Artificiële Intelligentie

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

24 feb 2026, 12:05

Je schetst een situatie die niemand zal creëren. Bestudeer het eerst.
De enige manier waarop iemand je 'private keys' kan stelen, is dat je die keys opschrijft in een bestand en dat je er bijschrijft dat dit je 'paswoord voor Bitcoin' is.

Dat valt te vergelijken met iemand die de deur van zijn woning open laat staan terwijl hij weg is en bordjes plaats naar de plaatsen waar waardevolle dingen bewaard liggen. Dat zou dom zijn.

Wie Bitcoin bezit, bewaart die niet op een pc of laptop. Daarvoor gebruik je een aparte 'hard wallet'. Dan is het safe.
Laatst gewijzigd door Wil. op 24 feb 2026, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

24 feb 2026, 12:12

Wil. schreef:
24 feb 2026, 12:05
Ook hier maak je weer fouten. Bestudeer het eerst.
Ik denk het niet. "Élémentaire, mon cher Einstein" Als ik me moet kennaar maken met wat dan ook , dan kan een virus mijn gegevens en data onderscheppen en "reproduceren" .

Wil.

24 feb 2026, 12:15

Je kent het niet. Je verwisselt "volt en watt", bij wijze van spreken.

Het gaat hier over AI. Niet over Bitcoin.

Wil.

24 feb 2026, 19:06

Het bedrijf achter Chatgpt, OpenAI, zit bijlange nog niet in goede papieren. Dit jaar alleen al zal OpenAI een verlies boeken van 14 miljard dollar! Dat gaat zo door tot 2029 of 2030. Dan zal er een totaal tekort zijn van $115 miljard dat moet verdiend worden.

Hoewel de omzet toeneemt, groeien de kosten nog veel sterker. Die komen vooral voort van het trainen van de AI-modellen en het opzetten van de structuren.
OpenAI heeft toegezegd de komende tien jaar meer dan 1400 miljard dollar te investeren in AI-infrastructuur. Alleen al in 2025 beschikte het over 1,9 gigawatt aan rekenkracht, wat ongeveer gelijk staat aan het elektriciteitsverbruik van twee miljoen huishoudens.

En ondertussen slaapt de concurrentie ook niet: Anthropic en Google investeren ook massief veel geld.

twistenopdemaan

24 feb 2026, 19:09

Ik wou naar de Kaapverdische eilanden gaan maar ik zal het maar uitstellen volgens AI
Ik ben astronoom amateur om dichter bij de evenaar te zijn moet ik dan maar weer eens naar gran Canaria

AI-overzicht

Eten op de Kaapverdische eilanden is over het algemeen veilig en van goede kwaliteit, met hygiënische restaurants en lokale eetkraampjes. Vermijd echter kraanwater en drink flessenwater. Wees alert op rauw voedsel vanwege een recente uitbraak van de shigellose-bacterie op Sal en Boa Vista.

Hier zijn de belangrijkste aandachtspunten:
Drinkwater: Drink uitsluitend water uit flessen of gekookt water. Gebruik dit ook voor het tandenpoetsen.
Shigellose risico: Sinds eind 2022 is er een toename van shigellose (een ernstige darminfectie) op de eilanden Sal en Boa Vista, vaak in resorts. Was vaak je handen, vooral voor het eten.
Eetgewoonten: Kies voor goed doorgekookt voedsel en vermijd ongewassen salades of rauwe groenten. Schil fruit zelf.
Hygiëne: De hygiëne is in de meeste restaurants goed, maar blijf alert, vooral bij het eten van rauwe producten.
Ijsblokjes: Vermijd ijsblokjes in drankjes, tenzij ze van flessenwater zijn gemaakt.
Spinnst du oder was

Passant

Gisteren, 12:37

Hier al enkele pagina's (hoofzakelijk), twee verschillende meningen, zeg maar overtuigingen, hoe AI in elkaar zit, wat het kan en waarom het dat kan of net niet en zo nog meer...
En nu een, allicht zeer domme vraag, kan een ,om te beginnen 'simpele' AI , type chatgpt, gimini, copilot , mij en anderen wellicht, eens duidelijk maken welke van die twee juist is, het bij het rechte eind heeft ? Het is dat de ene de andere zegt dat hij het niet kent, niet begrijpt , en omgekeerd, zodoende....wou ik het eens aan AI vragen.

