Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

24 nov 2025, 12:03

Dit is de vooruitgang die het 2e machtigste leger ter wereld heeft geboekt op 2 jaar tijd. Voor de goede orde: de huidige situatie staat onderaan.

image.png

Ondertussen heeft RU de 70 jaar oude voorraad aan militaire uitrusting geliquideerd, heeft het zijn economie om zeep geholpen, zijn gehele Nationale Welvaartsfonds opgemaakt, nu is RU begonnen de goudreserves van zijn centrale bank te liquideren en zijn meer dan een miljoen van zijn eigen productieve burgers gedood of gewond.

Poetin kan niet achteruit: hij wordt in eigen kring afgemaakt als hij hier ophoudt, maar als hij verder gaat en niet op korte tijd de overwinning behaalt (in samenwerking met Trump bijvoorbeeld) dan wordt alles alleen maar erger en loopt hij ook kans om 'afgezet' te worden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

24 nov 2025, 13:56

'Nieuw momentum' in Oekraïense vredesbesprekingen, zegt EU-chef Costa

Antonio Costa, voorzitter van de Europese Raad, sprak met verslaggevers na een informele bijeenkomst van Europese leiders vanochtend.
"Er is een nieuw momentum in de vredesonderhandelingen", zegt hij.
Volgens Costa zijn er in Genève "belangrijke vorderingen gemaakt" en zijn de vredesbesprekingen positief.
"Wat er nu toe doet, is dat we als partners verdergaan, verenigd door ons gemeenschappelijke doel", voegt hij toe.
"Vrede kan geen tijdelijke wapenstilstand zijn. Het moet een blijvende oplossing zijn."

EU-Commissievoorzitter Ursula von der Leyen sloot zich aan bij Costa en zei dat de sterke Europese aanwezigheid bij de gesprekken in Genève heeft gezorgd voor "goede vooruitgang in de onderhandelingen over een rechtvaardige en duurzame vrede in Oekraïne".
"Hoewel er nog veel werk verzet moet worden, ligt er nu een solide basis voor vooruitgang", aldus von der Leyen.
"We moeten daarbij verenigd blijven en de belangen van Oekraïne centraal stellen in onze inspanningen."
"Het gaat om de veiligheid van ons hele continent, nu en in de toekomst", voegde ze toe.
Von der Leyen bracht ook de "ellendige situatie van de ontvoerde Oekraïense kinderen" ter sprake: "Ieder van hen moet naar huis terugkeren"

Bron: SkyNews: 24/11/2025 - 12.55
Onderhandelen is een proces waarin wederzijds afhankelijke partijen met tegenstrijdige én overeenkomstige belangen samen willen werken aan een overeenkomst die voor beide betrokkenen acceptabel en realistisch is. Wat Costa en von der Leyen hier zeggen is dat ze onder de bondgenoten een consensus hebben over de te volgen strategie, niks meer en niks minder.

Dicksy

24 nov 2025, 14:04

Poetin zegt dat het Amerikaanse plan 'gebruikt kan worden als basis voor definitieve vrede', tijdens een gesprek met de Turkse president Erdogan
Vladimir Poetin zei tijdens een telefoongesprek met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan dat het Amerikaanse vredesplan voor het beëindigen van de oorlog in Oekraïne "in principe" gebruikt kan worden als "basis voor een definitieve vreedzame oplossing".
Het Kremlin heeft een samenvatting gepubliceerd van wat de Russische president tijdens het gesprek zei, waarbij het blijkbaar een onderscheid maakte tussen het oorspronkelijke 28-punten tellende Amerikaanse vredesplan en een eventuele bijgewerkte versie die in Genève met Europese inbreng is uitgewerkt.
"Vladimir Poetin merkte op dat deze voorstellen, in de versie waarin wij ze hebben bekeken, in lijn zijn met de discussies tijdens de Russisch-Amerikaanse top in Alaska en in principe kunnen dienen als basis voor een definitieve vreedzame oplossing", aldus het Kremlin, verwijzend naar een ontmoeting in augustus tussen Poetin en Donald Trump.

