Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

21 jul 2025, 11:06

Wil. schreef:
21 jul 2025, 00:52
Fred1950 schreef:
20 jul 2025, 21:09
(...) zelfs als de bevolking gaat lijden onder een tanende economie. Ze brengen dan graag die "offers".
Denk je? Ik vermoed dat men hem dan weg wil.
Hitler heeft ook meerdere aanslagen overleefd. Dat was niet omdat men graag offers bracht voor het land of voor de leider.
Waarom zouden ze hem weg willen ? Poetin heeft Rusland er terug bovenop gehaald na het uiteenvallen van de SU. De huidige problemen zijn het gevolg van sancties en van boycots , en dat weet de bevolking heel goed. De bevolking weet als geen andere Westerling waarom de Russen Oekraïne zijn binnengevallen.

Wil.

21 jul 2025, 11:17

Denk je niet dat ze deze redenering maken:

'Als Poetin die oorlog niet was begonnen, dan konden we nu nog naar elk land op de wereld reizen, dan hadden we nu nog alle medicijnen die we vroeger hadden, dan waren er niet meer dan één miljoen goed opgeleide mensen vertrokken uit het land. Dan waren die honderdduizenden doden niet gevallen (allemaal jonge mannen), dan waren die bijna één miljoen verminkte mannen er niet geweest, dan zou ons dagelijks eten niet met 25% per jaar duurder geworden zijn. Dan zou onze economie niet bijna dood zijn. '
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

21 jul 2025, 14:29

Wil. schreef:
21 jul 2025, 11:17
Denk je niet dat ze deze redenering maken:

'Als Poetin die oorlog niet was begonnen, dan konden we nu nog naar elk land op de wereld reizen, dan hadden we nu nog alle medicijnen die we vroeger hadden, dan waren er niet meer dan één miljoen goed opgeleide mensen vertrokken uit het land. Dan waren die honderdduizenden doden niet gevallen (allemaal jonge mannen), dan waren die bijna één miljoen verminkte mannen er niet geweest, dan zou ons dagelijks eten niet met 25% per jaar duurder geworden zijn. Dan zou onze economie niet bijna dood zijn. '
Poetin heeft fouten gemaakt :

- 10 jaar te lang gewacht om de rebellen in de Donbas ter hulp te snellen
- Kiev trachten te veroveren voor een regimewissel.

Wat had moeten gebeuren in Kiev ? Daar een opstand tegen de nationalisten organiseren , een soort contra revolutie. Hij had ten rade moeten gaan bij de CIA , die zijn daar heel goed in.

Wil.

21 jul 2025, 15:27

Poetin had gewoon thuis moeten blijven en zich met zijn eigen zaken bezighouden. Dan zouden de Russen de bedenkingen niet hebben die ik hierboven heb neergeschreven.

Ondertussen wordt het er niet beter op:

image.png

voorn

21 jul 2025, 17:06

Als Rusland alle grenslanden moet aanvallen omdat in het grensgebied Russen wonen gaan we richting een WO. Het is toch normaal dat in een grensgebied een gemengde bevolking ontstaat.
Er zullen in Rusland ook wel buurgenoten wonen en werken.

Fred1950

21 jul 2025, 17:24

voorn schreef:
21 jul 2025, 17:06
Als Rusland alle grenslanden moet aanvallen omdat in het grensgebied Russen wonen .....
Het hangt er van af of in die buurlanden er Russen tekort gedaan werden. Dat was in Oekraïne het geval. Als Poetin slim is gaat hij bijvoorbeeld de Russen in Estland een woning en een paspoort bezorgen zodat die naar de "Heimat" kunnen migreren. Dat is de oplossing , en het land van waaruit Russen wegtrekken verliest arbeidskrachten en hun belastingen aan het land.

Wil.

21 jul 2025, 17:31

Fred1950 schreef:
Als Poetin slim is gaat hij bijvoorbeeld de Russen in Estland een woning en een paspoort bezorgen zodat die naar de "Heimat" kunnen migreren. Dat is de oplossing , en het land van waaruit Russen wegtrekken verliest arbeidskrachten en hun belastingen aan het land.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Fred gelooft nog dat het in Rusland beter is dan in om het even welk westers democratisch land dat vroeger bij de Sovjet-Unie hoorde :lol: :lol: :lol:

Het is een bijkomende reden geweest voor Poetin om die oorlog te ontketenen: hij kan het risico niet lopen dat een aangrenzend land groeit en bloeit terwijl daar een democratie in ontwikkeling is.
Heel wat Russen hebben familie in Oekraïne en die Russen horen de verhalen van welstand en groeiende verbetering van hun situatie. Dat is uitermate bedreigend voor een dictator. Liever dan het lot van de eigen bevolking te verbeteren, probeert hij 'de verleiding' van het naburig land in de knop te fnuiken.

"naar hun Heimat terugkeren" :lol: :lol: Mensen toch... Sennet op z'n best :lol:

Fred1950

21 jul 2025, 17:55

Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
Als Poetin slim is gaat hij bijvoorbeeld de Russen in Estland een woning en een paspoort bezorgen zodat die naar de "Heimat" kunnen migreren. Dat is de oplossing , en het land van waaruit Russen wegtrekken verliest arbeidskrachten en hun belastingen aan het land.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Fred gelooft nog dat het in Rusland beter is dan in om het even welk westers democratisch land dat vroeger bij de Sovjet-Unie hoorde :lol: :lol: :lol:
Als Russen er op allerhande manieren worden gespest en bepaalde rechten worden ontzegd is het beter dat ze naar de "Heimat" verhuizen.
Het is een bijkomende reden geweest voor Poetin om die oorlog te ontketenen: hij kan het risico niet lopen dat een aangrenzend land groeit en bloeit terwijl daar een democratie in ontwikkeling is....
Kan niet. Vanaf 2014 steeg de inflatie , de werkloosheid en de staatschuld in Oekraïne. Zie "Economie" op https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekra%C3%AFne Nationalisten zoals die nu in Oekraïne de plak zwaaien hebben geen kaas gegeten van democratie , ze vermoorden liever oppositieleden : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/21 ... in-madrid/ Dat Zelensky maar eens een volksraadpleging organiseert over het al dan niet afstaan van de 4 oblasten en de Krim. Dat zou pas democratie zijn.

voorn

21 jul 2025, 18:19

Als de levensstandaard daar beter als in de heimaat zou ik het wel weten.
Tevens er moet dan wel werk zijn in Rusland.

Wil.

21 jul 2025, 18:47

voorn schreef:
21 jul 2025, 18:19
Als de levensstandaard daar beter als in de heimaat zou ik het wel weten.
Tevens er moet dan wel werk zijn in Rusland.
Die zogenaamde "Russen" hadden voordien al de kans om zich opnieuw te gaan vestigen in het moederland. Ook degenen die in de Baltische staten zijn terechtgekomen, hebben de vrijgeleide om uit te wijken naar Poetinland, maar ... dat gebeurt niet... 8)

Wil.

21 jul 2025, 18:55

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Het is een bijkomende reden geweest voor Poetin om die oorlog te ontketenen: hij kan het risico niet lopen dat een aangrenzend land groeit en bloeit terwijl daar een democratie in ontwikkeling is....
Kan niet. Vanaf 2014 steeg de inflatie , de werkloosheid en de staatschuld in Oekraïne. Zie "Economie" op https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekra%C3%AFne
Ik heb die onzin voorheen al een paar keer naar de prullenmand verwezen. Praat niet over dingen waar je absoluut geen zicht op hebt, Fred. Ik zwijg toch ook over 12-Volt batterijen, hé?

Fred1950

21 jul 2025, 19:19

Wil. schreef:
21 jul 2025, 18:55
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Kan niet. Vanaf 2014 steeg de inflatie , de werkloosheid en de staatschuld in Oekraïne. Zie "Economie" op https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekra%C3%AFne
Ik heb die onzin voorheen al een paar keer naar de prullenmand verwezen. Praat niet over dingen waar je absoluut geen zicht op hebt, Fred. Ik zwijg toch ook over 12-Volt batterijen, hé?
Schiet niet op de pianist , neem Wikipedia in het vizier. Ik haal ook daar maar de informatie vandaan.

Wil.

21 jul 2025, 23:58

Fred1950 schreef:
Schiet niet op de pianist , neem Wikipedia in het vizier. Ik haal ook daar maar de informatie vandaan.
Je moet ook begrijpen wat er staat, anders raaskal je maar wat. In mijn link vind je het nodige om inzicht te krijgen maar als de memory stick vol is, dan kan er niets meer bij.

Fred1950

22 jul 2025, 09:05

Wil. schreef:
21 jul 2025, 23:58
Fred1950 schreef:
Je moet ook begrijpen wat er staat, anders raaskal je maar wat. In mijn link vind je het nodige om inzicht te krijgen maar als de memory stick vol is, dan kan er niets meer bij.
Wat jij schrijft is doorgaans onbetrouwbaar en/of fantasie. De cijfers die Wiki toont worden door het publiek gecontroleerd - en daar kan OOK al iets beweerd worden dat pure fantasie is.

Waarom in godsnaam zou de inflatie door de annexatie van de Krim plots stijgen ? Op de Krim wonen voor 50 % stoute Russen , die kunnen toch niet een economische terugval veroorzaken , of wat denk je :mrgreen: En waadoor steeg dan de staatschuld en de werkloosheid ? Kronkel maar eens in je wijwatervat om de oorzaak hiervan aan te tonen.

voorn

22 jul 2025, 10:20

Alhoewel de Russen 58% van de bevolking van de Krim uitmaakten tegenover Oekrainers en Tartaren is het toegevoegd bij Oekraine. Waarom?
Daar was in 1954 geen enkele denkbare reden voor daar het zelfs van strategisch belang was voor de vloot.