resultaten onderwijs
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Onzin Fred. Ik heb een Kobo Elipsa van 10,3 inch en met een bijhorende stylus kunt ge zoveel aantekeningen maken als je wilt op op het even welke plaats. Je kunt hele teksten maken, technische tekeningen construeren etc. Je kan je eigen handschrift vervolgens heel simpel omzetten in gedrukte tekst. Je loopt gewoon achterJa maar , ge kunt er met geen stabilo boss op kladderen en al evenmin aantekeningen in de rand ervan maken.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Neen, dat is het niet . De achteruitgang qua taalkennis en het gebruik van die taal loopt gelijk met de ontlezing en het enorm toegenomen schermgebruik. Ik heb meerdere malen de TAS toetsen ( Taalvaardigheids Toetsen begin Secundair onderwijs) mee afgenomen en de leerlingen die thuis gestimuleerd werden op taal- en leesgebied scoorden steeds aanzienlijk beter. Uiteraard spelen andere factoren ook mee ( omgeving, thuistaal, motivatie...)eerder uitzondering dan regel.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
En zijn dat allemaal dingen die ge nodig hebt om te "studeren" ? Hoeveel seconden duurt het om van blz 100 naar blz. 15 terug te keren ? Zoals ik als schreef , ik zou al 3 tablets nodig hebben om deftig te kunnen werken. Ik schrijf voor het ogenblik een "app" voor Smartphone , en hierbij staan er steeds twee PC's open. Het "swappen" van de ontwikkelings omgeving ( de IDE ) naar een ander open staand programma op dezelfde PC is al voor mij een bron van ergernis.frits1955 schreef: ↑07 dec 2024, 15:08Onzin Fred. Ik heb een Kobo Elipsa van 10,3 inch en met een bijhorende stylus kunt ge zoveel aantekeningen maken als je wilt op op het even welke plaats. Je kunt hele teksten maken, technische tekeningen construeren etc. Je kan je eigen handschrift vervolgens heel simpel omzetten in gedrukte tekst. Je loopt gewoon achterJa maar , ge kunt er met geen stabilo boss op kladderen en al evenmin aantekeningen in de rand ervan maken.![]()
Jongleer niet met merknamen , dat is je eigen zand in de ogen strooien. Kunt ge ook een extra papierke met je aantekenigen in die e-reader schuiven , of moet ge dat eerst inscannen en met OCR software omzetten om het als een extra blz. te kunnen toevoegen ?
Het is niet omdat het eigentijds en "modern' met de tijd mee is , dat het ook "goed" is. Ik ben geen naloper en laat me niet verleiden tot modern prullerarij. Ik haat smartphones omwille van al de toeters en bellen. De "app" die ik voor het ogenblik omtwikkel gaat een extensie zijn van het dashboard van mijn eigen electrische Kangoo die op zich een dashboard heeft dat lijkt op dat van een Austin Mini uit de jaren '60. Voor iets anders gaat mijn smartphone niet gebruikt worden , die bevat zelfs geen SIM kaart.
Daar kan de school en zijn leerkrachten iets aan doen. Laat kinderen zelf voor de klas toneel spelen , verhalen vertellen , DOE ze praten in het nederlands. De medeleerlingen zullen hen wel de "correcte" taal en woordenschat bijbrengen. Wat wordt er nu nog gedaan tijdens de uren "nederlandse taal " , "werkelijkheidsondericht" ? Doe ze praten over onderwerpen waar ze de nieuwe woordenschat voor nodig hebben , en maak de onderwerpen zooo interessant dat ze nadien tijdens de rustpauzes op de speelplaats nog verder goesting hebben om erover te discussieren ( en waarvoor ze in hun "vreemde" taal geen woordenschat hebben ) . Er bestaan onderwerpen genoeg waarover gepraat kan worden met een "nieuwe" woordenschat ( bvb. over het klimaat ... )frits1955 schreef: ↑07 dec 2024, 15:14Neen, dat is het niet . De achteruitgang qua taalkennis en het gebruik van die taal loopt gelijk met de ontlezing en het enorm toegenomen schermgebruik. Ik heb meerdere malen de TAS toetsen ( Taalvaardigheids Toetsen begin Secundair onderwijs) mee afgenomen en de leerlingen die thuis gestimuleerd werden op taal- en leesgebied scoorden steeds aanzienlijk beter. Uiteraard spelen andere factoren ook mee ( omgeving, thuistaal, motivatie...)eerder uitzondering dan regel.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 dec 2024, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Lezen het moet je stimuleren
Ik kreeg elke week een Robbedoes in. de eersste jaren LO
En voor de onderwijzers....het moet in het bloed zitten
Jaren opleiding gegeven in de chemie
Al moest ik bij sommigen 10 keer het proces tekenen en uitleggen
van technologie en fysica
Ik had wel het voordeel de nieuwelingen waren wel gemotiveerd
Ik kreeg elke week een Robbedoes in. de eersste jaren LO
En voor de onderwijzers....het moet in het bloed zitten
Jaren opleiding gegeven in de chemie
Al moest ik bij sommigen 10 keer het proces tekenen en uitleggen
van technologie en fysica
Ik had wel het voordeel de nieuwelingen waren wel gemotiveerd
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Het niveau van kennis (in het algemeen) dat nu wordt aangeleerd aan de jeugd zal ook het niveau zijn van de toekomstige leerkrachten want zij zitten nu nog op de schoolbanken aan wie men nu deze kennis probeert over te brengen. En zo blijven we in een vicieuze circel zitten.