Bron: SkyNews: 24/11/2025 - 13.57 uur.
door Dicksy » Vandaag, 10:37

Voor mij speelt Poetin het spelletje verkeerd.
Poetin moet akkoord gaan met het oorspronkelijke 28-punten vredesplan van Trump goed wetende dat Oekraïne nooit zal akkoord gaan met dit plan in zijn huidige vorm. Gevolg: Poetin laat 'zijn goede wil' zien naar Trump toe terwijl Oekraïne gaat 'dwars liggen'. De relatie Trump--->Zelensky is maar zo, zo en door dit (oorspronkelijke) 28-punten vredesverdrag te steunen speelt Poetin Trump verder uit tegen Zelensky.
Op zijn beurt zou Poetin dan weer niet akkoord kunnen gaan met de voorgestelde aanpassingen van de EU en Trump kan opnieuw beginnen wat meer frustraties opwekt bij deze. En zo blijven we bezig.
Poetin leest blijkbaar seniorennet :lol: :lol:

Wil.

24 nov 2025, 14:14

Voor mijn part nu liefst geen onderhandelingen en evenmin vredesbesprekingen.

De druk hoog houden. Dat is wat er moet gebeuren.

De beer is zwaargewond, maar blijft levensgevaarlijk. Bestook hem nu langs alle mogelijke kanten en zorg er ook voor dat hij geen 'voedsel' meer vindt. Zijn 'ingewanden' gaan in opstand komen, de uitputting wordt groter.

Dat is de manier waarop men grote roofdieren aanpakt wanneer ze buiten hun gebied komen en onheil aanrichten in de beschaafde wereld.

image.png
image.png (208.42 KiB) 386 keer bekeken

Dicksy

24 nov 2025, 16:42

Rusland verwerpt Europees vredesplan, maar is wel voorstander van Trumps Oekraïne-voorstel

Een hoge Kremlin-adviseur spot met het feit dat het Europese tegenvoorstel “constructief gezien helemaal niet bij ons past.”

Een senior adviseur van de Russische president Vladimir Poetin lachte om het Europese plan om de oorlog in Oekraïne te beëindigen en zei dat het Kremlin de voorkeur gaf aan het oorspronkelijke voorstel van de Amerikaanse president Donald Trump.

Joeri Oesjakov, een ervaren adviseur buitenlands beleid van de Russische leider, vertelde verslaggevers in Moskou dat het vredesplan van de EU, dat werd gelanceerd als reactie op het 28-puntenplan dat Washington presenteerde, "constructief gezien helemaal niet bij ons past."

Oesjakov voegde eraan toe dat Trumps plan, dat verschillende belangrijke concessies aan Rusland omvatte, waaronder het afstaan ​​van grote delen van het Oekraïense grondgebied en het beperken van de omvang van het leger van Kiev, "acceptabeler" was voor het Kremlin.

https://www.politico.eu/article/russia- ... -proposal/

Bron: Politico 24/11/2025 - 16:12 uur

frits1955

24 nov 2025, 17:37

De visie van Tom Sauer - hoogleraar internationale politiek UAntwerpen.
Uiteraard zal dit volgens Zijne Doorluchtigheid weer een prutser, nitwit, dilettant, onwetende en hoognodig aan bijscholing toe zijnde lomperik zijn...

De laatste weken is achter de schermen gewerkt aan een Amerikaans-Russisch 28-puntenplan om de oorlog in Oekraïne te stoppen, waar ook Kyiv bij betrokken zou zijn.
Dat plan schuift een realiteit naar voren die velen liever niet onder ogen zien, zegt professor Tom Sauer in een opinie. Hij vat de kern samen: Oekraïne blijft soeverein, wordt géén NAVO-lid, maar kan wél de EU in.

Verder stelt het plan dat Rusland de geannexeerde gebieden houdt, ook delen van de Donbas die nu nog in Oekraïense handen zijn. Het Oekraïense leger krimpt. Er komen geen westerse troepen op Oekraïens grondgebied, maar wel “andere veiligheidsgaranties” en in Oekraïne moeten de Russische taal en de Russisch-Orthodoxe Kerk opnieuw erkend worden.

Sauer schetst een sombere balans van bijna vier jaar oorlog: “Honderdduizenden militairen hebben het leven gelaten, aan beide zijden. Nog meer zijn voor het leven gekwetst. Miljoenen zijn gevlucht.”
De Oekraïense economie hangt aan “westerse geldelijke steun van tientallen miljarden per jaar”. Rusland voert “een oorlogseconomie” die evenmin eindeloos kan blijven draaien.
Tegelijkertijd boekt Rusland “salamigewijs voortgang”. Het beeld in Kyiv is volgens Sauer ronduit onrustwekkend. Oekraïne staat er “niet goed” voor “qua aantal manschappen” en “munitievoorraden”. Tienduizenden soldaten zouden de frontlijn hebben verlaten, “hoogstwaarschijnlijk het land ontvlucht”.
"De Oekraïense bevolking is de oorlog beu", zegt Sauer. De populariteit van Zelensky daalt en “de recente corruptieschandalen – hoogstwaarschijnlijk het topje van de ijsberg – brengen de regering in Kiev in nog nauwere schoentjes”.
Tegen die achtergrond schuift Sauer het onvermijdelijke naar voren: “Misschien tijd om aan een plan B te denken en te trachten de oorlog te stoppen, liefst door middel van een vredesakkoord?”

Zijn voorstel is eenvoudig en brutaal eerlijk: “We zouden eens kunnen beginnen om een andere bril op te zetten, met name de bril die de belangen van Europa belangrijker acht dan die van Oekraïne.”
Terwijl de focus op vrede gelegd moet worden, zien we echter het tegenovergestelde gebeuren. Want terwijl in de Wetstraat geworsteld werd met de begroting en elke sector op elk niveau (federaal, Vlaams, lokaal) serieus moet besparen, is er één grote uitzondering: defensie.
“Er is één sector die jaarlijks vijf miljard euro meer krijgt, dus meer dan twintig miljard extra gedurende deze regeringsperiode, met name defensie (en Oekraïne). Met beloftes om in de toekomst jaarlijks nog eens tien miljard extra per jaar (!) uit te geven aan defensie.”
“Rusland zal altijd onze buur blijven, of je dat nu wil of niet. Dan kan je maar beter goede buren trachten te zijn. En de komende jaren zal het met Poetin zijn.”
Realisme begint met het erkennen van de krachtsverhoudingen op het slagveld en in de economie. Het betekent ook helder zijn over wat voor Europa zelf op het spel staat: sociale samenhang, betaalbare energie, democratisch draagvlak, klimaatinzet.
Het is een uitnodiging om de politieke comfortzone te verlaten en de voorwaarden te scheppen voor een geloofwaardiger, Europese stem in een mogelijk onderhandelingskader. Niet door te dicteren, maar door te bemiddelen en de kosten van eindeloze oorlog eerlijk af te wegen tegen de kosten van een imperfecte vrede.

Een akkoord zoals Sauer het schetst bevat pijnpunten die in Europa op weerstand stuiten: territoriale feiten op de grond, een NAVO-stop voor Oekraïne, en internationale garanties die niet automatisch westers zijn. Maar precies die ongemakkelijke punten tonen waarom wegkijken geen optie is. Elk scenario zonder diplomatie verdiept de status quo: meer doden, meer vluchtelingen, meer budgetten naar wapens, meer sociaal vuurwerk.

Dicksy

24 nov 2025, 18:22

door frits1955 » 40 minuten geleden

De visie van Tom Sauer - hoogleraar internationale politiek UAntwerpen.

enz.....
https://responsiblestatecraft.org/28-po ... n-ukraine/
(21/11/2025)

Critici van het Oekraïense vredesakkoord moeten zich afvragen: wat is het alternatief?

Wil.

24 nov 2025, 19:36

frits1955 schreef:
24 nov 2025, 17:37
De visie van Tom Sauer
Voor mij is het om het even hoe het afloopt, zolang de Oekraïners ermee akkoord gaan. Als zij de oorlog beu zijn en beslissen om zich over te geven, dan is dat hun goed recht.

Tom Sauer is iemand die graag meegaat in de redeneringen van Poetin. Ik heb onlangs een lang debat met hem gezien: https://www.youtube.com/watch?app=deskt ... YeP7u8&d=n

Daarnaast heb ik ook dit al ooit bekeken:
image.png
image.png (55.2 KiB) 329 keer bekeken
Daarin komen de typisch Russische standpunten uit zijn mond gerold, zoals 'Rusland heeft een bufferstaat nodig' . Waarom is dat zo? Is dat één of andere wet uit de fysica die dat onontwijkbaar maakt?
Heeft Rusland al ooit de agressie van een NAVO-land moeten ondergaan? Of is het precies omgekeerd: is het Rusland dat tal van landen is binnengevallen om er een stuk van af te pakken als voorschot op wat later moet komen?

Tom Sauer is een leugenaar wanneer hij stelt dat de Navo beloofd had om nooit naar het oosten uit te breiden. Hier gaat hij de mist in:

image.png
image.png (602.86 KiB) 329 keer bekeken

Hij zou beter moeten weten. Heb ik betere bewijzen voor mijn stelling dan hij? 't Zal wel zijn. Ik heb dat voorheen al overduidelijk bewezen door Gorbatsjev zelf aan het woord te laten. Die stelt immers dat er over uitbreiding naar het oosten nooit werd gesproken.

Uit deze bron:

M.Gorbatsjev: Het onderwerp "NAVO-uitbreiding" werd helemaal niet besproken, en het werd in die jaren ook niet aan de orde gesteld. Ik zeg dit met volle verantwoordelijkheid. Geen enkel Oost-Europees land heeft de kwestie aangekaart, zelfs niet nadat het Warschaupact in 1991 ophield te bestaan. Ook westerse leiders hebben het niet ter sprake gebracht. Een andere kwestie die we aan de orde stelden, werd besproken: ervoor zorgen dat de militaire structuren van de NAVO niet zouden oprukken en dat er na de Duitse hereniging geen extra strijdkrachten van de alliantie op het grondgebied van de toenmalige DDR zouden worden ingezet. De uitspraak van Baker, die in uw vraag wordt genoemd, werd in die context gedaan. Kohl en [de Duitse vicekanselier Hans-Dietrich] Genscher hebben erover gesproken.

Wanneer iemand in zijn positie hier geen weet van heeft, dan is hij niet geschikt om aan het woord te laten. Hij kan natuurlijk kwaadwillige bedoelingen hebben en gebruik maken van het forum dat hem wordt geboden.

Wie een diploma heeft 'ik kan lezen' ziet dwars door zijn argumentatie heen. Ik heb zo'n diploma.

Wil.

24 nov 2025, 19:59

Het Russische financiële systeem begint in gevaarlijk gebied te komen.

Nieuwe gegevens tonen aan dat Russen bijna vijf keer zo vaak geld van banken opnemen als vorig jaar, wat leidt tot nieuwe angst voor een liquiditeitscrisis nu de roebel keldert en de staat zijn laatste reserves opbrandt.

Nu het vertrouwen instort, verkrappen regionale banken hun opnames al – een duidelijk teken dat het Kremlin de controle over zijn eigen economie verliest.

Wil.

24 nov 2025, 20:06

image.png
image.png (30.22 KiB) 323 keer bekeken
Russen kunnen zich geen elektronica meer veroorloven nu de economie steeds verder achteruitgaat.

Over de eerste 9 maanden van 2025 zien we een ineenstorting van de verkoop, waarbij de verkoop van smartphones met 25% daalde ten opzichte van het voorgaande jaar.

