Energieprijzen
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
Dat is nu het antwoord van een genie, klaar en duidelijk.
Ik weet nog een goede : ik kan alle problemen in de wereld oplossen, maar ik zeg niet hoe.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De helft van wat ik per maand betaal gaat naar de netbeheerders en naar de staat als "bijzondere accijns". Maak dit gratis , en compenseer dit door de subsidies aan de Fernand Hutsen & Co. en aan "den petrol"
af te schaffen. Met wat men nu aan subsidies uitdeelt kan men meer dan de kas van de netbeheerders spijzen. Weet je dat "producenten" die meer dan 10 kW aan zonnepanelen / windmolens hebben liggen nog steeds groenestroom certificaten uitbetaald krijgen ? En dat is niet de schuld van de sossen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
In 2023 bedroeg het aandeel hernieuwbare energie in het bruto energiegebruik in Vlaanderen 10,8%, een stijging met 1,9% ten opzichte van 2005. In Wallonië is het niet beter.Fred1950 schreef: ↑07 feb 2025, 09:55Maak dit gratis , en compenseer dit door de subsidies aan de Fernand Hutsen & Co. en aan "den petrol"
af te schaffen. Met wat men nu aan subsidies uitdeelt kan men meer dan de kas van de netbeheerders spijzen. Weet je dat "producenten" die meer dan 10 kW aan zonnepanelen / windmolens hebben liggen nog steeds groenestroom certificaten uitbetaald krijgen ? En dat is niet de schuld van de sossen.
belgië heeft zich geëngageerd om tegen 2030 niet minder dan 21,7% hernieuwbare energie in het eindverbruik te halen en dit in overeenstemming met de doelen die de EU heeft gesteld. Wordt dat niet gehaald, dan zullen we dat voelen via 'negatieve maatregelen' die de EU kan nemen tegen slechte leerlingen.
Samengevat: van 2005 tot 2023 zijn we met 1,9% gestegen en halen we al 10.8%
De volgende 5 jaar gaan we dat hernieuwbaar verbruik moeten verdubbelen.
En Sof stelt voor dat we dat moeten doen zonder grote opwekkers als Huts en co. enige subsidie te geven. Mij goed. Laat je plan dan maar eens horen, Sof.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
1/ Ge moet regelmatig dit https://app.electricitymaps.com/zone/BE/72h/hourly eens bekijken. Bijna dagelijks is onze productie "groen" , hetzij door windmolens en/of door zonnepanelen. Je mag NU ook onze kerncentrales eens als "groen" beschouwen.Wil. schreef: ↑07 feb 2025, 10:27......
Samengevat: van 2005 tot 2023 zijn we met 1,9% gestegen en halen we al 10.8%
De volgende 5 jaar gaan we dat hernieuwbaar verbruik moeten verdubbelen.
En Sof stelt voor dat we dat moeten doen zonder grote opwekkers als Huts en co. enige subsidie te geven. Mij goed. Laat je plan dan maar eens horen, Sof.![]()
2/ Fernand Huts zijn panelen zijn al lang terugbetaald geweest door de subsidies in het verleden. Met de opbrengst van de verkochte stroom koopt hij nu peperdure schilderijen als een "appeltje voor de dorst". De andere gesubsidieerde zonnepaneelbezitters ( o.a. banken ) en windmolen beheerders zullen voor Fernand Huts niet moeten onderdoen. Die hebben allen nu ook geen nood meer aan subsidies ....
Ik stel ook voor dat men het 300.000 jaar stralend extreem gevaarlijk kernafval in De Wever zijn tuin deponeert. Dan zijn we daar ook vanaf.
-
Ja, Freddie, ik haal mijn info van Statistiek Vlaanderen. Jij uit je dikke duim en je dromen. Geef me eens wat feiten die jouw visie steunen. Liefst nog beter dan Statistiek Vlaanderen.
Ik herhaal: we gaan de volgende 5 j. de productie moeten verdubbelen. Door woordbreuk te plegen tegenover Huts en co. ga je geen enkele grote investeerder vinden die de nodige euro's op tafel zal leggen om wind, zon, bio of andere energie op te wekken.
De vraag blijft dus onbeantwoord: hoe gaan we dat doel bereiken?

Al wat Vlamingen en hun ambtenaren uitbrabbelen vertrouw ik niet.Wil. schreef: ↑07 feb 2025, 15:07Ja, Freddie, ik haal mijn info van Statistiek Vlaanderen. Jij uit je dikke duim en je dromen. Geef me eens wat feiten die jouw visie steunen. Liefst nog beter dan Statistiek Vlaanderen.
....
-
Neen, Fredje, je schiet tekort, bro. Zowat elke dag krijg jij hier van links en rechts een blauw oog. Ga eens voor de spiegel staan en vraag je af of je goed bezig bent.
De ambtenaren van Statistiek Vlaanderen hebben er geen belang bij om ons 'slechte' cijfers voor te houden. Je vernoemt 'de producenten' die hun cijfers meedelen. Bedoel je Engie en zo, je weet wel: de graaiers? En bedoel je dat we die cijfers meer moeten vertrouwen dan die van Statistiek Vlaanderen?
Bovendien moet je eens nadenken over de zotte praat die je uitkraamt:
"Al wat Vlamingen en hun ambtenaren uitbrabbelen vertrouw ik niet."
Jij bent een Vlaming, dus ...
Nog eens: vraag je af of je goed bezig bent
En hoe komen we aan die ontbrekende 10% hernieuwbare stroom tegen 2030 als je de grote leveranciers zoals Huts tegen de haren gaat strijken?
De ambtenaren van Statistiek Vlaanderen hebben er geen belang bij om ons 'slechte' cijfers voor te houden. Je vernoemt 'de producenten' die hun cijfers meedelen. Bedoel je Engie en zo, je weet wel: de graaiers? En bedoel je dat we die cijfers meer moeten vertrouwen dan die van Statistiek Vlaanderen?
Nog eens: vraag je af of je goed bezig bent

1. Ik krijg geen blauw oog , alleen door uw geklop en soms door MichelN.Wil. schreef: ↑07 feb 2025, 20:01Neen, Fredje, je schiet tekort, bro. Zowat elke dag krijg jij hier van links en rechts een blauw oog. Ga eens voor de spiegel staan en vraag je af of je goed bezig bent.
Nog eens: vraag je af of je goed bezig bentEn hoe komen we aan die ontbrekende 10% hernieuwbare stroom tegen 2030 als je de grote leveranciers zoals Huts tegen de haren gaat strijken?
2. De ambtenaren hebben uiteraard geen belang bij verkeerde cijfers , maar ben jij ervan overtuigd dat ze beschikken over correcte en volledige informatie ? Ik niet , en uit wat die 'electricitymaps' pagina dagelijks toont KAN die 10 % helemaal niet correct zijn. In de zomer is de opgewekte groene energie nog groter dan nu in zoverre zelfs dat de stroomprijzen negatief worden omdat we onze stroom niet kwijt kunnen. Op die momenten liggen de gascentrales compleet stil.
3. Ik loop niet hoog op met de Vlaamse witte-boord ambtenaren , en dat uit ervaring. Ik voel me ook in eerste plaats een wereldburger en op de laatste plaats een Vlaming ( en waarover ik me soms schaam en niet alleen omwille van hun nationalistisch stemgedrag ).
4. Hutske gaat zijn zonnepanelen niet afbreken moest hij geen subsidies meer krijgen.
-
Wat betreft die 'electricitymaps': jij hebt geen gegevens. Je kijkt af en toe en je krijgt "een gevoel" . Wie een beetje wetenschappelijk onderlegd is, beseft dat voortgaan op "een gevoel" volkomen verkeerd is. Het is pas als je alle data bij elkaar brengt dat je met zekerheid iets kunt zeggen. Daar sta jij nog een paar lichtjaar vandaan.
Naar de vuilnisbak, dat argument.
'Hutske' gaat niks afbreken, maar er moet een veelvoud bijkomen van wat er staat, en wie gaat die plaatsen als er geen voordeel te behalen valt, slimmerd? Met wat er nu staat komen we véééél tekort.
Leg het eens uit, aub? Stilte, zeker?
Naar de vuilnisbak, dat argument.