Denk daar maar eens over na.
-
Daar ben ik me al zeer sterk bewust van. Daarom dat ikzelf al heel vroeg , zelfs nog vóór mijn tienerjaren , aan zelfstudie ben begonnen.Dicksy schreef: ↑07 dec 2024, 16:02Het niveau van kennis (in het algemeen) dat nu wordt aangeleerd aan de jeugd zal ook het niveau zijn van de toekomstige leerkrachten want zij zitten nu nog op de schoolbanken aan wie men nu deze kennis probeert over te brengen. En zo blijven we in een vicieuze circel zitten.
Ge moet maar eens een vader hebben die beweert dat "de kolen op de maan opgebrand waren" , toen ik hem de vraag stelde waarom de maan amper licht gaf in vergelijk met de zon.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Door de lat op de grond te leggen (inclusiviteit) wordt de leerstof op het niveau gelegd van de zwakste leerling van de klas want hij moet ook over de lat. Het niveau van de sterkste leerlingen wordt hierdoor naar beneden gehaald (in plaats van hen te stimuleren) en gedegradeerd tot het niveau van de zwakste schakel.door Fred1950 » 18 minuten geleden
Daar ben ik me al zeer sterk bewust van. Daarom dat ikzelf al heel vroeg , zelfs nog vóór mijn tienerjaren , aan zelfstudie ben begonnen.
En uit deze pool moeten dan de leerkrachten komen die het niveau van het onderwijs naar een hoger level moeten tillen.
En als dit het niveau van het (ons) onderwijs moet weergeven dan begrijp ik volledig dat we niet meer (wereld) top zijn. Als deze test al niet meer lukt:
Hoe goed beantwoord jij vragen over wiskunde en wetenschappen uit het internationaal TIMSS-onderzoek?
De wiskunde- en wetenschapskennis van Vlaamse tienjarigen is opnieuw gezakt. Dat blijkt uit het internationaal TIMSS-onderzoek. Hoe moeilijk is de test? Beantwoord deze zeven vragen en ontdek hoe jij scoort.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Ook in onze studietijd was er een hoop balast waar ge niks met waard.
Twee keer bij de Romeinen begonnen.
zelfs in het hoger onderwijs integralen tot ge er zot van werd. En dan kom je op de engeneering
en daar hebben ze een integrator voor de produktie over 24 uur te berekenen
Twee keer bij de Romeinen begonnen.
zelfs in het hoger onderwijs integralen tot ge er zot van werd. En dan kom je op de engeneering
en daar hebben ze een integrator voor de produktie over 24 uur te berekenen
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Fred1950 schreef: ↑07 dec 2024, 15:05Het toverwoord racisme is weer gevallen. Leg mij eens uit hoe je les kan geven aan 20 leerlingen waarvan er 18 geen nederlands kennen alsook waar er thuis geen nederlands wordt gesproken. Mijn dochter staat in het onderwijs en tijdens oudercontact is er een oudere broer bij om te vertalen aan de ouders. Als ze dan zegt dat hun kind hopeloos achter is omdat er thuis niet geoefend wordt dan beginnen de ouders te lachen omdat wie weet wat die broer vertaald heeft. Heeft niets met racisme te maken maar met realiteit.frits1955 schreef: ↑07 dec 2024, 14:04Wat dat "talen' betreft : kinderen , en al zeker tot hun 10-de , leren heel snel een andere taal. Ik heb in mijn kinderjaren met 8-jarigen gespeeld die al perfect "bilingue" waren. De schuld van het falen van onderwijs leggen bij kinderen die geen Nederlands kennen is een vorm van racisme .... Punt !
