Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

22 aug 2024, 10:38

Wil. schreef:
10 aug 2024, 16:18
Tijd voor een feestje: 30 jaar geleden werd Lukashenko voor het eerst baas in Wit-Rusland.
Sindsdien zijn er geen vrije verkiezingen meer geweest.

Ik denk dat hij een kaartje krijgt van Poetin: goed bezig, mateke! En denk eraan: ik sta achter u.
Diezelfde Lukashenko liet deze week aan zijn hoge ambtenaren weten dat hij geen vergiffenis zal schenken als ze betrapt worden op corruptie. Dat was live te zien op TV.

Het denkkader van die dictator: hij beslist wie genade krijgt en wie niet. Van een onafhankelijke rechtstaat is geen sprake; duim naar beneden = dood.

Dat is het soort vrienden dat Poetin heeft.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

22 aug 2024, 11:00

De "Power of Siberia 2" is de gaspijplijn die van Rusland naar China zou moeten lopen. Om dat klaar te krijgen zou de pijplijn ook dwars door Mongolië moeten gaan. Vanuit die hoek krijgen we het nieuws te horen dat het project uitgesteld is 'tot er betere tijden komen' en dat is zeker niet vóór 2028. Er is nl. onenigheid tussen China en Rusland. Er kan geen overeenstemming gevonden worden over de betaling van de bouw van die pijplijn.

Uitvoer van energie is de hoofdbron van inkomsten voor Poetin...

Dicksy

22 aug 2024, 11:53

Sommige nieuwe Oekraïense troepen 'weigeren te schieten op de vijand', wat bijdraagt ​​aan verliezen in het oosten
Volgens persbureau Associated Press weigeren sommige nieuwe Oekraïense soldaten op de vijand te schieten en hebben ze moeite met de basisbewegingen.
Er werd gezegd dat een paar nieuwe rekruten zelfs hun post hadden verlaten en het slagveld helemaal hadden verlaten, onder verwijzing naar commandanten en medestrijders.
Een strijder benadrukte dat er nog steeds gemotiveerde soldaten zijn, maar hij benadrukte toch het probleem.
Commandanten geven de rekruten de schuld van een reeks territoriale verliezen, waaronder die in de buurt van de stad Pokrovsk, en van de superioriteit van Rusland op het gebied van munitie en luchtsteun.
"Sommige mensen willen niet schieten. Ze zien de vijand in de vuurpositie in loopgraven, maar openen het vuur niet... daarom sterven onze mannen," zei een bataljonscommandant van de 47e Brigade van Oekraïne.
"Als ze het wapen niet gebruiken, zijn ze ineffectief."
Er wordt gezegd dat de Oekraïners die onlangs zijn opgeroepen, in niets lijken op de door de strijd geharde strijders die zich in het eerste jaar na de invasie massaal bij de oorlog aansloten.
De nieuwe troepen zouden zelfs de minste training missen, vertelden commandanten en soldaten van vier brigades die het Pokrovsk-gebied verdedigen aan AP.
"Het grootste probleem is het overlevingsinstinct van nieuwkomers. Vroeger konden mensen tot het laatste moment standhouden om hun positie te behouden. Nu trekken ze zich terug, zelfs als er lichte beschietingen op vuurposities zijn," zei een soldaat van de 110e Brigade.
(Bron: SkyNews - 22/08/2025 - 10.35 uur)
Dat komt ervan als je hun smartphone afneemt.

Fred1950

22 aug 2024, 13:28

Dat komt er van als ge hen gedwongen een geweer in hun pollen duwt. Als die "pacifisten" sneuvelen zullen hun ouders er dubbel zo hard om wenen. Dat zal niet goed zijn voor hun mening over Zelensky , zijn imago en zijn neo-fascistische bende .... Straks .... volgt er terug een staatsgreep in Oekraïne en is alle moeite voor niets geweest ....

Wil.

22 aug 2024, 14:53

Poetin heeft al meerder keren gezegd dat als er een rode lijn wordt overschreden, dat de gevolgen dan niet te overzien zijn. Voorbeelden:

- Navo-lidmaatschap voor UA is een rode lijn. Die aanvraag is gedaan, maar ligt voorlopig in de lade tot de oorlog voorbij is aangezien oorlogvoerende naties per definitie geen lid kunnen worden.

- Westerse militaire steun aan UA:
Het sturen van wapens naar UA zou het overschrijden zijn van een rode lijn. Hierbij horen in het bijzonder geavanceerde raketsystemen zoals Himars en Atacms. Ook gesofistikeerde tanks zoals Abrams, Leopard zijn een rode lijn die niet mag overschreden worden.
Vanzelfsprekend zijn F-16s een overschrijding van een rode lijn.

- Aanvallen op Russisch grondgebied:
De veroverde gebieden in zuidelijk en oostelijk UA behoren bij het onaantastbaar Russisch Rijk. Het aanvallen en bestoken van het Russisch territorium is een rode lijn.
De Krim in het bijzonder is een gebied waar anderen met hun handen moeten afblijven.

Het voormalig Russisch gebied in de Kursk regio: het binnendringen in Russisch gebied is vanzelfsprekend een rode lijn die nooit mag overschreden worden.

- Westerse sancties zoals het bevriezen van honderden miljarden Russisch geld, zijn een rode lijn. Het uitsluiten van Rusland uit het westers betalingssysteem, is een rode lijn die wordt overschreden.
Het uitschakelen van het Russisch energiesysteem (Nordstream - raffinaderijen - petroleumopslagplaatsen - vervoer van energie dmv treinen) is een grote rode lijn die zware gevolgen heeft indien overschreden ...

