Bluft Poetin?
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Dat had ze ook horen vertellen van andere NAVO-bondgenoten toen de Nord-Streampijpleiding opgeblazen werd.Analyse: Na sabotage in Polen 'vermoedens richting Moskou'
Na de explosie afgelopen weekend langs een spoorlijn in Polen, zegt onze Europa-correspondent Siobhan Robbins dat "de vermoedens zich nu richten op Moskou".
Ze wijst erop dat er nog steeds een onderzoek loopt en dat niemand Rusland officieel van iets heeft beschuldigd. Robbins zegt echter:Bron: Skynews 17/11/2025 - 12.14"Dit komt doordat Polen, sinds de oorlog in Oekraïne en vanwege zijn positie aan de frontlinie van de oostflank van de NAVO, steeds vaker te maken heeft met hybride aanvallen van Rusland, iets wat Rusland ontkent. Maar we hebben andere NAVO-bondgenoten hetzelfde horen zeggen."
Altijd voorzichtig zijn met insinuaties te maken, het kan als een boemerang in je eigen gezicht terug komen
-
In kilometers uitgedrukt kan Phileas Fogg nog een puntje zuigen aan deze globetrotter.Zelenskyy reist morgen naar Turkije om 'onderhandelingen nieuw leven in te blazen'
De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy zegt dat hij morgen in Turkije vergaderingen zal houden terwijl zijn team zich voorbereidt om de "onderhandelingen nieuw leven in te blazen" om de oorlog te beëindigen.
Zelenskyy zegt dat Oekraïne "oplossingen heeft ontwikkeld die we aan onze partners zullen voorstellen".
"Alles doen wat mogelijk is om het einde van de oorlog dichterbij te brengen is de hoogste prioriteit van Oekraïne", zegt hij, en voegt eraan toe dat hij ook streeft naar hervatting van de gevangenenruil met Moskou.
Zelenskyy is vandaag in Spanje, waar hij naar verwachting de premier van het land, Pedro Sanchez, zal ontmoeten.
Bron: SkyNews - 18/11/2025 - 07.39
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
RU inkomsten uit olie en gas: dit jaar al gedaald met 25%. Op 13 november was de laagste prijs waaraan de Urals olie werd verkocht $36,61 per vat.
De sancties op Lukoil en Rosneft zijn nog niet van kracht.
Het percentage van de staatsinkomsten dat afkomstig is uit de verkoop van olie en gas ligt doorgaans tussen de 30% en 50%, afhankelijk van de prijs van olie/gas. Het zal dit jaar aan de lage kant zijn.
De sancties op Lukoil en Rosneft zijn nog niet van kracht.
Het percentage van de staatsinkomsten dat afkomstig is uit de verkoop van olie en gas ligt doorgaans tussen de 30% en 50%, afhankelijk van de prijs van olie/gas. Het zal dit jaar aan de lage kant zijn.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Welk leger, wat er nog van overschiet?Oekraïense troepen kunnen helpen de EU te verdedigen, zegt Defensiecommissaris
Als de gevechten in Oekraïne met een vredesakkoord worden beëindigd, kunnen Oekraïense troepen worden gestuurd om de oostelijke grenzen van de EU te helpen verdedigen tegen Rusland, zei Defensiecommissaris Andrius Kubilius maandag.
"Het zou goed zijn als een in de strijd beproefd Oekraïens leger, nadat er vrede in Oekraïne is, klaar zou zijn om aanwezig te zijn in alle landen van onze grensregio, te beginnen met de Baltische regio en Litouwen, naast de Duitse brigade en de roulerende Amerikaanse bataljons", zei Kubilius in Vilnius.
https://www.politico.eu/article/ukraini ... missioner/
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Al de deserteurs die naar de EU zijn gevlucht kunnen zonder verplaatsing al meteen aan de slag.Dicksy schreef: ↑18 nov 2025, 10:39Welk leger, wat er nog van overschiet?Oekraïense troepen kunnen helpen de EU te verdedigen, zegt Defensiecommissaris
Als de gevechten in Oekraïne met een vredesakkoord worden beëindigd, kunnen Oekraïense troepen worden gestuurd om de oostelijke grenzen van de EU te helpen verdedigen tegen Rusland, zei Defensiecommissaris Andrius Kubilius maandag.
"Het zou goed zijn als een in de strijd beproefd Oekraïens leger, nadat er vrede in Oekraïne is, klaar zou zijn om aanwezig te zijn in alle landen van onze grensregio, te beginnen met de Baltische regio en Litouwen, naast de Duitse brigade en de roulerende Amerikaanse bataljons", zei Kubilius in Vilnius.
https://www.politico.eu/article/ukraini ... missioner/. Ze zullen rap zijn, die 'vrijwilligers'.
-
De krant 'Moskovsky Komsomolets schrijft:
"De helft van alle kleding- en schoenenwinkels in Rusland is gesloten als gevolg van de daling van de inkomsten en de vertragende economische groei"
Het knijpt bij de consument, en het zijn niet de nieuwe schoenen
. D.w.z. minder inkomsten voor de staat.
"De helft van alle kleding- en schoenenwinkels in Rusland is gesloten als gevolg van de daling van de inkomsten en de vertragende economische groei"
Het knijpt bij de consument, en het zijn niet de nieuwe schoenen

