resultaten onderwijs

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

16 jan 2025, 15:26

Een oud collega van mij heeft tijdens zijn periode als officier werktuigkundige ter LO.
Een piston moesten trekken op een Belgisch fregat.De marine was niet in staat dit uit te voeren

Fred1950

16 jan 2025, 18:16

Wil. schreef:
16 jan 2025, 14:21
....
Er moeten ambtenaren zijn die bepalen waar die wegen zullen lopen, anders is het het recht van de sterkste dat bepaalt waar een huis onteigend wordt. Wie legt de wet op als er moet onteigende worden? Ambtenaren.

Als er discussie is tussen wegenbouwers en eigenaren, wie beslist dan? Een ambtenaar.

Ik maak slechts voor dit ene idee (wegen bouwen) duidelijk dat er een heel aantal draden lopen naar de ambtenarij. Zonder een fatsoenlijk werkende (!!!!) ambtenarij gaat heel het land om zeep.
Ambtenaren bepalen dat , maar de meesten hebben niet eens de competentie ervoor. Een discussie tussen de staat en de onteigende wordt meestal beslecht ten gunste van de staat EN hun vriendjes . "Ventilus" was omstreden en de "vriendjes" ( Elia en wie nog allemaal ) hebben bepaald dat de leidingen niet ondergronds mochten komen. Is dat beslist door een ambtenaar vanachter zijn bureauke ? Nee hoor .......
Odulleke schreef:
16 jan 2025, 14:57
.....
Als ik al uw quotes hier lees vind ik u een stuk arroganter dan de ambtenaren. Ik heb 40 jaar GEWERKT in de grootste Belgische werkplaats van de NMBS. ...
De NMBS is een bedrijf , een Naamloze Venootschap die geleid wordt zoals elk ander privé bedrijf. Dat het daar soms flagrant misloopt ligt aan de leiding. Dat u zichzelf hierdoor " ambtenaar" voelt is uw zaak , voor mij ben je geen ambtenaar meer , maar een werknemer. Dat werkemers bij de NMBS nog altijd betaald worden en pensioen krijgen zoals ambtenaren is historisch gegroeid toen het nog voor 100 % een staatsbedrijf was.

Ik ga het nog eens herhalen , en dan stop ik ermee : ambtenaren moet men op het gebied van verloning en pensioen gelijkschakelen met werknemers in de privé. Geen privileges , dat is eerlijk en rechtvaardig.

werewoef

16 jan 2025, 22:25

Ik ben het totaal eens met Benq ? Maar dees heet geen achterstallig loon, maar een uitgesteld loon . In de jaren zestig was iedereen die aan de staat ging werken, iemand die van hout geen pijlen wist te maken . Vergelijk maar eens toens het verschil in met het loon van een technisch ingenieur aan de staat en de privé .Indertijd werd er gelachen met ons " soldaten-preeke " en nu segenwoordig , loopt men de benen vanonder hun gat , om aan de overheid te mogen werken . En dan nog iets ; de horeca gaat te lijden hebben over de oude wandelaars en fiets toeristen , die geen geld meer gaan over hebben om een halte te doen aan een baan - café en ijssalon . In de jaren vietig was het een keuze tussen een vaste vlakke loopbaan bij de staat of in de privé . En nu is er een jaloersheid en nijd over ons pensioen . Niet te vergeten dat die hogere lonen van de staatsambtenaren serieus waren belast . Ik herinner mij dat ze 56% afhielden van zondagswerk , vakantiegeld en eindejaarspremie !! Of huurde gijlie nie goed, hé mijn joengens . :x

werewoef
AMEN en AUM

Odulleke

17 jan 2025, 07:49

:evil:
Laatst gewijzigd door Odulleke op 18 jan 2025, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

benq

17 jan 2025, 08:15

Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:
16 jan 2025, 18:16

De NMBS is een bedrijf , een Naamloze Venootschap die geleid wordt zoals elk ander privé bedrijf. Dat het daar soms flagrant misloopt ligt aan de leiding. Dat u zichzelf hierdoor " ambtenaar" voelt is uw zaak , voor mij ben je geen ambtenaar meer , maar een werknemer. Dat werkemers bij de NMBS nog altijd betaald worden en pensioen krijgen zoals ambtenaren is historisch gegroeid toen het nog voor 100 % een staatsbedrijf was.

