posten op de begroting.

....
Hebt ge ook grafiekjes over de stijging van de ambtenarenpensioen uitgaven en van al het politiek "personeel" ( je weet wel , ministers , staatsecretarisen , parlementariërs ) in dit land ?

btw . de nieuwe NAVO Rutte krijgt maandelijks 26.500 euro belastingvrij per maand ( google maar eens met "navo rutte salaris" ) . Wie betaalt die ? Ook wij nietwaar .... :roll:

Wil.

21 jun 2024, 11:26

Fred1950 schreef:
26.500 euro belastingvrij per maand . Wie betaalt die ? Ook wij nietwaar .... :roll:
Hoeveel is jouw deel daarvan? 26.500 : 450 miljoen inwoners = 0.00059 euro per maand

Als hij zijn job goed doet, hoor je mij niet klagen maar het gaat hier over de belgische begroting.

Fred1950

21 jun 2024, 18:41

Ik herhaal ....
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

....
Hebt ge ook grafiekjes over de stijging van de ambtenarenpensioen uitgaven en van al het politiek "personeel" ( je weet wel , ministers , staatsecretarisen , parlementariërs ) in dit land ?

...
Geen reactie hierop ? 'k Dacht het al ... :roll:

E.T.

22 jun 2024, 11:19

Daarnet gelezen in een krant:
Ik begrijp niet waarom iedereen hier een drama over maakt. Schaf de subsidies van elektrische wagens af en het probleem met de begroting is al opgelost.

Wil.

22 jun 2024, 11:41

E.T. schreef:
Ik begrijp niet waarom iedereen hier een drama over maakt. Schaf de subsidies van elektrische wagens af en het probleem met de begroting is al opgelost.
Dat daar nog niemand aan gedacht heeft.

Vlaanderen heeft 23 miljoen voorzien voor EV-subsidies in 2024.
Dat bedrag is minder dan 1/1000 ste van de besparingsopdracht die de federale regering moet zien klaar te krijgen maar dan gespreid over enkele jaren.

Wil.

22 jun 2024, 14:12

Bij ongewijzigd beleid zou het tekort tegen 2030 oplopen tot 5,7% van het bbp, volgens het IMF.
Om dat probleem aan te pakken moet dit jaar 0.6% van het bbp minder worden uitgegeven en alle volgende jaren 0.8% van het bbp.
Voor '24 betekent dat 3158 miljoen (3.16 miljard) besparen.

Als de zaken echter niet ongewijzigd blijven, dan kan het veel gemakkelijker gaan. Bv. wanneer meer dan 80% van de hele belgische bevolking zou werken, dan heeft de overheid veel meer inkomsten maar dat is een illusie voor wat betreft Wallonië/Brussel.

Als de productiviteit van het land flink of heel flink verbetert, dan gaat het ook gemakkelijker, maar de trend is net omgekeerd: de productiviteitsgroei daalt al jaren. Er is nog wel groei op dat vlak, maar heel weinig.

Afbeelding

Het kan natuurlijk ook heel eenvoudig: we drukken dat geld gewoon bij. Maar die drukpers hebben wij niet zelf in handen en de EU, die er baas over is, laat ons dat niet toe. En zelfs indien dat kon, was het een slecht pad om te bewandelen, want forse inflatie zou daarvan het gevolg zijn.

We zitten tussen de hamer en het aambeeld: geen goede plaats om te verblijven 8)

Om het af te maken: de belgische federale overheid spendeert voor 2024 zowat 236 miljard euro.
De verdeling zie je hier. Vanzelfsprekend haal je de grootste besparing bij de grootste uitgavenposten.

Afbeelding

benq

22 jun 2024, 16:41

E.T. schreef:
en het aantal ministers halveren dan is het nog sneller opgelost
en de Senaaat weg dan hebben ze nog overschot voor de begroting voor de volgende jaren :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: