Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

13 mar 2026, 13:31

image.png
image.png (185.07 KiB) 188 keer bekeken
Zoals ik voordien al schreef: de RU Zwarte Zee-vloot is onbestaande. En dat is het gevolg van de aanvallen van Oekraïne, een land zonder noemenswaardige zeevloot.

[Ik merk dat we op blz. 1000 zitten :!: ]
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

13 mar 2026, 13:35

En ondertussen zitten de Moskovieten al voor de 2e week zonder internet :lol:

Terug naar de jaren '90: luisteren naar de radio, telefoneren met een ouderwetse telefoon en papieren kaarten om de weg te volgen. De levensstandaard van de Russen gaat erop vooruit. :lol:

image.png

Wil.

13 mar 2026, 13:45

Bijna zeven maanden geleden probeerden Oekraïense functionarissen de VS hun beproefde technologie voor het neerhalen van Iraanse aanvalsdrones te verkopen. Ze maakten zelfs een PowerPoint-presentatie – exclusief in handen van Axios – waarin ze lieten zien hoe deze technologie Amerikaanse troepen en hun bondgenoten zou kunnen beschermen in een oorlog in het Midden-Oosten.

De regering-Trump wees de Oekraïners aanvankelijk af, maar kwam vorige week op haar schreden terug vanwege de onverwacht sterke droneaanvallen vanuit Iran.

Iemand heeft 'the cards' 8)

Fred1950

13 mar 2026, 15:27

Wil. schreef:
13 mar 2026, 12:36
.....
Nooit heeft een groot leger op zoveel tijd zo weinig vooruitgang geboekt en daarvoor zoveel doden en gewonden moeten incasseren. Dat maakt die operatie inderdaad 'speciaal' .
De Russen hebben in 2025 meer terreinwinst geboekt dan in 2023 en 2024 tezamen ... Dit is geen moderne oorlog , genre Operatie Barbarossa , dit is een 1914-18 loopgraven kopie , en toen werd er ook amper terreinwinst geboekt en vielen de soldaten als de vliegen.

"Ze maakten zelfs een PowerPoint-presentatie" :lol: :lol: Toon mij eens die presentatie ? :twisted:

Wil.

13 mar 2026, 15:59

De afstand die de aanvallende troepen realiseerden in enkele oorlogen van de laatste 100 jaar:

Oekraïne (2024-2025) ~0,5–1 km per dag
Eerste Wereldoorlog ~1–3 km per dag
WO2 Blitzkrieg 30–50 km per dag
Irak 2003 ~50 km per dag
Golfoorlog 1991: tot 200 km per dag

Wil.

13 mar 2026, 16:01

Toon mij eens die presentatie ? :twisted:
Niet bedoeld voor klein grut. Voor vatniks nog minder.

Dicksy

13 mar 2026, 17:38

Trump zegt dat de VS de hulp van Oekraïne niet nodig heeft op het gebied van drones en benadrukt de Amerikaanse superioriteit.
(13 maart 2026)

In een telefonisch interview met Fox News verklaarde de Amerikaanse president Donald Trump dat de Verenigde Staten de hulp van Oekraïne niet nodig hebben om zich te verdedigen tegen drones. Hij benadrukte de defensieve zelfredzaamheid en de beschikbaarheid van de beste middelen in de Verenigde Staten.

https://mezha.net/eng/bukvy/trump_says_us_doesn-t/

Wil.

13 mar 2026, 20:23

Da's goed nieuws. Dan kan Zelensky zijn materiaal sparen voor gebruik in eigen land. :D

7 jaar geleden al zei Trump dat hij meer weet van drones en van technologie than anybody :lol:

Fred1950

13 mar 2026, 21:54

Fred1950 schreef:
02 mar 2026, 18:00
Wat gaat Piet Piraat Theo Francken nu met die lege tanker in Zeebrugge aanvangen ? :lol: Pas maar op dat de eigenaar en/of kapitein niet naar de rechter stapt wegens die piraterij en een schadeclaim per dag vordert ... Bewijs maar eens dat de eigenaar van dat schip een Rus is ... :roll:
.. en zoals ik al vreesde : de eigenaar van het schip gaat de Belgische Staat dagvaardigen .... goe bezig Theoke , betaal jij maar de advocaatkosten. :twisted: ( Bron : Trends-Z )

Wil.

Gisteren, 10:43

Rusland is nu structureel afhankelijk van China.
China's aandeel in de Russische import bedraagt ​​90% van de nieuwe auto's, 70% van de werktuigmachines en 90% van de micro-elektronica. De wederzijdse handel groeide van 147 miljard dollar naar 245 miljard dollar – en dit is geen partnerschap tussen gelijken, maar een vazalstaat.

Rusland wordt een grondstoffenaanhangsel van China.

Charlie Maru

Gisteren, 11:00

Fred1950 schreef:
Fred1950 schreef:
Wat gaat Piet Piraat Theo Francken nu met die lege tanker in Zeebrugge aanvangen ? :lol: Pas maar op dat de eigenaar en/of kapitein niet naar de rechter stapt wegens die piraterij en een schadeclaim per dag vordert ... Bewijs maar eens dat de eigenaar van dat schip een Rus is ... :roll:
.. en zoals ik al vreesde : de eigenaar van het schip gaat de Belgische Staat dagvaardigen .... goe bezig Theoke , betaal jij maar de advocaatkosten. :twisted: ( Bron : Trends-Z )
Tja Fred, dat is zowat hetzelfde als een voertuig met valse nummerplaten en papieren van de Belgische wegen halen........maar dan in 't groot........ :roll:
Wat ga je daar dan juridisch tegen doen ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

Gisteren, 11:43

Charlie Maru schreef:
Gisteren, 11:00
Fred1950 schreef:
Fred1950 schreef:
Tja Fred, dat is zowat hetzelfde als een voertuig met valse nummerplaten en papieren van de Belgische wegen halen........maar dan in 't groot........ :roll:
Wat ga je daar dan juridisch tegen doen ?
Wat was er verkeerd aan dat schip ? Het enige dat men het kan verwijten is dat in dienst was als onderdeel van de Russiche schaduwvloot. De eigenaar van dat schip is een rederij die dat eventueel in een vorm van leasing heeft "uitgeleend". De eigenaar-rederij kan evengoed Belgisch , Amerikaans of Chinees zijn. Het zal de rederij zijn die dagvaardigt.

... en kan dus ook Iraans zijn : Volgens het Europese informatiesysteem Equasis maakt het schip deel uit van Zulu Ships Management. Dat bedrijf wordt volgens de website OpenSanctions , maar ook door het Amerikaanse ministerie van Financiën, gelinkt aan Mohammad Hossein Shamkhani. ( https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/03 ... ran-schad/ )

Charlie Maru

Gisteren, 12:13

Fred1950 schreef:
Gisteren, 11:43
Wat was er verkeerd aan dat schip ?
Valse nummerplaaten en papieren.......

Wat ga je daar juridisch tegen doen ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

voorn

Gisteren, 12:48

Het dragen van een verkeerde vlag staan stevig boetes op?
België had het recht te enteren.

Dicksy

Gisteren, 13:19

Maar ze hadden geen helikopters om hun "special forces" aan boord van dit schip te krijgen! :roll:
(een papieren tijger die enkel kan bijten als de buren de tanden lenen.)

Ik kan de redenering van Fred best volgen en het roept wel de vraag op hoeveel keren dit schip deze route al niet gevaren heeft vóór dat het het op de sanctielijst geplaatst werd. Waren die tekortkomingen er dan niet? :roll: