wildgroei Klimopplanten

Vragen/antwoorden betreffende recht.

ghislaine*

30 jun 2025, 11:07

Geachte,
Op de grens van mijn tuin en die van mijn achterbuur, heeft die klimop geplant. Die beplanting onderhoud hij geenszins, zodat mijn afsluiting erdoor overweldigd wordt.
Als ik dan (niettegenstaande ik 86 jaar oud ben), zelf snoei, laten ze de hond los, zodat die blaft van jewelste en de hele buurt op stelten zet ofwel krijg ik opmerkingen dat ik de afval niet langs hun kant mag laten vallen.
Kan iemand mij raad geven.

Hartelijke groeten,
ghis
,

E.T.

30 jun 2025, 11:55

Snoeiafval over de draad kieperen is GEEN goed idee, wel een goed idee, zeker als je 86 ben, is de boel de boel te laten.

De hegge en andere mussen zullen je dankbaar zijn.

Mijn partner gebruikt zijn koptelefoon om gras te kunnen maaien, de hond van de buren maakt je anders horendul

Janna

02 jul 2025, 14:42

beste, als uw buur die klimop geplant heeft moet hij die onderhouden en moogt gij die niet snoeien, zelfs niet aan uwe kant.
Hem vragen, of briefje in zijn brievenbus, om onderhoud van zijn planten waar gij hinder van hebt.
Indien na 14 dagen geen gevolg, nog een verzoekje met vermelding dat ge naar de vrederechter gaat en ook zult aangeven dat hij zijn hond tegen u ophitst.
De sociale dienst van uw gemeente of stad waar u woont kan u hierbij helpen.

Wil.

07 aug 2025, 10:55

Ga niet meer vragen aan de buur om er wat aan te doen, maar ga in stilte over tot actie.

Gebruik 1 kg keukenzout. Vermeng dat met evenveel aarde, zodat alles zwart wordt. Strooi op enkele plaatsen dat mengsel aan de wortels van de klimop. Wanneer op die plaats de klimop kapot gaat, lijkt het toeval.

Herhaal een paar maanden later die werkwijze op een ander plaats.

Einde van de klimop.

Fransooi

18 aug 2025, 09:17

Klassiek gezegde =

"Beter een goede buur
dan een verre vriend
" 8)

benq

19 aug 2025, 08:11

Fransooi schreef:
18 aug 2025, 09:17
Klassiek gezegde =

"Beter een goede buur
dan een verre vriend
" 8)

Een goede buur houd zijn rommel in de gaten
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fransooi

19 aug 2025, 08:47

Dan mogelijk een VERISURE alarm plaatsen...

Dat dan die nalatigheden, van jouw buur kan registreren... :roll:

jeronimo

20 aug 2025, 08:33

Hoe diep is uw tuin.??? Als het doenbaar is laat het groeien.
Een goede buur....een waarheid als een koe . ! ! !
Windt u niet op, niet goed voor een 80+ er.
Misschien ziet hij het zelf in.
Een 90+er.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

zeeganger

21 aug 2025, 08:39

Wel gemakkelijk laat groeien, wij hebben daar het resultaat van op een stuk grond naast een tuin met klimop. Die is beginnen uit te goeien en heeft over de grond zijn takken uitgebreid. Leuk om over te lopen zeg !!!!
Goed opletten want dat is zoals sterke koorden een valgevaar voor iedereen die er over moet.

jeronimo

23 aug 2025, 08:35

Ge hebt gelijk jong....
Klimop is niet in te tomen.
Minstens tweemaal in het jaar snoeien.
Zou men ze op uw eigendom niet mogen afsnijden.?
Maar.... die eigenaar??? heeft die geen plichten.?
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

maior domus

04 dec 2025, 06:22

Ik weet niet hoe het met klimop zit, maar een boom van de buren die over uw eigendom hangt, moogt ge in principe niet zomaar beginnen snoeien. Ge moet eerst toestemming vragen aan die buur. En overeenkomen wie het snoeiwerk doet en wie er eventueel voor betaalt.
Normaal moet uw buur toestaan dat zijn boom gesnoeid wordt, dat zal dus maar een formaliteit zijn, maar beter niet zomaar doen zonder te vragen of aan te kondigen, want dan "verminkt" ge zijn boom.
Als hij zegt, ge moet van mijn boom afblijven, dan zult ge naar de vrederechter moeten gaan, want zijn boom mag u niet overmatig hinderen!

Ik had vroeger erg domme buren, die zonder blikken of blozen mijn mooie boom recht hadden afgeknipt tot op de scheiding. Dat is niet-professioneel én een beschadiging van mijn goederen. Als hij het had gevraagd, zoals het moet, dan had ik de kans gehad om te zeggen ik zal hem zelf snoeien, of ik zal een firma inschakelen die het vakkundig doet en ik zal het betalen.

Er lopen veel te veel lompe mensen rond op deze wereld.

Klimop is geen boom, maar een struik.
Daarvoor kunnen wetten en regels anders zijn.
Klimop is wel woekerend en op termijn heel beschadigend voor constructies.
Groeit onder dekstenen en doorheen oude bakstenen tuinmuren.
Het is werkelijk een vuiligheid die alles kapot krijgt.
Door het grote gewicht (indien niet onderhouden), kan het daken of muren beschadigen, en het trekt muizen aan.
Dat betekent overlast, en uw buur mag u niet die overlast bezorgen!
Kaart het met uw buur aan.
Als hij koppig is: naar de vrederechter.
Ondank is 's werelds loon