Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

25 aug 2025, 21:01

Fred, heb je al opgemerkt dat ik zo goed als nooit een eigen mening geef als het over batterijen gaat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

25 aug 2025, 21:18

Wil. schreef:
25 aug 2025, 21:01
Fred, heb je al opgemerkt dat ik zo goed als nooit een eigen mening geef als het over batterijen gaat?
Waarom zou je dat NIET doen ? :D Ik geef over ALLES een mening ( tenzij het me geen bal interesseert , zoals de islam ) ... :lol:

Odulleke

11 sep 2025, 09:37

Afbeelding

voorn

11 sep 2025, 10:10

Nu blijkt dat een elektrische step een gevaarlijk tuig is.
Het aantal ongevallen blijft stijgen en ook de letsels.
Ook de fat bikes worden als een gevaar bestempeld; zeker als beide tuigen opgedreven worden.
Begin alvast met helmplicht.

Fred1950

11 sep 2025, 10:45

voorn schreef:
11 sep 2025, 10:10
Nu blijkt dat een elektrische step een gevaarlijk tuig is.
Het aantal ongevallen blijft stijgen en ook de letsels.
Ook de fat bikes worden als een gevaar bestempeld; zeker als beide tuigen opgedreven worden.
Begin alvast met helmplicht.
Zelf ernaast gereden : een speedpeddelec haalt 50 km/h op een smal fietspad langs de weg. Ongehoord !

Odulleke

17 dec 2025, 11:22

Ze zijn in Europa eindelijk toch tot het inzicht gekomen dat in 2035 enkel elektrische nieuwe auto's verkopen ook de oplossing niet is.

Fred1950

17 dec 2025, 11:44

Odulleke schreef:
Ze zijn in Europa eindelijk toch tot het inzicht gekomen dat in 2035 enkel elektrische nieuwe auto's verkopen ook de oplossing niet is.
In China rijdt nu reeds meer dan 50 % reeds vol-electrisch. In Vietnam is dat nu al ongeveer 45 % ! Het kan als de "ouderwetse" constructeurs zich willen omschakelen en hun oude technologie laten voor wat ze is.

Odulleke

17 dec 2025, 15:14

Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
In China rijdt nu reeds meer dan 50 % reeds vol-electrisch. In Vietnam is dat nu al ongeveer 45 % ! Het kan als de "ouderwetse" constructeurs zich willen omschakelen en hun oude technologie laten voor wat ze is.
Er haken meer constructeurs af om om te schakelen naar elektrisch. Het is commercieel en praktisch niet doenbaar. Stel je voor dat iedereen elektrisch gaat rijden, er is nu al een capaciteitstekort op het net, van de week nog een hypermodern bedrijf dat gewoon geen stroom krijgt en zelf dieselverslindende generatoren moet plaatsen. Ik heb de mogelijkheid niet om bij mijn woonst of in de garage elektrisch te laden, dus zou ik hem op een afstand van 1,5km moeten opladen en daar is gewoonlijk geen plaats vrij.

Fred1950

17 dec 2025, 17:10

Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
Er haken meer constructeurs af om om te schakelen naar elektrisch. Het is commercieel en praktisch niet doenbaar. Stel je voor dat iedereen elektrisch gaat rijden, er is nu al een capaciteitstekort op het net, van de week nog een hypermodern bedrijf dat gewoon geen stroom krijgt en zelf dieselverslindende generatoren moet plaatsen. Ik heb de mogelijkheid niet om bij mijn woonst of in de garage elektrisch te laden, dus zou ik hem op een afstand van 1,5km moeten opladen en daar is gewoonlijk geen plaats vrij.
Je kon een laadpaal aanvragen die op minder dan 250 meter van je woning stond , maar blijkbaar is dat teruggeschroefd naar meerdere laadpalen op een openbaar terrein ( parking , en dergelijke ). Als je ergens op een openbare plaats moet parkeren zou je voor die plaats een laadpaal ( of meerdere ) moeten kunnen aanvragen. Aan capaciteit is er geen tekort , puur omdat het verbuik wordt gespreid , vooral 's nachts. Zo'n laadpaal geeft 16 Ampere af , dat is maar evenveel als een electrische boiler, Sommige stofzuigers vragen ook al 16 Ampere , en dan spreken we nog niet over de warmtepompen die ons door de strot worden geduwd.

P.S. Als ge in een eigen garage parkeert , en je hebt daar een stopcontact ( met een goede aarding ! ) , kan je de wagen ook met een zgn. flexi-charger aan 10 Ampere laden. Ik doe dit al bijna 12 jaar zo en ben nog nooit aan een laadpaal weest gaan laden ( heb geen kaarten ervoor ). Vorbeeld van een flexi-charger : https://www.youtube.com/watch?v=iJ5Twvr_clc Beter is steeds om een charger te kopen die door fabrikant / merk van de wagen wordt verkocht.

voorn

17 dec 2025, 17:26

Hoe je ook laadt je verbruikt elektriciteit.
En met alle toepassingen komen aan een tekort. Warmtepomp elekrische auto en vervoer.

