TRUMP wordt een goede president

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Passant

11 feb 2026, 14:07

Beste mensen, heb hier met interesse over ‘ontdekken’ Amerika gelezen ( jammer eigenlijk dat dit stukje onder Trump staat, ontdekte het bij toeval )
Met de beschreven geschiedenis ( jagers uit Azië , nadien Vikingen ) Columbus als niet ontdekker van Amerika aanzien is één manier van kijken. Maar, kan of mag hij niet toch wel als ontdekker genoemd ? Uitleg : in de veronderstelling en aanvaarding als waarheid van die Jagers en Vikingen, die in‘ Noord-Amerika ‘ voet aan wel zetten en Columbus eigenlijk wel niet in dat gebied Noord-Amerika - zijnde Canada en VS - aankwam , maar in wat hij San Salvador noemde , een eiland in de Bahama's, kan er dan wel niet gezegd worden dat hij Amerika ontdekte , gezien latere reizen van hem en andere zeevaarders aankwamen in gebieden die niet Noord-Amerikaans ( Canada en VS )zijn . Gebieden waar die Aziaten en Vikingen niet kwamen, maar Columbus en zijn nakomende ‘ ontdekkingsreizigers’ wel, in gebied wat we nu ook als Latijns-Amerika noemen ( ook al ligt geografisch gezien Mexico in Noord-Amerika) . Ik bedoel dus ook, er was toen (en nog) meer verschillend cultureel verschillend gebied en volkeren dan wat er toen in Canada en VS was . Die jagers en Vikingen bleven eigenlijk toch maar ‘beperkt’ . Ze ‘ontdekten ‘ al het overige gebied niet. Ze kwamen er niet een eerste keer aan. Op die manier ? Amerika is toch ook wel groter dan dat stuk in het noorden. Is maar een vraag hé omtrent een andere manier van iets bekijken…
En of Trump zich die vraag stelt weet ik niet, noch of hij er ooit heeft iets over 1492 heeft gehoord of weet hoe Columbus zijn voornaam is of zijn echte Spaanse naam is. Noch of hij een goede of slechte president is/werd. Naar gelangde de dag misschien de ene en dan de andere misschien?

Charlie Maru

11 feb 2026, 17:17

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

11 feb 2026, 18:32

En mooie 'kleurenbalans' op de koop toe :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

14 feb 2026, 15:19

Nu is weer uitgekomen dat zijn gewezen raadgever plannen had de paus Franciscus te doen vallen omdat die de werkwijze van Trump over de vreemdelingen en Zuid Amerika politiek tegen was. En dit ook liet verstaan

voorn

16 feb 2026, 13:57

Nu beschuldigt Amerika Van den Broucke van antisimitisme omdat hij besnijdenis enkel wil laten uitvoeren door een medicus.
Met wat moeit dat land zich nu al allemaal.
En het is weer de Ambasadeur

frits1955

16 feb 2026, 20:24

. Die jagers en Vikingen bleven eigenlijk toch maar ‘beperkt’ .
Beste passant - volgens U waren die Siberische jagers dus maar "passanten" die een weekendje via de Beringstraat overstaken, een bizonnetje knipten en dan terug wandelden over die Beringstraat :D :D
Het zijn die Siberische jagers, mijn beste, die in de loop van vele duizenden jaren het hele continent bevolkt hebben. Toen uw gekoesterde Columbus in de Caraïben arriveerde woonden er ongeveer 75 miljoen nakomelingen van die jagers op het continent. Die "paleo-Indianen" hebben zich dus van Alaska tot diep in Zuid-Amerika verspreid in de loop van allicht 20.000/30.000 jaar. Niet alleen dus de ons wel bekende "Indiaanse" stammen van Noord-Amerika maar ook de culturen van de Inca's, Maya's, Azteken...Het is duidelijk een eurocentrisch standpunt om te gaan beweren dat Columbus een continent "ontdekte" waar al duizenden jaren vele miljoenen mensen woonden en hoog ontwikkelde culturen bestonden.
Wat betreft de vikingen - dat waren wel de eerste Europeanen op het Amerikaanse continent maar waren inderdaad passanten gezien hun ondertal en gezien het feit dat ze ook op een bepaald moment hun thuisbasis Groenland moesten verlaten - allicht door voedselgebrek, klimatologische omstandigheden etc.
En als het U mocht interesseren: waarschijnlijk is er ook een eenmalig bezoek aan Colombia geweest -ergens rond 1200 - afkomstig uit Polynesie bv. het Paaseiland. Dat is een veronderstelling die kan kloppen aangezien op de Polynesische eilanden ook de bataat aangetroffen werd die enkel in Latijns-Amerika voorkwam.

voorn

17 feb 2026, 09:14

Wat heeft de Amerikaanse ambasadeur zich te moeien met de Belgische wetgeving
3 joden zijn aangeklaagd door joden om het uitoefenen van mediche handelingen (besnijdenis)
zonder arts te zijn. Hij noemt dit antisemitisme. Zijn die 3 Amerikaan?
Na de heibel op de trein nu dit weer (waren daar dan geen getuigen?)
Na de paperassen om Amerika binnen te mogen begint dat stilaan ons voeten uit te hangen.
Nu is het michael Freylich die aan de basis ligt. Hij is dat in de VS gaan vertellen over de arestaties na klacht van een rabijn

Wil.