- Toenemende Militaire aanwezigheid van het Westen in Oost-Europa.
De NAVO bouwt de grootste militaire basis in Europa in Roemenië, op een steenworp van Rusland. Dat is een provocatie en een rode lijn.

To be continued ... :roll:

Fred1950

22 aug 2024, 17:04

Dat is allemaal een bewijs dat Poetin een doetje is. :| Wacht maar als ik daar eens het heft in handen neem. :twisted: :lol: Jij en wij mogen allen van geluk spreken dat Dmitry Medvedev ( nog ) geen president is. 8) 8O

Dicksy

22 aug 2024, 17:22

door Fred1950 » 11 minuten geleden
Dat is allemaal een bewijs dat Poetin een doetje is. :| Wacht maar als ik daar eens het heft in handen neem. :twisted: :lol: Jij en wij mogen allen van geluk spreken dat Dmitry Medvedev ( nog ) geen president is. 8) 8O
Poetin is een pussy en dat schreef ik vorig jaar al en daarvoor. Hij denkt dat het Westen nog altijd te vertrouwen is en er gesprekken mee kunnen gevoerd worden zoals een Gorbatsjov dat dacht en ferm in de zak gezet werd.
Misschien moet Poetin zich eens terugtrekken en het roer overlaten aan zijn haviken zoals in de VS, eens zien of het dan gedaan is met lijntjes kleuren en komt er tenminste serieus 'schot' in de zaak. :roll:

Wil.

22 aug 2024, 20:10

Waaruit leid je af dat Poetin meent dat er met het Westen te praten valt? Dat staat niet in zijn agenda.

Dictators zoals Poetin (en dat heb ik eerder al geschreven) geven maar om 3 dingen: geld - macht - hun leven.

Ze beseffen in welke situatie ze zitten en wat er mogelijk is. Dat is de verklaring waarom ze vandaag handelen zoals ze doen.

Dicksy

22 aug 2024, 20:32

Waaruit leid je af dat Poetin meent dat er met het Westen te praten valt? Dat staat niet in zijn agenda.
Zijn dreigementen met rode lijnen maar geen acties. Veel geblaat maar weinig wol.
Altijd maar dreigementen en geen acties en dat weet het Westen ook. Op den duur komt men niet meer geloofwaardig over.

Wil.

22 aug 2024, 20:37

Dicksy schreef:
22 aug 2024, 20:32
Zijn dreigementen met rode lijnen maar geen acties. Veel geblaat maar weinig wol.
Altijd maar dreigementen en geen acties en dat weet het Westen ook. Op den duur komt men niet meer geloofwaardig over.

Natuurlijk is dat niet geloofwaardig, maar dat hij verwacht te kunnen spreken met het Westen is evenmin aan de orde.

Dicksy

22 aug 2024, 20:54

Natuurlijk is dat niet geloofwaardig, maar dat hij verwacht te kunnen spreken met het Westen is evenmin aan de orde.
In het Westen kwam men zelf tot de conclusie dat Rusland verdrijven uit de bezette gebieden een utopie is, kwasi onuitvoerbaar of onbestaande. Op die basis is/was Poetins vredesvoorstel gebasseerd (altijd verworpen door Oekraïne) en dat gesprekken dus wel mogelijk zijn.
Nu heeft hij zelfs dat van tafel geveegd en zal het conflict duren tot het bittere einde voor Oekraïne of Rusland. En momenteel toont het slagveld aan wie in het voordeel is.

boeffer

22 aug 2024, 21:32

Begrijp ik dan zo weinig van het nieuws. Kursk binnenvallen om denkelijk die frontaanvallen op Donesk minder te maken door er soldaten weg te halen om de bres te dichten. Nu de bruggen stuk zijn kan UA ook niet snel verder.
Er zitten nog veel Russen in de schuilkelders dus wellicht geen zware bommen. Hoe verder, Donesk naar de Ru en wat later Kursk ontzetten.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Dicksy

22 aug 2024, 21:43

Begrijp ik dan zo weinig van het nieuws. Kursk binnenvallen om denkelijk die frontaanvallen op Donesk minder te maken door er soldaten weg te halen om de bres te dichten. Nu de bruggen stuk zijn kan UA ook niet snel verder.
Er zitten nog veel Russen in de schuilkelders dus wellicht geen zware bommen. Hoe verder, Donesk naar de Ru en wat later Kursk ontzetten.
Ik heb het ook zo begrepen en maar als dit zo is dan is het doel van Oekraine mislukt. De aanvallen zijn heviger en het Russische leger rukt nu veel sneller op dan vóór de Koersk-inval.
Poetin mag dan wel een blauw oog gekregen hebben of ten schande gemaakt zijn maar een blauw oog geneest en die schande is dan toch blijkbaar niet zo groot als wat men er in het Westen van maakt.

Wil.

22 aug 2024, 21:52

Dicksy schreef:
22 aug 2024, 20:54
Op die basis is/was Poetins vredesvoorstel gebasseerd
De enige reden waarom Poetin een "vredesvoorstel" doet, is om 'op adem te komen', om materieel en mensen aan te voeren en vervolgens het "vredesoverleg" op te blazen en verder te doen met zijn SMO van 3 dagen.

Het enige wat nodig is, is dat het RU leger terug naar huis gaat en de schade betaalt.

Afbeelding

Dicksy

22 aug 2024, 22:23

Gaat niet gebeuren vrees ik voor Oekraïne, misschien als kerstmis en nieuwjaar samenvallen. Maar zeg nooit nooit, wonderen gebeuren alle dagen.