Wil.

17 dec 2025, 19:10

Fred1950 schreef:
Odulleke schreef:
China levert aan heel de wereld zonnepanelen, elektrische auto's enz.
Maar ! .... China maakt die producten met "vuile energie". China is de grootste verbruiker van steenkool. Dat is de goedkoopste energiebron. Het laat China toe om de concurrentiestrijd op wereldvlak aan te gaan met Europese en Amerikaanse bedrijven die door hun overheden gedwongen zijn om duurdere energiebronnen te gebruiken.

image.png
image.png (270.83 KiB) 171 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Odulleke

18 dec 2025, 07:59

Fred1950 schreef:
17 dec 2025, 17:10
Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:

Je kon een laadpaal aanvragen die op minder dan 250 meter van je woning stond , maar blijkbaar is dat teruggeschroefd naar meerdere laadpalen op een openbaar terrein ( parking , en dergelijke ). Als je ergens op een openbare plaats moet parkeren zou je voor die plaats een laadpaal ( of meerdere ) moeten kunnen aanvragen. Aan capaciteit is er geen tekort , puur omdat het verbuik wordt gespreid , vooral 's nachts. Zo'n laadpaal geeft 16 Ampere af , dat is maar evenveel als een electrische boiler, Sommige stofzuigers vragen ook al 16 Ampere , en dan spreken we nog niet over de warmtepompen die ons door de strot worden geduwd.

P.S. Als ge in een eigen garage parkeert , en je hebt daar een stopcontact ( met een goede aarding ! ) , kan je de wagen ook met een zgn. flexi-charger aan 10 Ampere laden. Ik doe dit al bijna 12 jaar zo en ben nog nooit aan een laadpaal weest gaan laden ( heb geen kaarten ervoor ). Vorbeeld van een flexi-charger : https://www.youtube.com/watch?v=iJ5Twvr_clc Beter is steeds om een charger te kopen die door fabrikant / merk van de wagen wordt verkocht.
Je probeert de leken onder ons altijd te overdonderen met uw ampères en weet ik wat allemaal maar dat maakt op mij de minste indruk. Mijn buurman heeft een laadpaal aangevraagd en hij krijgt hem van de gemeente niet omdat het net het niet aankan. Hetgeen mij als enige interesseert is dat wanneer ik nu benzine nodig heb ik naar een tankstation rij en 10 minuten later kan ik meer dan 600km rijden. Ik zet mijn auto in een ondergrondse garage onder de appartementen en elektrische auto's laad staan laadpalen zijn er niet toegelaten.

Fred1950

18 dec 2025, 11:10

Odulleke schreef:
.... Ik zet mijn auto in een ondergrondse garage onder de appartementen en elektrische auto's laad staan laadpalen zijn er niet toegelaten.
In veel ondergrondse garages worden nu wel laadpalen geinstalleerd , vooral omdat nu statistisch bewezen is dat de hedendaagse electrische auto's precentueel minder in brand vliegen dan benzinewagens. Ik geef toe , het was 10 jaar geleden ooit anders. De Chineese wagens hebben daarenboven een zeer veilge batterij aan boord , vrij van mangaan, nikkel en cobalt ,,,,

Odulleke

18 dec 2025, 11:37

Fred1950 schreef:
18 dec 2025, 11:10
Odulleke schreef:
.... Ik zet mijn auto in een ondergrondse garage onder de appartementen en elektrische auto's laad staan laadpalen zijn er niet toegelaten.
In veel ondergrondse garages worden nu wel laadpalen geinstalleerd , vooral omdat nu statistisch bewezen is dat de hedendaagse electrische auto's precentueel minder in brand vliegen dan benzinewagens. Ik geef toe , het was 10 jaar geleden ooit anders. De Chineese wagens hebben daarenboven een zeer veilge batterij aan boord , vrij van mangaan, nikkel en cobalt ,,,,
Het interesseert mij geen zier dat in vele ondergrondse garages laadpalen wel toegelaten zijn, in mijn garage niet, dus voor mij geen elektrische auto. Jij loopt altijd zo hoog op met China maar wist je dat China voor 30% verantwoordelijk is voor de uitstoot van alle broeikasgassen wereldwijd.

Fred1950

18 dec 2025, 12:59

Odulleke schreef:
18 dec 2025, 11:37
....
Het interesseert mij geen zier dat in vele ondergrondse garages laadpalen wel toegelaten zijn, in mijn garage niet, dus voor mij geen elektrische auto. Jij loopt altijd zo hoog op met China maar wist je dat China voor 30% verantwoordelijk is voor de uitstoot van alle broeikasgassen wereldwijd.
Er komt een tijd dat je je gaat blut betalen aan taksen op een wagen op benzine.

De uitstoot aan broeikasgassen moet je bekijken per inwoner , en dan scoort China beter dan Vlaanderen ( China een ietsje slechter dan België in zijn totaal omdat de Walen dit compenseren met minder uitstoot per persoon )