In de Vier Seizoenen reeks 41 Winter 2025-2026

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

anjelier

31 jan 2026, 16:07

Afbeelding

Hallo iedereen,

Hier het recept van de ovenschotel met vis.

Gebakken vis zoals op Spetses ( Griekenland).
800 gr. vis , 1/2 citroen , 1 ui , 2 teentjes knoflook, 1 doos gepelde tomaten van 400 gr., 150 gr. witte selder , 4 el peterselie , beetje gedroogde tijm en munt , 1 dl witte wijn , olijfolie , 1 el suiker, broodkruim of paneermeel.

Kies voor zeebaars, viktoriabaarsfilet, poon, zalmforel , of visfilets . Verhit de olie en fruit de fijngesneden ui glazig. Voeg selder, look, peterselie, gepelde tomaten , wijn , peper , zout, en kruiden toe en laat alles op een zacht vuurtje 20 min. sudderen , nadien een beetje indikken.
Leg ondertussen de vis in een ingevette ovenschaal en overgiet met een beetje citroensap en kruid met peper en zout. Giet de saus over de vis en werk af met een laagje broodkruim. Sprenkel hierover nog wat olijfolie. Zet de schotel in een voorverwarmde oven van 180° gedurende 35 à 40 min. tot de vis gaar is en een mooi korstje heeft. Serveer met rijst of puree.

Tot morgen, allemaal.

krakje

31 jan 2026, 18:00

zaterdag en ook de maand januari is den einde,
de tweed maand gaat morgen van start, dus februari,
en hopen dat het niet weer zo koud gaat worden als januari,
zo dat de lente vlug hier te voorschijn gaat komen,
hier in de buurt heeft vandaag 2 maal een helikopter een korte landing gemaakt,
wel in onze straat maar op een weide, waarom is een vraagteken,
zoon denkt iemand droppen of zo, het is stil in huis,
kleinzoon werken vandaag, in een home is er altijd werk als kuiser,
wens iedereen een fijne avond grtjs van krakje,

Afbeelding
ik hou van het leven, het is jou maar eenmaal gegeven.

mariajohanna

31 jan 2026, 18:14

Fijne avond seizoentjes,
Ja MH, normaal zou iedere Carrefour een visafdeling hebben. De vispotjes hier zijn bruine schaaltjes met vis en saus. Het moet nog wel in de oven gebakken worden. Zie je het niet dan vraag je het op de visafdeling. Waar wij gaan is het wel een grote Carrefour, ik weet niet in welke jij gaat.......

Bedankt Anjelierke, ik ga dat zeker eens maken, de eerste keer dat ik nu in de Carrefour kom breng ik al de ingredienten mee ! :D
Is dat bij jullie voor 1 dag (2 personen) ?
Wel hartelijk dank.

Dames we gaan een boterhammetje eten,
Hou jullie allemaal zo goed mogelijk en tot.... de volgende.
Vriendelijke woorden zijn sleutels die op alle deuren passen

Helena van Troje

31 jan 2026, 19:35

Ik ga in jouw Carrefour denk ik,MJ.
Allez niet voor alles en niet zo dikwijls.
Als ik alleen ga zonder de hulp dan moet ik mijn commissies in twee keer doen.
In de helft eventjes gaan uitrusten in de Lunchgarden en dan verder.
Het is er zo groot. Dan thuis nog eens alles uitladen en in de kasten teken.
Meestal ga in de Spar op de Brusselsesteenweg.
Is kleiner en heeft ook praktisch alles wat een mens nodig heeft.

Bekske

Gisteren, 08:57

Afbeelding

krakje

Gisteren, 09:38

goeden morgen iedereen, buiten schijnt een waterzonnetje,
geen wind en toch wat fris, wel ideaal wandelweer die het kunnen doen,
zonen en kleinzoon zijn naar de stripbeurs in Putte,
dus is het rijk nu voor mij alleen, eens zalig,
wens jullie een fijne dag en geniet ervan, grtjs van Krakje,

Afbeelding
ik hou van het leven, het is jou maar eenmaal gegeven.

anjelier

Gisteren, 14:29

Afbeelding

Hallo iedereen,

MJ: eigenlijk is dat recept voor 4 personen. Ik neem voor ons 2 , dezelfde hoeveelheid voor de saus ( ook de groenten), maar voor vis neem ik dan 400 gr. Op die manier heb ik saus genoeg. Als je saus overhebt , kun je die invriezen en later nog gebruiken bij gebakken vis.

Daarstraks een korte wandeling door het dorp, zo hebben we een frisse neus genomen. Was heel rustig, eigenlijk niemand gezien. Was natuurlijk nog vroeg, denk dat iedereen nog aan het middagmaal zat.

Straks naar het veldrijden kijken , en zo passeert de zondag ook.
Morgen terug maandag , begin van een nieuwe week.

Tot morgen, allemaal.