Ik ga het nog eens herhalen , en dan stop ik ermee : ambtenaren moet men op het gebied van verloning en pensioen gelijkschakelen met werknemers in de privé. Geen privileges , dat is eerlijk en rechtvaardig.
De NMBS is geen bedrijf zoals een privébedrijf. Stop nu eens met larie te verkopen. Bij de NMBS is er veel te veel politiek gemoeid en vriendjespolitiek, ook bij grote aankopen zodat niet steeds naar het economische wordt gekeken. Vertel mij uw loon eind jaren 70 en ik zal het mijne ook vertellen. Dat zal een pak lager zijn maar men zegde, jamaar jullie hebben later een goed pensioen. Hetgeen werewoef hier neerschrijft staat dichter bij de waarheid dan uw zever.

Ach Odulleke, niks van aantrekken, Fred1950 heeft het verstand van het achtereind van een varken. :lol: :lol:
Ik trek het mij niet aan en geniet van mijn pensioen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Odulleke

17 jan 2025, 08:17

benq schreef:
17 jan 2025, 08:15
Ach Odulleke, niks van aantrekken, Fred1950 heeft het verstand van het achtereind van een varken. :lol: :lol:
Ik trek het mij niet aan en geniet van mijn pensioen.
Awel ik ook. Trouwens Fred1950 wijkt af van het onderwerp om zijn gal te spuwen over de ambtenaren. Het onderwerp is het onderwijs.

voorn

17 jan 2025, 08:36

Het grote probleem is zoals bij alle ambtenaren staat;provincie;stad enz
Veel bazen en directeurs en de rest kan het onderbemand oplossen

Fred1950

17 jan 2025, 09:32

Odulleke schreef:
17 jan 2025, 08:17
...
Awel ik ook. Trouwens Fred1950 wijkt af van het onderwerp om zijn gal te spuwen over de ambtenaren. Het onderwerp is het onderwijs.
Ik heb hierboven geschreven dat ik ermee stop. Ambtenaren , dus ook leerkrachten , schakelt men op het gebied van verloning en pensioen gelijk aan de wetten en praktijken zoals in de privé , en dus ook de plafonnering. Waarom moet dat anders zijn ?

Odulleke schreef:
.....
De NMBS is geen bedrijf zoals een privébedrijf. Stop nu eens met larie te verkopen. Bij de NMBS is er veel te veel politiek gemoeid en vriendjespolitiek,.....
En vindt ge dat allemaal normaal ? :roll:

Ik heb het eventjes opgezocht ... mijn bruto wedde werd contractueel op 14/08/1973 vastgelegd op 19.632 BEF bruto per maand als beginnend technisch ingenieur bij Siemens. En nu jij , ik ben curieus ..... ( en hou je aan je woord ).

Deel door 40 als ge niet meer in BEF'kes denkt :lol: -- dus 490,8 Euro bruto per maand anno jaren '70...

Odulleke

17 jan 2025, 09:55

:D
Laatst gewijzigd door Odulleke op 18 jan 2025, 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

17 jan 2025, 10:19

Voor mijn legerdienst in 68 in de industrie bij ENI gewerkt aan 56 fr/uur in de petrol had men meer dan 70fr

Fred1950

17 jan 2025, 10:26

Odulleke schreef:
17 jan 2025, 09:55
Fred1950 schreef:
17 jan 2025, 09:32

En vindt ge dat allemaal normaal ? :roll:

Ik heb het eventjes opgezocht ... mijn bruto wedde werd contractueel op 14/08/1973 vastgelegd op 19.632 BEF bruto per maand als beginnend technisch ingenieur bij Siemens. En nu jij , ik ben curieus ..... ( en hou je aan je woord ).