Dit is een bijkomende reden waarom het allemaal zo snel moet gaan voor de Russen (via Trump).

Dicksy

24 nov 2025, 20:06

Een van de belangrijkste kwesties die naar voren is gekomen in verband met de gebeurtenissen in Oekraïne is de uitbreiding van de NAVO naar het oosten. Hebt u het gevoel dat uw westerse partners u hebben voorgelogen toen ze hun toekomstplannen voor Oost-Europa ontwikkelden? Waarom hebt u er niet op aangedrongen dat de beloften die aan u zijn gedaan – met name de belofte van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken James Baker dat de NAVO zich niet naar het oosten zou uitbreiden – wettelijk vastgelegd zouden worden? Ik citeer Baker: "De NAVO zal geen centimeter verder naar het oosten opschuiven."

MG: De beslissing van de VS en haar bondgenoten om de NAVO naar het oosten uit te breiden, werd in 1993 definitief genomen. Ik heb dit vanaf het begin een grote fout genoemd. Het was absoluut een schending van de geest van de verklaringen en garanties die ons in 1990 waren gedaan. Wat Duitsland betreft, waren deze wettelijk vastgelegd en worden ze nageleefd.
En hier maakt MG duidelijk een onderscheid tussen de verklaringen en garanties die in 1990 werden gedaan en deze met betrekking tot de hereniging van Duitsland. De ene werden mondeling gedaan en niet vastgelegd, dat andere (hereniging) werden op papier gezet. Gorbatsjov heeft zich als goedgelovige man laten rollen door geloof te hechten aan de woorden van de VS.
Poetin heeft die les nooit vergeten en zal ze ook niet vergeten wat Trump en de EU nog uit hun mouw mogen schudden met 28-punten vredesplan (inmiddels nog 19).
En dat is nu de les die Poetin geeft aan het Westen: "Het zal aan onze voorwaarden zijn of niets" en ik denk persoonlijk dat het dat laatste gaat zijn.

Wil.

24 nov 2025, 20:14

Hoe verkopen de RU propagandisten en Oekraïne-haters de deal van Trump?

image.png
image.png (605.74 KiB) 324 keer bekeken

boeffer

24 nov 2025, 22:45

Naar de baas moet ge luisteren niet wat men u opstookt. Eerst 200K, dan 400K en nu weer 600K soldaten in UA. Als men weer verschillende info rondstuurt....hopen maar.
Trump was in Geneve wellicht om wat Russisch goud te kopen. Ik denk dat er veel SS' rs zitten die zich ingekocht hebben. Een neutraal land.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

sibarita

25 nov 2025, 10:14

Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Dicksy

25 nov 2025, 12:03

Zelenskyy zegt dat meerdere drones Moldavië en Roemenië zijn binnengekomen
Volgens Volodymyr Zelenskyy zijn Russische drones 's nachts het luchtruim van Moldavië en Roemenië binnengedrongen, nadat het Roemeense ministerie van Defensie had aangegeven dat het straaljagers moest inzetten (zie ons bericht van 7.08 uur voor meer informatie).
"Het is bekend dat vier drones het luchtruim van onze buurlanden - Moldavië en Roemenië - zijn binnengedrongen. De exacte overvliegtijden zijn bevestigd", aldus de president van Oekraïne in een online bericht.
Rusland lanceerde in totaal meer dan 460 drones tijdens een golf van aanvallen in Oekraïne, waaronder dodelijke aanvallen op Kiev, voegde Zelenskyy toe.
Op een foto die de Moldavische politie heeft vrijgegeven, is een drone te zien op het dak van een dorpshuis in het noorden van het land.
image.png
image.png (492.13 KiB) 216 keer bekeken
Bron: SkyNews - 25/11/2025 - 09.45
Een perfecte noodlanding, mogelijks een beetje schade aan het toestel en woning maar geen slachtoffers. Ere wie ere toekomt en die is hier voor die dronepiloot.