Helena van Troje

Gisteren, 15:27

Ik wou gaan wandelen en toen begon het te regenen...
Zondag is toch nog altijd een triestige dag zenne.

wilde eend 2

Gisteren, 16:36

Hier schijnt nog altijd de zon ...
Niet veel nieuws hier... :( /// Poes voelt zich niet al te best ...wil bijna niet eten .. Hopelijk betert het morgen .. ze is al ongeveer 16 jaar en moet al 3 jaar medicatie nemen voor hart en longen ..//

Groetjes aan alle seizoentjes en vooral aan de zieken en herstellenden ..
Afbeelding

clive

Gisteren, 19:11

Afbeelding

Goedenavond Seizoentjes,

Sorry dat ik zo lang niets van mij heb laten horen, maar ondanks de griepspuit heb toch de griep gehad en niet zo'n klein beetje. Op een bepaald moment wou de huisdokter mij laten opnemen, ook al omdat ik totaal geen eetlust nimmer had en me wel echt zwak voelde. En dan stak ik natuurlijk manlief aan, maar die heeft het gelukkig maar een klein beetje gehad. Die domme longen ook,, natuurlijk waren die ook geïnfecteerd.
Maar sinds vrijdagavond ging het terug beter en vandaag zijn we een klein toertje gaan wandelen met Matice. Het is nog vroeg in de avond, ik weet het, maar ben toch al vlug badje ingegaan en zit hier nu in een warme pyjama. Moet dan als we gaan slapen, enkel nog tanden poetsen en handen en voeten inwrijven met een hydratrerende créme. Dat is al een tijdje, ( buiten tanden poetsen natuurlijk) al even niet gebeurd. Manlief heeft me gisteren geholpen nieuwe dekbedden op het bed te leggen en ik heb alles opgeruimd en hij heeft alles grondig gestofzuigd en gesteamd. Vanaf morgen de was sorteren en de machines laten draaien.
Buurvrouw heb ik al gebeld , dat we vanaf morgen terug gaan wandelen. Die was blij.
Matice is hier al een ferme dut aan het doen, nu ja, die heeft zijn pyjama dag en nacht aan :D .

Zo, ik wens ieder die het nodig heeft veel betereshap en jullie krijgen allemmaal een dikke knuffel van mij. Liefs.

Bekske

Vandaag, 07:49

Afbeelding

clive

Vandaag, 08:20

Afbeelding

Bekske, bedankt voor het plaatje en de tekst.

Wilde eend, hoop dat alles met poes in orde komt.

Deze nacht constant moeten opstaan en naar het toilet rennen, want ik heb een buikgriepje te pakken. Heb nu medicatie ervoor genomen en voel dat het al beter gaat.

Om 13:00H gaan wandelen met buurvrouw; zodat ze haar beweging heeft. Zij is 76 en loopt met een kruk. Ik ga dan aan de andere kant van haar staan en houd haar stevig vast, zodat zware valpartijen uitblijven. Nadien ga ik als ik nog kan, meteen wandelen met Matice en daarna rust ik een poosje. Vandaag echter werkt manlief van thuis uit en kan het zijn dat hij met Matice gaat wandelen. Kan ik na het rusten terug beginnen aan het HH.

Ik zou heel graag de volledige dessing volledig leegmaken, uitwassen met DETTOL en alles fris wassen en strijken, maar dat is een heel werkje. Heb vorige keer de 6 deurs kleerkast volledig gedaan, allemaal in stukjes. Heb veel weggedaan van kleding die ik nimmer droeg en ook niet van plan was ze nu nog aan te doen.
Ook de dressing ga ik alle dagen een beetje doen, totdat deze volledig uitgewassen is en alles fris gewassen en gestreken is. Er zijn ook spullen bij voor de droogkuis, maar die doe ik daar pas naar toe als ik alles heb.

Zo, ik ga geen namen noemen, maar wens jullie allemaal een fijne dag. Liefs en een dikke knuffel.

anjelier

Vandaag, 10:17

Afbeelding

Hallo iedereen,

Lichte regen, maar helemaal niet koud.

Straks in de namiddag op de koffie bij de buren. Ga deze middag al warm koken, dan hoef ik niet meer te koken in de late namiddag. Is gemakkelijk.
Vandaag een ovenschotel met aardappelen, wortelen en spekjes. Voor 2 dagen , dus morgen enkele opwarmen.

Clive: we hebben hier ook al enkele kasten uitgekuist. Zo heb ik vorige week nog een mooie , nieuwe ovenschaal gevonden die je in een houder kunt zetten. Wist dat niet meer dat ik dat had.

Tot morgen, allemaal.

Helena van Troje

Vandaag, 10:22

Vroeger toen ik nog veel kon was dat ook vaste prik die kasten.
Nu slaan we dat over.
Er is geen enkele poetsvrouw die zich daar mee bezig houdt.
Dus laten we het maar voor wat het is.
Als ik bedenk dat de poetsvrouw van mijn tante dat allemaal mee deed.
De vloer schuren en in de was zetten, terras schuren...
Ik liet daarnet voorzichtig verstaan dat ik graag een proper terras zou hebben.
In maart zegt ze. Oké. Jongste wou het ook komen doen.In maart.

Ik zit weer uit de weg van de poets in mijn "loer-zeteltje"
Er is weer veel passage: vliegende bakfietsen, supersonische trottinettes
Alles moet altijd maar rap, rap, rap.
Ik word moe van deze wereld.
Moe van altijd maar bijbenen, volhouden...

Look at the bright side of life...

Muddy Maddy

Vandaag, 10:32

Goede morgen seizoentjes,

Zaterdag is hier een witte helikopter op het kerkplein geland. Het bleek de MUG te zijn. De eerste twee letters ken ik maar ik heb geen idee waar de G voor staat.
Zondag zijn we gaan eten. Het was druk. Als we thuis kwamen ging de Chiro net langs met koekjes en truffels!
Erik van 14 kocht een doos.
Ik vind ook dat alles tegenwoordig zo rap gaat, Helena.
Stilstaan en genieten is er niet langer 'in'.
We gaan eens wat verder doen.
Fijne dag seizoentjes.
Cats Rule!