Drones

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

04 okt 2025, 19:26

Fred1950 schreef:
04 okt 2025, 19:01
Wil. schreef:
04 okt 2025, 16:20
Als ze dat riskeren en het wordt ontdekt, dan valt on-mid-del-lijk alle steun vanuit Europa voor UA weg.
Wat denk je, zouden ze dat proberen?
....
Denkt ge dat ? Men zou gewoon de Oekraïners eventjes op de vingers tikken. Het zou toch al duidelijk moeten zijn dat er veel meer op het spel staat dan puur dat "Poetin gevaar" , en dat sinds 2014. Er steekt macht en eigenbelang achter gans dat Oekraïne gedoe.
• Oh, ja? Leg eens uit, Fred?

• UA is volledig afhankelijk van Europese steun. Ze kunnen zich nu geen misstap permitteren.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

04 okt 2025, 19:29

Wil. schreef:
04 okt 2025, 19:26
.....

• UA is volledig afhankelijk van Europese steun. Ze kunnen zich nu geen misstap permitteren.
Die misstap hebben ze heel lang geleden al gedaan met het opblazen van de Nordstream pijpleiding ? Gevolg ? Geen , behalve dat de dader(s) ergens voor het Duits gerecht gaan moeten verschijnen ( wat ook al nooit zal gebeuren ). Als de EU geen belang zou hebben in Oekraïne zou Verhofstadt nooit op de Maidan barricades hebben gestaan. DAN en DAAR is het spelletje met steun aan Oekraïne begonnen ....

Wil.

04 okt 2025, 19:45

Er is één verdachte voor het opblazen van die pijplijn. Dat is een Oekraïner.
Jij gaat ervan uit dat hij de bewezen dader is. Je neemt je eigen interpretaties voor uitgemaakte zaken. Dat is onzorgvuldig denken.

Het opblazen van die pijplijn - door wie dan ook - was een legitiem doelwit. Het is één van de grote geldkranen voor Rusland. Vandaag worden raffinaderijen en oliehavens opgeblazen om dezelfde reden.
Laatst gewijzigd door Wil. op 04 okt 2025, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

04 okt 2025, 19:49

Als de EU geen belang zou hebben in Oekraïne zou Verhofstadt nooit op de Maidan barricades hebben gestaan. DAN en DAAR is het spelletje met steun aan Oekraïne begonnen ....
De EU had al rap ingezien dat de dictator in Rusland zijn handpopje aan het werk had gezet om het democratisch en legitiem proces in UA te dwarsbomen.
Heel terecht dat de EU die 20e eeuwse machtspolitiek van Poetin heeft blootgelegd.

Fred1950

04 okt 2025, 23:33

Wil. schreef:
04 okt 2025, 19:49
Als de EU geen belang zou hebben in Oekraïne zou Verhofstadt nooit op de Maidan barricades hebben gestaan. DAN en DAAR is het spelletje met steun aan Oekraïne begonnen ....
De EU had al rap ingezien dat de dictator in Rusland zijn handpopje aan het werk had gezet om het democratisch en legitiem proces in UA te dwarsbomen.
Heel terecht dat de EU die 20e eeuwse machtspolitiek van Poetin heeft blootgelegd.
Toch dikke zever :roll: Al de jaren vóór 2014 heeft de EU zich nooit bezig gehouden met Oekraïne. Oekraïne en Rusland werkten toen zelfs goed tezamen op zowat alle gebied.

Wil.

05 okt 2025, 11:41

Fred1950 schreef:
04 okt 2025, 23:33
Toch dikke zever :roll: Al de jaren vóór 2014 heeft de EU zich nooit bezig gehouden met Oekraïne. Oekraïne en Rusland werkten toen zelfs goed tezamen op zowat alle gebied.
Het ontbreekt je alweer en overduidelijk aan redeneervermogen.

Het is pas in 2013 dat Oekraïne zich naar Europa heeft gekeerd omdat het parlement toen beslist heeft dat UA een associatieverdrag met Europa wilde aangaan.