-
-
Fred1950 schreef: ↑08 dec 2024, 10:02Daar is het al deels te laat voor. De meeste mensen hebben hier al 25-30 jaar geleden voor gewaarschuwd dat het onderwijs achteruit gaat gaan door de onkunde van het nederlands bij de nieuwkomers. De politiekers hebben er hier binnengehaald en ervoor gezorgd dat het allemaal kon door hun snelbelgwet en de gezinshereniging, allemaal maar om stemmen te ronselen.
-
Dikke zever , en vooral laksheid / luiheid van de onderwijsinstellingen. Ik heb nog een taalbad voor het Duits ondergaan , en dat was op zaterdagvoormiddag. Het onderwijs moet taalbaden Nederlands inrichten , desnoods naschools , en al wie het Nederlands niet verstaat , die wordt gebuisd en moet de jaren overdoen tot wanneer die slagen , al zitten daar dan 18-arigen tussen de 12 jarigen. Doe eens zoals de Chinezen met hun driloefeningen in hun scholen. De politiek is incompetent om dergelijke problemen op te lossen , en dus moet het initiatief van onderuit komen. Het "gemekker" en de banvloeken van racisten en andere VB'ers is alleen maar olie op het vuur , ze lossen niets op , ze verdiepen alleen maar kloven ....Odulleke schreef: ↑08 dec 2024, 10:57Daar is het al deels te laat voor. De meeste mensen hebben hier al 25-30 jaar geleden voor gewaarschuwd dat het onderwijs achteruit gaat gaan door de onkunde van het nederlands bij de nieuwkomers. De politiekers hebben er hier binnengehaald en ervoor gezorgd dat het allemaal kon door hun snelbelgwet en de gezinshereniging, allemaal maar om stemmen te ronselen.En leg me eens uit hoe je dat probleem gaat oplossen ...
( ge moet eens deftig leren "quoten" , het trekt op niets ).
-
[/quote]
[/quote]
Ik moet juist niets. Je kan mijn posts toch lezen, wat is dan het probleem. We zijn allemaal niet zo intelligent zoals jij hé.
Ge moet niet vergelijken met Chinezen en Duitsland we zitten hier in België. Als de politiek te laks is om de mensen te verplichten om Nederlands te leren dan is het zeker de taak van de scholen niet. Hier om de hoek is een moskee waar elke zaterdag en zondag les wordt gegeven in het arabisch aan lagere schoolkinderen, als ze daar dan om te beginnen al eens nederlands zouden aanleren.
[/quote]
Ik moet juist niets. Je kan mijn posts toch lezen, wat is dan het probleem. We zijn allemaal niet zo intelligent zoals jij hé.
Ge moet niet vergelijken met Chinezen en Duitsland we zitten hier in België. Als de politiek te laks is om de mensen te verplichten om Nederlands te leren dan is het zeker de taak van de scholen niet. Hier om de hoek is een moskee waar elke zaterdag en zondag les wordt gegeven in het arabisch aan lagere schoolkinderen, als ze daar dan om te beginnen al eens nederlands zouden aanleren.
-
Ziet ge bovenaan niet wat ik bedoel. Het is echt niet moeilijk , en ge moet eerst op "voorbeeld" klikken vooraleer iets definitiefs te posten.Ik moet juist niets. Je kan mijn posts toch lezen, wat is dan het probleem. We zijn allemaal niet zo intelligent zoals jij hé.
In denk dat er in moskeeën veel Koran onderwijs wordt gegeven , en ge kunt dat niet in het Nederlands proberen te doen. Een moskee is als een kerk , daar heersen andere gewoontes en gebruiken.
Het is eigenlijk wel een taak van het onderwijs om Nederlands aan te leren. Wij leerden er vroeger toch ook om "beschaafd" te praten , te lezen , en herinner u al de rotzooi als "onderwerp" , "werkwoord" , "meewerkend en lijdend voorwerp" , "vervoegingen" , de "dt" regels , enz ... enz ... Geef dat soort Nederlands aan diegenen die er geen snars van verstaan tot wanneer ze er blauw van uitslaan , ze zullen mettertijd wel inzien dat er geen ander alternatief is dan het Nederlands machtig te worden.
Hoeveel kinderen blijven er naschools in de "studie" wachten op hun ouders of op de trein/bus. Dat is allemaal tijd waarbij bvb. een gepensioneerde leerkracht met een flexi job op dat moment de leerlingen kan optrommelen , al was het maar om Nederlandse teksten door anderstaligen "trachten" te doen voorlezen. Er bestaan echt honderden manieren om het "probleem" aan te pakken , maar daar bestaat geen initiatief en inzet meer voor tenzij dat het door een stelletje idiote politiekers wordt verplicht. Arm Vlaanderen.