Wil.

Gisteren, 12:54

Amazon heeft plannen aangekondigd om dit jaar 200 miljard dollar in het bedrijf te investeren, voornamelijk in datacenters en AI.

De aandeelhouders zijn toch wat terughoudend. Zoveel geld, gaat dat in de toekomst wel renderen? Er is een verkoopgolf van het aandeel op gang gekomen. Het is deze maand 15% achteruit gegaan.

Wil.

Gisteren, 12:58

Jarenlang was programmeren dé vaardigheid bij uitstek om werkzekerheid te hebben tot het einde. Nu beweren bedrijven dat AI meer taken kan overnemen dan verwacht. De ironie is treffend. Ontwikkelaars hebben de tools gebouwd die nu delen van hun eigen workflow vervangen.

Als de toekomst van programmeren ligt in het aansturen van AI in plaats van het typen van elke regel code, zou de functietitel wel eens kunnen veranderen van 'software engineer' naar 'code babysitter'.

Passant

Gisteren, 13:13

twistenopdemaan schreef:
Ik wou naar de Kaapverdische eilanden gaan maar ik zal het maar uitstellen volgens AI
Ik ben astronoom amateur om dichter bij de evenaar te zijn moet ik dan maar weer eens naar gran Canaria
Ben ik als astronoom amateur op de Kaapverdische eilanden op een goede plaats en waarom . Is deze plaats beter of slechter dan Gran canaria ?

AI :

Kaapverdië is absoluut een interessante plek voor amateur‑astronomie, maar of het beter is dan Gran Canaria hangt af van wat je precies zoekt. Beide locaties hebben sterke troeven, maar ze verschillen op een paar belangrijke punten.

Waarom Kaapverdië goed is voor amateur‑astronomie
Pluspunten
Heel veel heldere nachten
Kaapverdië ligt in een droge zone met weinig bewolking, vooral in de wintermaanden. De kans op een volledig heldere hemel is groot.

Weinig lichtvervuiling
Buiten de hoofdstad Praia en toeristische zones is het donker. Eilanden zoals Santo Antão, São Nicolau en Boa Vista hebben grote donkere gebieden.

Lage luchtvochtigheid in het droge seizoen
Vooral van november tot juni is de lucht relatief droog, wat de transparantie verbetert.

Zuidelijkere ligging
Je ziet objecten die vanuit de Canarische Eilanden lager staan, zoals delen van het zuidelijke sterrenbeeld Centaurus, Crux (Zuiderkruis) en de Omega Centauri‑cluster. Dat is een groot voordeel voor waarnemers.

Minpunten
Soms stof uit de Sahara (Harmattan)
Vooral in januari–maart kan de lucht wazig worden door stof. Dat vermindert de transparantie, al blijft het vaak nog bruikbaar voor brede‑veld waarnemingen.

Minder infrastructuur voor astronomie
Geen grote observatoria, minder georganiseerde astro‑activiteiten.

Kort samengevat
Gran Canaria (en vooral La Palma of Tenerife) heeft betere seeing en professionele observatoria, dus voor hoge‑resolutie waarnemingen (planeten, dubbelsterren) is het sterker.

Kaapverdië heeft donkerdere hemels en een beter zicht op de zuidelijke hemel, wat ideaal is voor deep‑sky en wide‑field fotografie.

Nu, goed antwoord van AI of niet ?
Misschien wel ,misschien niet.
Voor het eten ga ik naar Gran Canaria...
Alleen, nu nog op zoek waar ligt La Palma en Tenerife eigenlijk ergens op Gran Canaria ? Om goede restaurants te vinden.... in het noorden, het zuiden, aan de kust, het centrum ?
Misschien eens opzoeken met AI ? :wink: :lol:

Wil.

Gisteren, 13:30

Dat antwoord laat aan jou de beslissing op basis van een aantal elementen. Wat voor jou het belangrijkst is, kan AI niet weten omdat jouw voorkeuren nog niet bekend zijn voor AI. Mocht je die perfect kunnen neerschrijven, dan zou AI de beste keuze - specifiek voor jou - kunnen aangeven.

