Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

26 okt 2025, 20:05

Fred1950 schreef:
26 okt 2025, 19:47
Wil. schreef:
26 okt 2025, 18:59
Fred1950 schreef:
26 okt 2025, 18:38
Ik denk dat de Russen de woningen intact willen houden met in het achterhoofd dat ze die dan niet terug gaan moeten heropbouwen als ze Donetsk definitief in handen krijgen
:lol: :lol: :lol: :lol: De mop van 't jaar!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
....
Mariupol was een uitzondering
Stop , Fred, stop :lol: :lol: Ik heb buikkrampen van 't lachen :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

26 okt 2025, 20:07

image.png
image.png (92.09 KiB) 326 keer bekeken

Ik verwacht binnen de week een telefoongesprek van Poetin met Trump om the orange man een draai te doen nemen.

Dicksy

27 okt 2025, 12:20

Koopt Rusland echt huishoudelijke apparaten om computerchips te produceren voor wapensystemen die naar Oekraïne gaan?
Nadat minister van Handel Gina Raimondo afgelopen voorjaar tijdens hoorzittingen in het Congres had verklaard dat Rusland halfgeleiders uit vaatwassers en koelkasten had gehaald voor militaire apparatuur, deed het verhaal de ronde in de pers.
Kopte Forbes in 2023. Nu is het de beurt aan de EU om huishoudelijke apparaten te kopen om de computerchips te kunnen gebruiken om (vooral) de Duits autoindustrie te ondersteunen die dreigen met een tekort te komen zitten door het confisqueren van het chipproducerende Chinees bedrijf in Nederland. :lol: :lol:

Wil.

27 okt 2025, 19:16

De twee departementen, Nationale Defensie en Nationale Veiligheid, slorpen resp. 29% en 9% van het totale staatsbudget op. Samen 38%.

Geen wonder dat de btw met 2% werd verhoogd. Wie betaalt de btw? De eindverbruiker.
De Russen voelen nu al dat de inflatie keihard in hun portemonnee snijdt. Daar gaat nog een portie bij uit en men begint zo stilaan te beseffen dat het geld moet dienen om legermateriaal te fabriceren dat de volgende dag gewoon vernietigd wordt door de Oekraïners of door eigen stommiteiten.

Wil.

27 okt 2025, 19:32

image.png
image.png (208.86 KiB) 283 keer bekeken

Dat ziet er goed uit: het plaatsvervangend hoofd van het Min. v. Financiën heeft de burgers gevraagd om hun spaargeld uit te lenen aan de overheid.

Hoeveel spaargeld hebben de inwoners van de rijkste regio - Moskou - zo ongeveer? Volgens Chatgpt hebben ze tussen de $2000 en $3300 (= €2840).
Moskovieten sparen blijkbaar niet erg. Ze proberen in vastgoed te investeren, eerder dan geld op de bank te laten staan.

M.a.w. dat Min. v. Fin. gaat niet veel poen te pakken krijgen, me dunkt.
Het potje is leeg!

Wil.

28 okt 2025, 14:32

image.png
image.png (380.8 KiB) 268 keer bekeken

Wil.

28 okt 2025, 18:44

De grote Russische olieproducent Lukoil meldt dat het zijn buitenlandse bezittingen gaat verkopen. Het bericht komt nadat de Verenigde Staten vorige week sancties hadden opgelegd vanwege de oorlog in Oekraïne. Naast Lukoil wordt ook de Russische olieproducent Rosneft daardoor getroffen.

Het gaat almaar meer de goede kant uit.

Wil.

28 okt 2025, 20:40

De grote Chinese olie-importeurs zijn eventjes heel terughoudend met het aankopen van RU olie. De secundaire sancties die de VS hebben opgelegd aan India zolang dat land nog RU olie aankoopt, hebben de Chinezen aan het denken gezet.

Poetin heeft een paar extra zorgen om zijn hoofd.

Dicksy

29 okt 2025, 12:53

Kolonel wil hond tonen op TikTok, maar verklapt Oekraïense posities: “Pure waanzin”
image.png
image.png (307.06 KiB) 218 keer bekeken
Het moesten onschuldige beelden van zijn hond op TikTok worden, maar het ontaardde in een pijnlijke militaire blunder. Een hoge Oekraïense kolonel vergat de geheime stafkaarten op de tafel voor hem, waarop nu voor de hele wereld — en dus ook voor Rusland — gedetailleerde troepenbewegingen en commandostructuren te zien zijn. Een enorme inschattingsfout, die Kiev in verlegenheid brengt.

https://www.hln.be/buitenland/kolonel-w ... ~a3cc362f/
Een Frans bulldogje dat een Oekraïense stafkaart bestudeerd (en mogelijks aanwijzingen geeft). En dan hoog en bij laag blijven beweren dat er geen Franse troepen/inlichtingsdiensten aanwezig zijn in Oekraïne. :roll:
Leden van een inlichtingsdienst zijn dan ook meesters in het vermommen. :lol:

Wil.

29 okt 2025, 19:45

Poetin moet nu al beginnen teenagers opsluiten omdat ze anti-oorlogsliedjes zingen op straat. De ontevredenheid groeit met de dag en dit in eigen land.

image.png

Wil.

30 okt 2025, 11:45

De woorden van Theo Francken worden internationaal gedeeld op X:

Belgische minister van Defensie: “NAVO veegt Moskou van de kaart als Poetin bondgenootschap aanvalt”

De Belgische minister van Defensie, Theo Francken, stelde dat als Poetin kernwapens of zelfs conventionele wapens zou inzetten tegen NAVO-landen, de reactie verwoestend zou zijn: de alliantie zou “Moskou van de aardbodem wegvagen.”

Hij deed deze uitspraak als reactie op Russische dreigementen over mogelijke leveringen van Tomahawk-raketten aan Oekraïne.

Francken herinnerde eraan dat er eerder soortgelijke dreigementen waren geuit aan het adres van Finland en Zweden, toen zij zich bij de NAVO aansloten en toen de bondgenoten Oekraïne voorzagen van tanks en straaljagers.

Volgens hem is dit niets meer dan chantage, waar het Westen niet in mag trappen.
Poetins ‘wonderwapen’-angsttactieken worden in de VS en Europa niet meer serieus genomen.

Wil.

30 okt 2025, 11:51

Ik denk dat we ons nu echt moeten gaan zorgen maken, want Lavrov zegt dat Rusland helemaal de intentie niet heeft om de NAVO aan te vallen.

image.png
image.png (222.06 KiB) 180 keer bekeken

we ervaring met die jongen en zijn baas:

image.png
image.png (179.2 KiB) 180 keer bekeken

Dicksy

30 okt 2025, 12:07

Gok van Zelensky pakt helemaal verkeerd uit: bijna 100.000 jonge mannen ontvluchten het land

Terwijl Oekraïne aan het front schreeuwt om nieuwe soldaten om het Russische leger af te weren, voltrekt zich aan de westgrens een stille uittocht. Een riskante beleidswijziging van president Zelensky heeft de deuren opengezet. In slechts twee maanden tijd zijn bijna 100.000 jonge mannen – de generatie die het land moet verdedigen – de grens overgestoken, op zoek naar een toekomst ver weg van de loopgraven.

https://www.hln.be/buitenland/gok-van-z ... ~ac723cfc/
Oekraïne vecht voor de veiligheid/vrijheid van Europa, yeah right. :P

Wil.

30 okt 2025, 15:30

De bazin van de Nat. Bank - E. Nabiullina - waarschuwt dat 2026 erger kan zijn dan de jaren '90 voor Rusland. Dat wil wel wat zeggen, want dat is de periode na het uiteenvallen van de USSR. Zo goed als geen enkel Russisch bedrijf was toen in staat om plots op de internationale markt te concurreren met andere spelers. Het gevolg was grote onzekerheid en banenverlies.

Nabiullina wijst vooral naar de lage olieprijs. De andere OPEC-landen (vooral S.-A.) hebben aangekondigd van wat meer olie op de markt te brengen. Ze nemen de plaats van Rusland als leverancier in. Ondertussen gaat ook de VS meer 'drill, baby, drill' toepassen.

Gazprom, Rosneft, Lukoil : ze zitten in heel slechte papieren.
Airoflot blijft rustig verder gaan met het kannibaliseren van de eigen vloot vliegtuigen omdat heel veel nodige vervangonderdelen niet meer geleverd worden door het Westen.

boeffer

30 okt 2025, 17:22

Trump is Xi gaan bezoeken. 10% minder invoertaks en daar staat tov...?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk