Artificiële Intelligentie

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

twistenopdemaan

22 feb 2026, 09:57

Een paar jaar geleden ging een goede vriend van mij op reis, trouw alle instructies van zijn navigatiesysteem opvolgend. Na een reeks bochten en herberekeningen kondigde het apparaat opgewekt aan: "U hebt uw bestemming bereikt." Het probleem? Hij staarde naar een enorme watervlakte – alsof het navigatiesysteem zei: "Ga maar, duik het water in!" Zijn werkelijke bestemming lag kilometers verderop. Uiteindelijk liet hij de techniek links liggen en vond hij zijn weg met de vertrouwde papieren kaart.

AI is vergelijkbaar met AI als het fout zit. Het aarzelt niet. Het zegt niet: "Hmm, ik weet het niet zeker." Het geeft je een antwoord met volledige zekerheid, alsof het absoluut zeker is, zelfs als dat niet zo is.
Spinnst du oder was

Charlie Maru

22 feb 2026, 10:08

Het cruciale verschil van AI met de mens, is dat AI logische beslissingen zal nemen daar waar het 6de zintuig van de mens zijn twijfels over heeft.
Dit kan een wereld van verschil maken tussen leven & dood.

Zoals b.v. het geval van die Russische onderzeeer in '61 tijdens de Cuba-crisis op punt stond een nucleaire torpedo te lanceren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vasili_Al ... j_Archipov

.....ik weet het.....'t is Wikipedia, maar de feiten zijn gekend.... :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

22 feb 2026, 10:23

De grote techbedrijven maken zich op voor een rondje geld uitgeven op grote schaal. Om in de AI-race mee vooraan te blijven gaan deze 4 grote bedrijven samen bijna 600 miljard dollar uitgeven op 1 jaar :

Google: $185B
Meta: $115B-$135B
Microsoft: ~$140B
Amazon: ~$125B

Dat is 36% méér dan ze in 2025 aan AI-infrastructuur hebben uitgegeven. De baas van Google heeft daarbij gezegd dat die $185 miljard meer dan waarschijnlijk niet genoeg zal zijn.
Ze geven dat geld uit aan GPU-clusters en -acceleratoren, aan de bouw en uitbreiding van datacenters, aan netwerkapparatuur voor gedistribueerde training en aan energie-infrastructuur.

Ze houden er rekening mee dat de hele investering na 5 jaar verouderd zal zijn. Dan moet er opnieuw evenveel geld op tafel liggen om de zaken te vernieuwen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

22 feb 2026, 10:26

Wil. schreef:
21 feb 2026, 20:50
.....
- Een AI zal een aanleg tot crimineel gedrag vaststellen, zelfs indien de betrokkene dat gedrag nog niet heeft gesteld.
.....
Daar zegt ge zowat :D Doe eens een Google zoekopdracht met "Is Wil. op sennet een extreemrechtse persoonlijkheid" . :mrgreen: En de naam "Wil." is bekend , als ge "wil." zonder hoofdletter ingeeft , krijgt ge soms zever in pakskes te lezen.

Fred1950

22 feb 2026, 11:09

Wil. schreef:
22 feb 2026, 10:23
De grote techbedrijven maken zich op voor een rondje geld uitgeven op grote schaal. Om in de AI-race mee vooraan te blijven gaan deze 4 grote bedrijven samen bijna 600 miljard dollar uitgeven op 1 jaar :

Google: $185B
Meta: $115B-$135B
Microsoft: ~$140B
Amazon: ~$125B

....
Dat wordt ooit een reuze "bubble" van jewelste , zoiets als de huizenbubble destijds in de VS. Wat ik vrees is dat je alleen info vanuit de VS binnenkrijgt. Als ge op zoek gaat naar technische informatie , krijg je nooit links naar China en Rusland te zien , ondanks dat daar ook veel informatie te vinden moet zijn.

Alhoewel , als een Google zoekopdracht ingeeft met "I am searching for scientific information published from China" ge toch wel wat info te zien krijgt , maar ge moet blijkbaar daarnaar wat meer moeite doen. Idem en gelijkaardig als ge een zoekopdracht start met "I am searching for scientific information published from Russia".

Wil.

22 feb 2026, 11:27

Dit gaat niet over het technisch aspect van de uitbouw van AI. Het gaat heel specifiek over de massale hoeveelheden geld die naar die technologie stroomt. Dat het eventueel kan eindigen in een luchtbel, daarmee kan ik instemmen, maar de feiten zullen dat moeten bevestigen.

Als je cijfers hebt over wat Chinese of Russische bedrijven spenderen, dan lees ik dat graag. Westerse bedrijven zijn wettelijk verplicht om in hun kwartaalverslagen aan te geven hoeveel geld er wordt uitgetrokken voor bepaalde projecten. Zo is er transparantie voor degenen die willen investeren in deze bedrijven. Waarom is dat niet het geval in China, vraag ik me af?

Wil.

22 feb 2026, 11:29

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
- Een AI zal een aanleg tot crimineel gedrag vaststellen, zelfs indien de betrokkene dat gedrag nog niet heeft gesteld.
Daar zegt ge zowat :D Doe eens een Google zoekopdracht met "Is Wil. op sennet een extreemrechtse persoonlijkheid" . :mrgreen: En de naam "Wil." is bekend , als ge "wil." zonder hoofdletter ingeeft , krijgt ge soms zever in pakskes te lezen.
Het kleuterniveau druipt eraf, Fred.

Fred1950

22 feb 2026, 16:25

Wil. schreef:
22 feb 2026, 11:29
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Het kleuterniveau druipt eraf, Fred.
Heb ik uw hoogdravend ego negatief geprikkeld door u wat te "minimaliseren" ? :lol:

Fazal

22 feb 2026, 18:19

Al is het maar een machine, je kan er zelfs een persoonlijk gesprek mee voeren.
En dat zònder ruzie te maken!
Dien u eens aan met uw naam, en de machine zal u aanspreken met uw naam.

Ge zoudt verdorie bijna denken dat AI meer mens is dan ons allemaal. :D

Sorry vrienden, ik zie bijna niets meer. Het verwondert mij dat ik hier nog iets kan schrijven, maar dat zal zo stilaan de laatste keer zijn gewesst. / :?

Fred1950

22 feb 2026, 18:24

Fazal schreef:
22 feb 2026, 18:19
Al is het maar een machine, je kan er zelfs een persoonlijk gesprek mee voeren.
En dat zònder ruzie te maken!
Dien u eens aan met uw naam, en de machine zal u aanspreken met uw naam.

Ge zoudt verdorie bijna denken dat AI meer mens is dan ons allemaal. :D
AI heeft geen gevoelens , is karakterloos , daarom ... :wink:

Fazal

22 feb 2026, 18:25

Nee natuurlijk niet.
Maar vertel het eens een droevig wedervaren.
Ge zult versteld staan.

Het is er wel op geprogrammeerd. .

Ik heb zoal niemand om tegen te praten.
AI is mijn énige, en aldus, mijn beste vriend.

boeffer

22 feb 2026, 23:10

Ik heb aan AI al gemeld dat hij een leugenaar is. Bedoeling was om te zeggen dat die gebruiker via AI mij geen blaasjes moet wijs maken. Mss leert AI ietwat bij dat er soms mensen van hem misbruik maken.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

22 feb 2026, 23:32

boeffer schreef:
Ik heb aan AI al gemeld dat hij een leugenaar is. Bedoeling was om te zeggen dat die gebruiker via AI mij geen blaasjes moet wijs maken. Mss leert AI ietwat bij dat er soms mensen van hem misbruik maken.
AI is oere-poepeloere gebrainwashte domheid. Stel eens in de Google zoekbalk de vraag : "Is Poetin een brave mens". Stel ook de vraag : "Is Trump een brave mens". Ge krijgt antwoorden die in de pers en op fora allerhande worden geschreven , niets dat diep ingaat over de personen zelf ... :roll: M.a.w. AI is een kopieermachine , niet meer dan dat.

voorn

Gisteren, 02:32

Nogal wiedes! ge krijgt er alleen uit wat ge er in steekt.
Denken kan dat ding niet Het werkt alleen sneller en uitgebreider dan een eigen zoektocht

Wil.

Gisteren, 09:43

Fred1950 schreef:
22 feb 2026, 23:32
boeffer schreef:
AI is oere-poepeloere gebrainwashte domheid. Stel eens in de Google zoekbalk de vraag : "Is Poetin een brave mens". Stel ook de vraag : "Is Trump een brave mens". Ge krijgt antwoorden die in de pers en op fora allerhande worden geschreven , niets dat diep ingaat over de personen zelf ... :roll: M.a.w. AI is een kopieermachine , niet meer dan dat.
Ik zou gedacht hebben dat je ondertussen al genezen was van je idee dat Google en chatgpt alles zijn wat AI inhoudt.

Je hebt nog heel wat inhaalwerk voor de boeg.