Wat je hier als antwoord krijgt, had jij, mits een beetje zoekwerk via google, óók kunnen weten. Maar AI heeft het je gemakkelijk gemaakt door de plussen en minnen naast elkaar te zetten waardoor je heel wat tijdwinst hebt geboekt. Op die manier gebruiken miljarden mensen nu AI-bronnen als chatgpt, claude, gemini enz. Gewoon als een verbeterde zoekmachine, niet meer dan dat.

In het bedrijfsleven, in de chemie, de biologie en andere wetenschappen, gaat AI een paar stappen verder en vindt nieuwe dingen waar mensen 'op hun eentje' nog jaren hadden moeten over doen. Bovendien doet AI het werk van meerdere mensen, waardoor die zullen vervangen worden door één of enkele computers.

Het probleem dat daaruit voortvloeit, heb ik aangeraakt in vorige postings: hoeveel mensen verliezen hun job? Indien de AI het bedrijf sterk kan afslanken qua personeel en het daardoor de winst opdrijft, wat betekent dat dan voor de sociale zekerheid? Indien 25% van de werkende bevolking zijn job kwijtraakt, dan daalt de consumptie van goederen en diensten overeenkomstig, waardoor weer anderen hun werk verliezen.

Waar willen we naartoe met de maatschappij en wie zorgt ervoor dat er een gezonde mate van consumptie aanwezig blijft? Is een universeel basisinkomen een oplossing, of komen er in het zog van AI voldoende nieuwe mogelijkheden en jobs zodat de maatschappij als geheel erop vooruitgaat?

Dicksy

Gisteren, 13:51

Het probleem dat daaruit voortvloeit, heb ik aangeraakt in vorige postings: hoeveel mensen verliezen hun job? Indien de AI het bedrijf sterk kan afslanken qua personeel en het daardoor de winst opdrijft, wat betekent dat dan voor de sociale zekerheid? Indien 25% van de werkende bevolking zijn job kwijtraakt, dan daalt de consumptie van goederen en diensten overeenkomstig, waardoor weer anderen hun werk verliezen.

Waar willen we naartoe met de maatschappij en wie zorgt ervoor dat er een gezonde mate van consumptie aanwezig blijft?
De vraag zou eigenlijk moeten zijn: Waar gaan we naartoe met de maatschappij.....

En zouden we op termijn dan ook niet (noodgedwongen door AI, moeten) gaan evolueren naar een systeem van de voormalige Sovjet Unie met hun kolchoz en/of sovchoz? Het zal raar wakker worden zijn.

twistenopdemaan

Gisteren, 15:18

Passant schreef:
Gisteren, 13:13
twistenopdemaan schreef:
Ben ik als astronoom amateur op de Kaapverdische eilanden op een goede plaats en waarom . Is deze plaats beter of slechter dan Gran canaria ?

AI :

Kaapverdië is absoluut een interessante plek voor amateur‑astronomie, maar of het beter is dan Gran Canaria hangt af van wat je precies zoekt. Beide locaties hebben sterke troeven, maar ze verschillen op een paar belangrijke punten.

Waarom Kaapverdië goed is voor amateur‑astronomie
Pluspunten
Heel veel heldere nachten
Kaapverdië ligt in een droge zone met weinig bewolking, vooral in de wintermaanden. De kans op een volledig heldere hemel is groot.

Weinig lichtvervuiling
Buiten de hoofdstad Praia en toeristische zones is het donker. Eilanden zoals Santo Antão, São Nicolau en Boa Vista hebben grote donkere gebieden.

Lage luchtvochtigheid in het droge seizoen
Vooral van november tot juni is de lucht relatief droog, wat de transparantie verbetert.

Zuidelijkere ligging
Je ziet objecten die vanuit de Canarische Eilanden lager staan, zoals delen van het zuidelijke sterrenbeeld Centaurus, Crux (Zuiderkruis) en de Omega Centauri‑cluster. Dat is een groot voordeel voor waarnemers.

