Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

02 aug 2024, 14:51

Interessant overzicht. Hoe lees je dit?

Neem de bovenste regel waar het UK vermeld staat.
In de periode voorafgaand aan het klimaatakkoord van Parijs, was de jaarlijkse afname van de CO2 - uitstoot 4.32%. In de periode na het akkoord is dat percentage gestegen tot 4,77%. Een verbetering van 0,45%.
In de laatste kolom zie je hoe zwaar de bijdrage van het VK weegt in de totale CO2-uitstoot van de wereld. Dat is 0,9%

Om tegen 2050 het doel te bereiken van 80% reductie qua uitstoot, moet de jaarlijks vermindering vanaf nu -8,1% bedragen. Dat wordt spannend :lol:

Bemerk de 3 landen die nog méér zijn gaan uitstoten na het akkoord van Parijs dan voorheen: Indonesië, China en Rusland. In mindere mate Italië en Polen.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

05 aug 2024, 13:44

Nu gaat het opgelost geraken, zie: we gaan een belgische 'klimaatdokter' krijgen.

Zouden ze dat in Afrika, waar het al veel langer 1,5 of 2 graden warmer is, dan al jarenlang hebben? :lol:

Wil.

18 aug 2024, 12:20

Er wordt gezegd dat zwaardere en langere zomermoessonregens een toename van kindhuwelijken in Pakistan aanwakkeren, meldt Agence France-Presse (AFP). Mensenrechtenactivisten waarschuwen dat dergelijke huwelijken toenemen “vanwege klimaatgedreven economische onzekerheid”.

Om het even welk probleem er op aarde bestaat, het kan altijd gelinkt worden aan de opwarming van het klimaat.

sibarita

18 aug 2024, 22:48

https://www.ad.nl/binnenland/nederland- ... ~a63bc4a1/

maar voor de belgiek is er geen gevaar
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Fred1950

18 aug 2024, 23:01

sibarita schreef:
18 aug 2024, 22:48
https://www.ad.nl/binnenland/nederland- ... ~a63bc4a1/

maar voor de belgiek is er geen gevaar
Te weinig om er zelfs een stoflong van te krijgen :mrgreen: :twisted: ( nu ja , alle beetjes helpen , nu dat er nog steeds gesjoemeld wordt met roetfilters ).

Wil.

19 aug 2024, 09:45

Niet elke Vlaming met enige naam is een Vlaming om fier op te zijn. Neem nu Hans Klüge, een dokter en 'Public Health Expert' die werkt voor de WHO.

Onlangs liet hij een stukje publiceren waarin hij claimt dat 175.000 Europeanen gestorven zijn door 'extreme hitte' . Dat klopt niet. Wanneer je een veel bredere filter toepast, nl. gewoon 'hitte' dan zit er wel waarheid in.
Critici wezen de WHO daarop. Je zou denken dat er dan zoiets zou volgen van "Excuseer ons, we hebben niet goed nagedacht" , maar dat is niet gebeurd.
De WHO heeft in alle stilte de aankondiging veranderd, maar intussen was het (bewust) onjuiste verhaal al door alle MSM in het nieuws rondgetoeterd. Het kwaad was dus geschied en de echo blijft hangen.

Een buis voor Hans Klüge.

Afbeelding

audibac

19 aug 2024, 10:10

Toen was het ook warm hoor ,

Afbeelding
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Wil.

21 aug 2024, 18:47

Als Duitsland in 2002 kernenergie had behouden, had het een half biljoen euro bespaard en zou het nu meer CO2-vrije energie hebben geproduceerd dan alle hernieuwbare energiebronnen samen.

Had Duitsland vanaf 2002 meer in kernenergie geïnvesteerd, dan zouden de emissies met 73% gereduceerd zijn en er zou € 300 miljard worden bespaard.