Deel door 40 als ge niet meer in BEF'kes denkt :lol: -- dus 490,8 Euro bruto per maand anno jaren '70...
Amaai Fred1950 zoveel, mijn eerste nettoloon bij de NMBS als bezitter van een diploma hoger onderwijs van het korte type was netto 12225 Bfr, dus omgerekend een goede 300 euro. Was ik jaloers op de meerverdieners? Nee hoor maar jij bent wel jaloers op de hogere ambtenarenpensioenen. Jaloersheid is een slechte eigenschap.
Ik schreef over bruto, Daar bleef ongeveer 60 % van over , dus ongeveer 11.779 BEF netto. En mijn diploma hoorde bij het "lange type" wat ook normaal iets meer betaald moest worden. Jij verdiende dus grosso modo niet meer , maar ook niet minder , dan als je in de privé had gewerkt.

Dat fabeltje van "uitgesteld loon" houdt ook geen steek. Je hebt het geld nodig al je jong bent om een gezin te stichten , een huis te bouwen enzovoort .... niet als je al op pensioen gaat. Waarvoor heb je op pensioen nog een hoog inkomen nodig ?

frits1955

17 jan 2025, 10:52

k ga het nog eens herhalen , en dan stop ik ermee : ambtenaren moet men op het gebied van verloning en pensioen gelijkschakelen met werknemers in de privé. Geen privileges , dat is eerlijk en rechtvaardig.
Deze discussie is geblaat in de wind als je weigert rekening te houden met de extralegale voordelen die alom aanwezig zijn in de privésector. Om maar iets te zeggen: 75% van de (echte/zelfverklaarde) ingenieurs bolt rond met een salariswagen, net zoals meer dan 25% van de bedienden (!) in de privésector. Hoeveel honderden eurotjes per maand zijn dat, Fred - 400? 500? Moet ik dan ook nog beginnen over loonbonus, groepsverzekering ( 70 tot 80% van de werknemers in de privé), hospitalisatieverzekering ( vaak voor alle gezinsleden,) GSM, laptop en internetabonnement, cafétariaplannen etc.
Als je wilt praten over verloningen/pensioen moet je niet doen alsof het bovenstaande niet bestaat.

Wil.

17 jan 2025, 11:03

In 1973 lag de belastingvrije drempel op ongeveer 20.000/maand. Dat wil zeggen dat er géén belasting werd afgehouden op dat loon.

Wie een loon had waarop 40% belasting werd ingehouden, die zat in de hoge inkomstencategorieën.

Fredje beweerde hogerop dat op zijn beginnersloon 40% belasting werd ingehouden hoewel dat loon onder de belastbare norm lag. Wat zeggen we dan tegen Fred? Dikke ....
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

benq

17 jan 2025, 11:10

Wil. schreef:
17 jan 2025, 11:03
Wat zeggen we dan tegen Fred? Dikke ....
aanvullend, Dikke achter uw 4 puntjes moet het woord "zever" staan :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950

17 jan 2025, 11:53

frits1955 schreef:
17 jan 2025, 10:52
.....

Deze discussie is geblaat in de wind als je weigert rekening te houden met de extralegale voordelen die alom aanwezig zijn in de privésector. ...
Die waren ten tijde toen ik ( en jij waarschijnlijk ook ) begon te werken er helemaal niet. Die extra legale voordelen worden ten dele betaald door de staat ( dus met belastingsgeld ) en "compenseren" een lager loon/wedde dat normaal uitbetaald zou moeten worden. Bedrijven passeren 2 x langs de kassa , 1/ ze moeten minder belastingen en RSZ betalen omdat de bruto weddes lager zijn , 2/ ze krijgen ook nog eens subsidies voor het uitdelen van die salariswagens. Indertijd konden we ook extra-pensioen sparen en betalen voor een groepsverzekering , maar je moest daar wel een deel zelf van betalen naast wat het bedrijf ervoor betaalde. Ik heb al die dingen aan mij laten voorbij gaan en o.a. dat extra-pensioen voortijdig laten terug betalen. Ik had dat geld nodig , en toen bracht het op de bank meer op dan wat ik er later voor in de plaats had kunnen krijgen. Dat is allemaal maar schone schijn om werknemers zoet te houden , maar echt veel voordelen heb je er niet aan.