'Hutske' gaat niks afbreken, maar er moet een veelvoud bijkomen van wat er staat, en wie gaat die plaatsen als er geen voordeel te behalen valt, slimmerd? Met wat er nu staat komen we véééél tekort.
Leg het eens uit, aub? Stilte, zeker?

Die 'map' toont ook cijfers nietwaar .... daar komt geen gevoel aan te pas. Neem alle dagen op hetzelfde uur een screenshot van de balken aan de linkerkant , en zet die gegevens om in een grafiek per maad. Daar zijt ge toch straf in , nietwaar.
Investeerders kunnen als ze verstandig zijn een renteloze lening bij een bank bedingen , dan hoeven ze bij de staat en ons niet gaan bedelen. Door de groenestroom certificaten alleen al was Huts zijn zonnepark al na een jaar betaald .... Er kunnen inderdaad nog veel zonnepanelen bijgeplaatst worden. Weet je dat er zonnepanelen bestaan die het licht doorlaten ? Als eens bedacht wat daar mee aangevangen kan worden. Panelen die vertikaal geplaatst worden brengen 's morgens en 's avonds meer op dan panelen op een schuin dak ( vooral in de winter ). Gaat er niet terug een lichtje branden ?
-
Ik hoef niks te doen. JIJ komt hier met wat verzinsels voor de dag. Maak gerust je tabelletjes en dán pas kun je iets aantonen. Maar je bent te lui om dat te doen. Bovendien zou het resultaat wel eens heel anders kunnen zijn dan "jouw gevoel" aangeeft.
Dan zal het vanzelf gaan, hé? Renteloos lenen... hmmm..... hoe verdient de bank daar dan iets aan?? En waarom doen die bedrijven dat niet?Investeerders kunnen als ze verstandig zijn een renteloze lening bij een bank bedingen , dan hoeven ze bij de staat en ons niet gaan bedelen.
Opgepast, genie aan het werk!
Shocking!!!Weet je dat er zonnepanelen bestaan die het licht doorlaten ?
We zijn op zoek naar 10% meer hernieuwbare energie en Sof komt hier voor de dag met lichtdoorlatende panelen... alsof we daarvan nog nooit gehoord hadden.
Vertel me wie ze gaat plaatsen en hoe iemand daardoor rendement behaalt en hoe we zodoende sneller richting 10% extra hernieuwbare energie gaan.
Nog altijd leegte in je antwoorden.
btw, zijn er nog ontwikkelingen te melden omtrent de 12-V batterijen, Fred?

Dat 'electricitymaps' toont in een cirkel het percentage "renewable energy" en dat zakt bijna nooit onder de 10 %. Bewijs jij maar eens je 10,8 %.
Uiteraard lopen de bedrijven niet langs bij de bank als ze "gratis" subsidiegeld van ons kunnen krijgen , pardon , stelen.
En wat de zonnepanelen betreft , waarom zou ik mijn idee hier verder beschrijven en uitwerken als er bij jou niet eens een lichtje opgaat in welke richting ik zou gaan. Samenwerken en brainstormen lukt met jou nooit.
Uiteraard lopen de bedrijven niet langs bij de bank als ze "gratis" subsidiegeld van ons kunnen krijgen , pardon , stelen.
En wat de zonnepanelen betreft , waarom zou ik mijn idee hier verder beschrijven en uitwerken als er bij jou niet eens een lichtje opgaat in welke richting ik zou gaan. Samenwerken en brainstormen lukt met jou nooit.
-
Wanneer je 'af en toe' eens kijkt, dan krijg je misschien de indruk dat we al aan 20% renewables zitten, maar een minitieus bijgehouden reeks van data - d.i. het werk van Statistiek Vlaanderen - bewijst je het tegendeel.
Buikgevoel tegenover feiten.
Je hébt het niet, Fred. Je bewijst dat ook omtrent dit onderwerp weer eens. (12-V batterijen daarentegen .... respect, man).En wat de zonnepanelen betreft , waarom zou ik mijn idee hier verder beschrijven en uitwerken als er bij jou niet eens een lichtje opgaat in welke richting ik zou gaan. Samenwerken en brainstormen lukt met jou nooit.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.