Bron

boeffer

21 aug 2024, 22:44

In NL moet je al fijnstoftoeslag betalen, ca 250 : https://www.sra.nl/nieuws/000000/2024/0 ... 20kwartaal.
Men geeft soms veel informatie over dit en dat. Voor een bak bier wed ik dat sinds de komst van de common rails(ook trucks) die fijne stofdeeltjes lang in de lucht blijven zodat bij nacht (koude) het bijna niet afkoelt en bouwt zich op tot hittegolven. Omdat er ergens ter wereld nog gebouwd worden (leningen etc) zal men blijven ontkennen of u wat anders wijsmaken.
Bij de oudere diesels vielen die roetdeeltjes op de grond.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fazal

29 aug 2024, 11:50

Een tussendoortje: Echt ...? Of nep? 8O

Afbeelding

Fred1950

29 aug 2024, 12:42

Dat is alleszins niet het geval met de gletsjers op ons vasteland

Maar men doet zijn best ( uit Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%B4ne_Glacier) :

For several years, UV-resistant fleecy white blankets have been installed during the warm periods, covering about 5 acres of the retreating glacier to reduce its melting.

Fazal

29 aug 2024, 14:14

Het klimaat maakt eigenlijk toch are sprongen.
Terwijl het ijs aan de Nordpool zienderogen aan het wegsmelten is, groeit het in Groenland, dat zich tenslotte toch ook in het Nordpoolgebied bevindt, gestadig aan!??? 8O
Dat zal wel wetenschappelijk natuurkundig uitgelegd kunnen worden, maar voor leken (zoals ik :oops: ), is het echt wel heel moeilijk om dat te snappen.

Alhoewel dàt misschien wel de oorzaak zou kunnen zijn:

Groenlandse ijskap krimpt door smelt aan de bovenkant
De temperatuur van de lucht boven het ijs bepaalt of de ijskap aangroeit door sneeuwval of krimpt door smelt.

Wil.

29 aug 2024, 17:03

Guterres - één van de top-klimaatalarmisten - is weer op wereldtournee (per vliegtuig).

Een paar jaar geleden verknoeide hij een prima kostuum om op de cover van Time te komen declameren dat de wereld aan het zinken is.

De wetenschap spreekt hem tegen: het landoppervlak van Tuvalu (een 'bedreigd eiland') is de laatste 40 jaar met bijna 3% gegroeid.

Afbeelding

Fazal

29 aug 2024, 18:17

Wil. schreef:
29 aug 2024, 17:03
Guterres - één van de top-klimaatalarmisten - is weer op wereldtournee (per vliegtuig).

Een paar jaar geleden verknoeide hij een prima kostuum om op de cover van Time te komen declameren dat de wereld aan het zinken is.

De wetenschap spreekt hem tegen: het landoppervlak van Tuvalu (een 'bedreigd eiland') is de laatste 40 jaar met bijna 3% gegroeid.
Zou dat niet aan de platentectonic kunnen zijn te wijten Wil?

frits1955

29 aug 2024, 19:09

Tuvalu is geen "eiland" maar een eilandenstaat - het telt meer dan 100 eilanden en eilandjes. Een deel van die eilanden bestaat uit grind en zand en die groeien inderdaad een beetje aan door de toevoer van sedimenten en door groei van koraalriffen. De eilanden die voornamelijk uit zand bestaan zijn gedoemd om de verdwijnen.
Overigens is er geen enkele wetenschapper te vinden die ontkent dat het peil van het zeewater stijgt in die regio. Zo zijn al een aantal eilanden van de Solomonseilanden gewoon onder water verdwenen.
Maar ik besef dat het bovenstaande niet is wat jullie willen lezen- jullie willen enkel klimaatontkenners lezen.

En ter attentie van Fazal: de platentektoniek heeft hier niets mee te maken. Er zijn -dacht ik - een 7-tal grote tektonische platen op aarde en waar die langs elkaar schuren of op elkaar botsen ontstaan er bergmassieven en/of breukgebieden met vulkanisme en aardbevingen;