Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

28 sep 2024, 20:41

door Roger Penrose » 41 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 15:04
“Zij beschouwen Europeanen als vazallen van Washington,” zei hij.
Voor wat betreft de Navo hebben ze gelijk, omdat de VS met een Navo lidmaatschap hun invloeds- en veiligheidssferen in Europa kan uitbreiden. De NAVO is een instrument van het Amerikaanse buitenlandse beleid in Europa. Het stelt de Verenigde Staten in staat leiding te geven aan de machtigste militaire alliantie ter wereld en de strategische militaire omgeving van Europa te reguleren.
Net zoals Duitsland zich het trauma van het verleden niet van zich kan afschudden net zo kan dit Europa zich niet van de gedachte losmaken dat hun 'schuld' tov de VS nog altijd niet afbetaald is.
En zolang Europa ook met die gedachte blijft rondlopen zal het nooit een grootmacht worden die kan wedijveren met de huidige grootmachten en zal het in de wereld altijd een kneusje blijven en ook als dusdanig behandeld worden, de VS hebben dat duidelijk in het snuitje. Macron had dat vorig jaar terecht aangekaart maar werd op het matje geroepen in Washington waarna hij stilletjes zweeg.
Willen ze dus echt iets van betekenis worden, iets dat er echt toe doet, moeten ze dringend een eigen koers gaan varen en dit zowel op economisch en militair gebied en niet altijd wachten op de goedkeuring van de VS, die handelen enkel uit eigenbelang.

Wil.

28 sep 2024, 23:16

Rusland heeft het héél moeilijk om nog geldschieters te vinden in de internationale markt.
Tijdens het 2e kwartaal werd maar 30% van de aangeboden obligaties gekocht door internationale beleggers. Nochtans biedt RU zo maar even 19% interest op 2-jaars obligaties. Dat is uitzonderlijk hoog.

Waarom is er dan geen interesse? De beleggers stellen zich duidelijk de vraag of ze hun uitgeleend kapitaal nog wel gaan terugzien omdat het slecht gaat met de economie van RU. De inflatie is hoog t.g.v. de sancties en t.g.v. het gebrek aan werkkrachten (te veel jonge mannen naar het front).

Rusland kan zijn oorlogsindustrie voorlopig nog financieren uit de 20 jaar lang opgebouwde spaarpot die de overheid heeft. De bodem van die spaarpot komt in zicht.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

29 sep 2024, 10:05

Nieuwe infanterierekruten van Oekraïne 'bevriezen' in het aangezicht van Russische aanval

Hoge Oekraïense functionarissen zeiden dat een recente mobilisatiecampagne Oekraïne in staat had gesteld om ongeveer 30.000 soldaten per maand te rekruteren sinds mei, toen een nieuwe dienstplichtwet van kracht werd. Dat is vergelijkbaar met het aantal troepen dat Rusland heeft kunnen rekruteren door grote bonussen en royale salarissen aan te bieden.

Maar commandanten op de grond en militaire analisten hebben gewaarschuwd dat de nieuw samengestelde troepen niet erg gemotiveerd zijn, psychologisch en fysiek niet voorbereid zijn, en als gevolg daarvan in een alarmerend tempo worden gedood.

Een commandant, wiens eenheid posities verdedigt rond Kurakhove, waar Russische troepen de afgelopen weken terreinwinst hebben geboekt, zei dat “sommige jongens bevriezen [omdat] ze te bang zijn om op de vijand te schieten, en dan zijn zij degenen die in lijkzakken of ernstig gewond vertrekken”.

Na moeilijke gevechten gaan veel nieuwe dienstplichtigen Awol in, zeiden commandanten. Sommigen keren zo geschokt en uitgeput terug dat ze worden opgenomen in psychiatrische afdelingen.

Verschillende mislukte rotaties in de afgelopen maanden hebben ertoe geleid dat Rusland gemakkelijker dan verwacht terreinwinst boekte in de richting van Pokrovsk.

“We zijn het kwetsbaarst tijdens rotaties,” zei de plaatsvervangend commandant. “Dat is wanneer Rusland kan oprukken... De infanterie is cruciaal voor onze verdediging.”

(Bron: FT - 27/09/2024)
Beslissend voor de uitkomst van dit conflict. Wie is het dichtst bij de bodem....Oekraïne of Rusland?

voorn

30 sep 2024, 01:45

Wat heeft men aan bijna onopgeleide soldaten.
In onze tijd jaren 60 en later werd de eerste linie gevormd door derecent afgezwaaide troepen.

socrates

30 sep 2024, 09:56

Hoe opgeleid was een infanterist na zijn kort verblijf in Turnhout ? Hoeveel geweerkogels had die dan afgevuurd ? Hoevvel kogels had hij bij nacht afgevuurd ?Wanneer is een soldaat klaar om aan het front te overleven ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

voorn

30 sep 2024, 10:19

Hij moest dan nog wel 9 maanden naar een operationele eenheid.

E.T.

30 sep 2024, 10:31

Een soldaat aan het front moet gewoon SAMEN met zijn vrienden, kameraden en lotgenoten onmiddellijk op bevelen reageren ...

socrates

30 sep 2024, 10:48

voorn schreef:
30 sep 2024, 10:19
Hij moest dan nog wel 9 maanden naar een operationele eenheid.
Om bv. barman te worden in de mess off. of chauffeur van de korpsoverste, of klusjesman; mogelijk werd er op manoeuvers wat meer wapengekletter gehoord en in de BSD meer dan in België, maar al met al was de infanteriesoldaat zeker niet klaar voor een oorlogssituatie.

socrates

30 sep 2024, 10:57

E.T. schreef:
30 sep 2024, 10:31
Een soldaat aan het front moet gewoon SAMEN met zijn vrienden, kameraden en lotgenoten onmiddellijk op bevelen reageren ...
Ja maar als je lotgenoten ook niet weten wat er moet worden gedaan kan je; door die na te doen, enkel maar samen omkomen.
Israël heeft elk militair conflict gewonnen, soldaten mannen en vrouwen moeten daar wel veel langer in dienst, worden grondig opgeleid en zijn meestal ook sterk gemotiveerd. Dat kon van een Belgische "zandkruiper" niet worden verwacht.