18 feb 2026, 11:02

Trump en carnaval: een mooie combinatie

Dat lucht op!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn

18 feb 2026, 12:44

Wat heeft die Freylich te gaan klagen in Amerika over de Belgische wetgeving over besnijdenis?
Niet Rousau moet op het matje geroepen worden maar wel Freylich.
En het is daar in de richting van een dictatuur aan het evolueren.

frits1955

18 feb 2026, 16:09

Freilich is de Belgische handpop van Netanyahu. Elke opmerking/bemerking/kritiek op Israël is voor hem "antisemitisme". Dat de NVA met deze zionist wat verveeld zit is ondertussen wel duidelijk.
Heel deze besnijdenistoestand is een voorbeeld van het opzettelijk niet willen begrijpen dat het niet gaat om kritiek op het joodse besnijdenisritueel maar wel op het feit dat het niet in de voorgeschreven geneeskundige context gebeurde.
Aan die Amerikaanse gestampte boer White maak ik geen woorden vuil - die nulliteit is gekozen vanwege zijn gatlikkerij van Trump en niet vanwege zijn kwaliteiten als ambassadeur want die heeft hij niet .

Passant

18 feb 2026, 16:32

frits1955 schreef:
16 feb 2026, 20:24
. Die jagers en Vikingen bleven eigenlijk toch maar ‘beperkt’ .
Toen uw gekoesterde Columbus in de Caraïben arriveerde woonden er ongeveer 75 miljoen nakomelingen van die jagers op het continent.
Ik koester hem niet hoor, hij heeft wel zijn belang, positief en negatief, vind enkel dat hij voor een deel wel een stuk als 'ontdekker' van mag genoemd gezien als ik begrijp toen niets was bekend van eerdere ' passanten' . Dat men nadien een en ander 'ontdekt' over eerdere passanten mag dat niet verhinderen vind ik.
Dan wel vermelden als men hem als ontdekker aanduidt dat er een geschiedenis voor hem was , wat u bv. vertelt.
Maar altijd goed meer te weten over een pré-ontdekking.

Passant

18 feb 2026, 16:45

Beetje jammer dat dit besnijdenis onderwerp hier staat. Had een nieuws topicje apart mogen zijn toch?
Dan had men het ook over Rousseau kunnen hebben en hoe hij meent zich te kunnen veroorloven Trump met Hitler te vergelijken .
Los daarvan, het is wel een feit dat er steeds meer antisemitisme hier opduikt. Dat zegt die White , naast zijn visie over die besnijdenismannen , ook . Ook niet onbelangrijk.

Dicksy

18 feb 2026, 18:04

door frits1955 » Vandaag, 16:09
Heel deze besnijdenistoestand is een voorbeeld van het opzettelijk niet willen begrijpen dat het niet gaat om kritiek op het joodse besnijdenisritueel maar wel op het feit dat het niet in de voorgeschreven geneeskundige context gebeurde
.
Oké, dan even verder terug in de tijd denken, november 2023 is niet ver denk ik.
- In november 2023 wordt er klacht neergelegd door Friedman om deze praktijken aan de kaak te stellen.
Als men dan weet dat deze Friedman toch al ettelijke jaren in België woont, ook een jood is en 56 jaar oud, zich al dan niet terecht profileert als rabijn dan mag ik toch veronderstellen dat deze Friedman ook al jaren op de hoogte is van deze praktijken binnen de Joodse gemeenschap.
Dus mijn vraag: Waarom wachten tot november 2023 om dit via gerechtelijke weg aan de kaak te stellen.
Aan die Amerikaanse gestampte boer White maak ik geen woorden vuil - die nulliteit is gekozen vanwege zijn gatlikkerij van Trump en niet vanwege zijn kwaliteiten als ambassadeur want die heeft hij niet
Hier had men gewoon kunnen zeggen dat het Belgisch gerecht zijn werk moet doen zonder veel poespas en einde discussie zonder dat kleuter Rousseau dacht zich ook eens te moeten moeien.
Freilich is de Belgische handpop van Netanyahu. Elke opmerking/bemerking/kritiek op Israël is voor hem "antisemitisme". Dat de NVA met deze zionist wat verveeld zit is ondertussen wel duidelijk.
Freilich is pro-Israël zoals Friedman anti is wat het beleid van Israël betreft. Beiden zijn geen onbesproken blad binnen de Joodse gemeenschap en zijn zeker niet elkaars vrienden.
Freilich heeft (mogelijks) zijn contacten in de VS aangesproken in het achterhoofd houdend dat kritiek op Israël heel gevoelig ligt in de VS en ter bescherming van deze mohels.

frits1955

18 feb 2026, 18:09

en hoe hij meent zich te kunnen veroorloven Trump met Hitler te vergelijken .
Een internationaal algemeen erkende kenner van het fascisme is de Amerikaanse Harvard-hoogleraar Robert Paxton. Zijn toonaangevende werk over fascisme heet "The Anatomy of Fascism " en dateert van 2004. Het boek is in de Nederlandse versie "Anatomie van het fascisme" in vele bibliotheken aanwezig; de e-book versie kost 17 euro.
Zijn definitie van wat fascisme is kent 7 stappen. Dit zijn die stappen:

-Obsessieve zorg voor het verval van de gemeenschap
-De stelling dat die gemeenschap wordt vernederd en slachtoffer is van vreemde inmenging
-Compenserende cultus van eenheid, vitaliteit en zuiverheid
-Een massapartij met toegewijde nationalistische militanten
-Ongemakkelijke, maar efficiënte samenwerking met traditionele elites
-Afstand doen van democratische vrijheden
-Nastreven met geweld en, zonder ethische of wettelijke beperkingen, van een interne zuivering en een externe expansie

Aan U om te bedenken in welke mate het Trumpisme accordeert met deze 7 punten.

Charlie Maru

19 feb 2026, 20:09

De nieuwe kleuren van Air Force One..... :lol:

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier