Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

19 dec 2025, 22:11

• Rusland blijft maar uitdagen: de voorbije 24 uur hebben een handvol RU grenswachters de Narva rivier overgestoken. Dat is de grens met Estland. Ze hebben zich zo'n 20 minuten op Ests grondgebied opgehouden.

Waarom gebeurt dat? Het heeft geen enkel doel, behalve na te gaan wat een Nato-land zou doen als er een kleine invasie plaatsvindt.

• Een verkenningsdrone van de Russen is op Turkse grond neergestort, niet ver van Istanboel.
Waarom gebeurt dat? Welk doel willen de Russen bereiken? Turkije is een Nato-land.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

20 dec 2025, 09:06

Wil. schreef:
19 dec 2025, 22:11
• Rusland blijft maar uitdagen: de voorbije 24 uur hebben een handvol RU grenswachters de Narva rivier overgestoken. Dat is de grens met Estland. Ze hebben zich zo'n 20 minuten op Ests grondgebied opgehouden.
....
Net lang genoeg om in het winkeltje over de grens een fles wodka en wat sigaretten te gaan kopen . :lol:

Wil.

20 dec 2025, 11:30

Oekraïne is goed op dreef: deze week werd een tanker aangevallen in de Zwarte Zee, een andere werd in de Middellandse Zee vernield, en onderzeeër werd flink beschadigd in een beschermd dok en vandaag doen ze er nog een 'patrol boat' bij.

Een kleine correctie op een vorige posting: de onderzeeër heeft een waarde van ± 450 miljoen, niet 250 miljoen zoals ik eerder schreef. (Zoals bij Monopolie: 'een vergissing van de bank in uw voordeel' ).
image.png
image.png (118.14 KiB) 343 keer bekeken

Wil.

20 dec 2025, 11:48

Russische olie wordt nu verhandeld aan ongeveer $35 per vat! (De lage olieprijs was één van de belangrijkste katalysatoren die tot de implosie van de S.U. heeft geleid.)

Dat is beneden de prijs die Poetin nodig heeft om zijn oorlog te kunnen voortzetten. De Chinezen lachen zich een bult: zo goedkoop hebben ze nog nooit hun energie kunnen aanschaffen en bovendien moet Poetin bij hen aankloppen om wapens te kopen.

Weer een winsituatie voor China: ze leveren de wapens waarmee Rusland zich moe vecht en zichzelf uitput. Vervolgens maken ze zich klaar om een stevig stuk grond terug te pakken van Rusland zodra Poetin écht in de diepe problemen zakt.

Wil.

20 dec 2025, 15:55

Door de lege tanker aan te pakken in de Middellandse Zee, ontstaat er een groot probleem voor Rusland. Wanneer die route (wit in de afbeelding) niet meer veilig is, dan moeten de shadow fleet schepen een omweg maken rond Afrika (gele route).

image.png

Dat heeft enorme implicaties voor Rusland:

1. de schepen gaan veel hogere verzekeringspremies moeten betalen. Die rekenen ze door aan Rusland. Waarschijnlijk gaan een aantal schepen gewoon afhaken omdat het te gevaarlijk geworden is.
2. de prijs van de reis wordt heel wat hoger omdat de schepen langer onderweg zijn en verder moeten varen.
3. de tijd om heen en weer te varen naar de haven van St. Petersburg loopt nu op van 2 x 25 dagen naar 2 x 40 dagen. De korte route duurde 37,5% minder lang dan de lange route.
D.w.z. dat Oekraïne door die gedurfde aanslag in de Middellandse Zee er eigenlijk voor gezorgd heeft dat 37,5% van de tankers uitgeschakeld werd.
Rusland kan dat volume-nadeel goedmaken door meer dan 1/3 méér shadow fleet tankers in te zetten, maar de gevaren voor die schepen zijn groot. Zijn er genoeg kandidaten?

Fred1950

20 dec 2025, 16:02

Er bestaat nog een andere optie .... Die UA drones neerhalen waar ze over andere landen vliegen ( verdoeme :lol: ).

Wil.

20 dec 2025, 16:08

Fred1950 schreef:
20 dec 2025, 16:02
Er bestaat nog een andere optie .... Die UA drones neerhalen waar ze over andere landen vliegen ( verdoeme :lol: ).
Alleen Oekraïne heeft daar de expertise voor in huis :wink:

Wil.

20 dec 2025, 20:22

Wil. schreef:
20 dec 2025, 11:30
Oekraïne is goed op dreef: deze week werd een tanker aangevallen in de Zwarte Zee, een andere werd in de Middellandse Zee vernield, en onderzeeër werd flink beschadigd in een beschermd dok en vandaag doen ze er nog een 'patrol boat' bij.

Een kleine correctie op een vorige posting: de onderzeeër heeft een waarde van ± 450 miljoen, niet 250 miljoen zoals ik eerder schreef. (Zoals bij Monopolie: 'een vergissing van de bank in uw voordeel' ).
Er komt nog wat bij: 2 SU-27 straalvliegtuigen werden vernield. Kostprijs : 70 miljoen dollar (voor twee, hé)

voorn

Gisteren, 08:52

Poetin vindt dat in de EU toch nog mensen rondlopen met gezond verstand i.p.v het Duitse duo

Wil.

Gisteren, 09:30

image.png

Terwijl de Kremlinpropaganda de Russen sprookjes voorschotelt over een 'grote vriendschap' en een 'strategisch partnerschap zonder grenzen', bespreken Chinese media kalm hoe die grenzen precies opnieuw zullen worden getrokken. Niet ergens in de verre toekomst, maar wanneer Rusland instort. En volgens Chinese auteurs zouden de voorbereidingen nu al moeten beginnen.

Op 14 december 2025 publiceerde NetEase – een van China's grootste mediaplatformen met honderden miljoenen gebruikers – een artikel met een veelzeggende kop: "China moet zich voorbereiden op het ergste: als Rusland instort, mag dit gebied van 7 miljoen vierkante kilometer niet verloren gaan."

Merk op dat 'must not be lost' in het knipsel bovenaan betekent dat dit gebied in feite reeds als hun eigendom wordt beschouwd.

Gisteren schreef ik nog: Weer een winsituatie voor China: ze leveren de wapens waarmee Rusland zich moe vecht en zichzelf uitput. Vervolgens maken ze zich klaar om een stevig stuk grond terug te pakken van Rusland zodra Poetin écht in de diepe problemen zakt.

Om Fred eens te citeren: "Slimme gasten hoor , die spleetoogjes"

Wil.

Gisteren, 11:26

Rusland is nu een totalitaire staat geworden. Alle aspecten van de samenleving worden gecontroleerd door de overheid: de media, cultuur, waar mensen gaan of staan, wat ze op het internet willen zien enz.

Elke daad die het regime onwelgevallig is, wordt bestraft met lange gevangenisstraffen.
Deze kerel neemt een groot risico.

image.png

Wil.

Gisteren, 11:45

Afbeelding

Wil.

Gisteren, 19:46

24% van de Russische bedrijven heeft nu een lening die ze niet kunnen afbetalen (non-performing loans). In het begin van 2025 was dat percentage nog 'maar' 17,9% , wat op zich al gevaarlijk hoog is.

Indien deze bedrijven echt failliet gaan omdat ze hun lening niet meer kunnen terugbetalen, dan schept dat een reuzegroot probleem voor de banken. Die gaan op hun beurt in de problemen komen. Dan krijg je in Rusland de situatie die de wereld in 2008 heeft meegemaakt, met dit verschil dat geen enkele wereldinstelling Rusland uit de problemen zal komen halen, tenzij daar enorme toegeving tegenover staan.

Rusland kan dan als gek beginnen roebels drukken en dan krijg je het Duits scenario uit 1923.

De tijd dringt voor Poetin: er moet dringend een doorbraak komen in de oorlog. D.w.z. een overwinning op Oekraïne, maar gezien de vooruitgang die RU op 1 jaar heeft geboekt, is dat een weinig voor de hand liggend vervolg van de 10-daagse SMO.

twistenopdemaan

Gisteren, 20:31

De NAVO laat zich al te makkelijk in slaap wiegen. Tot vandaag hebben alleen de Russen begrepen dat de aanval de beste verdediging is. Wetende dat de NAVO op dit ogenblik militair veel sterker staat dan Rusland, rijst de vraag waarom ze geen aanval plegen op de agressor op een ogenblik dat laatstgenoemde zwaar verzwakt is door de 'speciale militaire operatie' in Oekraïne. Binnen 2 jaren zijn de Russen weer op volle sterkte qua munitie en manschappen.
Spinnst du oder was

Dicksy

Gisteren, 20:58

door twistenopdemaan » 11 minuten geleden
De NAVO laat zich al te makkelijk in slaap wiegen. Tot vandaag hebben alleen de Russen begrepen dat de aanval de beste verdediging is. Wetende dat de NAVO op dit ogenblik militair veel sterker staat dan Rusland, rijst de vraag waarom ze geen aanval plegen op de agressor op een ogenblik dat laatstgenoemde zwaar verzwakt is door de 'speciale militaire operatie' in Oekraïne. Binnen 2 jaren zijn de Russen weer op volle sterkte qua munitie en manschappen.
Omdat de NAVO een verdedigingsalliantie is en de NAVO an sich niet betrokken is in dit conflict. Het enige wat West-Europa bindt in deze zaak is dat velen steun geven aan Oekraïne en toevallig ook nog eens lid zijn van de NAVO. Niet verwonderlijk dat de Oekraïnse propaganda alles in het werk stelt in een poging om de NAVO in dit conflict te betrekken. Zie de Nord-stream pijpleiding opblazen, twee Poolse boeren gedood door een Russische raket die achteraf een Oekraïnse bleek te zijn, die raket die op een markt terecht kwam maar na onderzoek ook weer een Oekraïnse afweerraket bleek te zijn, enz.....
Wat Zelensky zegt, en vooral dat wat hun acolieten in het westen op internet en/of sociale media posten, ook eens met een (dikke) korrel zout nemen net zoals de Russische propaganda.
Niet teveel laten opjutten en als uw empathie voor Oekraïne enkel voortvloeit uit schrik voor het eigenbehoud is dit geen empathie maar geveinsde empathie zoals bij veel mensen.
U kunt desnoods Oekraïne nog altijd bijkomend financieel steunen door het kopen van een stoppentrekker, wendt u daarvoor tot de geijkte kanalen.