Fred1950

30 sep 2024, 11:51

Ik ben tijdens een oefening ooit eens in een hinderlaag gelopen. Plotseling begonnen er een paar vanachter een berm op mij te schieten. Ik riep terug "'t Is al goed , ik ben al tien keer dood". En toen "schoten" allen in een lach. :)

Ander feit tijdens een nachtelijke oefening met FAL. Boeffers liepen met een Vigneron rond in mitraillette stand. Plots zag ik vanuit de struiken een vlammende Vigneron die al zijn kogels op mij afvuurde. Ik liet mij vallen en begon rustig mijne FAL te herladen , en omdat ik niet bewoog kwam de boeffer met trillende stem naar mij toegelopen met de vraag "is alles OK ?" :D Die had IK eens doen schrikken , zie ! :twisted:

Eigenlijk waren dat heel plezante tijden ..... :wink: waarbij ge eens goed het varken kon uithangen.

Ik ben ooit eens tijdens een oefening met smoking vest plat op de buik door de modder gekropen , kwestie om eens te weten hoe dat "voelde" en om te weten hoe waterdicht die rommel was. Commentaar van een boeffer : "dat is niet de bedoeling , zover moet ge het ook weeral niet drijven". :D

Wil.

30 sep 2024, 14:17

De weerman op de RU staatszender is een handpopje van Poetin. Dat heeft hij eerder al bewezen.
In de volgende video gaat hij volledig los: hij laat de kijkers weten dat het weer de volgende weken gunstig zal zijn om een atoomwolk naar het Westen te doen drijven.
Let op zijn intonatie en krachtige toon. Misschien komt hij bij Kim Jong Un nog wel in aanmerking als tweede weerman/nieuwslezer, want daar kennen ze er ook wel iets van.

Hongersnood - ijskoude periodes enz. Het weerbericht is daar toch een beetje anders dan bij ons :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer

30 sep 2024, 14:19

20 X pompen gij. Betweters of einzelgangers werden meteen geviseerd, je moest steeds in groep werken. Fysieke training was er genoeg bij, drinken ook mss omdat het in groep was.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

voorn

30 sep 2024, 16:09

Onze miliciens deden het nog niet zo slecht
Mijn regiment het 4de Lanciers, hebben meermaals de Canadien Army Troffee gewonnen.

Charlie Maru

30 sep 2024, 16:21

Hij gaat zijn manschappen nog eens aanvullen....

HLN:
Poetin roept ook deze herfst Russen op voor dienstplicht: 133.000 mannen beginnen aan legerdienst

De start van de herfst gaat in Rusland gepaard met een nieuwe dienstplichtcampagne. Daarvoor heeft president Vladimir Poetin een decreet ondertekend. Concreet zullen 133.000 Russen worden opgeroepen om aan hun verplichte legerdienst te beginnen.

https://www.hln.be/buitenland/poetin-ro ... ~a3cf318f/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

30 sep 2024, 16:35

In Rusland geldt de militaire dienstplicht voor alle mannen van 18 tot 30 jaar die geen reservist zijn. Zij krijgen een basistraining en draaien nadien een jaar mee in het leger, maar worden niet ingezet in Oekraïne. Op het ontduiken van de dienstplicht staat een gevangenisstraf van maximaal twee jaar.

Rusland roept elk jaar tweemaal dienstplichtigen op voor hun legerdienst: een keer in de lente en een keer in de herfst. In maart riep Moskou al 150.000 soldaten op. Deze herfst komen er daar nog 133.000 bij. Op het einde van het jaar zal Rusland in totaal dus 283.000 mannen hebben opgeroepen. Vorig jaar waren dat er maar 130.000.

Het ministerie van Defensie zal binnenkort ook een document publiceren dat het ontslag regelt van de Russen die hun basislegerdienst achter de rug hebben. Maar in plaats van het leger de rug toe te keren, kunnen die soldaten zich ook aanmelden om in Oekraïne te gaan vechten. De Russische autoriteiten zouden grote druk uitoefenen op de afzwaaiende dienstplichtigen om daarvoor een contract te ondertekenen.
En daarvoor zwaait Rusland met die financiële tegemoetkoming terwijl ze in Oekraïne de mannen van dienstplichtige leeftijd van straat plukken en verplichten te gaan vechten.
En die afzwaaiende dienstplichtigen die zich onder grote druk (wat dat ook moge zijn :roll:) aanmelden (contract) om te gaan vechten in Oekraïne beschouwen de Russen als vrijwilligers.....het is maar hoe je het bekijkt.

Het verschil:

Oekraine:

Aan het front in Donetsk vertelden vier commandanten, een plaatsvervangend commandant en bijna een dozijn soldaten van vier Oekraïense brigades aan de Financial Times dat de nieuwe dienstplichtigen niet over de basisvaardigheden en motivatie beschikken en dat ze vaak hun posities ontvluchten als ze onder vuur komen te liggen.

Rusland:

In Rusland geldt de militaire dienstplicht voor alle mannen van 18 tot 30 jaar die geen reservist zijn. Zij krijgen een basistraining en draaien nadien een jaar mee in het leger, maar worden niet ingezet in Oekraïne.