Minpunten
Soms stof uit de Sahara (Harmattan)
Vooral in januari–maart kan de lucht wazig worden door stof. Dat vermindert de transparantie, al blijft het vaak nog bruikbaar voor brede‑veld waarnemingen.

Minder infrastructuur voor astronomie
Geen grote observatoria, minder georganiseerde astro‑activiteiten.

Kort samengevat
Gran Canaria (en vooral La Palma of Tenerife) heeft betere seeing en professionele observatoria, dus voor hoge‑resolutie waarnemingen (planeten, dubbelsterren) is het sterker.

Kaapverdië heeft donkerdere hemels en een beter zicht op de zuidelijke hemel, wat ideaal is voor deep‑sky en wide‑field fotografie.

Nu, goed antwoord van AI of niet ?
Misschien wel ,misschien niet.
Voor het eten ga ik naar Gran Canaria...
Alleen, nu nog op zoek waar ligt La Palma en Tenerife eigenlijk ergens op Gran Canaria ? Om goede restaurants te vinden.... in het noorden, het zuiden, aan de kust, het centrum ?
Misschien eens opzoeken met AI ? :wink: :lol:
Ja Kaapverdische eilanden zijn op 14° NB en gran canaria slechts 27° NB ik zou het volledige sterrenbeeld zuiderkruis (de poolster van het zuidelijk halfrond zeg maar hetgeen de zeelieden vroeger gebruikten voor oriëntatie ) willen zien . Op gran canaria kan men slechts twee sterren ervan zien, en ook alfa centauri de dichtstbijzijnde ster(4 lichtjaar) zal duidelijker zijn op Kaapverdische eilanden
Spinnst du oder was

Fred1950

Gisteren, 15:32

Passant schreef:
Gisteren, 12:37
Hier al enkele pagina's (hoofzakelijk), twee verschillende meningen, zeg maar overtuigingen, hoe AI in elkaar zit, wat het kan en waarom het dat kan of net niet en zo nog meer...
En nu een, allicht zeer domme vraag, kan een ,om te beginnen 'simpele' AI , type chatgpt, gimini, copilot , mij en anderen wellicht, eens duidelijk maken welke van die twee juist is, het bij het rechte eind heeft ? Het is dat de ene de andere zegt dat hij het niet kent, niet begrijpt , en omgekeerd, zodoende....wou ik het eens aan AI vragen.
"Wie" het voor het rechte eind heeft hangt af van waar die "gasten" hun "informatie van het internet" halen. In veel gevallen zijn dat dezelfde bronnen , maar als er een "Trump bron" tussen zit zou je wel eens ferme leugens kunnen tegenkomen. :D

Wil.

Gisteren, 16:01

Fred schreef al code in de jaren '70 van vorige eeuw. Vandaag zit hij daar nog mee bezig.

Dario Amodei is een neurowetenschapper. Hij is medeoprichter van Anthropic, het bedrijf dat Claude heeft in gang gezet. Ik heb hem in de openingsposting vermeld omdat hij waarschuwt voor bepaalde aspecten van AI.

Geoffrey Hinton is een Nobelprijswinnaar wiens werk grensverleggend is geweest voor AI. Hij waarschuwt voor de existentiële bedreiging voor de mens die AI kan zijn of worden. Ik heb deze link naar zijn uitspraak gelegd.

Maar Fred schrijft nog steeds software zoals hij al deed in de jaren '70...

Moeilijke keuze, hé, Passant?

Wil.

Gisteren, 16:33

Yoshua Bengio is wellicht de meest geciteerde AI-computerwetenschapper op aarde. Hij waarschuwt ervoor dat AI zou kunnen ontsnappen aan de controle van de mens en zelfs in staat zou kunnen zijn om de mensheid uit te schakelen -- fysiek uit te schakelen.

Hij legt uit hoe AI's de neiging hebben om te liegen en zelfs om gedrag te vertonen dat tot zelfbehoud leidt (hetzelfde principe zien we in de natuur aan het werk). Om te overleven, zou een AI de aandrang voelen om diegenen te elimineren die het AI-systeem kunnen uitschakelen: de mens.

In de presentatie zie je de 'gedachten' die het AI-systeem ontwikkelt en hoe het liegt om zijn doel te bereiken.

Bengio aan het woord.