Rusland haalt veel van zijn inkomsten uit de verkoop van olie.
Het IEA voorspelt voor 2026 een serieus overschot aan olie op de internationale markt. Dat wil zeggen dat de prijzen zullen zakken als die voorspelling uitkomt.
Voor Rusland betekent een prijsdaling van $1 een verlies aan inkomsten van $20 miljard op jaarbasis.
Bij een overaanbod gaan we de prijs voor olie zien dalen met minstens $10. Voor een land met een lege spaarpot scheelt dat meer dan een slok op een borrel.
Ondertussen zitten ze bij Lukoil en Rosneft nog altijd met de handen in het haar omwille van de sancties. Die worden nu (gedeeltelijk) opgevolgd door India, China en Turkije, de 3 grootste invoerders.
UA geeft de Russen elke nacht van hetzelfde laken een pak: ze bombarderen de olie-infrastructuur.
Een goede evolutie als je 't mij vraagt.
Het IEA voorspelt voor 2026 een serieus overschot aan olie op de internationale markt. Dat wil zeggen dat de prijzen zullen zakken als die voorspelling uitkomt.
Voor Rusland betekent een prijsdaling van $1 een verlies aan inkomsten van $20 miljard op jaarbasis.
Bij een overaanbod gaan we de prijs voor olie zien dalen met minstens $10. Voor een land met een lege spaarpot scheelt dat meer dan een slok op een borrel.
Ondertussen zitten ze bij Lukoil en Rosneft nog altijd met de handen in het haar omwille van de sancties. Die worden nu (gedeeltelijk) opgevolgd door India, China en Turkije, de 3 grootste invoerders.
UA geeft de Russen elke nacht van hetzelfde laken een pak: ze bombarderen de olie-infrastructuur.
Een goede evolutie als je 't mij vraagt.

Ze moeten zich geen zorgen maken, Rusland komt zijn verplichtingen na. Ze hebben dat geld al geplaatst op een geblokkeerde rekening bij Euroclear in Brussel.Oekraïne eist 43 miljard dollar van Rusland vanwege klimaatschade
Oekraïne eist een vergoeding van 43 miljard dollar (ruim 37 miljard euro) van Rusland voor alle klimaatschade die het land heeft veroorzaakt sinds de invasie in Oekraïne. Viceminister Pavlo Kartashov van Economie, Milieu en Landbouw heeft dat dinsdag aangekondigd op de klimaattop in Belém. “Rusland voert in veel opzichten een vuile oorlog en ook ons klimaat is een slachtoffer”, zei hij.
https://www.hln.be/buitenland/oekraine- ... ~a9dccb29/
-
Poetin heeft RU omgevormd tot een oorlogseconomie. Alles staat in functie van wat de oorlog nodig heeft.
Maar ... de belangrijkste tankfabrikant van Rusland, Oeral-vagon-zavod, heeft aangekondigd dat ongeveer tien procent van zijn personeelsbestand zal worden ontslagen en dat er tot februari geen nieuwe medewerkers meer zullen worden aangenomen.
De bezuinigingen gaan veel verder dan administratieve herschikkingen. De oorzaak ligt bij een combinatie van vooral deze 3 verlammende factoren :
• sancties die de import van westerse optica en vuurleidingsystemen blokkeren
• uitputting van de voorraad reserveonderdelen
• vertraagde overheidsbetalingen voor lopende contracten.
Het bedrijf loopt al achter met de levering van T-90M- en T-72B3-tanks, met een daling van de werkplaatsactiviteit van bijna 33% ten opzichte van afgelopen winter.
Het feit dat Oeral-vagon-zavod banen schrapt in plaats van goede werknemers te behouden, laat zien dat het probleem niet bij het arbeidsaanbod ligt, maar bij de grondstoffen: een groot oranje knipperlicht, omdat het aangeeft dat het Russische productiesysteem zowel door zijn geld als door zijn metaal heen raakt.
Als zelfs de oorlogseconomie serieus begint te sputteren ....
Maar ... de belangrijkste tankfabrikant van Rusland, Oeral-vagon-zavod, heeft aangekondigd dat ongeveer tien procent van zijn personeelsbestand zal worden ontslagen en dat er tot februari geen nieuwe medewerkers meer zullen worden aangenomen.
De bezuinigingen gaan veel verder dan administratieve herschikkingen. De oorzaak ligt bij een combinatie van vooral deze 3 verlammende factoren :
• sancties die de import van westerse optica en vuurleidingsystemen blokkeren
• uitputting van de voorraad reserveonderdelen
• vertraagde overheidsbetalingen voor lopende contracten.
Het bedrijf loopt al achter met de levering van T-90M- en T-72B3-tanks, met een daling van de werkplaatsactiviteit van bijna 33% ten opzichte van afgelopen winter.
Het feit dat Oeral-vagon-zavod banen schrapt in plaats van goede werknemers te behouden, laat zien dat het probleem niet bij het arbeidsaanbod ligt, maar bij de grondstoffen: een groot oranje knipperlicht, omdat het aangeeft dat het Russische productiesysteem zowel door zijn geld als door zijn metaal heen raakt.
Als zelfs de oorlogseconomie serieus begint te sputteren ....

Hoe evolueert de netto winst van de grote RU energiebedrijven? Het derde kwartaal wordt vergeleken met de situatie een jaar eerder. En dit is nog uit de periode voordat UA volop begonnen is de raffinaderijen te bestoken met hun drones.

Een illustratie van de 'bevrijdende aanpak' van de Russen: uit het gebied dat "bevrijd" wordt, nemen ze de mannen die bruikbaar zijn in het leger en sturen die in de aanval tegen hun voormalige landgenoten.
Het principe is al meermaals gebruikt door de Russen en de Sovjets.
Het principe is al meermaals gebruikt door de Russen en de Sovjets.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.