Dát kon Poetin niet verdragen. The rest is history.

Fazal

05 okt 2025, 11:46

Misschien nog even over die drones?
Ik heb de neiging Poetin te geloven dat Rusland daar voor niets tussen zit.
Anderzijds is het dan ook weer moeilijk te geloven dat het een groepje particulieren zou zijn die in staat zijn al die vliegvelden aan banden te leggen (met alle gevolgen vandien) , en dan daarbij nog o,nbekend te blijven. Dat al die overheden daar niets tegen-, 'of niets kunnen' tegen doen, gaat mijn (misschien te klein) verstand te boven.

Dicksy

05 okt 2025, 13:26

door Fazal » Vandaag, 11:46
Anderzijds is het dan ook weer moeilijk te geloven dat het een groepje particulieren zou zijn die in staat zijn al die vliegvelden aan banden te leggen (met alle gevolgen vandien) , en dan daarbij nog o,nbekend te blijven. Dat al die overheden daar niets tegen-, 'of niets kunnen' tegen doen, gaat mijn (misschien te klein) verstand te boven.
Met die drones die Polen en Roemenië binnenvlogen begon men te spreken over het oprichten van een dronemuur. Een muur die miljarden euro's zouden kosten wat het nodige protest uitlokte bij Navo-leden, en nee niet alleen in Hongarije of Slowakije.
En raar maar waar....plots verschenen overal die 'Russische' drones in de Westerse landen. Men moet al een volslagen idioot zijn om die verhaaltjes zomaar te slikken. En om die idioten te vinden moet je hier niet te ver gaan zoeken.

Wil.

05 okt 2025, 13:41

Fazal schreef:
05 okt 2025, 11:46
Fazal, laat me toch even een aantal elementen oplijsten.

1. Herlees de argumenten in een eerdere posting.

2. Waarom precies Denemarken zoveel last heeft van 'ufo's'? Laten we voor een keer ervan uitgaan dat die drones door Rusland werden gestuurd. Zijn er argumenten te vinden die de puzzelstukjes dan op hun plaats kunnen leggen?

a. Denemarken beheerst de doorgang van de Baltische Zee naar de Noordzee. Die is van strategisch belang zowel voor de export van RU olie als voor de bevoorrading van Kaliningrad - dat stukje Rusland boven Polen.
DK heeft daardoor - als het wil - de controle over welke schepen het doorlaat en welke niet. Dat is voor Poetin een moeilijk te verteren belemmering van zijn 'supermacht status'.
DK is ook de plaats waar Deens-Amerikaanse oefeningen plaatsvinden met VS-raketten op Bornholm, een eiland in de Baltische Zee.
De recente inbreuk met een drone over de Deense luchtmachtbasis Karup wordt gezien als een test van de Deense luchtverdediging en een symbolische demonstratie van de Russische capaciteiten.

b. Denemarken is sinds de Russische invasie in 2022 een van de meest fervente supporters van Oekraïne en heeft ongeveer € 12,1 miljard aan militaire, financiële en humanitaire hulp verstrekt. Provocaties zoals het Karup-drone-incident zijn psychologische operaties die bedoeld zijn om de vastberadenheid van de Deense regering en het publiek op de proef te stellen.
DK heeft bovendien (2 okt) de EU-top over hulp aan Oekraïne georganiseerd. De drones werden heel kort daarvóór gesignalleerd: tijd voor Poetin om de 'party crasher' te spelen door drones over het land te sturen en te tonen dat hij - indien hij wil - DK kan bestoken met drones zoals hij met UA doet.

c. Onverwacht misschien maar de recente verkiezingen in Moldavië hebben gevolgen voor de regionale invloed van Rusland. De sterke pro-Europese houding van DK en zijn rol in de ondersteuning van de westerse toenadering van Moldavië, maken het land tot een symbolische tegenstander.
Russische pogingen om Denemarken te intimideren maken daarom mogelijk deel uit van een bredere campagne om de oostelijke buurlanden van Europa te destabiliseren en kleinere landen te ontmoedigen zich te nauw aan te sluiten bij de EU en de NAVO.

De kleine omvang en het open politieke systeem van Denemarken maken het land bijzonder kwetsbaar voor hybride tactieken: militaire machtsdemonstratie, desinformatie en psychologische druk.

Kortom, de zaak van drones in Denemarken illustreert hoe Rusland intimidatie en symbolische acties gebruikt om de samenhang binnen de NAVO en de westerse eenheid in twijfel te trekken. De aanhoudende steun van Denemarken aan Oekraïne, diplomatiek leiderschap binnen de EU en militaire paraatheid bepalen niet alleen de eigen veiligheid, maar beïnvloeden ook de veerkracht van het bredere Europese bondgenootschap.

Fred1950

05 okt 2025, 13:52

Wil. schreef:
05 okt 2025, 13:41

Kortom, de zaak van drones in Denemarken illustreert hoe Rusland intimidatie en symbolische acties gebruikt om de samenhang binnen de NAVO en de westerse eenheid in twijfel te trekken.....
Kortom , terug dikke fantasie als ge niet eens kunt bewijzen dat die drones Russisch zijn ... Hoe kom je daarbij om steeds dergelijke onzin te blijven schrijven. Alleen ChapGPT zal dit slikken. :evil:

Wil.

05 okt 2025, 13:56

Sterke argumentatie. Daar heb ik niet van terug, Fred :lol:
Het was ook bedoeld om Fazal wat 'food for thought' te geven zodat hij zélf een mening kan vormen.

Een vatnik overtuigen is wat moeilijker.

Dicksy

05 okt 2025, 16:13

De tankeraanval op de ‘schaduwvloot’ was puur theater
De nieuwsbeelden deden op bevredigende wijze denken aan Mission: Impossible . Gemaskerde Franse commando's zwermden met getrokken aanvalsgeweren langs de zijkant van de roestige olietanker Boracay en begonnen hun zoektocht naar bewijs dat het schip verantwoordelijk was voor de lancering van Russische drones op Deense luchthavens. De kapitein en de eerste officier – beiden van Chinese nationaliteit – werden gearresteerd. De Franse president Emmanuel Macron kon niet bevestigen dat de Boracay verantwoordelijk was voor de drone-aanvallen, maar maakte wel duidelijk dat het stoppen van het schip voor de kust van Saint-Nazaire bedoeld was als 'een stap in de richting van een beleid van obstructie van verdachte schepen in onze wateren die betrokken zijn bij de smokkel van' Russische olie. De bedoeling, aldus Macron, was om 'de druk op Rusland op te voeren om het te overtuigen terug te keren naar de onderhandelingstafel' over Oekraïne.

Twee dagen later, nadat de afgevaardigden van de Europese top in Kopenhagen, waar Macron zijn bezielende woorden had uitgesproken, naar huis waren gegaan, hervatte de Boracay in stilte haar reis. De kapitein van het schip werd beschuldigd van niets meer dan het negeren van het bevel van de Franse marine om te stoppen. Er werd geen bewijs gevonden van betrokkenheid bij de drones die op 30 september over de luchthaven van Kopenhagen zouden hebben gevlogen. Het hele spraakmakende internationale incident zal slechts eindigen in een vertraging van twee dagen bij de levering van 100.000 ton ruwe olie van Rosneft vanuit de Baltische havenstad Primorsk aan Vadinar, Gujarat, waar een raffinaderij van het Indiase Nayara Energy staat.
Bron: The Spectator - 03/10/2025
Ook dit verhaaltje van die drones zal een stille dood sterven net zoals het riedeltje dat de Russen hun eigen Nord Stream-pijpleiding opgeblazen hadden. Een verhaaltje waarin alle West-Europese landen, en hun acolieten, in meegingen tot het niet meer vol te houden was. Dit droneverhaaltje zal dezelfde weg op gaan.

Fazal

05 okt 2025, 17:38

Bedankt om jullie meningen te mogen lezen, maa de vraag 'waarom' geen enkel land dat speelgoed uit hun luchtruim' durft' te halen, blijft mij verbazen. Van wat zijn ze zo bang? Want zo lijkt het dus wel.
Denkt men soms dat de provocateurs (uit wraak) hun land meteen zullen plat gooiren? Welk nut heeft het dan dat de NAVO zich met man en macht (en met héél véél geld) aan het bewapenen is om zich tegen een eventuele aanval van eender wie van antwoord te kunnen dienen?
Ik ben wel akkoord dat we ons 'eindelijk' van de broodnodige verdedegingsmiddelenen proberen te voorzien, maar goed, als men dan bang is om die middelen te gebruiken, vraag ik mij toch af, of het niet beter zou zijn al dat geld voor een beter doel te gebruiken.
Het lijkt wel alsof ze het niet durven onderzoeken vanwaar dat spul afkomstig is. Mat al die moderne middelen ter beschhikking lijkt het mij volkomen ongeloofwaardig dat ze de oorsprong en de bedoeling niet zouden kunnen achterhalen. Het wordt echt wel te belachelijk voor woorden. Op die manier is zelfs een klein kind met een speelgoeddrone in staat om het boeltje plat te leggen. Ach wat, laat dat kind toch spelen, ze zullen hem toch niet kunnen vinden. :P

Wil.

05 okt 2025, 19:20

Fazal schreef:
05 okt 2025, 17:38
Bedankt om jullie meningen te mogen lezen, maa de vraag 'waarom' geen enkel land dat speelgoed uit hun luchtruim' durft' te halen, blijft mij verbazen. Van wat zijn ze zo bang?
Poetin kan enkel de vlucht vooruit nemen. D.w.z. als hij zou inbinden en de oorlog beëindigen, dan gaat hem zwaar verweten worden dat hij 1,1 miljoen jonge mensen de dood heeft ingejaagd of zwaar heeft laten verminken. Bovendien betekent het ook dat het economisch offer dat RU al gebracht heeft en nog steeds verder aan het brengen is, volledig voor niets is geweest.
Er zijn er al voor minder over de kling gejaagd.

Zijn alternatief is dus voortvechten en dat moet met veel meer soldaten als hij enige kans wil hebben op de militaire overwinning. Hij moet dus een algemene mobilisatie afkondigen en dat zou wel eens de laatste schep zijn die de emmer doet overlopen. Dat is iets waar hij zelf pas in allerlaatste instantie wil aan beginnen.

Enkel door 'een aanval van de Navo' kan die mobilisatie geloofwaardig verkocht worden aan de gewone Rus. Maar daartoe laten de Navo-landen zich niet verleiden. Alle pogingen tot escalatie (zie mijn opsomming op de vorige blz.) worden daarom beantwoord met verbale veroordelingen en met meer militaire, financiële en humanitaire hulp aan UA.

Poetin gaat blijven provoceren en hij gaat blijven proberen om de Europese landen politiek uit elkaar te spelen via steun aan alle partijen (links en rechts) die hij slechts als pionnen beschouwt en die nuttig kunnen zijn voor zijn doelstelling. Hoe hij het in Moldavië heeft aangepakt, is daarvan een voorbeeld.

Fred1950

05 okt 2025, 19:52

Wil. schreef:
05 okt 2025, 13:56
Sterke argumentatie. Daar heb ik niet van terug, Fred :lol:
Het was ook bedoeld om Fazal wat 'food for thought' te geven zodat hij zélf een mening kan vormen.

Een vatnik overtuigen is wat moeilijker.
Het opdringen van een fantasie als bewezen waarheid zoals jij dat doet is al geen food for thought'meer. Hoe noem je zoiets weeral ? Indoctrinatie ? En blijkbaar kan je ook niet te stoppen met wat ik uit je post hierboven opvang ( heb slechts alleen maar wat "woordjes" gelezen , de rest is sowieso herhaling en larie ).